مجازات خرید و فروش مواد مخدر

مجازات خرید و فروش مواد مخدر

مواد مخدر به عنوان یکی از مشکلات جامعه، همواره مورد توجه قرار گرفته است. خرید و فروش این مواد، به دلیل اثرات منفی آن بر فرد و جامعه، تحت مجازات قرار می‌گیرد. در این مقاله، به بررسی مجازات‌ خرید و فروش مواد مخدر پرداخته می‌شود. در این راستا، ابتدا به بررسی مفهوم مواد مخدر و حکم خرید و فروش مواد مخدر می‌پردازیم؛

سپس، درباره مجازات‌های مختلفی که برای خرید و فروش مواد مخدر در قانون جدید مواد مخدر وجود دارد، صحبت خواهیم کرد. باید بدانید که مواد مخدر شامل هر ماده خالص یا ترکیب شده‌ای است که باعث اعتیاد در فرد شده و عواقب و آسیب‌های جسمی و روانی را برای او در پی دارد. 

استفاده از مواد مخدر در هر عمل و با هر نیتی به منزله جرم محسوب می‌شود؛ چرا که این اعمال و استفاده از این مواد اعتیاد آور به عنوان مانعی بر سر رشد فرهنگی و اقتصادی جامعه شناخته می‌شوند. 

دعاوی مواد مخدر به عنوان یکی از انواع دعاوی کیفری در قانون مجازات اسلامی، در صلاحیت بررسی دادگاه‌ها و دادسراهای کیفری هستند و مشمول مجازات‌های سنگینی نیز می‌شوند. یکی از جرائم شایع در حوزه مواد مخدر، خرید و فروش مواد مخدر می‌باشد. برای بررسی بیشتر در ادامه با ما همراه باشید.

مجازات مواد مخدر به چه عواملی بستگی دارد؟

در قانون مبارزه با مواد مخدر برای خرید و فروش مواد مخدر و سایر جرائم مربوط به مواد مخدر مجازات های گوناگونی در نظر گرفته شده است. در تعیین مجازات نوع ماده مخدر میزان خرید و فروش و حمل آن تاثیر زیادی دارد. این مجازات ممکن است شامل زندان یا جریمه نقدی و حتی اعدام شود. لازم به ذکر است که بسیاری از افراد از کودکان برای حمل مواد مخدر استفاده می کنند که مجازات کودکان در این جرائم با سایر افراد متفاوت می باشد.

حکم خرید و فروش مواد مخدر

خرید و فروش مواد مخدر به عنوان یکی از شایع‌ترین این جرائم به شمار می‌آید و برای آن مجازات‌های سنگینی نیز در نظر می‌گیرند. خرید و فروش مواد مخدر متناسب با ماده 1 قانون مبارزه با مواد مخدر، دو جرم مجزا به شمار می‌آیند از این رو، خرید و فروش مواد مخدر سنتی و صنعتی را به صورت جداگانه بررسی کرده و هر یک مشمول انواع خاصی از مجازات خرید و فروش مواد مخدر در قانون جدید هستند.

جرم خرید و فروش مواد مخدر سنتی و مجازات آن:

مواد مخدر سنتی مانند شیره و تریاک و سوخته و غیره از جمله موارد پرطرفداری هستند که به اهداف گوناگونی خریداری می‌شوند، اما برای جرم خرید مواد مخدر در حجم‌های متفاوت از سبک تا سنگین، مجازات‌های سنگینی اعمال خواهد شد. 

خرید حداکثر 50 گرم از مواد مخدر سنتی متناسب با ماده 5 قانون مبارزه با مواد مخدر، مشمول 50 ضربه شلاق و 50 میلیون ریال جریمه نقدی برای مجرم می‌باشد. 

به همین صورت برای حجم‌های بیشتر نیز مجازات‌های سنگین‌تری در نظر گرفته می‌شود. در صورتی که مجرم مرتکب جرم خرید بیشتر از 50 گرم تا 500 گرم مواد مخدر سنتی باشد، محکوم به پرداخت 30 تا 90 میلیون ریال جریمه نقدی و بین 10 تا 74 ضربه شلاق است. 

در صورتی که بیشتر از 500 گرم تا 5 کیلوگرم از این مواد را خریداری کرده باشید، علاوه بر 40 تا 74 ضربه شلاق و جزای نقدی بین 80 تا 300 میلیون ریال، محکوم به 2 تا 5 سال حبس می‌شوید. 

در نهایت در صورتی که مقدار خریداری شده مواد مخدر سنتی بیشتر از صد کیلوگرم باشد، علاوه بر جزای نقدی و ضربات شلاق، حبس ابد نیز برای شما به دنبال دارد و تکرار این جرم به اعدام و مصادره اموال منجر می‌شود.

برای جرم فروش مواد مخدر سنتی نیز متناسب با حجم مواد مخدر استفاده شده و بر اساس ماده 4 قانون مبارزه با مواد مخدر، جزای نقدی، ضربات شلاق، حبس و در شرایطی اعدام و مصادره اموال در نظر گرفته می‌شود.

