اخذ سند مالکیت به نام ورثه

اخذ سند مالکیت به نام ورثه در صورت اختلاف در تقسیم ارث

کار‌های مربوط به وراثت املاک، خصوصا اخذ سند مالکیت به نام ورثه، از حوزه‌های تخصصی وکیل ملکی است، که به نسبت نیازهای مراجعان به آن‌ها ارائه می‌شود. ما در مطالب این صفحه در رابطه با موضوع اخذ سند مالکیت به نام ورثه، نحوه اخذ سند مالکیت به نام ورثه و موارد مربوط به این موضوع سخن خواهیم گفت و در این باره اطلاعات مفیدی به شما عزیزان ارائه خواهیم داد. بنابراین تا انتهای مطالب این صفحه همراه ما باشید.

اخذ سند مالکیت به نام ورثه چه زمانی ممکن است؟

برای اخذ سند مالکیت به نام ورثه باید فرایند بسیار طولانی پس از مرگ متوفی و مشخص شدن وراث او طی شود. این فرایند با مشخص شدن سهم هر یک از وراث از میراث آغاز می‌شود. همچنین اخذ سند مالکیت به نام ورثه آخرین مرحله از جریان رسیدگی به امور ارث و میراث متوفی است.
پس از این که متوفی فوت کرد، وراث او اولین اقدام حقوقی که باید انجام دهند این است که گواهی فوت او را با تایید پزشک از بیمارستانی که متوفی فوت کرده است بگیرند. این گواهی و تاریخ فوت متوفی که در آن درج شده است از نظر حقوقی بسیار پر اهمیت و در سایر مراحل رسیدگی به ارث و میراث مهم است.

پس از این که وراث متوفی گواهی فوت او را گرفتند، باید در شورای حل اختلاف آخرین محل اقامت متوفی با ثبت کردن دادخواست انحصار وراثت، درخواست گواهی انحصار وراثت بدهند. این گواهی مشخص کننده وراث و همچنین سهم هر یک از آن‌ها در ارث و میراث متوفی است.
زمانی طبق این گواهی عمل می‌شود که تمام دیون متوفی از اموال او پرداخت شود، همینطور اگر وصیتی تا یک سوم اموال خود کرده است به آن وصیت عمل شود. هیچ یک از وراث پیش از پرداخت دیون و وصیت متوفی حق دخالت در اموال متوفی حتی اگر به اندازه سهم و ارث خودشان باشد را ندارند.

مالیات بر ارث

علاوه‌بر گواهی مبنی بر انحصار وراثت افراد باید مالیاتی تحت عنوان مالیات بر ارث پرداخت کنند. این مالیات، یکی از زیر شاخه‌های مالیات بر دارایی است و بدون پرداخت این مالیات نمی‌توانند نسبت به اخذ سند مالکیت به نام ورثه اقدام کنند. پس از اینکه موفق به صدور گواهی انحصار وراثت از شورای حل اختلاف و پرداخت مالیات بر ارث شدید، شما می‌توانید درخواست خود را با همراه مدارک ( گواهی انحصار وراثت و فرم مالیاتی بر ارث) در اداره ثبت اسناد و املاک تقاضای اخذ سند مالکیت به نام ورثه کنید.

روش‌های اخذ سند مالکیت به نام ورثه

برای اخذ سند مالکیت به نام ورثه باید مراحلی در شورای حل اختلاف و اداره مالیات طی شود. پس از اینکه این مراحل را طی کردید، باید درخواست اخذ مالکیت به نام ورثه را به همراه اسناد مربوط به سازمان ثبت اسناد و املاک محل وقوع ملک ارائه دهید. اداره مزبور بعد از بررسی اسناد شما سند مالکیت را به اسمتان صادر می‌کند. اسنادی که برای درخواست مورد نیاز هستند به شرح زیر است:

  • اسناد شناسایی نظیر کارت ملی و شناسایی
  • گواهی انحصار وراثت.
  • فرم مالیاتی که نشان دهنده پرداخت مالیات بر ارث از سوی وراث است.
  • سند مالکیت اولیه، سندی که به نام متوفی است

در آخر باید تقاضایی کتبی برای اخذ سند مالکیت به نام ورثه به اداره ثبت اسناد و مالکیت تحویل دهید. اداره مزبور بعد از بررسی‌های لازم اگر صدور سند را امری قانونی بداند آن را صادر می‌کند اما اگر غیر از این باشد یعنی اگر این مورد را غیر قانونی بداند تقاضا را رد می‌کند. لازم است بدانید که اگر تقاضای شما رد شد شما نمی‌توانید آن را پیگیری یا اعتراض کنید.

