وکیل اراضی – متخصص و توانمند در امور اراضی

وکیل اراضی ملی

معرفی وکیل اراضی ملی: از گذشته تاکنون زمین و ملک در بین مردم ایران اهمیت زیادی داشته است. به همین دلیل اختلافات زیادی را نیز همین موضوع به همراه داشته است که این موجب به وجود آمدن قوانین جدید بسیاری در رابطه با دعاوی اراضی شده است.

وکیلی که به دعاوی مربوط به اراضی رسیدگی می‌کند به وکیل اراضی ملی معروف است. به طور کلی وکیل اراضی یک وکیل پایه یک است که می‌تواند از موکل خود در دادگاه از دعاوی مربوط به اراضی، دفاع کند. بنابراین حل و مفصل دعاوی مربوط به اراضی و املاک باید به وکیل متخصص در زمینه اراضی سپرده شود. 

وکیل اراضی

وکیل متخصص در امور اراضی کیست؟

تحصیلات دانشگاهی وکیل اراضی در رشته حقوق است و از کانون وکلای مرکزی پروانه وکالت دارد. وکیل متخصص در اراضی با موکل خود می‌تواند قرارداد منعقد کند. وکیل متخصص در زمینه اراضی باید پروانه وکالت معتبر داشته باشد تا بتواند دعاوی مربوط به اراضی را حل و فصل کند.  

بهترین وکیل اراضی باید به کلیه قوانین و مباحث مربوط به اراضی تسلط داشته باشد تا بتواند از موکل خود به بهترین شکل دفاع کنداین وکیل باید تجربه‌ و دانش کافی در زمینه پرونده‌های مربوط به دعاوی اراضی ملی و  شخصی داشته باشد تا بتواند از موکل خود در دادگاه دفاع کند و پرونده او را به بهترین نتیجه برساند.

شماره وکیل اراضی موسی الرضا میر و آدرس دفتر وکالت

آدرس دفتر: خیابان صیاد شیرازی جنب اورژانس سابق ساختمان اداری آوا‌ طبقه اول دفتر وکالت وکیل پایه یک دادگستری موسی الرضا میر

جهت اعطای وکالت به آقای موسی الرضا میر و دریافت مشاوره از ایشان، با شماره های زیر تماس بگیرید:

تلفن همراه: 09123829850

تلفن دفتر: 46224091

انواع دعاوی اراضی ملی کدامند؟

دعاوی مرتبط به اراضی در طیف گسترده‌ای وجود دارند. که در این جا به برخی از آن‌ها به طور خلاصه اشاره کرده‌ایم. 

  1. دعاوی مربوط به وقف اراضی، ملک و املاک 
  2. دعوای تشخیص و احراز ملی بودن ملک
  3. دعاوی مربوط به اراضی یا املاکی که در اداره ثبت هنوز به ثبت نرسیده‌اند که به این گونه دعاوی‌ها، دعاوی اثبات مالکیت گفته می‌شود.
  4. اراضی که در حال حاضر هیچ مالکی نداشته باشند به آن‌‌ها اراضی موات گفته می‌شود که مالک اراضی نامشخص است. بنابراین تشخیص دعاوی موات بودن طبق قانون زمین شهری یکی از انواع دعاوی اراضی است. 
  5. ساختمان‌های که ساخت‌وساز آن‌ها پایان یافته  باشد برای آن‌ها پروانه پایان کار صادر می‌شود. بنابراین دعاوی الزام به دریافت پایان کار یکی دیگر از دعاوی مربوط به اراضی است. 
  6. دعوای مطالبه وجه التزام 
  7. دعوای الزام به تحویل مبیع 
  8. دعاوی مربوط به درخواست صدور برای  دستور فروش مال مشاع، اگر تعدادی از شرکای مال مشاع مخالف فروش مال باشند این دستور صادر می‌شود. مال مشاع قابل افراز نیست. در این شرایط دستور فروش مال مشاع صادر می‌شود.
  9. دعاوی تصرف شامل دعاوی مزاحمت، دعاوی تصرف عدوانی و دعاوی ممانعت از حق می‌شود. بنابراین دعاوی تصرف یکی از انواع دعاوی مربوط به اراضی است. 
  10. دعاوی مطالبه حق کسب و پیشه و سرقفلی
  11. دعاوی مربوط به الزام گرفتن صورت مجلس تفکیکی
  12. دعاوی الزام به تادیه ثمن توسط سوی بایع 
  13. دعاوی مربوط به الزام تحویل مبیع 

