نحوه ثبت شکایت خیانت در امانت چگونه است؟

مدارک لازم جهت شکایت خیانت در امانت

خیانت در امانت یعنی چه؟

جرم خیانت در امانت در معنی لغتی یعنی رعایت نکردن و شکستن تعهد در امانتداری به عبارت دیگر در معنی حقوقی آن یعنی اینکه فردی با سوء نیت اموالی که به دستش سپرده‌اش است را مفقود، تصاحب، استعمال یا تلف کند. این جرم یکی از جرائم علیه اموال به حساب می‌آید

زیرا در آن فردی اموال و املاکش را در اختیار فردی قرار داده تا از آن نگهداری کند تا برای امور خاصی از آن استفاده کند ولی فرد امین از اموال او در راستای امور دیگر استفاده کند و به اصطلاح خیانت در امانت انجام دهد. برای این جرم در قانون سخت‌گیری زیادی لحاظ شده است و فرد عموما مورد بخشش و گذشت قرار نمی‌گیرد.

در ادامه راجع به مراحل رسیدگی به شکایت خیانت در امانت توسط دادگاه و مئارک و شرایط اثبات این جرم صحبت خواهیم کرد.

شرایط اثبات جرم و شکایت خیانت در امانت

شرایط اثبات جرم و شکایت خیانت در امانت

وقتی شاکی به قصد شکایت از فرد امین به دادگاه می‌رود باید بتواند جرم خیانت در امانت او را اثبات کند و بهتر است برای این امر از بهترین وکیل کیفری در تهران کمک بگیرد. باید شرایط اثبات جرم خیانت در امانت وجود داشته باشد تا بتواند شکایت خود را ثبت کند این شرایط نحوه ثبت شکایت خیانت در امانت به شرح زیر هستند:

  1. جرم خیانت در امانت باید در موارد مالی باشد مانند چک، سفته و غیره
  2. در وقوع جرم خیانت در امانت حتماً باید مال از طرف صاحب آن به امین سپرده شود. نکته‌ای که در این باره وجود دارد این است که فقط استفاده و تصاحب خود مال موجب جرم خیانت در امانت نیست بلکه استفاده از سود آن نیز جرم محسوب می‌شود.
  3. اگر مالک خود امین آن مال بوده باشد تصرف فرد دیگر به عنوان امین جرم محسوب نمی‌شود.
  4. در صورتی که هرگونه ضرری به مالک برسد، حتی اگر سودی برای فرد امین نداشته باشد تصرف اموال او جرم خیانت در امانت محسوب می‌شود و مجازات دارد.
  5. شرطی که در وقوع جرم خیانت در امانت بسیار حائز اهممیت است سوء نیت امین می‌باشد. در مواردی که آتش سوزی رخ دهد یا از امین دزدی شود و موارد دیگری که امین نقشی در از بین رفتن مال نداشته باشد جرم خیانت در امانت صورت نگرفته است. فقط زمانی امین مجرم به حساب می‌آید که به عمد دست به تصاحب و تخریب مال امانی بزند.

عواملی که نشان می‌دهد جرم خیانت در امانت صورت گرفته است 4 مورد می‌باشد که شامل استعمال، تصرف، مفقود شدن و اتلاف اموال می‌شود.

استعمال یعنی مال امانت داده شده را برای خود استفاده کند؛ تصاحب یعنی مال امانی را صاحب شود؛ اتلاف نیز یه معنی این است که مال امانت گرفته را از بین ببرد و مفقود یعنی مال امانی را پنهان کند تا صاحب آن نتواند به آن دسترسی پیدا کند.

مدارک لازم جهت شکایت خیانت در امانت

مانند هر جرم دیگری برای شکایت خیانت در امانت باید مدارکی به دادگاه ارائه کنید تا بتوانید ادعای خود را اثبات و فرآیند شکایت را آغاز نمایید. پیشنهاد می‌شود پیش از شروع فرآیند شکایت با یک مشاور حقوقی یا وکیل مشورت نمایید تا بتوانید فرآیند شکایت خود را به خوبی پیش ببرید.

مدارک لازم جهت شکایت خیانت در امانت شامل موارد زیر می‌شود.

