قانون الزام به تنظیم سند رسمی چیست؟

قانون الزام به تنظیم سند رسمی چیست؟

یکی از دعواهای رایج امروزه الزام به تنظیم سند رسمی است. که در این دعوا فروشنده به توافق خود پایبند نیست و سبب بروز مشکل می شود. در وهله ی اول دادخواست الزام به تنظیم سند باید به دادگاه حقوقی عمومی ملک تقدیم شده و بر اساس قانون هزینه پرداختن به دادرسی از سوی خواهان پرداخت شود. در این دادخواست دلایل خرید ملک هم باید به دادخواست اضافه گردد. همچنین پلاک ثبتی ملک باید در دادخواست کاملا مشخص و دقیق ذکر شود.

دعوای الزام به تنظیم سند رسمی چگونه است؟

یکی از متداول ترین دعواهای دادگستری الزام به تنظیم سند رسمی است. حال سوال پیش می آید این دعوا به چه صورت است؟ زمانی که فروشنده به دلایل مختلف سند را به اسم مالک جدید نمیزند سبب طرح این دعوا می شود.

اما این دلایل چه مواردی اند؟ در برخی مواقع قیمت ملک در زمان انجام معامله بالا می رود و شخص دچار تردید می شود و سبب این مشکل می شود. به طور کلی فروشنده بخشی از پول را دریافت می کند. و یک سند عادی به شخص می دهد. اما زمانی که باید مابقی پول را دریافت کند و سند را به طور رسمی  به شخص خریدار بدهد زیر همه چیز می زند.

الزام به تنظیم سند

ارکان سند رسمی چیست؟

الف) سندی که در اداره های دفاتر اسناد رسمی توسط مامورین رسمی حاظر در این دفاتر تنظیم می شود در حوزه وظایف و صلاحیت های قانونی مطابق با مقررات و آیین نامه ها، سند رسمی شمرده می شود.

ب) 1- تنظیم سند به وسیله مأمورین و اشخاص دولتی 2- بر اساس قوانین و صلاحیت مأمورین 3- تنظیم مطابق مقررات و آیین نامه های قانونی.

الزام به تنظیم سند رسمی ملک یعنی چه؟!

مالکیت در اکثر موارد تنها با وجود سند رسمی ثابت و مستقر می شود. درباره ی معامله املاک و اموال غیر قابل انتقال ذاتی (اموالی که در ذات خود قابل نقل و انتقال از مکانی به مکان دیگر نیستند) 

و همچنین در مورد بعضی از اموال قابل انتقال مثل خودرو و موتورسیکلت و سهام شرکت ها وجود سند رسمی ضروری است. تنظیم سند رسمی اموال قابل انتقال تعهد طبیعی و منطقی فروشنده و مالک قبلی است. در صورتی که فروشنده به هر دلیل و بهانه ای اقدام به تنظیم سند رسمی نکند خریدار می تواند وی را به تنظیم سند رسمی از سوی مراجع قضایی محکوم کند.

 به این شکایت و خواسته در اصطلاح دعوای الزام به تنظیم سند رسمی گفته می شود. در ادامه به نکات مهمی که در خصوص دعوای الزام به تنظیم سند رسمی می تواند روند پرونده را به سوی موفقیت پیش ببرد، آورده شده است.

مشاوره حقوقی آنلاین 

جهت گرفتن مشاوره و پاسخوگیی به تمامی سوالات شما به این لینک مراجعه کنید و با مشاورین ما تماس بگیرید تا بهترین خدمات را برای شما عزیزان ارائه کنیم

09123829850

نکات مهم الزام به تنظیم سند ملک  کدامند؟!  

