راه‌ های پیشگیری از وقوع جرایم مواد مخدر

راه‌ های پیشگیری از وقوع جرایم مواد مخدر

مواد مخدر، یکی از معضلات مهم در جامعه امروزی است؛ با توجه به این که افزایش مصرف مواد مخدر تأثیر مستقیمی در امنیت حاکم بر هر جامعه‌ای دارد، قانون‌گذاران مجازات‌های سنگینی را برای این جرم تعبیه کرده‌اند و سعی دارند با پیاده سازی راه‌ های پیشگیری از وقوع جرایم مواد مخدر مقابل آن ایستادگی کنند؛

اما این کافی نبوده و در مرحله اول می‌بایست آگاهی همه مردم در مورد مواد مخدر و اعتیاد به آن افزایش پیدا کند. طبق تحقیقات به عمل آمده طی چند سال اخیر تقاضا و مصرف مواد مخدر در سطح جهان مخصوصا در بین جوانان افزایش چشم‌گیری داشته است.

با افزایش اعتیاد در سطح کشور‌ها، مشکلات مختلف و جرایم زیادی به مرور زمان به وقوع خواهد پیوست؛ از این رو بهتر است اقداماتی جهت پیشگیری و مقابله با این معضل در سراسر کشور صورت بگیرد. قابل ذکر است اگر شما یا اطرافیانتان به نوعی درگیر جرایم مرتبط با مواد مخدر شده‌اید،

جهت گرفتن مشاوره حقوقی به وکیل پایه یک دادگستری مراجعه کنید. ما در این مطب قصد داریم عوامل مؤثر بر افزایش اعتیاد در بین جوانان را بررسی کرده و راه حل‌های پیشگیری از اعتیاد را نیز بیان کنیم؛ پس پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این متن با ما همراه باشید.

ویژگی وکیل کیفری خوب


عوامل مؤثر مبتلا شدن به اعتیاد چیست؟

یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش اعتیاد، دسترسی آسان و راحت به انواع مواد مخدر و روان گردان‌ها است؛ از آنجایی که کشور ما ایران در مسیر بزرگ‌ترین چهارراه حمل و نقل مواد مخدر واقع شده است، دسترسی به مواد مخدر در آن نیز به آسانی امکان‌پذیر است. همین امر باعث شده تا در کشورمان شاهد افزایش اعتیاد و مصرف مواد مخدر باشیم.

از عوامل مؤثر دیگر می‌توان به سابقه خانوادگی افراد اشاره کرد. در خانواده‌هایی با سابقه مصرف مواد در یک یا چند نفر از اعضا یا درگیری خانواده با یکی از جرایم مرتبط به مواد مخدر؛ همچون: حمل و نقل، خرید و فروش، قاچاق و صادرات و…، احتمال بروز اعتیاد یا جرایم مرتبط با آن خیلی بیشتر است.

مواد مخدر این روز‌ها در بین جوانان به شدت افزایش پیدا کرده است، نوجوانان و جوانان بدون آگاهی از اعتیاد‌آور بودن انواع مختلف مواد به مصرف آن‌ها روی می‌آورند. جوانان جهت ر‌هایی از فکر و خیال، افزایش عملکرد ذهن در شب‌های امتحان و یا تحت تأثیر دوستان خود اقدام به مصرف مواد مخدر و روان گردان‌ها می‌کنند؛ از رو اگر شما از والدینی هستید که فرزندتان درگیر جرم مواد مخدر شده است، پیشنهاد می‌کنیم جهت گرفتن مشاوره حقوقی آنلاین یا حضوری به یک وکیل مراجعه کنید.

چگونه از اعتیاد می‌توان جلوگیری کرد؟

اعتیاد مانع بزرگی برای پیشرفت و امنیت هر کشوری است، با از بین رفتن این امنیت در سطح کشور؛ علاوه بر مشکلات اقتصادی و فرهنگی، جرایم و در‌گیری‌های خیابانی نیز افزایش می‌یابد؛ از این رو بهتر است اقداماتی جهت جلوگیری از رواج یافتن مواد مخدر در کشور صورت بگیرد. در ادامه برخی از راه حل‌های مؤثر جهت پیشگیری از اعتیاد و مصرف مواد مخدر ذکر شده است.