  1. رسید سند یا مدرک سفید مهر مالی که به فرد امین واگذار کردید.
  2. شهادت شاهدان عاقل و بالغ که بر امانت دادن اموال به امین ناظر بوده‌اند.
  3. مدارکی که نشان دهد اموال به چه جهت نزد امین به امانت داده شده و امین از آن اموال در امور دیگری سواستفاده کرده است.
  4. تنظیم شکایت نامه خیانت در امانت
  5. ارائه اظهار نامه به کمک وکیل پایه یک دادگستری به دادسرا برای طرح دعوی

یک وکیل خوب می‌تواند به شما در تهیه اسناد و مدارک اثبات جرم کمک کند و فرآیند شکایت قانونی را برای شما سریع‌تر کند.

مراحل رسیدگی به شکایت خیانت در امانت توسط دادگاه

مراحل رسیدگی به شکایت خیانت در امانت توسط دادگاه

پس از اینکه اسناد و مدارک لازم نحوه ثبت شکایت خیانت در امانت را بررسی و تهیه کردید باید شکایت نامه‌ای برای طرح دعوا در دادسرا تهیه نمایید. در شکایت نامه مشخصات مالک و مشخصات فرد امین باید به طور کامل آورده شود. در مرحله بعد به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنید و شکایت نامه خیانت در امانت را برای دادسرا ثبت و ارسال نمایید تا مراحل رسیدگی به شکایت خیانت در امانت توسط دادگاه را طی کند.

این پرونده پس از ثبت شدن در دادسرای عمومی و دادگاه انقلاب شهرستان وقوع جرم برای تحقیقات ابنتدایی به کلانتری فرستاده می‌شود و متهم در کلانتری برای دادن پاره‌ای از توضیحات احضار شده سپس پرونده به همراه تحققیقات، طرفین و مدارک به دادسرا بازگردانده می‌شوند. در آنجا طرفین برای تکمیل تحقیقات شروع به تعریف دعوی می‌نمایند سپس دادگاه پس از بررسی اسناد، مدارک و تحقیقات لازم رأی خود را صادر می‌کند.

خلاصه مطلب:
به طور کلی جرم خیانت در امانت در رابطه با اموال اتفاق می‌افتد. استعمال، تصاحب، اتلاف و مفقود شدن از عوامل جرم خیانت در امانت است. شما با اثبات شرایط وقوع این جرم و تهیه مدارک لازم جهت شکایت خیانت در امانت می‌توانید شکایت خود را ثبت نمایید.

در ماده 410 قانون مجازات اسلامی خیانت در امانت یک جرم کیفری محسوب شده و برای آن مجازاتی در نظر گرفته شده است.

این مجازات می‌تواند شامل حبس یا جریمه نقدی باشد. اگر قربانی جرم خیانت در امانت شده‌اید بهتر است پیش از اقدام به هرکاری با یک مشاور حقوقی مشورت کنید و از او در مورد نحوه ثبت شکایت خیانت در امانت راهنمایی بخواهید. در آخر این نکته را بگوییم که اگر می‌خواهید مالی را نزد کسی امانت بگذارید حتماً قرارداد قانونی تنظیم کنید و حداقل دو شاهد داشته باشید.

سؤالات متداول درباره خیانت در امانت:

مجازات خیانت در امانت چیست؟
حبس از 6 ماه تا 3 سال برای این جرم در نظر گرفته شده است.

در صورتی که نتوان اثبات کرد جرم خیانت در امانت صورت گرفته است چه می‌شود؟
نه تنها به حقوق خود نمی‌رسید بلکه شاید متضرر هم شوید چون فرد امین می‌تواند درخواست اعاده حیثیت کند.

دادگاه صالح رسیدگی به جرم خیانت در امانت کجاست؟
دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان یا محل وقوع جرم

مشاوره

تلفن تماس :

شبکه های اجتماعی :

پیام بگذارید

مشاوره

تلفن تماس:

شبکه های اجتماعی :

جدیدترین مقالات

مشاوره تخصصی حقوقی

در دعاوی حقوقی ، کیفری ، ملکی ، تجاری ، ایرانیان خارج کشور و خانواده