آیا زوجه می‌تواند تقاضای اخذ سند مالکیت به نام ورثه کند؟

یکی از سوالات متداول در مسئله ارث و میراث این است که آیا زوجه از اموال زوجی که فوت می‌کند ارث می‌برد یا نه؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم براساس قواعد فقهی که منشاء آن قانون مدنی است زوجه از دارایی‌هایی که متعلق به همسر است ارث نمی‌برد.
مثلا اگر مرد فوت شده دارای املاک و زمین‌ باشد که بعد از فوت میان وراث او تقسیم می‌شود زوجه نمی‌تواند از این اموال ارث ببرد و سند اخذ مالکیت به اسم همسر امکان پذیر نیست همچنین نمی‌توان بخشی از این اموال را مستقیما به نام او زد.
سهم زوجه از اموال همسر فقط قیمت این دارایی است یعنی اگر اموال مزبور فروخته شود از یک چهارم تا یک هشتم پول آن‌ها باید به زوجه داده شود. یکی از راه حل‌ها در این مورد این است که شخص پیش از فوت خود یا در قالب وصیت بخشی از اموال را به زوجه انتقال دهد تا این املاک پیش از تقسیم ورثه به مالکیت زوجه درآید.

اخذ سند مالکیت به نام ورثه در صورت اختلاف در تقسیم ارث

وقتی که فرد فوت می‌کند و تمام دیون او پرداخت و همچنین به وصیت وی عمل می‌شود ممکن است میان وراث او بر سر مقدار سهمی که می‌برند اختلاف پیش آید. در این زمان که وراث نسبت به هر تقسیم ترکه میان خود اختلاف دارند، دادگاه عمومی حقوقی به افراد کمک می‌کند و برای حل و فصل این اختلاف تلاش می‌کند.
بنابراین افرادی که از مقدار تقسیم ترکه میان خود ناراضی هستند در دادگاه عمومی حقوقی محل آخرین اقامت نسبت به تمام طرفین دیگر که در گواهی انصار وراثت به عنوان وارث شناخته شده‌اند اقامه دعوی می‌کند. دادگاه حقوقی این دعوا و همچنین نحوه دقیق تقسیم ترکه را مشخص می‌کند و بعد از آن ورثه حق دارند که با توجه به رای صادره از دادگاه از اداره ثبت اسناد و املاک درخواستی مبنی بر اخذ سند مالکیت به نام ورثه کنند.

سند مالکیت به نام ورثه چگونه سندی است؟

سندی که در نتیجه تقاضای مالکیت بر ورثه صادر می‌شود سند مشاعی است. چون به واسطه ارث، وراث متوفی در اموالی که به نام او بوده است با هم شریک می‌شوند. بنابراین سندی که برای این نوع مالکیت صادر می‌شود سند مالکیت مشاعی است و سهم هر یک از افراد در این سند مشخص شده است.
پس از این که سند صادر شد وراث می‌توانند با راهنمایی‌های وکیل ملکی اقدام به طرح دعوی افراز ملک مشاع کنند. پس از این که افراز ملک صورت گرفت، سهم وراث تفکیک می‌شود و از ملک مشاع به ملک مجزا تبدیل خواهد شد. اگر ملک مزبور امکان مجزا شدن نداشته باشد به فروش می‌رسد و قیمت آن براساس سهم هر یک از وراث به او داده می‌شود.

