بررسی طریقه شکایت متهم از شاکی در قانون!

بررسی طریقه شکایت متهم از شاکی در قانون!

در صورتی که شاکی نسبت به اثبات اتهام متهم دچار ضعف باشد و نتواند اتهامات وارد شده را اثبات کند علاوه بر اینکه قراره منع تعقیب از سوی دادگاه یا دادسرا صادر میشود، اگر متهم از جانب حیثیت و آبرو با شکایت شاکی به مشکل خورده باشد میتواند نسبت به طرح شکایت اقدام کند.

تا انتهای مطالب این صفحه همراه ما باشید تا در رابطه با شکایت متهم از شاکی اطلاعات جامع به دست آورید و پیرامون این موضوع را بهتر درک کنید.

در چه شرایطی متهم میتواند شکایت کند؟

در برخی مواقع شاکی نمیتواند نسبت به اثبات اتهام متهم قدام کند در این صورت متهم میتواند نسبت به شکایت خود اقدام کند. در این باره باید بگوییم در برخی موارد آبرو و حیثیت متهم به علت اتهام نابجا و نادرست در حاشیه قرار گرفته و فرد از این موضوع آسیب دیده است. در این گونه موارد متهم میتواند نسبت به شکایت خود اقدام کند.

در رابطه با شرایط شکایت متهم از شاکی باید بگوییم در صورتی متهم میتواند نسبت به شکایت اقدام کند که از دادگاه حکم برائت یا قرار منع تعقیب دریافت کرده باشد. همچنین اگر ادعای کذب و دروغ شاکی موجب آسیب به آبرو و شخصیت اجتماعی متهم شده باشد شکایت از شاکی بلامانع است.

در واقع اگر شاکی اتهام ناروا به متهم وارد کرده باشد تقاضای اعاده حیثیت و جبران خسارات ناشی از افترا مسئله قابل تامل در این باره است!

شکایت متهم از شاکی به چه مقدار زمان نیاز دارد؟

به طور کلی اگر بخواهیم به صورت قانونی به این موضوع نگاه کنیم جهت طرح شکایت متهم از شاکی زمان خاصی تعیین نگردیده است. در این باره باید بگوییم متهم میتواند بعد از اینکه تبرئه شد اتهامات وارده به او بیاساس تلقی شد در اولین فرصت نسبت به شکایت اقدام نماید.

مدارکهایی که متهم برای شکایت از شاکی نیاز دارد؟

برای طرح شکایت مدارک و شواهد بخش مهمی از وضوع اصلی را تشکیل میدهد در رابطه با شکایت متهم از شاکی مدارک هویتی نظیر پاسپورت، شناسنامه کارت ملی، و مدارک قانونی مورد نیاز بوده و بسته به نوعی شکایت باید برخی موارد به دادگاه ارائه شود.

هزینه طرح شکایت متهم از شاکی چگونه است؟

در رابطه با هزینه طرح شکایت متهم از شاکی باید بگوییم با توجه به موضوع شکایت و مسئله اتفاق افتاده هزینه طرح شکایت متفاوت بوده و به همین دلیل نمیتوان عدد دقیقی به عنوان هزینه طرح شکایت به شما عزیزان اعلام نمود با این حال برای برخی موارد هزینه ثابتی در نظر گرفته شده است که شما میتوانید برای این مورد با وکیل ما جلسهی مشاورهای داشته باشید و در رابطه با هزینه ها از ایشان اطلاعاتی کسب نمایید.

مرجع صالح جهت رسیدگی به شکایت متهم از شاکی چیست؟

در پاسخ به این سوال که مرجع صالح جهت رسیدگی به شکایت متهم از شاکی کجاست باید بگوییم مسئله شکایت متهم از شاکی به عنوان یک مسئله کیفری تلقی میشود و برای عناوین کیفری دادگاه محل وقوع جرم مرجع صالح برای رسیدگی به شکایت بوده و در این باره متهم باید بعد از دریافت حکم برائت و قرار منع تعقیب در همان دادگاهی که پرونده او مورد بررسی قرار گرفته نسبت به شکایت اقدام کند.

شکایت متهم علیه شاکی در مورد اعاده حیثیت تا چه زمانی قابل مطرح کردن است؟

در صورتی که شاکی نتواند اتهام خود را ثابت کند و متهم حکم برائت و قراره منع تعقیب از دادگاه دریافت کند مسئله طرح شکایت متهم میتواند لحاظ شود. در این باره این شکایت که تحت عنوان شکایت اعاده حیثیت طرح میشود تا یک سال قابل پیگیری بوده و پس از یک سال امکان طرح شکایت وجود ندارد.

نقش وکیل در خصوص طرح شکایت کیفری؟

پروندههای کیفری به هیچ عنوان شوخی بردار نیست! چرا که شکست در اینگونه پروندهها میتواند عواقب ناخوشایندی برای شما داشته باشد. بنابراین یاری یک وکیل کیفری متخصص و باتجربه در این زمینه میتواند موجب پیروزی در پرونده موردنظر شده و به نحوی همه موارد را تغییر دهد!

اگر در پروندهای متهم شناخته شدهاید و پس از آن بیگناهی شما اثبات گردید و مسائل پیرامون این پرونده موجب خدشه دار شدن ارزش و جایگاه اجتماعی شما شده، شما میتوانید با کمک وکیل کیفری ما یعنی موسی الرضا میر نسبت به طرح شکایت کیفری اقدام کنید و تمام و کمال از حقوقتان دفاع کنید.

مشاوره و راهنمایی از وکیل کیفری

در صورتی که به مشاوره و راهنمایی وکیل کیفری نیاز دارید و میخواهید پرونده شما توسط یک وکیل حاذق و باتجربه مورد بررسی قرار بگیرد و مشاورهای فوقالعاده، برای شما لحاظ شود، میتوانید با وکیل کیفری،موسی الرضا میر جلسه‌ی مشاورهای داشته باشید و خیال خود را بابت پروندههای کیفری آسوده کنید.

در این باره باید بگوییم موسی الرضا میر یکی از بهترین وکلای کیفری حاضر در تهران بوده که تاکنون پروندههای کیفری موفق بسیاری را پشت سر گذاشته و اقدامات مناسبی برای پرونده ها لحاظ نموده است.

جمع بندی:
ما در مطالب این صفحه در رابطه با “شکایت متهم از شاکی” سخن گفتیم و در این باره اطلاعات مفیدی به شما همراهان گرامی ارائه نمودیم و اینک در انتها به ۲ سوال متفاوت در این زمینه پاسخ دادیم.

سوالات متداول درباره شکایت متهم از شاکی

ما در این قسمت به برخی از سوالات متداول شما عزیزان پاسخ دادیم:

آیا متهم میتواند از شاکی شکایت کند؟

✅ در صورتی که شاکی نتواند ادعای خود را اثبات کند و دادگاه حکم برائت و قراره منع تعقیب برای متهم صادر کند متهم
میتواند تحت مسئله ” اعاده حیثیت ” از شاکی شکایت کند.

❓شکایت متهم از شاکی در کدام دادگاهی رسیدگی میشود؟
✅ این شکایت به دلیل اینکه موضوع کیفری است در همان دادگاهی مطرح میشود که متهم مورد اتهام قرار گرفته است.

مشاوره

تلفن تماس :

شبکه های اجتماعی :

پیام بگذارید

مشاوره

تلفن تماس:

شبکه های اجتماعی :

جدیدترین مقالات

مشاوره تخصصی حقوقی

در دعاوی حقوقی ، کیفری ، ملکی ، تجاری ، ایرانیان خارج کشور و خانواده