رایجترین دعاوی اراضی ملی

در محاکم دادگستری یکی از دعوای‌های بسیار شایع، دعواهای مربوط به اراضی است. این نوع دعوا‌ها پیچیدگی زیادی دارند؛ چون در رابطه با آن‌ها قوانین و مقررات گسترده و ظریفی وضع شده است. به همین دلیل برای این که در دادگاه‌ها طرفین دعاوی اراضی بتوانند به نتیجه دلخواه خود برسند باید حتما از یک وکیل اراضی استفاده کنند.

دعاوی اراضی به دعواهایی گفته می‌شود که مربوط به اراضی، ملک و املاک هستند. اراضی و املاک شامل ساختمان‌‌ها (مسکونی، اداری و تجاری)، باغات و زمین کشاورزی می‌شوند که هر کدام مقررات و قوانین خاص خود را دارند. به طور مثال به اموال غیرمنقول، ملک گفته می‌شود. 

توانایی‌های یک وکیل اراضی ملی کدامند؟

وکیل اراضی باید در حل پرونده‌های مختلف حقوقی تجربه داشته باشد و بعد از این که چندین سال از وکالت در دعاوی مختلف تجربه لازم را کسب کرد، تخصصی کردن حرفه خود در زمینه دعاوی اراضی را شروع می‌کند تا بتواند به خوبی در دعوای‌های مربوط به اراضی از موکل خود دفاع کند. 

دعوای‌های مربوط به اراضی بسیار گسترده هستند. به همین دلیل وکیل متخصص اراضی باید در زمینه‌های اراضی و ملک که به برخی از آن‌ها اشاره کرده‌ایم، تخصص کافی داشته باشد. 

  1. قوانین حفاظت و بهره‌برداری از مراتع و جنگل‌ها 
  2. قانون اراضی شهری و کمیسیون‌های مربوط به آن 
  3. قانون ملی شدن حفاظت و بهره‌برداری از مراتع و جنگل‌ها 

از برخی دعاوی مربوط به اراضی می‌توان موارد زیر را نام برد:

  1. دعاوی علیه منابع طبیعی 
  2. دعاوی علیه زمین شهری 
  3. تغییر کاربری اراضی و باغات 
  4. دعاوی مربوط به الزام تنظیم سند رسمی 
  5. دعاوی مربوط به الزام خلف ید و تصرف 

 یک وکیل اراضی باید به تمام قوانین و مقررات اراضی و املاک تسلط کافی داشته باشد تا بتواند سریع‌ترین راه را برای حل دعاوی اراضی پیدا کند و حق ضایع شده از موکل خود را احیا کند و اجازه ندهد تا حق او ضایع شود.

وکالت در دعاوی اراضی

اراضی در عالم حقوق به چه معناست؟

زمین‌های بایر، موات و دایر از موضوعات اراضی هستند که اهمیت زیادی دارند و برای هر کدام قوانین خاصی وضع شده است. در زمینی که عملیات زراعی انجام نشده باشد به آن زمین بایر گفته می‌شود. زمین‌های بایری که جزو املاک اشخاص نیستند به آن‌ها اراضی موات می‌گویند.
زمین‌های که به صورت دائم و مستمر استفاده شوند و خارج از دایره شمول بالا باشند به آن‌ها اراضی دایر گفته می‌شود. اگر این زمین‌ها خارج از محدوده شهر باشند به آن‌ها دایر کشاورزی می‌گویند؛ ولی اگر در محدوده شهر باشند، دایره شهری محسوب می‌شوند.