  • افزایش آگاهی خانواده‌ها
  • افزایش آگاهی جوانان و نوجوانان از میزان مضر بودن مواد مخدر
  • افزایش گاهی افراد از اعتیاد‌آور بودن مواد مخدر و روان گردان‌ها
  • برنامه‌ریزی جهت اجتماعی و مردمی شدن مبارزه با مواد مخدر
  • اطلاع‌رسانی جامع و گسترده به همه مردم سراسر کشود در مورد عوارض مواد مخدر
  • آگاهی و آموزش افراد نسبت به آسیب‌های اجتماعی و فردی اعتیاد و مصرف مواد مخدر و روان گردان‌ها
  • افزایش برنامه‌های فرهنگی مرتبط به مواد مخدر
  • همکاری همه حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی جهت آگاهی مردم
  • آموزش خودمراقبتی به نوجوانان و جوانان
  • ساخت فیلم و انیمیشن‌های آموزشی برای کودکان و جوانان جهت افزایش آگاهی به مواد
  • گنجاندن محتوا‌های آموزشی در مورد مواد مخدر در محیط‌های آموزشی همانند مدرسه
  • توانمند و قوی کردن پلیس مبارزه با مواد مخدر
  • افزایش اشتغال و کار برای جوانان
  • گسترش محتوا‌های تبلیغاتی مربوط به اثرات مواد مخدر
  • برنامه ریزی و پیاده‌سازی آموزش‌های مورد نیاز در مورد مواد در رسانه‌های جمعی مثل صدا و سیما
  • و…

موارد فوق الذکر همگی راه‌های اثر‌گذار در جهت کاهش مصرف مواد و جرایم مرتبط با آن هستند؛ اما در میان همه این‌ها افزایش آگاهی خانواده‌ها و مردم جامعه بیشترین اهمیت را دارد؛ نا گفته نماند اگر شما دچار جرایم مواد مخدر شده‌اید پیشنهاد می‌کنیم در اسرع وقت به یک وکیل متخصص کیفری مراجعه کنید.

اهمیت پیشگیری و مقابله با مصرف مواد مخدر در چیست؟

یکی از عمده مشکلات بزرگ جامعه اعتیاد و مصرف مواد مخدر است. زمانی که مواد مخدر گسترش پیدا کند در ادامه آن کانون خانواده‌های بسیاری از بین خواهد رفت؛ از این رو آمار طلاق و مشکلات خانوادگی افزایش پیدا خواهد کرد.

با مبتلا شدن افراد به مصرف مواد سلامت جسم و روح آن‌ها نیز به خطر افتاده؛ از این رو بیماری‌های جسمی و روانی در افراد مصرف‌کننده به شدت زیاد شده و کشور جهت درمان این افراد می‌باست هزینه‌های سنگینی را محتمل شود.
با افزایش اعتیاد؛ علاوه بر به وجود آمدن مشکلات اقتصادی برای خانواده فرد، مشکلات اقتصادی برای کشور نیز به وجود خواهد آمد و از پی آن با بالا رفتن نرخ معتادان در سطح کشور، درگیری‌های خیابانی، کاهش نیرو کار جوان در کشور، جرم‌های مرتبط با مواد مخدر و…هم بیشتر می‌شود.
با توجه به دلایل بیان شده پیشپیری و جلوگیری از اعتیاد به مواد مخدر، برای افراد و جامعه از لحاظ اجتماعی، اقتصادی، خانوادگی و… کم هزینه‌تر با عوارض کم‌تر خواهد بود. با توجه با مضررات مواد مخدر قانون گذازان مجازات‌های سنگینی برای انواع جرایم مواد مخدر و روان گردان‌ها مشخص کرده‌اند؛ برای همین افراد متهم به جرم مواد مخدر می‌بایست در کوتاه‌ترین زمان به بهترین وکیل دیوان عالی کشور مراجعه کنند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید: اثبات بی‌ گناهی در جرایم مواد مخدر

عوارض‌ های مصرف مواد مخدر چه چیز‌های هستند؟

مواد مخدر زیر شاخه‌های بسیاری دارد؛ اما به طور کلی هر ماده‌ای که واکنش‌های ذهن را دچار اختلال کند را جز دسته مواد مخدر به حساب می‌آورند. مواد مخدر انواع متنوع ای دارند و به طبع هر یک از مواد مخدر عوارض و ضرر‌های خاص خودش را دارا است؛ نکته حائز اهمیت این است که عوارض برخی مواد مخدر حتی بعد از ترک آن نیز در فرد قابل مشاهده و برای همیشه در افراد باقی خواهد ماند. اگر شما خواسته یا نا خواسته به اعتیاد یا یکی از جرایم مرتبط با آن مبتلا شده‌اید، می‌توانید جهت گرفتن مشاوره‌های لازم به وکیل آنلاین مواد مخدر مراجعه کنید. در ادامه بارز‌ترین عوارض مواد مخدر را ذکر کرده‌ایم.

