تحصیل مال از طریق نامشروع یعنی چه؟

مهم ترین مصادیق تحصیل مال از طریق نامشروع

صراحتا در رابطه با مفهوم تحصیل مال از طریق نامشروع باید بگوییم وقتی فردی بدون داشتن مجوز و از راه‌های غیرقانونی نسبت به کسب هر نوع مال اقدام کند در واقع تحصیل (به دست آوردن) مال از راه نامشروع را انجام داده است! ما در این صفحه در رابطه با این موضوع و پیرامون آن که شامل موارد متعددی چون عناصر تشکیل دهنده جرم تحصیل مال از راه نامشروع، حکم قانونی این موضوع، نحوه طرح شکایت، ادله اثبات، مواد قانونی، دفاع در مقابل اتهام تحصیل مال از طریق نامشروع و… سخن خواهیم گفت و به صورت کاملا جامع این موضوع را مورد بررسی قرار خواهیم داد و در انتها نیز به اساسی‌ترین سوالات، در رابطه با این موضوع پاسخ خواهیم داد. بنابراین به شما همراهان گرامی پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مطالب این صفحه همراه ما باشید.

 

قانون مرتبط با جرم تحصیل مال از راه نامشروع

در رابطه با عنصر قانونیِ جرم تحصیل مال از طریق نامشروع باید اذعان نمود که به موجب ماده دو قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا و اختلاس و کلاهبرداری عمل تحصیل مال نامشروع جرم به حساب می‌آید. مطابق این ماده ((هر کس بنحوی از انحاء امتیازاتی را که به اشخاص خاص به جهت داشتن شرایط مخصوص تفویض می‌گردد نظیر جواز صادرات و واردات و آنچه عرفاً موافقت اصولی گفته می‌شود در معرض خرید و فروش قرار دهد یا از آن سوء استفاده نماید یا در توزیع کالاهائی که مقرر بوده طبق ضوابطی توزیع نماید مرتکب تقلب شود یا به‌طور کلی مالی یا وجهی تحصیل کند که طریق تحصیل آن فاقد مشروعیت قانونی بوده‌است مجرم محسوب و علاوه بر رد اصل مال به مجازات سه ماه تا دو سال حبس یا جریمه نقدی معادل دو برابر مال بدست آمده محکوم خواهد خواهد شد.))

 

تحصیل مال نامشروع و تحصیل مال از طریق نامشروع چه تفاوتی دارند؟

برخی گمان می‌کنند میان تحصیل مال نامشروع و تحصیل مال از طریق نامشروع تفاوت‌هایی وجود دارد که این مورد نادرست است! در واقع هر دوی این اعمال جرم محسوب شده و شامل مجازات هستند و به طور کلی مفهوم هر دو مورد با بدست آوردن اموالِ نادرست و غیر قانونی گره خورده است!

عناصر تشکیل دهنده جرم تحصیل مال نامشروع

مهمترین مصادیق تحصیل مال نامشروع

مصادیق موضوع بدست آوردن مال از راه نادرست و غیرقانونی بسیار گسترده‌تر از آن است که بتوان برخی از آن‌ها را به عنوان اصلی‌ترین موارد معرفی نمود اما به صورت کلی مواردی چون برداشتن مال دیگری بدون رضایت فرد، فروش و ارائه‌ی کالاهایی که نیاز به ضوابط خاص برای توزیع دارند و خرید و فروش کالاهای غیرقانونی جزو مهم‌ترین مصادیق این موضوع به حساب می‌آیند.

 

تحصیل مال از راه نامشروع چه مجازاتی دارد و حکم قانونی آن چیست؟

در رابطه با مجازات تحصیل مال از طریق نامشروع و حکم قانونی آن باید بگوییم طبق ماده ۲ قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا، اختلاس و کلاهبرداری، مجازات فردی که از راه غیرقانونی مالی بدست آورده جریمه نقدی معادل دو برابر مال بدست آمده یا ۳ ماه تا ۲ سال حبس است! که در برخی موارد قضات در این زمینه موضوع رد مال را نیز مطرح می‌کنند که در این صورت متهم موظف به پس دادن مال به شاکی خواهد شد. همچنین در صورتی که به اموال تحصیل شده خساراتی نیز وارد شود مجرم موظف به جبران خسارت نیز خواهد بود و شاکی در این باره می‌تواند با ارائه دادخواست نسبت به دریافت خسارت از مجرم اقدام کند.

