شکایت از پزشک

شکایت از پزشک

هنگامی که پزشک اقدامی خلاف جهت قوانین علمی و قانون‌های پزشکی انجام بدهد، قصور پزشکی مرتکب شده است. در این زمان بیمار آسیب دیده، اقدام به شکایت از پزشکان معالج خود یا پزشک زیبایی‌اش و… خواهدکرد. پزشکان در ابتدای شروع کار خود، برای حفظ و سلامتی جان بیماران خود، در هر زمان و مکانی سوگند یاد می‌کنند؛ اما در طول عمر پزشکی‌شان، ممکن است، بنا به بی احتیاطی و سهوا خطا‌هایی انجام بدهند. رخ داد چنین خطا‌هایی بدون قصد و نیت خاصی اتفاق می‌افتد. در این مواقع پزشک، با بی احیاطی یا از روی بی تجربگی چنین خطایی را انجام می‌دهد؛ از این رو، قصور پزشکی جز جرائم غیر عمد به حساب می‌آید و مجازاتش دیه است.

در این مطب قصد داریم ضمن توضیح قصور پزشکی، شما را با چگونگی مراحل شکایت از پزشک، روش شکایت از پزشک متخلف و… نیز آشنا کنیم. چنانچه شما قصد داشته باشید از پزشک‌تان که خطایی انجام داده شکایت کنید، مطالعه و یادگیری طریقه شکایت از پزشک که در این مطب به طور مفصل توضیح داده شده، کمک شایانی به شما خواهد کرد.

قصور پزشکی چیست؟

یکی از مشاغل سخت و مهم در هر جامعه، پزشکی است. پزشکان موظف هستند همه‌ی احتیاط‌ها و استاندارد‌های پزشکی را رعایت کنند. در مواقعی پزشکان تحت شراط خاصی در لحظه، با رعایت نکردن اصول پزشکی باعث آسیبی کاملاً سهوا به بیمار می‌شوند. این خطا معمولاً به علت بی تجربگی، نداشتن مهارت کافی، بی دقتی و… ممکن است رخ بدهد. از نظر قانون در چنین شرایطی پزشک مسئول است و مجرم شناخته می‌شود.

در قصور پزشکی همان گونه که از اسمش مشخص است؛ هیچ گونه هدف خاص یا قصد و نیتی برای آسیب به بیمار وجود ندارد و این خطا کاملاً غیر عمدی رخ می‌دهد. هنگامی که پزشک با بی مبالاتی باعث آسیب جسمی، روحی، مالی، معنوی به بیمار شده باشد، طبق قانون مجرم و قصور پزشکی انجام داده است. شما با ارائه مستندات لازم می‌توانید به مرجع‌های زیر ربط مراجعه و شکایت از پزشک مورد نظرتان را ثبت کنید.

مقاله مرتبط:وکیل جرائم پزشکی

انواع تخلفات پزشکی که پزشکان مرتکب می‌شوند، چیست؟

برای جامعه پزشکی، قانون‌هایی تحت عنوان قانون سازمان نظام پزشکی وضع شده است که هرگونه عمل کرد خلاف این قوانین، جرم به حساب می‌آید.

انواع تخلفات که در قانون سازمان نظام پزشکی آورده شده است؛ عبارتند از:

  • فاش کردن بیماری و اسرار شخصی بیماربرای دیگران
  • خلاف شئونات اسلامی و پزشکی عمل کردن
  • درخواست هزینه اضافه وغیر ضروری ازبیمار
  • عدم انجام فوریت‌های پزشکی برای بیماران در مواقع ضروری
  • عدم رعایت تعرفه‌های پزشکی اعلام شده
  • در محل طبابت به فروش دارو و تجهیزات پزشکی اقدام کرده باشد
  • عدم تجویز اشتباه دارو طبق نیاز بیمار
  • ارجاع بیمار از مراکز دولتی به مطب شخصی خود
  • عدم ارائه درمان برای بیمار با وجود توانایی و علم کافی داشتن
  • و…

زمانی که شما، حتی یک مورد از موارد بیان شده را در پزشک معالج خود، مشاهده کرده باشید، می‌بایست شکایت از پزشک معالج خود را مد نظر داشته باشید.

