شکایت ضرب و جرح و مراحل پیگیری آن!

شکایت ضرب و جرح و مراحل پیگیری آن

امروز قصد داریم درباره یکی از مسائل کیفری مهم که نیاز به وکیل کیفری کارکشته دارد؛ یعنی ضرب و جرح و مجازات های ضرب و جرح  و مشاوره حقوقی درباره آن صحبت کنیم.

ضرب و جرح چیست؟

ضرب به عمل و کاری اطلاق می شود که عوارض آن باعث کبودی و ورم بدون خونریزی می باشد. جرح نیز به عملی می گویند که باعث از هم گسیختگی بافت هایی از بدن شخص شود و باعث ایجاد شدن بریدگی و پارگی در بدن می شود. شکستن استخوان و نقص و یا قطع عضو از مصادیق جرح است.

جرم ضرب و جرح چه نوع جرمی است؟

جرم ضرب و جرح از مصادیق جنایت بر عضو می باشد. جنایت بر عضو شامل هر نوع آسیب کمتر از قتل مانند قطع عضو، جرح و صدمه‌های وارد بر منافع است. در بسیار از موارد ضرب و جرح موجب واردشدن آسیب های جدی به فرد می شود که وکیل دیه می تواند این موارد را به عنوان یک متخصص پیگیری کند.

مجازات های جرم ضرب و جرح چیست؟

ماده 614 قانون مجازات اسلامی کشور ایران در رابطه با جرم ضرب و جرح بیان کرده است که هر شخصی که عمداً به فرد دیگری جرح یا ضربی وارد کند که باعث نقصان یا شکستن و یا از کار افتادن عضوی از اعضا یا منتهی به مرض دائمی‌ و یا حتی فقدان یا نقص یکی از حواس پنجگانه یا منافع یا زوال عقل مجنی ‌علیه شود.

در مواردی که قصاص امکان نداشته باشد اگر که اقدامات او باعث بروز اخلال در نظم‌ و صیانت و امنیت جامعه شود. مرتکب یا دیگران به دو تا پنج سال حبس محکوم می شوند و در حالت درخواست مجنی‌علیه مرتکب‌ به پرداخت دیه نیز محکوم خواهد شد.

اگر فردی اقدام به ضرب و جرح عمدی شخصی نماید که این عمل باعث ایجاد شدن آسیب و حتی شکستگی و یا نقص عضو شخص گردد، مجازات آن قصاص می باشد.

در این حالت که شرایط قصاص متهم مهیا نبوده باشد، متهم به ۲ تا ۵ سال حبس و یا پرداخت دیه به شاکی پرونده خواهد شد. در رابطه با جنبه عمومی این جرم نیز باید بیان کرد که این موضوع بستگی به این امر دارد که این عمل به چه اندازع در جامعه باعث ایجاد شدن رعب و وحشت عمومی شده است. بر اساس آن قاضی برای آن مجازات تعیین خواهد کرد.

ضرب و جرح

نحوه اثبات ضرب و جرح

در موارد مختلف و متعدد اثبات کردن این امر متفاوت می باشد. مرحله اول اثبات جرم اقرار می باشد. بعضا تشخیص این موضوع تنها با نامه پزشک قانونی و تشخیص قاضی پرونده اثبات خواهد شد. پس در نتیجه علم قاضی هم در اثبات این امر موثر می باشد. اما بستگی به نوع ضرب و جرح و داستان پرونده این قضیه متفاوت خواهد بود.

وجود شاهد نیز در اثبات این قضیه بسیار موثر می باشد. یکی دیگر از مورد هایی که قابل استناد است، اجرای قسامه می باشد.

ضرب و جرح عمدی چیست؟

یکی از دعاوی که از ابتدا در جامعه های بشری مرسوم بوده و می باشد و همواره نیز در حال رخ دادن است دعوای مربوط به ضرب و جرح عمدی است که عمدی بودن این جرائم معمولا نشات گرفته از خشونت درونی اشخاص و با انگیزه انتقام نسبت به دیگران رخ می دهد.

در حقیقت یکی از پیچیده ترین مسائل در شهرها و نرخ بالای جرم و افزایش ناهنجاری های اجتماعی نشات گرفته از خشم درونی و شخصیت انتقام جو گرایانه بعضی از انسان ها می باشد. آسیبی عمدی می باشد که جانی با قصد و نیت قبلی به مجنی علیه وارد می سازد و یا این که جانی از وسایلی استفاده می نماید که نوعا باعث ایجاد آسیب می شود

در حقوق کیفری ضرب و شتم چه جرم و مجازاتی دارد؟

امنیت و انسجام جامعه در حالتی حفظ خواهد شد که اشخاص در تعامل با یکدیگر بوده باشند. قطعا تقابل و عناد و دشمنی بر خلاف مسیر انضباط و نظم عمومی جامعه می باشد. به همین جهت قانون، اخلال در نظم و امنیت جامعه را جرم دانسته و به شدت با آن برخورد کرده است و برای متهمین، مجازات های شدیدی را بر اساس نوع و شدت و شرایط وقوع جرم در نظر خواهد گرفت.

منازعه یا ضرب و شتم و یا حتی ضرب و جرح جزو رفتارهای تهدید کننده امنیت اجتماعی محسوب می شود. پس در نتیجه در قانون برای آن ضمانت اجرای کیفری در نظر گرفته شده است.

هر چند که همواره قوانین کیفری، نسبت به جرم ضرب و شتم رویکرد ثابتی نداشته و نخواهد داشت، اما بعد از تغییرات مختلف نهایتاً در سال 1357 این رفتار جرم محسوب شد. تحقق یافتن منازعه، منوط به رخداد و ایجاد درگیری و اضراب بین طرفین می باشد و از این رو جرمی وابسته می باشد.

مشاوره

تلفن تماس :

شبکه های اجتماعی :

پیام بگذارید

مشاوره

تلفن تماس:

شبکه های اجتماعی :

جدیدترین مقالات

مشاوره تخصصی حقوقی

در دعاوی حقوقی ، کیفری ، ملکی ، تجاری ، ایرانیان خارج کشور و خانواده