جرم فرار مالیاتی چیست و چه مجازاتی دربر دارد؟

جرم فرار مالیاتی چیست و چه مجازاتی دربر دارد؟

اخذ مالیات توسط دولت از محل درآمد افراد مختلف در همه جای کره خاکی امری عرف بوده و از گذشته تا کنون وجود داشته است. پس در نتیجه هرگونه اقدام برای پرداخت نکردن مالیات اگرچه قانونی یا غیر قانونی باشد، جرم فرار مالیاتی محسوب می‌شود و تمامی افراد حقیقی یا حقوقی که چنین جرمی را مرتکب شده باشند، باید مطابق با قانون مجازات شوند. مجازات افراد در اینگونه جرایم می‌تواند به صورت نقدی یا حبس تعریزی باشد که مقدار جریمه و حبس طبق مقدار مالیاتی که پرداخت نکرده‌اند توسط دادگاه کیفری مشخص می‌شود.

در این مقاله می‌خواهیم به بررسی جزئیات بیشتر در رابطه با چگونگی این جرم و مجازات فرار مالیاتی بپردازیم و همچنین از تأثیر بهترین وکیل پایه یک دادگستری برای روند سریع‌تر چنین پرونده‌هایی اطلاعاتی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

جرم فرار مالیاتی چگونه است؟

برای اینکه بخواهید دقیق‌تر در رابطه با مجازات فرار مالیاتی اطلاعات کسب کنید باید بدانید فرار مالیاتی و اجتناب مالیاتی با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. برای تعریف اجتناب مالیاتی می‌توانیم به این مثال بپردازیم که صاحب‌کار درآمد نیرو‌های خود را در قالبی نشان می‌دهد

که مشمول مالیات کمتری بشود و تلاش می‌کند که خیلی به چشم نیاید ولی فرار از مالیات به معنی اقداماتی است که صاحب‌کار به هر دلیل قانونی یا غیرقانونی از پرداخت مالیات فرار کند. جالب است بدانید که هر دو این اقدامات جرم محسوب می‌شوند و در صورت افشا شدن دور زدن قانون در هر دو مورد مجازات می‌شوند.

اگر مالیات را پرداخت نکنیم مجازات آن چیست؟

همانطور که دانستید هرگونه اقدام که مانع پرداخت مالیات به دولت شود، جرم فرار مالیاتی محسوب می‌شود. اینگونه جرایم به میزان فرار مالیاتی و همچنین نوع شغلی که دارید بستگی دارد. جرم فرار از پرداخت مالیات ممکن است به روش‌های مختلفی صورت بگیرد که هر کدام مجازات خاص خود را دارند و هرچه جرم شما سنگین‌تر باشد، به طبع مجازات سنگین‌تری را به دنبال دارد. در ادامه چندین مورد از اقدامتی را که جز جرم فرار مالی محسوب می‌شوند را برایتان شرح می‌دهیم:

  1. دستکاری و تغییر در حساب‌های سود و زیان شرکت، سازمان و غیره.
  2. پرداخت نکردن مالیات در مدت زمان مشخص شده.
  3. استفاده از کارت بازرگانی دیگر افراد برای نفع خودمان.
  4. پنهان کردن دیتا‌های مالی از مأموران سازمان اخذ مالیات.
  5. نشان دادن اینکه فعالیت شما مشمول پرداخت مالیات نمی‌شود.
  6. دست بردن در ترازنامه‌ها.
  7. ارائه نکردن به موقع اظهارنامه‌های مالیاتی (طی سه سال پی در پی).
  8. جعل کردن مدارک اقتصادی به نام افرادی که مالیات مشمول آن‌ها نمی‌شود.
  9. جعل قرارداد‌های مالی به نام افراد دیگر.

همه مواردی که به آن‌ها اشاره شد مشمول مجازات فرار مالیاتی می‌شوند و باید به صورت صددرصدی مالیات خود را تسویه کنند. علاوه بر این موارد جالب است بدانید که برای تحقق هر جرمی از جمله جرم فرار از مالیات سه شرط لازم است که عبارتند از: عنصر قانونی، عنصر مادی و عنصر معنوی.

مطابق قانون اساسی ایران، اگر بانک‌ها بیشتر از نرخ مقرر بهره بانکی، سودی به سپرده گزاران پرداخت نمایند تا با این کار بتوانند مشتریان و سپرده گزاران بیشتری دریافت کنند، باید مالیات بدهند و در غیر این صورت مشمول فرار مالیاتی می‌شوند.

بررسی مجازات فرار مالیاتی بر اساس قانون

بررسی مجازات فرار مالیاتی بر اساس قانون

از نظر قانونی، هر شرکت، بانک، مؤسسه، وزارتخانه یا هر نوع بنگاه اقتصادی دولتی، خصوصی، یا نیمه دولتی که مشمول پرداخت مالیات باشد و توسط اداره مالیات برای او مالیات لحاظ شود، اگر از پرداخت آن به هر دلیل قانونی یا غیر قانونی فرار کند، مرتکب جرم فرار مالیاتی شده و باید مجازات شود.

همانطور که هر جرمی مجازات مختص خودش را دارد، جرم فرار مالیاتی نیز مجازاتی دارد که از جزا نقدی شروع شده و گاهاً تا زندان و حبس و دیگر مجازات ادامه پیدا می‌کند.

سوال اینجاست که آیا پرداخت نکردن مالیات زندان دارد، پایه این مجازات در کشور ایران پرداخت جریمه‌ای به ارزش 20 درصد مالیاتی که پرداخت نشده است. همچنین مجازاتی چون پیگرد کیفری 3 ماه تا 1 سال حبس را به دنبال دارد که با توجه به تشخیص دادگاه ممکن است به جریمه 20 درصدی مالیات پرداخت نشده اضافه شود. همچنین از دیگر موارد مجازات جرم فرار از مالیات می‌توان به ممنوع الخروج شدن، مجازات اداری و باطل شدن اسناد انتقال صوری اشاره کرد.