یکی از موضوعات مربوط به اراضی، اراضی هستند که جزو منابع طبیعی به حساب می‌آیند و طبق قانون حفاظت و بهره‌برداری از مراتع و جنگل‌ها متعلق به منابع طبیعی هستند.

به طوری که طبق قانون مشخص شده در یک تاریخ معین سابقه احیا داشته باشند که در این موارد ملک اشخاص محسوب خواهد شند و اگر در محدوده شهر باشند جزو باغ به حساب می‌آیند که در این مورد هم قوانین خاصی وجود دارد.

تمام موضوعات مربوط به اراضی تخصصی و بسیار پبچیده هستند که وکیل اراضی برای طرح دعوا و حل آن‌ها باید تخصص و دانش کافی در زمینه قوانین اراضی داشته باشد. 

پیشنهاد میشود در خصوص مشکلات اراضی زمین های کشاورزی مشکلات دارید حتما با وکیل منابع طبیعی در میان بگزارید تا راهنمایی لازم را در اختیار شما قرار دهد.

دعاوی مرتبط با اراضی 

ویژگی‌ های مهم یک وکیل پایه یک اراضی ملی کدامند

یکی از ویژگی‌های مهم یک وکیل خوب در زمینه اراضی تجربه است. در واقع وکیل اراضی باید پرونده‌های زیادی را در زمینه اراضی و املاک به پایان رسانده باشد تا بتواند، تجربه کافی را کسب کند. هرچه تجربه وکیل بالاتر باشد درصد موفقیت او افزایش پیدا می‌کند و سریع‌تر می‌تواند پرونده را به نتیجه نهایی برساند.

علاوه‌بر تجربه، یک وکیل اراضی باید از دانش کافی برخوردار باشد و در زمینه‌های متنوع دعاوی اراضی مانند دعوای ثبتی مربوط به اراضی، دعوای کیفری مربوط به اراضی و دعاوی حقوقی مرتبط با اراضی و املا‌ک دانش خوبی داشته باشد. یک وکیل متخصص در زمینه اراضی باید به تمام قوانین و مقررات مربوط به اراضی، ملک و املاک مسلط باشد. 

وظایف و اختیارات یک وکیل اراضی خوب کدامند؟

متن وکالت نامه، اختیارات و وظایف وکیل را مشخص می‌کند. وکیل متخصص اراضی تمام دعوای‌های مربوط به اراضی را می‌تواند حل وفصل کند. انواع محدودیت‌ها و دسترسی‌های وکیل خود به املاک و ارضی را می‌توانید در متن وکالتنامه مشخص کنید.

تمام اموری که طبق متن وکالتنامه به عهده وکیل گذاشته شده است، وکیل حق دخل وتصرف در آن‌ها را دارد. بنابراین قرارداد وکالتنامه باید با دقت نوشته شود و موکل در متن وکالتنامه مشخص کند که چه چیزی از وکیل اراضی خود می‌خواهد تا او به خوبی وظیفه خود را به انجام برساند.

تقسیم‌بندی اراضی به چه صورت انجام میشود؟

اراضی را از جهت‌های مختلف می‌توان تقسیم‌بندی کرد:

  1. از نظر بهره‌برداری: شامل دایر، موات و اراضی بایر می‌شود. 
  2. از نظر محدوده: شامل اراضی واقع در محدوده شهری و اراضی خارج از محدوده شهری می‌شود. 
  3. از نظر مالکیت: شامل اراضی موقوفه، خصوصی و ملی می‌شود.
  4. از نظر کاربری: شامل اراضی مسکونی، زراعی، صنعتی و باغات می‌شود.