نحوه طرح شکایت برای موضوع تحصیل مال از طریق نامشروع

برای شکایت تحصیل مال از طریق نامشروع ابتدا باید طرح شکایت در دفاتر خدمات قضایی صورت بگیرد. در این باره شما باید متن شکواییه خود را تنظیم نمایید که این کار بهتر است توسط یک وکیل پایه یک‌ دادگستری صورت گیرد! بعد از اینکه نسبت به طرح شکایت اقدام شد، معمولا پرونده برای تحقیقات اولیه به کلانتری محل وقوع جرم فرستاده می‌شود و پس از آن در دادسرا بازپرس مربوطه، قرار نهایی را به شما ابلاغ می‌کند. که در این مرحله ۲ وجه وجود خواهد داشت. وجه اول قرار نهایی منع تعقیب است که قابل اعتراض بوده و شاکی می‌تواند نسبت به آن اعتراض نماید. و وجه دوم جلب دادرسی است که در این صورت پرونده به دادگاه فرستاده می‌شود تا دادگاهِ مربوطه نسبت به صدور حکم، اقدامات لازم را انجام دهد که این حکم نیز قابل تجدیدنظرخواهی در دادگاه تجدیدنظر خواهد بود.

 

تحصیل مال از طریق نامشروع یا سوء استفاده و تقلب از امتیازات

سوء استفاده ماموران و کارمندان دولتی از اختیاراتشان و اقدام به مواردی چون تصرف غیرقانونی در اموال دولتی یا بیت المال، اختلاس، ارتشاء و حتی مواردی چون بازداشت غیر قانونی جزو دسته‌ی تحصیل مال نامشروع با سوء استفاده از امتیازات قرار می‌گیرد! حال آنکه در مورد آخر مالی بدست نیامده است! در این باره مطابق قانون اگر تحصیل مال با سوء استفاده از قدرت باشد جرم آن می‌تواند زندان، اخراج فرد از دستگاه‌های دولتی و عدم ارائه خدمات دولتی به او باشد.

چرا جرم تحصیل مال نامشروع قابل گذشت نیست؟

کلاهبرداری و تحصیل پول و مال از راه نامشروع

در موضوعات کلاهبرداری و تحصیل مال نامشروع معمولا کلاهبرداران با روش‌های غیرقانونی و متقلبانه نسبت به فریب اشخاص اقدام می‌کنند و شخص موردنظر با رضایت کامل پول خود را در اختیار کلاهبرار قرار می‌دهد!

اگر شما نیز جزو دسته افرادی هستید که گمان می‌کنید اموال شما توسط کلاهبردارن از شما گرفته شده، می‌توانید با مدارک و شهود کافی نسبت به شکایت از کلاهبردار اقدام کنید ‌که این راه به علت پیچیدگی‌هایی که دارد باید با یاریِ یک وکیل مجرب و متخصص صورت بگیرد.

 

ادله اثبات جرم تحصیل مال از طریق نامشروع

در پاراگراف قبلی اعلام کردیم که اگر مال شما از دست رفته و از شما کلاهبرداری شده می‌توانید با مدارک و شهود کافی نسبت به شکایت اقدام کنید. حال اینکه به چند شاهد نیاز دارید و ادله اثبات جرم تحصیل مال از طریق نامشروع چیست مهم‌ترین مسئله خواهد بود که در این باره باید بگوییم شما به ۲ شاهد مرد عاقل و بالغ برای شهادت نیاز دارید و همچنین اثبات کلاهبرداری و یا اقرار فرد کلاهبردار جزو مهم‌ترین ادله محسوب خواهد شد.

همچنین باید بگوییم آگاهیِ قضات در این باره بسیار بالا بوده و در جریان پرونده ممکن است قاضی با چند سوال از متهم به ماهیت ماجرا پی ببرد و رای به نفع شما صادر شود.