  • اختلال شدید در خواب
  • اختلال در فرآیند‌های ذهنی و مغزی
  • فراموشی و کاهش سطح هوشیاری
  • کاهش سطح یادگیری
  • اختلال در حافظه و میزان تمرکز
  • کاهش یا افزایش وزن غیر متعارف
  • تشنج
  • افت شدید تحصیلی یا شغلی
  • کاهش آستانه تحمل و عصبانیت‌های پی در پی شدید
  • بی هدفی و بی انگیزگی
  • مشکلات جسمانی که دامنه بسیار گسترده‌ای دارا بوده و در اکثر مواد این عوارض جسمی قابل جبران نخواهد بود
  • آسیب‌پذیر شدن شدید استخوان‌ها
  • مشکلات کبدی، ریوی، ناباروری، کلیوی،
  • بیماری‌های دهانی و التهاب لثه و دهان
  • متبلا شدن به آسم، سل، بیماری‌های قلبی و انواع سرطان‌ها
  • افزایش عدم تعادل روانی و شخصیتی
  • و…

موارد بیان شده فقط گوشه‌ای از عوارض مصرف و رواج یافتن مواد مخدر است. اکثر موارد فوق الذکر در حالت کلی غیر قابل جبران هستند؛ با توجه دلایل بالا پلیس مبارزه با مواد مخدر با جدیت با مجرمان این جرم برخورد می‌کند؛ از این جهت ضروری بوده متهمان جرم مواد مخدر به بهترین وکیل فرجام خواهی در تهران مراجعه کنند.

تأثیر مواد مخدر بر جامعه

مواد مخدر اثرات زیادی بر زندگی شخصی فرد و در پی آن در زندگی اجتماعی خانواده فرد خواهد داشت. با آسیب دیدن بنیاد یک خانواده کم کم این اثرات در سطح جامعه نیز خود را نشان خواهد داد.

یکی از بارز‌ترین اثرات مواد مخدر و روان گردان‌ها در سطح کشور، افزایش هزینه‌های دولت جهت درمان، کاهش نیروی کار، درگیری‌های خیابانی و…است؛ علاوه بر موارد گفته با افزایش اعتیاد تعداد بی خانمان‌ها و افراد تکدی‌گر به شدت افزایش پیدا خواد کرد و در پی آن شاهد دعوا و نضاء‌های بیشماری در کوچه و خیایان‌ها هستیم؛
این امر باعث از بین رفتن امنیت سطح جامعه نیز خواهد شد. به علت اثرات مخربی که مواد مخدر بر اقتصاد و دیگر جنبه‌های اجتماع کشور دارد، پرونده‌های مواد مخدر با جدیت پیگیری و مجازات‌های سنگینی برای آن‌ها در نظر گرفته شده است؛ از این رو افرادی که پرونده قضایی مواد مخدر دارند مراجعه به وکیل دادگاه تجدید نظر برایشان ضروری است. تمامی این موارد به خوبی اهمیت توجه به راه‌ های پیشگیری از وقوع جرایم مواد مخدر را نشان می‌دهد.

مقاله مرتبط : تاثیر مواد مخدر بر افزایش جرایم در جامعه

 

 راه‌ های پیشگیری از وقوع جرایم مواد مخدر

مصرف هر گونه مواد مخدر بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی در فرد به اعتیاد تبدیل خواهد شد و با گذشت زمان خسارات زیادی برای زندگی شخصی و اجتماعی فرد به همراه خواد داشت. عوارض اعتیاد در افراد مصرف کنند بعد از ترک تا سالیان درازی باقی خواهد ماند، در مواردی این اثرات مخرب غیر قابل جبران هستند؛ علاوه بر آن با افزایش اعتیاد در کشور اقتصاد و امنیت جامعه به خطر افتاده و دولت هزینه‌های زیادی برای این مشکل می‌بایست بپردازد.
قانون‌گذاران قانون‌های سخت‌گیرانه‌ای به عنوان راه‌ های پیشگیری از وقوع جرایم مواد مخدر مشخص کرده‌اند و پرونده‌های مرتبط با مواد مخدر در دادگاه مخصوص رسیدگی می‌شوند؛ از این رو افرادی که متهم به جرم مواد مخدر هستند باید برای تسریع در رسیدگی به پرونده‌شان به بهترین وکیل دادسرای انقلاب مراجعه کنند. درمان اعتیاد برای خانواده فرد و دولت کاری نسبتاً دشواری بوده؛ از این جهت بهتر است مؤسسات مرتبط راه حل‌های پیشگیری از اعتیاد را در کشور پیاده‌سازی و اجرایی کنند.

نمونه پرونده های کار شده وکیل

مشاوره

تلفن تماس :

شبکه های اجتماعی :

پیام بگذارید

مشاوره

تلفن تماس:

شبکه های اجتماعی :

جدیدترین مقالات

مشاوره تخصصی حقوقی

در دعاوی حقوقی ، کیفری ، ملکی ، تجاری ، ایرانیان خارج کشور و خانواده