اخذ پایان کار چیست؟ الزام به صدور دارد؟!

اخذ پایان کار

امروز قصد داریم درباره موضوع مهمی به نام اخذ پایان کار صحبت کنیم. گواهی پایان کار ساختمان، سند تایید نهایی مطابقت ساختمان با قوانین شهرداری می باشد و باید بدانید که نحوه دریافت آن

از طریق ثبت نام در سامانه تهران من و ثبت تعهدنامه صیانت از نام کاربری در دفاتر خدمات الکترونیک شهر و در آخر سامانه زیرساخت ها و توسعه شهری است. دریافت کردن استعلام از این گواهی، برای متقاضیان، هزینه ای در پی نخواهد داشت و به صورت حضوری هم انجام می شود.

 الزام شهرداری به صدور پایان کار چیست؟

پس از این که عملیات ساختمانی پایان یافت، اگر ساختمان خلافی و یا بدهی نداشته باشد شهرداری تایید می کند، در نتیجه شهرداری و یا سازمان متولی امر مدرکی با عنوان گواهی پایان کار به ملک یا سازنده ساختمان اعطا می کند. این مدرک پایان عملیات ساختمانی را تایید خواهد نمود.

اگر که مالک جریمه را بپردازد، عملیات تمدید پروانه ساختمان یا اخذ گواهی پایان کار ساختمان مالک انجام خواهد شد. ولی اگر که او جریمه را پرداخت ننماید در حالت خلافی داشتن، پرونده به کمیسیون بدوی ماده 100 شهرداری ارجاع داده می شود و رأی تخریب از سوی کمیسیون صادر خواهد شد. این رأی قابل تجدیدنظر می باشد و رأی صادر شده قابل اعتراض در دیوان عدالت اداری هم نیز می باشد.

انتقال سند بدون پایان کار امکان پذیر است؟

آن چه که لازمه انتقال سند رسمی می باشد تائیدیه های لازم با نصب پلکان، تأییده آتش نشانی، استحکام ساختمان برحسب ملاحظه و آزمایشات لازم می باشد استاندارد آسانسور و اصلاح سند ملک که صدور مجوز پایان کار از طریق شهرداری می باشد و تا مفاصاحساب و راهکارهائی که تعریف شده است

به طور کامل انجام نشود نه تنها مالکان یا سازندگان باید در رفع جریمه ساخت و ساز غیرمتعارف و یا پرداخت جریمه یا تخریب و یا مبالغی که به آن ها تعلق گرفته اقدام کنند، حتی تا پایان کار وصول نشود انتقال رسمی سند از طریق محاضر و دفاتر رسمی امکان پذیر نمی باشد.

وی در حالت توافق طرفین مبتنی بر عدم نیاز پایان کار انتقال بدون پایان کار قابل اجرا می باشد.  شما می توانید از طریق وکیل شهرداری نسبت به گرفتن پایان کار ساختمان خود اقدام کنید.

اخذ پایان کار

مدت اعتبار پایان کار ساختمان چقدر است؟

اگر سازنده ملک یا یک ساختمان در تاریخ مقرر شده پایان کار را دریافت نکند مالک می تواند که به دادگاه حقوقی محل وقوع ملک مراجعه کند و دادخواست الزام سازنده به اخذ پایان کار را تقدیم دادگاه کند. در حالت محکومیت سازنده و امتناع ورزیدن او از اجرای حکم، در مرحله اجرای حکم ها مالک با هزینه پایان کار سازنده اقدامات لازم و ضروری را در این مورد را به عمل خواهد آورد و با قوانین جدید شهرداری مدت پایان کار نامحدود می باشد.

دریافت پایان کار برای بازسازی خانه قدیمی

بعضی از ساختمان ‌ها و ملک های قدیمی دارای پایان کار قدیمی هستند، اما مالکین آن ها بدون دریافت و اخذ مجوز قانونی از شهرداری تغییراتی را در ساختمان ایجاد نموده اند. به عنوان نمونه مالک ساختمان بدون دریافت مجوز از شهرداری یک طبقه به ساختمان اضافه نموده است.

در این حالت اگر مالک ساختمان قصد داشته باشد برای ثبت گواهی پایان کار جدید اقدام نماید لازم می باشد که مدارک فردی و مدارک قدیمی مربوط به ملک را به شهرداری ارائه کند. بعد از این مرحله مهم شهرداری پرونده مذکور را به جهت بررسی تخلف به کمیسیون ماده 100 و یا کمیسیون داخلی شهرداری ارجاع خواهد داد.

بعد از تعیین شدن جریمه توسط کمیسیون مذکور و پرداخت کردن آن توسط مالک ساختمان، پرونده در ادامه مسیر صدور گواهی پایان کار ساختمان قرار خواهد گرفت و با طی کردن مراحل قانونی گواهی پایان کار جدید برای مالک صادر می‌ شود. تعداد زیادی از ساختمان‌های قدیمی هیچ نوع مجوزی برای ساخت ندارند و حتی فاقد سند و گواهی پایان کار قدیمی هستند.

در این حالت طی مراحل قانونی برای دریافت گواهی پایان کار جدید بسیار سخت و پیچیده می باشد. این ساختمان ‌ها به دلیل عدم داشتن سند و گواهی پایان کار جدید قابل انتقال به غیر نمی باشند و از نظر مادی ارزش بسیار پایین و کمی دارند.

هزینه پایان کار ساختمان چقدر می باشد؟

هزینه پایان کار ساختمان با در نظر داشتن منطقه جغرافیایی و شهری که ساختمان قرار دارد و قرار است که در آن مکان احداث بشود متغیر خواهد بود. مبلغی که در نظر گرفته خواهد شد در مراحل مختلف و متعدد به شکل های متفاوتی تعیین شده و در طی مراحل دریافت پروانه پرداخت می شود. برای اصلاح پایان کار ساختمان اگر که قرار باشد تغییراتی در مراحل ساخت صورت بگیرد هزینه اضافی باید پرداخت شود.

مشاوره

تلفن تماس :

شبکه های اجتماعی :

پیام بگذارید

مشاوره

تلفن تماس:

شبکه های اجتماعی :

جدیدترین مقالات

مشاوره تخصصی حقوقی

در دعاوی حقوقی ، کیفری ، ملکی ، تجاری ، ایرانیان خارج کشور و خانواده