مشاوره حقوقی در مورد تقسیم ترکه و اخذ سند مالکیت به نام ورثه

حقوق ارث و میراث است مسئله‌ای است که چالش‌های زیادی را به همراه دارد. اصولا دعاوی مربوط به ارث و میراث، به دلیل بروز همین اتفاقات و پروسه طولانی آن زمان زیادی طول می‌کشد.
در برخی موارد نیز مشاهده شده که پرونده مربوط به ملک و املاک متوفی تا سال‌ها در مراجع قضایی باز است و به نتیجه مطلوبی هم نمی‌رسد. در این شرایط اگر از یک وکیل با تجربه و متخصص حقوقی در حوزه ارث و میراث که تبحر و تجربه بالایی در پیگیری این دعاوی دارد کمک گرفته شود، بسیار تاثیر گذار است. این وکلا با استفاده از تجربه و دانش خود در حوزه حقوق املاک به ویژه ارث و میراث در کوتاه ترین زمان ممکن مشکلات و اختلافات ناشی از پرونده‌های ارث و میراث را حل می‌کنند و با پیگیری قانونی پرونده، شما را در اخذ سند مالکیت به نام ورثه کمک می‌کنند.

مطلب کاربردی: وکیل تقسیم ارث

اختلاف در تقسیم ارث

بعد از این که شخص فوت می‌کند، کنترل و مالکیت او بر اموالش قطع می‌شود و اموال و دارایی های او به وراث قانونی‌اش منتقل می‌شوند. زمانی که متوفی وصیتی را از خود به جا گذاشته یا وراث قادر به تقسیم ارث میان خود نباشد اختلاف ارث و میراث پیش می‌آید.
براساس ماده ۵۸۹ قانون مدنی هر وقت کلیه شرکا به تقسیم مال مشاع رضایت داشته باشند. تقسیم مال بر طبق توافق انجام خواهد شد و اگر شرکا باهم به توافق نرسند حاکم به اجبار به میان می‌آید. وراث متوفی می‌توانند بر سر اموال باهم به توافق برسند و یا در صورت عدم توافق و اختلاف تقسیم مال مشاع را پس از این که گواهی انحصار وراثت  گرفتند  از دادگاه تقاضا کنند. برای اطلاعات بیشتر با وکیل خانواده مشورت کنید.

۴ مورد از اختلافات رایج در تقسیم ارث

  • شخص متوفی آپارتمانی دارد که بعضی از وراث بدون هیجگونه وجه به سایر وراث در آن سکونت دارند.
  • یک یا چند نفر از وراث غایب هستند یا این که از گرفتن ارث امتناع می‌کنند.
  • چند تن از وراث مایل هستند که سهم الارث خود را بفروشند اما عده‌ای از وراث مخالفت می‌کنند.
  • عده‌ای از وراث می‌خواهند بدون انحصار وراثت ارث تقسیم شود اما عده‌ای دیگر مخالف هستند.

روش‌های پیشگیری از اختلاف در تقسیم ارث 

برای جلوگیری از اختلافات ناشی از تقسیم ارث و میراث یکسری راه حل‌ها و پیشنهادات در نظر گرفته شده است برخی از این پیشنهادات بعد از فوت متوفی است و برخی پیش از فوت او و باید قبل از فوت خود این اقدامات را انجام دهد.

تنظیم وصیت نامه پیش از فوت

برای جلوگیری از اختلاف بعد از مرگ، هر فردی می‌تواند پیش از مرگ خود وصیت نامه‌ای را تهیه و تنظیم کند. وصیت نامه هم می‌تواند در دفتر اسناد رسمی با حضور شخص نوشته شود هم می‌تواند به خط خود شخص با درج تاریخ دقیق نوشته شود. طبق ماده ۲۹۱ قانون امور حسبی وصیت نامه باید طبق موارد قانونی نوشته شود در غیر این صورت اعتباری ندارد مگر این که یکی از اشخاص ذینفع در ارث به درستی آن اقرار کند.