 

مطلق یا مقید بودن جرم تحصیل مال نامشروع یعنی چه؟

در رابطه با مطلق یا مقید بودن این جرم باید بگوییم مفهوم این جرم بدست آوردن اموال از راه غیرقانونی است و تنها اقدام فرد در این باره ملاک نیست و الزاما فرد باید مال یا وجهی از طریق این روش‌های نامشروع داشته باشد. در این باره اقدام به این عمل در حیطه قوانین جرم شناسی قرار دارد و اگر فردا دارای این مال باشد گفته می‌شود که مرتکب جرم شده و این موضوع نیاز مُبرَم به تصریح و اثبات دارد.

 

آیا همکاری در بدست آورن مال از راه نامشروع شامل مجازات می‌شود؟

مسلما همکاری در هر جرمی شامل مجازات می‌شود و در رابطه با مجازات همکاری در جرم تحصیل مال از طریق نامشروع باید بگوییم مجازات همکاری در این موضوع ممکن است شدت آنچنانی نداشته باشد اما این موضوع قطعا دارای مجازات خواهد بود. در این باره همکاری در کسب مال از طریق نامشروع می‌تواند شامل مجازات تعزیری در درجه‌های ۷ و ۸ یا مجازات‌های مشابه باشد.

 

چگونه در برابر اتهام تحصیل مال از طریق نامشروع از خود دفاع کنیم؟

برای دفاع در مقابل اتهام تحصیل مال از طریق نامشروع شما می‌توانید از یک وکیل کیفری خبره و متخصص کمک بگیرید تا او با راهکارهای قانونی از شما دفاع کند همچنین شما می‌توانید از روش‌هایی که در ادامه بیان می‌کنیم در برابر اتهامات وارده از خود دفاع کنید اما هیچ یک از روش‌های زیر به اندازه‌ی یاری یک وکیل برای این موضوعِ حساس نمی‌تواند مفید واقع شود:

 

  1. ثابت کنید مالک مال نسبت به این موضوع رضایت داشته است: شما می‌توانید با کمک مدارک و شواهد موجود ثابت کنید که تحصیل مالِ مالک با رضایت قانونی او صورت گرفته است!
  2. اتهامِ وارده را انکار کنید: انکار اتهام وارده از جانب شما و عدم اقرار به این موضوع یکی از مهم‌ترین‌ راه‌های نجات شما در این زمینه خواهد بود.
  3. عدم سوء نیت خود را به مرحله اثبات برسانید: شما باید ثابت کنید که هدف و نیت غیرقانونی نسبت به این موضوع نداشته‌اید و به صورت قانونی نسبت به تحصیل مال اقدام نمودید.
  4. به پرونده ایرادات شکلی وارد کنید: شما می‌توانید به پرونده و جریانات آن و ادعاهای طرف مقابل با کمک وکیل ایرادات شکلی وارد کنید و رای را به نفع خود بازگردانید.

 

جمع بندی

ما در مطالب این صفحه در رابطه با تحصیل مال از طریق نامشروع سخن گفتیم و ۰ تا ۱۰۰ این موضوع را مورد بررسی قرار دادیم و به مهم‌ترین نکات حقوقی در رابطه با این موضوع اشاره کردیم و اینک در انتها امیدواریم مطالب این صفحه برای شما عزیزان مفید بوده باشد.

 

سوالات متداول

در این قسمت به برخی از سوالات شما عزیزان پاسخ دادیم:

 

آیا تحصیل مال از طریق نامشروع قابل گذشت است؟

بدون هیچ اضافه گویی باید بگوییم تحصیل مال از راه غیرقانونی قابل گذشت نخواهد بود.

 

آیا تحصیل مال نامشروع مشمول مرور زمان می‌شود؟

از آنجایی که مجازات این مورد در دسته‌ی مجازات‌های درجه ۶ قرار می‌گیرد، اگر ۵ سال از تاریخ وقوع جرم گذشته باشد این مورد شامل مرور زمان خواهد شد.

مشاوره

تلفن تماس :

شبکه های اجتماعی :

پیام بگذارید

مشاوره

تلفن تماس:

شبکه های اجتماعی :

جدیدترین مقالات

مشاوره تخصصی حقوقی

در دعاوی حقوقی ، کیفری ، ملکی ، تجاری ، ایرانیان خارج کشور و خانواده