ایا میدانستید توهین و افترا جرم است و مجازات سنگینی دارد؟

توهین و افترا در قانون مجازات جدید

افترا یعنی چه؟

قبل از بیان هر چیزی باید تعریفی از توهین و افترا در ذهن داشته باشید. به صورت کلی افترا در لغت به معنای دروغ‌ بستن، بهتان‌ زدن و همچنین افترا در اصطلاح حقوقی نیز عبارت است از نسبت دادن صریح اعمال مجرمانه، برعکس حقیقت و واقع به فرد یا اشخاص معین مشروط بر این موضوع که صحت عمل مجرمانه نسبت داده شده، در پیش مراجع قضایی ثابت نشده باشد.

توهین چه موقع اتفاق میوفتد؟

توهین وقتی اتفاق ‌‌خواهد افتاد که هتک حرمتی به شخصی صورت بگیرد و این هتک حرمت لزوما نباید که یک فعل مجرمانه بوده باشد. به عنوان مثال اگر فردی را با الفاظ رکیک مورد توهین قرار بدهند، این امر توهین و هتک حرمت اطلاق ‌‌خواهد شد و البته قانون گذار برای آن مجازاتی نیز پیش بینی نموده است.

افترا نیز به این معنی است که فردی به شخص دیگر نسبتی را بدهد که ضمن توهین آمیز بودن آن، واقعیت نیز نداشته باشد. به عنوان نمونه اگر به فردی نسبت کلاهبردار بودن زده شود و در حالی که ثابت شود او به هیچ وجه کلاهبردار نبوده، جرم افترا اتفاق افتاده است. در صورت نیاز میتوانید از خدمات مشاوره حقوقی سایت وکیل میر برای دریافت راهنمایی استفاده کنید.

مجازات های جرم افترا چیست؟

مجازات توهین و افترا بعد از اثبات آن ‌‌می‌ تواند که از یک ماه تا یک سال باشد و همچنین تا 74 ضربه شلاق نیز با تشخیص قاضی امکان پذیر می باشد. همان طور که مستحضرید در نشر دادن اکاذیب که در رسانه ‌‌های عمو‌‌می‌ به چاپ رسیده باشند، می تواند مجازاتی مانند دو ماه تا دوسال داشته باشد.

دقت داشته باشید که، در افترا و حتک هرمت ‌‌هایی که جنبه‌‌ عمو‌‌می‌ پیدا ‌‌کرده است، قانون گذار سختگیری بسیار بیشتری داشته و موضوع شکل جدی تری به خود ‌‌خواهد گرفت. به عنوان مثال وقتی که به شخصیت ‌‌های اجتماعی و سیاسی و شناخته شده و مشهور حتک هرمت و افترا صورت ‌‌می گیرد، جرم بزرگ تر می باشد و مجازات آن نیز به نسبت سنگین تر می باشد.

مجازات های جرم توهین در حالت اثبات چیست؟

مجازات توهین در حالت اثبات از جانب شاکی، ‌‌می ‌تواند که بر اساس نظر قاضی و بسته به اندازه آن، از پرداخت جزای نقدی و حتی ضربات شلاق باشد. نکته مهم این است که لازم به ذکر است که توهین چه به حالت شفاهی یا بدنی و چه حتی به صورت کتبی و حتی با ارسال پیامک قابل پیگرد قانونی می باشد

و در حالت اثبات شامل مجازات توهین ‌‌خواهد شد. شما عزیزان باید به خاطر داشته باشید که مجازات توهین و حتک هرمت باعث ایجاد سوء پیشینه‌‌ موثر برای شخص نخواهد شد.

توهین و افترا

توهین به مقام رهبری چه جرمی دارد؟

در جمهوری اسلامی ایران، مقام معظم رهبری دارای بالاترین و والا ترین مقام شرعی و سیاسی می باشد، لذا مجازات جرم اهانت و تهمت به این شخصیت والا مقام، از دیگر مجازات های توهین متفاوت می باشد.

ماده ۵۱۴ قانون مجازات اسلامی ایران تصویب شده در سال ۱۳۷۰ به این جرم پرداخته است و بیان نموده است که اهانت به رهبر کبیر انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره) و خود شخص رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه ای، مجازات حبس از ۶ ماه تا ۲ سال را به همراه دارد.

اعاده حیثیت از افترا چگونه است؟

در صورتی که فردی با ادعای کذب خود، باعث هتک حرمت و ریختن آبروی شخص دیگری شود، مجنی علیه یعنی شخصی که به او اتهام و نسبت ناروا وارد شده، می تواند که شکایتی علیه مرتکب جرم به جهت اعاده حیثیت خود مطرح نماید. اعاده حیثیت و یا ادعای شرف، تنها از طریق طرح دعوی توسط شاکی خصوصی انجام خواهد شد.

وکیل اعاده حیثیت می تواند در این زمینه به شما راهنمایی کند. به این حالت که شاکی خصوصی علیه مجرم به جرم افترا نزد دادسرا شکایت خواهد کرد و ادعای اعاده حیثیت او مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وقتی که ادعای اعاده حیثیت شاکی مورد پیگیری و بررسی واقع می شود که سمت مقابل با نسبت اتهام ناروا و یا طرح شکایت باعث ریختن آبرو و لطمه به حیثیت شاکی شده باشد و نتواند اتهام وارده را ثابت نماید.

با عدم اثبات شدن اتهام وارد شده از سوی مشتکی عنه، این فرد با رای دادگاه و حکم قانون، مجرم شناخته خواهد شد و مجازات هایی دارد. از آن جا که موضوع افترا و نسبت اتهام وارد نمودن به دیگران، بُعد و جنبه معنوی هم دارد، شاکی می تواند که درخواست جبران خسارت معنوی وارد شده را هم از دادگاه ذی صلاح داشته باشد.

هرچند که ماده 1 قانون مسئولیت مدنی کشور ایران به موضوع مهم جبران خسارت معنوی هتک حیثیت پرداخته است، اما معمولا محاکم قضائی حکم به جبران خسارت معنوی افترا نخواهند داد. این گونه جرایم در زمره جرایم حقوقی قرار گرفته با کمک گرفتن از وکیل حقوقی می توان آنها را پیگیری کرد.

مشاوره

تلفن تماس :

شبکه های اجتماعی :

پیام بگذارید

مشاوره

تلفن تماس:

شبکه های اجتماعی :

جدیدترین مقالات

مشاوره تخصصی حقوقی

در دعاوی حقوقی ، کیفری ، ملکی ، تجاری ، ایرانیان خارج کشور و خانواده