مجازات جعل گواهی پزشکی و جعل برگه استعلاجی

جرم جعل گواهی پزشکی و مجازات جعل برگه استعلاجی!

جرم جعل گواهی پزشکی، یکی از جرایمی است که در بسیاری از کشورها، از جمله ایران، با مجازات سنگینی همراه است. این جرم به معنای تقلب در گواهی پزشکی است که ممکن است به دلایل مختلفی انجام شود؛ مانند معافیت از خدمت یا مرخصی تحصیلی. جعل گواهی پزشکی، علاوه بر اینکه مجازات قانونی دارد، می‌تواند برای فرد متهم، عواقب جدی و نامطلوبی داشته باشد؛ مانند از دست دادن شغل، شکست در روابط اجتماعی و حتی محرومیت از خدمات دولتی. هر چند دستگاه قانون گذار به خودی خود سعی دارد با مجازات جعل گواهی پزشکی افراد را از این جرم دور نگه‌دارد.

جرم جعل گواهی پزشکی چه پیامدهایی دارد؟

به عنوان یک جرم علیه اموال، جعل گواهی پزشکی، می‌تواند آسیب‌هایی را به افراد وارد کند، به خصوص در مواردی که این گواهی‌ها برای دریافت مزایایی مانند مرخصی تحصیلی یا معافیت از خدمت، استفاده می‌شوند. بنابراین، برای جلوگیری از این جرم، لازم است که افراد به دقت و با اطمینان از صحت گواهی‌های پزشکی استفاده کنند و در صورت شک، با مراجع مربوطه تماس بگیرند.

شرایط وقوع جرم جعل گواهی پزشکی

داشتن یک وکیل کیفری متخصصی در این زمینه میتواند کمک های زیادی بکند. برای نهایی‌شدن مجازات جعل گواهی پزشکی نیاز است تا دادگاه بررسی دقیقی بر ابعاد مختلف پرونده نظیر شرایط وقوع جرم جعل گواهی پزشکی داشته باشد. در رابطه با وقوع جرم جعل گواهی پزشکی همانطور که در بالاتر بیان شد، شرایط مختلفی وجود دارد برخی از رایج‌ترین این شرایط عبارتند از:

  1. دریافت معافیت سربازی
  2. عدم مراجعه به دادگاه در زمان مشخص
  3. دریافت مرخصی بیشتر
  4. جرم جعل گواهی پزشکی برای مدرسه

مجازات جعل گواهی پزشکی در قانون اسلامی:

جرم جعل گواهی پزشکی، به عنوان یکی از جرایم علیه اموال، در قانون مجازات اسلامی تعریف شده است.

با توجه به ماده 538 قانون، هر شخص که برای معافیت از مواردی نظیر سربازی گواهی پزشکی به اسم طبیب جعل کند، به حبس از شش ماه تا یکسال یا به 20000000 تا 70000000 ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد.

به عبارت دیگر، جعل گواهی پزشکی، به معنای ساختن یا تغییر گواهی پزشکی به منظور معافیت از نظام وظیفه یا استفاده از آن در دادگاه به عنوان شواهد، جرمی است که با مجازات حبس یا جزای نقدی محکوم می‌شود. در این راستا، اهمیت رعایت اصول اخلاقی و حرفه‌ای در حوزه پزشکی و ارائه گواهی پزشکی به درستی، بسیار مهم است.

جرم جعل گواهی پزشکی برای مدرسه:

با توجه به اینکه یکی از موارد جعل گواهی پزشکی برای مدارس می باشد سوال پیش می آید که جرم جعل گواهی پزشکی برای مدرسه چگونه است:

اگر جعل گواهی پزشکی برای مدرسه توسط فردی غیر از پزشک صادر شود

طبق ماده 536 قانون مجازات اسلامی فرد به 3 ماه تا 1 سال حبس یا جزای نقدی 25 تا 100 میلیون ریال محکوم می باشد

لازم به ذکر است که در صورتی مرتکب جرم زیر سن قانونی باشد با توجه به ماده 88 قانون مجازات اسلامی به تذکر توسط قاضی و کمک از مددکار اجتماعی محکوم می شود. البته این حکم برای افراد بین 9 تا 15 سال می باشد. ولی اگر فرد بین 15 تا 18 سال باشد به جزای نقدی یا نگهداری در کانون اصلاح تربیت محکوم می شود

نحوه شکایت برای جرم جعل گواهی پزشکی

برای اجرای حکم مجازات جعل گواهی پزشکی، شاکی باید با استفاده از نمونه شکواییه های موجود، شکایت خود را علیه مرتکب جرم آماده کند و پس از طی کردن روند قضایی پرونده و اخذ حکم قطعی، برای اجرای مجازات اقدام کند.

در این راستا، شاکی باید ابتدا به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و نام کاربری و کلمه عبور حساب کاربری خود را دریافت کند(البته به صورت اینترنتی نیز این مورد قابل پیگیری و دریافت است). 

سپس با در دست داشتن نمونه شکواییه جرم جعل گواهی پزشکی و اسناد و مدارک لازم، مانند نمونه گواهی جعل شده، به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، مراجعه کرده و شکوایه خود را ثبت نماید.

پس از پایان تحقیقات مقدماتی، پرونده به دادسرای محل وقوع جرم، ارجاع شده و در صورت احراز انجام جرم توسط متهم، با صدور قرار مجرمیت و کیفرخواست، پرونده به دادگاه کیفری دو ارسال می گردد. در نهایت، دادگاه کیفری دو با دعوت از متهم و شاکی، به محتویات پرونده و اظهارات طرفین، رسیدگی کرده و در صورت احراز انجام جرم توسط متهم، رای بر محکومیت کیفری و در غیر این صورت، حکم برائت، صادر خواهد کرد

مشاوره

تلفن تماس :

شبکه های اجتماعی :

پیام بگذارید

مشاوره

تلفن تماس:

شبکه های اجتماعی :

جدیدترین مقالات

مشاوره تخصصی حقوقی

در دعاوی حقوقی ، کیفری ، ملکی ، تجاری ، ایرانیان خارج کشور و خانواده