خرید و فروش مواد مخدر صنعتی

حکم خرید و فروش مواد مخدر صنعتی متناسب با ماده 8 قانون مبارزه با مواد مخدر تعیین می‌شود. مجازات خرید و فروش مواد مخدر صنعتی بر اساس حجم این مواد از پیش تعیین شده است؛ با این حال، شرایط مجرم و سوابق کیفری او نیز می‌تواند بر این مجازات تاثیرگذار باشد.

معیارهای تاثیرگذار در تعیین حکم خرید و فروش مواد مخدر چیست؟

برای تعیین حکم خرید و فروش مواد مخدر، معیارهای تاثیرگذار زیر می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد:

  1. نوع ماده مخدر:
    برخی از مواد مخدر، مانند مواد مخدر صنعتی، اثرات جبران ناپذیری برای مصرف کننده باقی می‌گذارند و مجازات خرید و فروش مواد مخدر برای فروشنده این مواد سنگین‌تر خواهد بود.
  2. میزان مواد:
    فروش چند گرم، چند کیلو یا حتی چند تن مواد مخدر، در تحقق جرم تفاوتی ندارد ولی در تعیین مجازات خرید و فروش مواد مخدر، حجم استفاده شده از این مواد موثر هستند.
  3. ناخالصی مواد:
    برخی از فروشندگان ترکیبات خطرناکی را با مواد مخدر مخلوط می‌کنند که این موضوع سبب فوت افراد زیادی شده است. بعضی از فروشندگان این اقدام را برای کسب سود بیشتر انجام می‌دهند و این عمل یکی از عوامل موثر در تعیین حکم جرم خرید و فروش مواد مخدر است.
  4. میزان فروش:
    میزان فروش مواد مخدر در تعیین جرم برای فروشنده موثر است. البته باید در نظر گرفته باشید که تکرار جرم در مواردی منجر به اعدام و مصادره اموال می‌شود.

به طور کلی، فروشندگی مواد مخدر یکی از جرایمی است که مرتکب، آن را با هدف کسب سود انجام می‌دهد و مجازات‌هایی مانند شلاق، حبس، جریمه نقدی، مصادره اموال و حتی اعدام برای آن تعیین شده است.

مصادیق تحقق جرم خرید و فروش مواد مخدر

مصادیق تحقق جرم خرید و فروش مواد مخدر عبارتند از:

  1. فروش مواد مخدر به دیگران با هدف کسب سود، بدون مجوز قانونی.
  2. خرید و فروش مواد مخدر صنعتی یا سنتی به دیگران.
  3. فروش مواد مخدر با ناخالصی‌های خطرناک.
  4. قرار دادن مواد مخدر در خانه یا محل کار و فروش آن به دیگران.
  5. استفاده از جعبه‌ها یا کالاهای دیگر برای خرید و فروش راحت‌تر مواد مخدر.

در صورت ارتکاب هر یک از مصادیق فوق، فرد مرتکب به قصد کسب سود، ریسک مجازات خرید و فروش مواد مخدر مانند شلاق، حبس، جریمه نقدی، مصادره اموال و حتی اعدام را به جان خریده است. همچنین لازم به ذکر است که بسیاری از افراد به هدف فروش مواد مخدر، مرتکب حمل آن نیز شده و مشمول مجازات حمل مواد مخدر خواهند شد.

خلاصه مطلب:
در این مقاله درباره مجازات خرید و فروش مواد مخدر سنتی و صنعتی صحبت کردیم. همچنین مصادیق جرم خرید و فروش مواد مخدر را مورد بررسی قرار دادیم، به شرط ارتکاب به هر یک از مصادیق این جرم به منزله مجرم شناخته شده و مشمول مجازات‌های سنگینی خواهید شد.

از این رو در صورت ارتکاب به چنین جرائمی لازم است با یک وکیل مواد مخدر در ارتباط باشید و ضمن شرح پرونده خود از او مشاوره حقوقی دریافت کنید.

سوالات متداول درباره خرید فروش مواد مخدر

❓دادگاه در صلاحیت برای رسیدگی به جرم خرید و فروش مواد مخدر کدام است؟

✅دادگاه و دادسرای کیفری در صلاحیت رسیدگی به جرائم و تعیین مجازات خرید و فروش مواد مخدر است.

❓انواع مجازات جرم خرید و فروش مواد مخدر چیست؟
✅برای جرم خرید و فروش مواد مخدر متناسب با حجم استفاده شده، مجازات‌هایی از جمله جزای نقدی، ضربات شلاق، حبس در زندان، مصادره اموال و اعدام در نظر گرفته می‌شود.

❓برای کاهش مجازات خرید و فروش مواد مخدر چه باید کرد؟
✅باید در نظر داشته باشید که ابتدا با یک وکیل کیفری متخصص در این زمینه در ارتباط بوده و اقدام به دریافت مشاوره کنید، زیرا وکیل به دنبال اثبات بی‌گناهی موکلان خود و کاهش مجازات آن‌هاست.

مشاوره

تلفن تماس :

شبکه های اجتماعی :

پیام بگذارید

مشاوره

تلفن تماس:

شبکه های اجتماعی :

جدیدترین مقالات

مشاوره تخصصی حقوقی

در دعاوی حقوقی ، کیفری ، ملکی ، تجاری ، ایرانیان خارج کشور و خانواده