تکلیف خریدار مال غیر چیست؟

تکلیف خریدار مال غیر چیست؟

بدون اضافه گویی باید بگوییم اگر خریدار از مالکیت مال فروخته شده اطلاع نداشته باشد و نداند که مسئلهی فروش مال غیر اتفاق افتاده، مجرم نیست اما در صورتی که خریدار از این موضوع مطلع باشد به عنوان مجرم شناخته میشود.

در واقع عدم اطلاع یا اطلاع خریدار از فروش مال غیر بسیار مهم بوده و در صورت عدم اثبات این موضوع که او از موارد مربوط به فروش این مال اطلاع نداشته بسیار اهمیت دارد چرا که در صورت عدم اثبات این موضوع، خریدار نیز مجرم است!

حال که به طور نسبی به پاسخ پرسش خود دست یافتید، به شما پیشنهاد میکنیم مطالب این صفحه را که به صورت ۰ تا ۱۰۰ این موضوع را مورد بررسی قرار داده است مطالعه کنید.

مجازات و تکلیف خریدار مال غیر چیست؟

پیش از این گفتیم که اگر خریدار از مالکیت مال غیر خبر داشته باشد و نسبت به خرید آن مال اقدام کرده باشد، مجرم
است. اما مجازات خرید مال غیر چیست؟
در رابطه با این موضوع باید بگوییم مجازات خرید مال غیر مطابق با ماده ۱ قانون تشدید مجازات مرتکبین اختلاس، ارتشا و کلاهبرداری بوده که شرح آن به شکل زیر است:

  1. حبس از یک سال الی ۷ سال
  2. پرداخت جزای نقدی برابر با مال دریافت شده در معامله فروش مال غیر
  3. رد مال به صاحب اصلی مال

همچنین این را نیز باید بگوییم که اگر فرد مجر کارمند دولت باشد، موضوع انفصال از خدمات دولتی نیز برآب او پیش خواهد آمد.

حکم فروش مال غیر با قولنامه چیست؟

به صورت کلی مجازات و حکم فروش مال غیر با قولنامه، تفاوتی با موارد اشاره شده در پاراگراف قبلی ندارد و در این مورد نیز مجرم موظف به رد مال، پرداخت جزای نقدی و حبس بوده و در صورتی که فرد مجرم کارمند دولت باشد مسئلهی انفصال از خدمات دولتی نیز شامل حال او خواهد شد. اما در رابطه با این مسئله باید توجه داشته باشید که ممکن است تفاوتهایی در مجازات و حکم فروش مال غیر با قولنامه وجود داشته باشد!

خرید مال غیر بدون اطلاع از آن

پیش از این گفتیم؛ در صورتی که خریدار نتواند ثابت کند که از موضوع خرید مال غیر اطلاع نداشته مجرم شناخته میشود اما مسئله خرید مال غیر بدون اطلاع از آن چگونه بررسی میشود؟

در این باره اگر شما نیز دچار مشکل حقوقی در این زمينه شدهاید و در اثبات این موضوع به مشکل خوردهاید میتوانید با یاری یک وکیل پایه یک دادگستری از حقوق خود دفاع کنید و نسبت به اثبات عدم اطلاع خود از این موضوع اقدام کنید.

خرید مال غیر جرم محسوب میشود؟

در پاسخ به این سوال تنها لازم است بگوییم که خرید و فروش مال غیر جرم به حساب میآید و اگر فردی نسبت به خرید
این مال اقدامی انجام دهد و از این موضوع آگاهی داشته باشد مجرم است.

ویژگی وکیل کیفری خوب

معامله فضولی چیست؟

در تعریف معامله فضولی باید بگوییم به معاملهای که در آن فروشنده مالکیت مال را ندارد و مجاز به فروش آن نیز نیست اما کلیه شرایط عقد معامله برقرار است معامله فضولی میگویند. در معامله فضولی فردی مال فرد دیگری رو بدون کسب اجازه از او منتقل میکند!

