آیا به رای قطعی دادگاه کیفری میتوان اعتراض کرد؟

آیا به رای قطعی دادگاه کیفری میتوان اعتراض کرد؟

رای قطعی دادگاه کیفری: صراحتا در همین ابتدا باید بگوییم آرای صادر شده در دادگاه کیفری در صورتی قابلیت اعتراض هستند که قطعی نباشند و امکان اعتراض در حکم قطعی دادگاه وجود ندارد. در این باره ما در این صفحه اطلاعات مفیدی در اختیار شما کاربران گرامی قرار خواهیم داد و به شما پیشنهاد می‌کنیم تا انتها همراه ما باشید.

روش‌های اعتراض به حکم قطعی دادگاه کیفری

معمولا آرای صادر شده توسط دادگاه تجدیدنظر قطعی هستند و امکان اعتراض برای آن‌ها وجود ندارد. با این حال گاهی پیش می‌آید که آرای دادگاه تجدیدنظر از نظر قانون و شرع اشکالاتی دارند. به همین دلیل قانون روش‌هایی را تعیین کرده است که با استفاده از آن‌ها بتوان به رای تجدیدنظر اعتراض کرد. روش‌های اعتراض به حکم قطعی دادگاه عبارتند از:

  1. اعتراض شخص ثالث
  2. اعاده دادرسی
  3. اعمال ماده 477

1. اعتراض به حکم قطعی دادگاه از طریق واخواهی

گاهی ممکن است دادگاه بدوی و تجدیدنظر، غیابی رای را صادر کند. به طور مثال خواهان در دادگاه حضور نداشته و رای صادره بر محکومیت خواهان باشد؛ سپس خواهان به رای صادره اعتراض می‌کند

و رای در دادگاه تجدیدنظر بررسی می‌شود و رای تجدیدنظر دوباره با غیاب خوانده صادر می‌شود و رای بر محکومیت خوانده است در این جا طبق قانون خوانده می‌تواند به رای تجدیدنظر اعتراض نماید و حق واخواهی کند.

2. اعتراض به حکم از طریق شخص ثالث

 در واقع هنگامی که رای صادره بر علیه شخص ثالثی که خواهان و خوانده نیست، باشد می‌تواند به رای قطعی اعتراض کند.

3. اعتراض به حکم قطعی دادگاه از طریق اعاده دادرسی

مطابق با ماده 474 قانون آئین دادرسی کیفری در مورد محکومیت‌های قطعی، اعاده دادرسی تنها در موارد زیر پذیرفته می‌شود و غیر از این موارد مورد قبول نیست!

  1. محکوم شدن فردی به اتهام قتل و محرز شدن زنده بودن مقتول
  2. در صورتی که چند فرد محکوم به موردی شوند که نتوان برای آن مورد بیشتر از یک محکوم قائل شد.
  3. در صورتی که تعارض و تضاد بین دو حکم وجود داشته باشد.
  4. برای فردی که اتهام آن مشخص است احکام مختلفی صادر شود.
  5. اگر در دادگاه ثابت شود که اسناد ارائه شده جعلی است و یا شهادت گواهان کذب است.
  6. بعد از صدور حکم دادگاه مبحث جدیدی ارائه شود که نشان از بی گناهی محکوم را داشته باشد.
  7. عمل انجام شده توسط فردی که محکوم شده جرم نباشد و یا مجازات نسبت به جرم بیش از مفاد قانونی باشد.

اعتراض به رای قطعی دادگاه کیفری تاثیری دارد؟

همان طور که قبلا اشاره کرد‌ه‌ایم امکان اعتراض به رای قطعی با روش‌‌های واخواهی، اعاده دادرسی و فرجام‌خواهی وجود دارد. معمولا اعتراض به حکم قطعی کیفری کاری دشوار و پیچیده است به همین دلیل برای اعتراض به چنین آرایی باید از یک وکیل کیفری کمک بگیرید تا با اعتراض به حکم قطعی بتوانید حکم را تغییر دهید.

در این باره همچنین باید بگوییم احتمال اینکه به روش اعاده دادرسی و اعمال ماده 477 قانون آئین دادرسی کیفری تغییر حکم صادره صورت گیرد وجود دارد.

