جرم جاسازی مواد مخدر و نحوه رسیدگی به آن

جرم جاسازی مواد مخدر

حوزه جرائم مواد مخدر بسیار گسترده است و متأسفانه افراد زیادی از تمام اقشار در دام مواد مخدر افتاده‌اند. از آن جایی که مواد مخدر آثار بسیار مخربی بر افراد، خانواده‌ها و در نهایت جامعه می‌گذارند در قانون ایران برای تمامی جرائم مربوط به آن مجازاتی تعیین شده است. از جمله این جرائم، جرم جاسازی مواد مخدر می‌باشد. گاهی پیش می‌آید افراد برای پاپوش درست کردن و ضربه زدن به افراد دیگر اقدام به جاسازی مواد مخدر در خودر و منزل او می‌کنند.
این عمل در قانون جرم درنظر گرفته شده و مجازاتی برای آن مقرر شده است. طبق قانون اگر فردی به قصد جاساز کردن مواد مخدر وارد خانه یا ماشین شخصی شود، برای فرد اشد مجازات جرم جاسازی مواد مخدر را در نظر گرفته شده است و مجرم جریمه سنگینی را باید متقبل شود. وکیل پایه یک دادگستری به دلیل حرفه و دانشی که در قوانین دارد می‌تواند تمامی مسائل حقوقی مربوط به مواد مخدر را برای شما توضیح داده و در صورت نیاز به شما مشاوره دهد. در ادامه با انواع جرم جاسازی مواد مخدر و مجازات آن آشنا خواهیم شد و به شما راهکار‌هایی برای گرفتن تخفیف در مجازات این جرم پیشنهاد می‌دهیم.

مجازات جرم جاسازی مواد مخدر چیست؟

بر اساس ماده 26 قانون مبارزه با مواد مخدر هرکس به قصد مجرم نشان دادن دیگران و متهم کردن آن‌ها مواد مخدر سنتی یا صنعتی و غیر دارویی روان گردان را در محلی قرار دهد به حداکثر مجازات همان جرم مواد مخدر محکوم خواهد شد. بر اساس ماده 30 قانون مبارزه با مواد مخدر وسیله نقلیه‌ای که حامل مواد مخدر و روان گردان‌ها باشد به نفع دولت ضبط می‌شود و در دست سازمان کشف‌کننده مواد مخدر قرار می‌گیرد.
اما اگر حمل این مواد بدون اجازه و اطلاع مالک خودرو صورت گرفته است؛ وسیله نقلیه به صاحب آن بازگردانده می‌شود. به طورکلی بر اساس قوانین هرکس آگاهانه به جهت متهم کردن دیگری ادوات و وسایل جرم مواد مخدر، انواع مواد مخدر یا مدارکی که یافتن آن‌ها موجب متهم شدن او شود را در خانه، ماشین، وسایل شخصی و غیره فرد دیگر بگذارد، در اثر جرم جاسازی مواد مخدر، شخص مزبور مورد تعقیب دادگستری قرار می‌گیرد و مرتکب به حبس از 6 ماه تا 3 سال، 20 تا 74 ضربه شلاق و 10 تا 50 میلیون ریال جریمه نقدی محکوم می‌شود.

برای ارتباط با بهترین وکیل کیفری کلیک کنید.

مجازات حمل مواد مخدر سنتی


انواع جرم جاسازی مواد مخدر (ماشین، منزل، کیف و… )

مواد مخدر معمولاً در مکان‌های مختلفی جاساز می‌شوند. برخی از مکان‌هایی که برای جرم جاسازی مواد مخدر به کار ‌می‌روند به عبارت زیر هستند:

  • ماشین‌ها: زیر پوشش‌های وسایل حمل و نقل عمومی و تجهیزات درون قسمت‌های مختلف یک خودرو
  • بسته‌های پستی: ممکن است مواد مخدر را در بین کالا‌های دیگر جاساز کنند و ارسال نمایند.
  • مکان‌های مسکونی: میان اشیا در منزل و بخش‌های پنهان خانه
  • کیف‌های دستی و جیب: جاساز کردن مواد مخدر در لباس‌ها و کیف قابل انجام است.
  • جاسازی مواد مخدر داخل بدن: جاسازی در مقعد، جاسازی در رحم زنان، جاسازی در بدن با انجام عمل جراحی و قراردادن مواد مخدر، حمل مواد مخدر درون بدن از طریق بلع و قورت دادن بسته‌های کوچک حاوی مواد مخدر