مدارک لازم برای شکایت از پزشک چه چیز‌هایی است؟

هنگامی که شما شکایت خود را به دادسرا بدهید، دادسرا از مرکز درمانی که شما برای درمان به آن مراجعه کرده‌اید، اصل پرونده پزشکی‌تان را مطالبه می‌کند؛ سپس پرونده به کمسیون نظام پزشکی ارجاع داده می‌شود.

بهتر است قبل از ارجاع پرونده‌تان مدارکی همچون:

  • همه عکس‌های رادیولوژی یا‌ام آر آی انجام شده قبل و بعد از عمل
  • تمامی تصاویر و ویدئو‌های ضبط شده از بیمار، حین، قبل و بعد اقدامات پزشک معالج.
  • ارسال مدارکی که دارای اطلاعات راهبردی است،همانند؛ دفترچه بیمه بیمار،نسخه‌ای که پزشک معالج نوشته است، پرونده پزشکی و…
  • کلیه فیش‌ها و صورت حساب‌های پرداختی و واریزی به حساب پزشک معالج
  • و….

را گرد‌آوری و ضمیمه پرونده شکایت از پزشک مورد نظرتان کنید.

مراحل شکایت از پزشک چگونه است؟

طریقه شکایت از پزشک به چند صورت امکان‌پذیر است؛ زمانی که شما مستندات خود را گردآوری و تکمیل کرده باشید، با مراجعه به نظام پزشکی محل سکونت، یا دادسرای عمومی بنا به دلیل عدم دسترسی به دادسرای ویژه جرائم پزشکی، یا مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، می‌توانید شکایت خود را ثبت کند.

شما ابتدا بهتر است با کمک گرفتن و مشاوره از وکیل پایه یک دادگستری، همه مراحل شکایت از پزشک و روش شکایت از پزشک را بررسی کرده؛ سپس متن شکاویه خود را نوشته و تنظیم کنید.سپس به یکی از دفاتر خدمات قضایی پزشکی مراجعه کرده و شکایت خود را ثبت کنید.

بعد از ثبت شکایت از پزشک مورد نظرتان، پرونده در جریان رسیدگی قرار خواهد گرفت؛ سپس دادسرا یا سازمان نظام پزشکی بیمار و پزشک را احضار و به پرونده رسیدگی خواهد کرد.

زمان مناسب برای شکایت از پزشک متخلف چه زمانی است؟

مدت زمان خاصی را برای ثبت شکایت از پزشک نمی‌توان تعیین کرد. هر بیمار با توجه به بیماری و عارضه وارد شده در زمان‌های مختلفی باید اقدام به شکایت کند.

در موادی میزان آسیب وارده باید طی کمسیون بررسی و تعیین گردد، در این هنگام، می‌بایست بیمار صبر کند تا عارضه وارده به صورت کامل بهبود پیدا کند. در مواقعی بیمار باید قبل از هرگونه ترمیم و درمان مجدد شکایت خود را پیگیری کند. گاهی اوقات هم بیمار باید قبل از بهبودی کامل اقدام به شکایت خود کند؛ به عبارتی تا زمانی که آثار آسیب رسانده شده قابل رویت بوده و به طور کامل تحلیل نرفته است، شکایت خود را باید پیگیری کند. توجه داشته باشید که با مشاوره حقوقی از یک وکیل، ضمن آگاهی از زمان مناسب شکایت با بهترین روش شکایت از پزشک و طریقه شکایت از پزشک هم آشنا خواهید شد.

مراجع صلاحیت دار برای رسیدگی به جرائم پزشکی، کدام‌اند؟

به طور کلی چهار ارگان به شکایات پزشکی می‌توانند رسیدگی کنند؛ این چهار مراجع صالح برای رسیدگی به جرائم پزشکی عبارتند از:

  • دادگاه‌های عمومی: در دادگاه‌های عمومی طی تهیه و بررسی مستندات و اطلاعات مورد نیاز، پرونده مورد نظر را به پزشک قانونی ارجاع و بعد از وارسی‌های انجام شده،حکم بر وقوع یا عدم وقوع تخلف می‌دهند.
  • دادگاه انقلاب: قانون اصلاح ماده سه قانون مربوط به مقررات پزشکی و دارویی است.
  • سازمان تعزیرات حکومتی: شما برای پیگیری تخلف‌هایی همچون: ایجاد مؤسسه پزشکی بدون مجوزو پروانه، خودداری بیمارستان‌ها از پذیرش و ارائه خدمات اولیه لازم به بیماران و…. می‌توانید به این ارگان مراجعه کنید.
  • سازمان نظام پزشکی: یکی از اصلی‌ترین مراجع برای شکایت از تخلفات پزشکی، سازمان نظام پزشکی است که تخلفات پزشکی را با جدیت و دقیق پیگیری می‌کند.