دعاوی اراضی جزو سنگین‌ترین و سخت‌ترین دعوا‌ها در دادگستری‌ها هستند که هر کدام قوانین و مقررات خاص خود را دارند. 

طرح شکایت و اعتراض ملی شدن اراضی امکان پذیر هست؟

از زمان اعلام ملی شدن مراتع و جنگل‌ها سال‌های زیادی گذشته است و همین باعث پیچیدگی دعواهای مربوط به اعتراض ملی شدن اراضی شده است. مطابق با قانون افراد زیر می‌توانند به ملی شدن اراضی اعتراض کنند.

  1. اشخاص حقوقی یا حقیقی ‌که به موجب قانون ملی شدن اراضی صاحب زمین شده‌اند.
  2. کسانی که به موجب قوانین اصلاحات ارضی مربوط به قبل از انقلاب به آن‌ها زمین داده شده است یا همان زارعین صاحب اراضی نسق
  3. سازمان‌ها و موسسات دولتی 
  4. افرادی که مدعی مالکیت تاسیسات، عرصه اعیان باغ‌ها هستند.

جمع بندی:
ما در مطالب این صفحه در رابطه با وکیل اراضی سخن گفتیم و در این باره اطلاعات مفید به شما همراهان گرامی ارائه نمودیم و اینک در انتها امیدواریم مطالب این صفحه برای شما عزیزان مفید بوده باشد.

سوالات متداول از وکیل اراضی ملی

در این قسمت به برخی از سوالات متداول شما همراهان عزیز پاسخ دادیم:

وکیل اراضی ملی چه کسی است و چه وظایف و تعهداتی دارد؟

وکیل اراضی ملی متخصصی در امور حقوقی مربوط به املاک و اراضی است که به موکلین خود در زمینه‌های مختلف از جمله تنظیم و بررسی قراردادهای ملکی، ارائه مشاوره حقوقی در خصوص دعاوی مربوط به املاک و اراضی،

دفاع از حقوق موکل در مراجع قضایی و اداری، پیگیری دعاوی مربوط به فسخ یا تعدیل قراردادهای ملکی، مطالبه خسارات در صورت تضییع حقوق موکل، انجام امور ثبتی و حقوقی مربوط به املاک و اراضی یاری می‌رساند.

چه زمانی به وکیل اراضی نیاز داریم؟

در هر یک از موارد زیر، حضور وکیل اراضی می‌تواند به شما کمک کند تا حقوق خود را به بهترین نحو احقاق کنید:

  1. اگر قصد تنظیم یا بررسی قرارداد ملکی را دارید
  2. اگر با صاحب ملک یا همسایه در خصوص املاک و اراضی دچار اختلاف شده‌اید
  3. اگر قصد دارید برای فسخ یا تعدیل قرارداد ملکی اقدام کنید
  4. اگر می‌خواهید ملک خود را به شخص دیگری واگذار کنید
  5. اگر در دعاوی مربوط به املاک و اراضی به دنبال احقاق حق خود هستید

چگونه یک وکیل اراضی مناسب انتخاب کنیم؟

برای انتخاب وکیل اراضی مناسب شما باید وکیلی را انتخاب کنید که در زمینه دعاوی مربوط به املاک و اراضی تجربه کافی داشته باشد و از وکلای مورد اعتماد و با سابقه باشد. پس از یافتن وکیل شما باید در مورد حق الوکاله و نحوه پرداخت آن با وکیل به توافق برسید و قبل از انتخاب نهایی، با چند وکیل مختلف مشورت کنید و رزومه و سوابق آنها را بررسی کنید.

مشاوره

تلفن تماس :

شبکه های اجتماعی :

پیام بگذارید

مشاوره

تلفن تماس:

شبکه های اجتماعی :

جدیدترین مقالات

مشاوره تخصصی حقوقی

در دعاوی حقوقی ، کیفری ، ملکی ، تجاری ، ایرانیان خارج کشور و خانواده