ارتباط با وکیل امور حسبی

تنظیم وصیت نامه عهدی و مشخص نمودن وصی

طبق ماده 826 قانون مدنی، یکی از قسم‌های وصیت، وصیت عهدی است، بدین صورت که شخص وصیت کننده جهت انجام امور وصیت یک یا چند نفر را مامور می‌کند.
با استناد به ماده ۸۵۴ قانون مدنی هر کسی می‌تواند برای خود یک یا چند نفر را برای انجام امور وصیت مامور کنند.
به این افراد در اصطلاح حقوقی وصی گفته می‌شود. وصی دارای صلاحیت‌هایی از جمله تربیت و نگهداری فرزندان متوفی، پیگیری مواردی چون دیون و بدهی‌های بعد از فوت، رسیدگی به موارد معنوی چون نماز و روزه و هر امر دیگری که متوفی در وصیت نامه مشخص کرده است.

۳ روش حل اختلاف در تقسیم ارث

با وجود این که تمام اموال و دارایی‌های متوفی بعد از مرگ او به صورت قهری به وراث او منتقل می‌شود بعد از فوت ممکن است بر سر ارث و میراث میان وراث توافقی حاصل نشود به همین دلیل راه‌حل‌هایی برای این موضوع در نظر گرفته شده است.

  • گرفتن برگه گواهی انحصار وراثت

در گام اول افراد برای این که در ارث خود دخل و خرج داشته باشند ابتدا باید هویت آن‌ها به عنوان متوفی در انحصار وراثت ثبت شود همچنین میزان سهم آن‌ها از میراث مشخص شود.

  • دادخواست تقسیم ترکه

افراد پس از اینکه گواهی انحصار وراثت را ثبت کردند باید اقدام به طرح دعوای تقسیم ترکه از شورای حل اختلاف کنند. تقسیم ترکه بدان معناست که سهم هر فرد از اموال متوفی به صورت دقیق مشخص می‌شود. وراث می‌توانند این تقاضا را از مراجع قضایی کنند. پس از آن افراد با دادن مالیات بر ارث مربوط به خود می‌توانند بدون اجازه از وراث دیگر نسبت به فروش یا تغییراتی دیگر در آن اقدام کنند.

  • دادخواست نصب قیم

گاهی اوقات در میان وراث افراد بیمار، کودک، سالخورده وجود دارد. در اصطلاح حقوقی به این افراد حجر یا محجور می‌گویند. این اشخاص قادر به اداره امور حقوقی مالی خود نیستند، پس ممکن است که افراد  برسر اداره حقوقی این افراد باهم دچار اختلاف شوند. برای این افراد باید قیم تعیین شود همه وراث می‌توانند درخواست قیمومیت بدهند.

کلام پایانی

ما در مطالب این صفحه در رابطه با موارد مربوط به اخذ سند مالکیت به نام ورثه در صورت اختلاف در تقسیم ارث سخن گفتیم و در این باره اطلاعات مفیدی به شما همراهان گرامی ارائه نمودیم و اینک در انتها امیدواریم مطالب این صفحه برای شما مفید بوده باشد.

سوالات متداول

در این قسمت به برخی از سوالات شما همراهان گرامی پاسخ دادیم:

آیا راهی برای حل اختلاف در تقسیم ارث وجود دارد؟

بله، شما می‌توانید از طریق روش‌های زیر برای حل اختلاف در تقسیم ارث اقدام کنید:

  • دادخواست نصب قیم
  • دادخواست دستور فروش مال مشاعی
  • دادخواست مهر و موم ترکه
  • دادخواست تحریر ترکه
  • دادخواست تقسیم ترکه
  • گرفتن برگه گواهی انحصار وراثت

در موضوع تقسیم ارث آیا اخذ وکیل می‌تواند برای ما مفید باشد؟

مسلما استفاده از دانش و تخصص یک وکیل مجرب این حوزه می‌تواند کمک بزرگی برای شما به همراه داشته باشد. بنابراین اخذ یک وکیل مجرب را در این باره به شما پیشنهاد می‌کنیم.

 

مشاوره

تلفن تماس :

شبکه های اجتماعی :

پیام بگذارید

مشاوره

تلفن تماس:

شبکه های اجتماعی :

جدیدترین مقالات

مشاوره تخصصی حقوقی

در دعاوی حقوقی ، کیفری ، ملکی ، تجاری ، ایرانیان خارج کشور و خانواده