تکلیف خریدار در معامله فضولی؟

اگر برای شما این سوال پیش آمده که وضعیت خریدار مال غیر در مسئله فروش مال غیر به چه صورت خواهد بود و تکلیف خریدار در معامله فضولی چیست؟ باید بگوییم در معامله فضولی اگر خریدار جاهل به موضوع باشد مبلغ آن معامله به خریدار باز خواهد گشت و خریدار میتواند نسبت به مسئله “جبران خسارت” نیز اقداماتی انجام دهد که در این زمینه یاری یک وکیل کیفری میتواند بهترین انتخاب برای اینگونه افراد باشد.

خریدار مال غیر میتواند شکایت کند؟

طبق گفته های قسمت قبل، خریدار مال غیر علاوهبر دریافت مبالغ معامله میتواند نسبت به طرح شکایت و اخذ خسارت اقدام کند و خسارت خود را از فروشنده مال غیر به دریافت کند.

نقش وکیل کیفری در خصوص معاملات مال غیر؟

در رابطه با مسئله فروش مال غیر و معاملات مال غیر یاریِ یک وکیل کیفری خوب اهمیت بسیار زیادی دارد. در این باره وکیل کیفری میتواند نسبت به احقاق حقوق شما گام بردارد و در مواردی نسبت به دریافت خسارت برای شما نیز اقدامات مثبتی انجام دهد.

مشاوره و راهنمایی از وکیل پایه یک کیفری

مسئله اشاره شده در این صفحه موضوع سادهای نبوده و پروندههای مربوط به معاملات این چنینی پرونده های سادهای نیست! بنابراین یاری یک وکیل حرفه ای و باتجربه در این زمینه همچون موسی الرضا میر میتواند کمک بزرگی برای شما به حساب بیاید.

در رابطه با اینگونه معاملات وکیل پایه یک دادگستری موسی الرضا میر دارای پروندههای متعددی بوده و تاکنون بسیاری از این پروندهها را به موفقیت رسانده است. در این باره اکر شما میخواهید جلسهی مشاورهای با ایشان داشته باشید از طریق پلهای ارتباطی موجود در سایت همراه ما باشید.

جمع بندی:
ما در مطالب این صفحه در رابطه با تکلیف خریدار مال غیر و موارد مربوط به آن سخن گفتیم و بهترین وکیل در این زمینه
را نیز (موسی الرضا میر) به شما عزیزان معرفی نمودیم و اینک در انتها امیدواریم مطالب این صفحه برای شما عزیزان
مفید بوده باشد.

سوالات متداول در خصوص خرید مال غیر:

در این قسمت به برخی از سوالات متداول شما پاسخ دادیم:

❓تفاوت فروش مال غیر با معامله فضولی

✅ در معامله فضولی، فروشنده مال دیگری را منتقل میکند اما در فروش مال غیر، فروشنده خود را صاحب مال معرفی
مینماید.

❓آیا فروش مال غیر بصورت مشاع جرم است؟

✅ به صورت کلی فروش مال غیر در همه جهات و ابعاد جرم بوده اما در این خصوص گروهی از قضات نظرات متفاوتی دارند.

مشاوره

تلفن تماس :

شبکه های اجتماعی :

2 نظرات بسته است

  • بیتا

    29 خرداد 1403

    سلام من یک باب مغازه سرقفلی خریدم الان بعد از چند سال فهمیدم مال غیر خریدم قاضی میگه چون مشمول زمان است قابل پیگیری نیست من باید چیکار کنم

    پاسخ
    • موسی الرضا میر

      30 خرداد 1403

      با سلام خدمت شما
      جهت راهنمایی دقیق پیشنهاد میشود تلفنی تماس بگیرین و روند پرونده را اعلام کنین تا راهنمایی بهتر بتونم انجام بدم

      پاسخ

پیام بگذارید

مشاوره

تلفن تماس:

شبکه های اجتماعی :

جدیدترین مقالات

مشاوره تخصصی حقوقی

در دعاوی حقوقی ، کیفری ، ملکی ، تجاری ، ایرانیان خارج کشور و خانواده