البته یکسری جرایم مالیاتی وجود دارند که سنگینی بیش از حدی دارند و مجازاتشان به شرح زیر است:

  • نداشتن قابلیت معافیت‌هایی مانند معافیت مالیاتی شغلی در آن سال.
  • تهیه کردن اظهارنامه برآوردی طبق حداقل هزینه و حداکثر درآمد.
  • پرداخت 30 درصد مالیات برای صاحبان کار و اشخاص حقوقی و همچنین 10 درصد برای بقیه مودیان.

با اخذ وکیل حقوقی مجرب و کسب اطلاعات از آن می‌توانید در رابطه با جزئیات بیشتر این نوع جرایم اطلاعات کامل‌تری را کسب کنید.

آیا مجازات فرار مالیاتی قابل بخشش است؟

آیا مجازات فرار مالیاتی قابل بخشش است؟

اکثر جرایم فرار مالیاتی با توجه به اهمیتی که دارند جز جرایم غیر قابل بخشش محسوب می‌شوند مجازاتشان نیز غیر قابل بخشش بوده. اقداماتی همچون پنهان کردن سود واقعی از درآمد، ثبت نکردن درآمد در دفاتر قانونی، تطبیق نداشتن اظهارنامه یا سود درآمد با صورت‌های مالی، انتخاب گروه شغلی اشتباه، نوشتن هزینه‌های غیرواقعی در اظهارنامه مالیاتی و غیره جز جرم فرار مالیاتی هستند

که حتماً مشمول مجازات می‌شوند. البته سازمان امور مالیات می‌تواند قسمتی از اینگونه جرایم را با دستورالعملی تأیید شده توسط وزیر اقتصاد و دارایی مورد بخشش قرار دهند. البته این بخشش به طوری است که بدهی باقی مانده طی یک ماه پس از ابلاغ برگه به طور کامل و صد در صد باید تسویه شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با بخشش در مجازات جرایم مالی می‌توانید از بهترین وکیل جرایم اقتصادی کمک بگیرید تا روند پرنده شما سریع‌تر پیش برود و تا جایی که ممکن است به نفع شما پرونده خاتمه یابد.

وکیل پایه یک متخصص جرایم اقتصادی در این پرونده‌ها چه کمکی می‌کند؟

در جرایم فرار مالیات وجود وکیل دیوان عالی کشور تا حدود زیادی به شما کمک می‌کند که بتوانید تا جایی که امکان دارد برای مجازات خود تخفیف بگیرید. وکیل باهوش و با تجربه در زمینه جرایم اقتصادی علی الخصوص جرم فرار مالیاتی می‌تواند با در دست گرفتن روند پرونده و دفاع از موکلش در جلسات دادگاه، مسیر و توجهات دادگاه را به نفع موکل جهت دهد و حتی‌الامکان در مجازاتش تخفیف بگیرد یا او را تبرعه کند.

سخن پایانی

همانطور که خوانید به هرگونه اقدامات قانونی یا غیر قانونی که موجب فرار از پرداخت مالیات شوند، جرایم فرار مالیاتی گفته می‌شوند و مجازاتی همچون جرایم نقدی و یا حبس بین 3 ماه تا 1 سال را به دنبال دارد. درست است اینگونه جرایم معمولاً غیر‌قابل بخشش هستند ولی شما می‌توانید با اخذ یک وکیل کیفری با تجربه در این زمینه، در مجازات خود تخفیف گرفته و آن را به حداقل برسانید. وکیل باتجربه در این موارد به شما کمک می‌کند تا بتوانید با بررسی دقیق‌تر موضوعات و جمع‌آوری مدارک مهم و کارآمد، مجازات خود را به کمترین حالتش برسانید.

توصیه ما به شما این است که در این مورد پرونده‌ها به تنهایی هیچ اقدامی نکنید و با یک فرد متخصص و با تجربه مانند وکلای اقتصادی در ارتباط باشید. اگر همچنان در رابطه با جرم فرار مالیاتی سؤالی برایتان پیش آمده که پاسخ آن را در مقاله پیدا نکردید، می‌توانید در بخش کامنت‌ها سؤال خود را با کارشناسان تیم پشتیبانی سایت ما در میان بگذارید تا در اسرع وقت به بهترین شکل ممکن شما را راهنمایی کنند.

سؤالات متداول جرایم فرار مالیاتی:

چه کسانی مشمول مجازات فرار مالیاتی می‌شوند؟
هرکسی که پرداخت مالیات بر او واجب است به هر روشی بخواهد از پرداخت آن فرار کند، مجرم به حساب می‌آید و باید مجازات شود.

مجازات جرایم فرار مالیاتی چیست؟
مجازات برای اشخاص حقوقی، ممنوعیت از فعالیت شغلی و برای اشخاص حقیقی 3 ماه تا 1سال حبس و جریمه نقدی است.

برای پرونده جرایم فرار مالیاتی از چه وکیلی باید کمک گرفت؟
برای بررسی و اطلاع از جزئیات این‎ مورد جرایم باید از وکلای اقتصادی با تجربه کمک بگیرید.

مشاوره

تلفن تماس :

شبکه های اجتماعی :

پیام بگذارید

مشاوره

تلفن تماس:

شبکه های اجتماعی :

جدیدترین مقالات

مشاوره تخصصی حقوقی

در دعاوی حقوقی ، کیفری ، ملکی ، تجاری ، ایرانیان خارج کشور و خانواده