آیا با اعاده دادرسی اجرای حکم متوقف می‌شود؟

اگر طبق ماده 474 حکم اعاده دادرسی پذیرفته شود تا صدور حکم مجدد توسط دیوان عالی کشور اجرای حکم به تعویق می‌افتد. در موارد زیر دادگاهی که پرونده را بعد از اعاده دادرسی بررسی می‌کند در شرایط خاصی تامین لازم را اخذ خواهد کرد:

  1. تامین اخذ نشده باشد.
  2. تامین منتفی شده باشد.
  3. متناسب نباشد.

اعاده دادرسی روشی فوق‌العاده برای اعتراض به رای قطعی است و بدون درخواست دینفع و متقاضی اعاده دادرسی امکان اجرای حکم وجود ندارد و برای شروع حکم باید ذینفع درخواست خود را اقامه کند.

نقش وکیل کیفری متخصص در اعتراض به حکم قطعی کیفری

همان طور که قبلا گفته شد امکان اعتراض به حکم قطعی کیفری وجود ندارد؛ ولی در شرایط خاصی با برخی روش‌ها نظیر اعاده دادرسی می‌توان به رای قطعی دادگاه اعتراض کرد.

برای اعتراض به چنین آرایی باید یک وکیل پایه یک کیفری بگیرید تا به خوبی شرایط پرونده را بررسی کند و با روش مناسب و شرایط قانونی به رای قطعی اعتراض کند تا بتواند پرونده آن را به نتیجه مطلوبی برساند؛

چون وکیل کیفری دانش عمیقی در رابطه با قوانین و مقررات مرتبط با اعتراض نسبت به آرای قطعی دارد و می‌تواند رای قطعی مورد اعتراض را با رسیدگی درست و قانونی خود تغییر دهد.

مشاوره و راهنمایی از وکیل پایه یک کیفری

وکیل کیفری، وکیلی است که به کلیه قوانین و مقررات مربوط به جرایم کیفری اشراف کاملی دارد و با بررسی پرونده‌های کیفری تجربه و تخصص بالایی را کسب نموده است.

به همین دلیل با مهارت و تخصص بالایی که دارد می‌تواند این گونه پرونده‌ها را رسیدگی کند. وکیل کیفری دادخواست شکایت، تهیه دفاعیه و تهیه اظهارنامه را می‌تواند مطابق با قوانین و مقررات انجام می‌دهد.

یکی از وکلای با تجربه و متخصص در پرونده‌های کیفری موسی الرضا میر است که توانسته پرونده‌‌های کیفری با موضوعات مختلف را رسیدگی کند و به نتیجه مطلوبی برساند.

برای ارتباط گرفتن با وکیل موسی الرضا میر می‌توانید با شماره تلفن‌های درج شده در سایت تماس بگیرید و همچنین برای ملاقات حضوری می‌توانید به دفتر او به آدرس بلور صیاد شیرازی _ جنب اورژانس قدیم مراجعه کنید.

سخن پایانی:
ما در مطالب این صفحه در رابطه با اعتراض به رای قطعی دادگاه کیفری و روش‌های آن سخن گفتیم و در این باره اطلاعات مفیدی در اختیار شما عزیزان قرار دادیم و اینک در انتها امیدواریم مطالب این صفحه برای شما عزیزان مفید بوده باشد.

سوالات متداول درباره رای قطعی دادگاه کیفری

در این قسمت به برخی از سوالات متداول شما عزیزان پاسخ دادیم:

1. با چه روش‌هایی می‌توان به آرای قطعی دادگاه اعتراض کرد؟

اعاده دادرسی، اعمال ماده 477 و اعتراض ثالث 3 روش برای اعتراض به رای قطعی دادگاه است.

2. آیا با اعاده دادرسی اجرای حکم متوقف می‌شود؟

با درخواست اعاده دادرسی مسئله اجرای حکم دچار توقف می‌گردد.

مشاوره

تلفن تماس :

شبکه های اجتماعی :

پیام بگذارید

مشاوره

تلفن تماس:

شبکه های اجتماعی :

جدیدترین مقالات

مشاوره تخصصی حقوقی

در دعاوی حقوقی ، کیفری ، ملکی ، تجاری ، ایرانیان خارج کشور و خانواده