ایا مجازات حمل مواد مخدر را می دانید؟

آیا جرم جاسازی مواد مخدر قابل تخفیف است؟

براساس قانون مبارزه با مواد مخدر، متهمان مواد مخدر ممکن است براساس مقادیر و نوع مواد مخدری که دارند، مجازات‌های متفاوتی دریافت کنند. این مجازات‌ها از حبس و جریمه تا مجازات‌های مرتبط با توزیع و تجارت مواد مخدر می‌تواند شامل شود. به طور کلی در مواردی و طبق شرایط خاصی می‌توان از قاضی در مجازات تخفیف گرفت البته بهترین وکیل مواد مخدر نیز می‌تواند در گرفتن عفو و کم کردن جریمه به شما کمک کند.
در شرایط خاص مانند همکاری با مأموران انتظامی یا اقدام به اعلام اطلاعات مفید درباره شبکه‌های قاچاق مواد مخدر و همکاری کردن برای شناساندن شرکا و همدستان، ممکن است مجازات جرم جاسازی مواد مخدر تخفیف یابد. علاوه بر این، داشتن انگیزه‌های شرأفتمندانه برای ارتکاب به این جرم ممکن است مجازات را مشمول تخفیف نماید.
برنامه‌های ترک اعتیاد و شرکت در برنامه‌های اجتماعی ممکن است به متهمان کمک کرده و در این ترتیب تأثیر مستقیمی در مجازات آن‌ها داشته باشد. اگر متهم قبل از تعقیبش اقرار به جرم خود کند ممکن است قاضی متقاعد شود تا مجازات جرم جاسازی مواد مخدر او را کمتر کند. داشتن سابقه خوب و وضع جسمانی بد مانند بیماری، حسن رفتار در مدت زمان بازداشت، شرایط روحی خاص در کم شدن مجازات تأثیرگذارند. برای اینکه بتوانید از قاضی مجازات کمتری بگیرید بهتر است یک وکیل موارد مخدر داشته باشید تا به شما کمک کند.

برای ارتباط با وکیل مواد مخدر کلیک کنید.

ویژگی وکیل کیفری خوب


استفاده از وکیل مواد مخدر برای کسب نتیجه بهتر در پرونده جرم جاسازی مواد مخدر

استفاده از وکیل در پرونده جاسازی مواد مخدر می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین نتیجه ممکن را در دادگاه و در امور حقوقی خود بدست‌آورید. وکیل متخصص در امور جرمی و مبارزه با مواد مخدر می‌تواند به شما در انجام دفاع حقوقی برای حفظ حقوقتان در دادگاه نمایندگی کرده و در جلوگیری از تحمل مجازات‌های نامناسب یا نادرست کمک کند. گرفتن مشاوره حقوقی از وکیل ممکن است به شما در مورد حقوق و تعهداتتان اطلاعات مفیدی بدهد و شما را آگاه کند که چه گونه باید در دادگاه و در تعامل با مأموران انتظامی رفتار نمایید.
وکیل قبل از دادگاه می‌تواند پرونده شما را بررسی کرده و نقاط ضعف و قوت پرونده را شناسایی کند و با دادستانی یا دادگاه به نمایندگی از شما مذاکره کرده و سعی نماید تا حد ممکن شما را به نتیجه‌ای مطلوب برساند. این می‌تواند شامل تخفیف مجازات یا حتی توافق برای برخی از جنبه‌های پرونده باشد. استفاده از وکیل با تجربه‌ای در امور حقوقی و دادرسی مرتبط با جرم جاسازی مواد مخدر می‌تواند به شما کمک کند تا در برابر اتهامات مطرح شده، حقوق خود را حفظ کنید و بهترین نتیجه را از این موقعیت بدست‌آورید.

سؤالات متداول

دادگاه صالح برای رسیدگی به جرم جاساز کردن مواد مخدر کدام است؟

طبق ماده 303 آیین دادرسی کیفری کشور مرجع رسیدگی به کلیه جرائم مواد مخدر دادگاه انقلاب است.

مدارک لازم برای شکایت از جاساز‌کنندگان مواد مخدر چیست؟

مدارک شناسایی شناسنامه یا کارت ملی، اسناد و مدارک مورد نیاز برای اثبات سخنانتان، مشخصات مجرمان همراه با نشانی و اسامی و غیره

آیا نوع مواد مخدر و مقدار آن در میزان مجازات جرم جاسازی مواد مخدر تأثیر دارد؟

بله مقدار گرم ماده مخدر و سنتی یا صنعتی بودن آن در تعین مجازات جاساز مواد مخدر بسیار تأثیر‌گذار است.

مشاوره

تلفن تماس :

شبکه های اجتماعی :

پیام بگذارید

مشاوره

تلفن تماس:

شبکه های اجتماعی :

جدیدترین مقالات

مشاوره تخصصی حقوقی

در دعاوی حقوقی ، کیفری ، ملکی ، تجاری ، ایرانیان خارج کشور و خانواده