  1. شکایت الزام به تنظیم سند رسمی در خصوص املاک و اموال غیر قابل انتقال، در دادگاه محل وقوع ملک و در خصوص اموال قابل انتقال در دادگاه محل اقامت متهم مطرح می شود.
  2. دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی مالی بوده و لازم است هزینه دادرسی معادل 3/5 درصد ارزش منطقه ای ملک پرداخت شود.
  3. برای محاسبه هزینه دادرسی دعوای الزام به تنظیم سند رسمی، میانگین ارزش منطقه ای املاک بر اساس ویژگی های منطقه ای، ظاهری و نوع مصالح به کار رفته شده و موقعیت جغرافیایی ملک عرض و گذار و از این قبیل ویژگی ها محاسبه می شود.
  4. بهتر است شاکی هم زمان با طرح شکایت الزام به تنظیم سند رسمی خواسته های تکمیلی خود را هم مطرح کند.
  5. براساس نظری از سوی حقوقدانان شاکی فقط در صورتی می تواند شکایت الزام به تنظیم سند رسمی مطرح کند که برای خواسته خود دلیل کتبی، شفاهی و ملموس داشته باشد. همچنین کسی که مبایعه نامه کتبی و قابل استناد ندارد در این شکایت موفق نخواهد بود. به عبارت دیگر بسیاری از قضات شکایت الزام به تنظیم سند و اثبات مالکیت را قابل قبول نمی دانند.
  6. مطابق ماده 22 قانون ثبت معاملات غیر قابل انتقال باید ثبت شده باشد و ارائه سند عادی و درخواست اسناد و شواهد مالکانه با سند عادی ممکن نیست و به تعبیر قانون گذار اسناد عادی در مراجع دولتی پذیرفته و مقبول نیستند.
  7. آنچه ذکر کردیم در مورد اموالی است که وجود دارد و مالی که به وجود نیامده و در واقع موضوع قرارداد تعهد به واگذاری اموالی است که در حال حاضر موجود نیست. مانند قرارداد پیش فروش آپارتمان که شامل مقررات مخصوصی می شود که باید به آن ها مراجعه نمود.

مزایای تنظیم دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی توسط وکیل

  1. وکیل ملکی می تواند قرارداد رهن ملکی که در رهن است را از فروشنده مطالبه کند.
  2. وکیل می تواند در شرایطی که فروشنده حاضر به انتقال و تنظیم سند به نام خریدار نیست با حضور در دادگاه سند رسمی را به نام خریدار بزند.
  3. با کمک وکیل دیگر نیازی به حضور خریدار در دادگاه نخواهد بود.
  4. وکیل خوب خسارتی که در قرارداد پیش بینی شده است را در قدم اول از فروشنده طلب می کند.

در ارسال دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی رعایت برخی نکات از جمله توجه به وضعیت پلاک ثبتی، از حیث در رهن یا بازداشت بودن، تفکیک یا افراز آن و غیره، لازم است که رعایت این نکات به وسیله وکیل پایه یک دادگستری برای صرفه جویی وقت و همچنین کاهش هزینه خواهان صورت بگیرد.

در زمان طرح دعوی الزام به تنظیم سند رسمی چه مواردی اهمیت دارد؟

  1. ملک باید دارای اسناد پایان کار و صورت مجلس تفکیکی باشد وگرنه تنظیم سند امکان پذیر نمی باشد.
  2. ملک مصادره نشده نباشد.
  3. دعوی الزام به تنظیم سند مالی است و هزینه دادرسی آن که بر مبنای قیمت منطقه ای ملک احتساب می گردد باید پرداخت شود.
  4. دعوی الزام به تنظیم سند رسمی در صلاحیت و حوزه دادگاه عمومی حقوقی می باشد.

نحوه رسیدگی به پرونده ی الزام به تنظیم سند رسمی:

در ابتدا دادگاه تمامی موارد را بررسی می کند از جمله:

  1. احرازهویت
  2. احراز هویت مالکیت فروشنده
  3. وجود قرار داد بین اشخاص

همه موارد برای تکمیل تحقیقات باید انجام شوند.  همچنین باید به تقاضای خواهان دستور موقت فروش ملک صادر شود

مشاوره

تلفن تماس :

شبکه های اجتماعی :

پیام بگذارید

مشاوره

تلفن تماس:

شبکه های اجتماعی :

جدیدترین مقالات

مشاوره تخصصی حقوقی

در دعاوی حقوقی ، کیفری ، ملکی ، تجاری ، ایرانیان خارج کشور و خانواده