مقاله مرتبط: وکیل دادگاه انقلاب

شکایت از پزشک زیبایی، چگونه امکان‌پذیر است؟

امروزه با افزایش عمل‌های زیبایی در جامعه، تعداد افرادی که از عمل جراحی خود نتیجه مطلوبی دریافت نکرده‌اند به شدت افزایش یافته است؛ همچنین افرادی طی عمل زیبایی دچارآسیب‌های جدی و غیر قابل جبران می‌شوند.

عمل زیبایی از آن جایی که تاثیر مستقیم بر روی ظاهر افراد می‌گذارد، آسیب‌های وارد شده در این مورد را نمی‌توان نادیده گرفت؛ چنانچه از عمل زیبایی خود نتیجه دلخواه‌تان را نگرفته یا به سبب عمل دچار عارضه شده‌اید، با تنظیم شکایت نامه زیر نظر وکیل متخصص این حوزه، شکایت خود را ثبت کنید. با شکایت از پزشک زیبایی می‌توانید دیه آسیب دیدگی خود یا هزینه عمل خود را طی حکم قاضی از پزشک متخلف دریافت کنید.

بهترین وکیل برای شکایت ازپزشک متخلف، چه ویژگی‌هایی دارد؟

وکیل کیفری که اشتغال و تخصص وکالت خود را در زمینه جرائم پزشکی و تحقق حوق بیماران یا پزشکان قرار داده باشد، بهترین وکیل برای شما است. زمانی که شما به وکیلی مراجعه کنید که رأس فعالیت‌های خودش را جرائم پزشکی قرار داده باشد، از تبحر و علم بالای آن مطمئن خواهید بود. وکیلی که در حوزه تخلفات پزشکی فعالیت داشته با توجه به تجربیات بالای خود و مراجعه به علمش در این زمینه می‌تواند بهترین کمک را به شما بکند. اگر شما برای شکایت از پزشک به دنبال وکیل خوب هستید پیشنهاد می‌کنیم قبل از صحبت با وکیل مورد نظر از سابقه فعالیتش در زمینه تخلفات پزشکی از جمله سابقه آن در پرونده‌های شکایت از پزشک زیبایی، اطمینان حاصل کنید.

مقاله مرتبط: وکیل در ایران

سخن پایانی

همانند همه مشاغل در دنیا،در شغل طاقت فرسای پزشکی هم ممکن است خطا‌هایی کاملاً سهوا رخ بدهد. خطا‌هایی که آسیب‌های جسمی، روانی و… به بیمار وارد می‌کند. گاهی اوقات این آسیب‌ها قابل جبران بوده و گاهی این آسیب‌ها را به هیچ وجه نمی‌توان جبران کرد. اما باید توجه کرد که این خطا‌ها بدون نیت خاصی رخ می‌دهد، قانون برای قصور پزشکی، جرائمی وضع کره است؛ پس برای جبران آسیب، شکایت از پزشک مورد نظرتان را به طور جد پیگیری کنید. در این مطلب سعی کردیم قصور پزشکی را با زبان ساده برایتان وصف کرده و همچنین مراحل شکایت از پزشک، اهمیت شکایت از پزشک زیبایی و… را به صورت متخصر و مفید توضیح دهیم. امیدواریم با مطالعه این مطلب پاسخ سؤالاتتان را گرفته باشید.

مشاوره

تلفن تماس :

شبکه های اجتماعی :

پیام بگذارید

مشاوره

تلفن تماس:

شبکه های اجتماعی :

جدیدترین مقالات

مشاوره تخصصی حقوقی

در دعاوی حقوقی ، کیفری ، ملکی ، تجاری ، ایرانیان خارج کشور و خانواده