حق کسب و پیشه چیست؟ حق کسب چند درصد ارزش ملک است؟

حق کسب و پیشه چیست؟ حق کسب چند درصد ارزش ملک است؟

در ابتدا باید بدانید که حق کسب و پیشه و تجارت به معنی شهرت و اعتبار تجاری می باشد که در مدت زمان برای یک محل خاص که لزوما باید تجاری بوده باشد ایجاد می شود و این امر ناشی از فعالیت و تلاش شخص مستاجر در آن مکان می باشد. 

باید توجه کنید که حق کسب و پیشه حقی می باشد که در قانون روابط موجر و مستأجر سال ۱۳۵۶ برای مستأجر به رسمیت شناخته ‌شده و تصویب شده است، در صورت بی اطلاعی از این قوانین حتما با وکیل پایه یک دادگستری مشورت کنید. 

این قانون تا سال 1376 نسبت به اماکن تجاری نیز قابل اعمال بوده است و امروزه روز جای خود را به حق سرقفلی در قانون روابط موجر و مستأجر سال ۱۳۷۶ داده است.

تفاوت حق کسب و پیشه با سرقفلی چیست؟

حق کسب و پیشه و تجارت در قانون روابط موجر و مستاجر سال 56 آمده است در شرایطی که این عبارت در قانون روابط موجر و مستاجر سال 76 مطرح نشده است و عبارت حق سرقفلی جایگزین آن شده که دعاوی مربوط به سرقفلی توسط وکیل سرقفلی پیگیری میشود. 

سرقفلی مبلغی می باشد که در هنگام انعقاد قرارداد اجاره توسط مستاجر به موجر پرداخت می شود و موجر باید در هنگام انقضای قرارداد اجاره و تخلیه کردن ملک این مبلغ را به مستاجر پرداخت کند. 

در حقیقت حق سرقفلی بر اثر گذشت و مرور زمان و همچنین اعتبار و شهرت تجاری ایجاد نخواهد شد. در شرایطی که حق کسب و پیشه با مرور زمان و با توجه به میزان شهرت و اعتبار تجاری ملک که ناشی از تلاش مستاجر می باشد

به وجود خواهد آمد و مستاجر مستحق دریافت کردن آن می باشد و این مبلغی نیست که در ابتدای قرارداد اجاره از طرف مستاجر به موجر پرداخت شود.

انتقال حق کسب و پیشه به چه صورت هست؟

بر اساس ماده 19 قانون روابط موجر و مستاجر تصویب شده 1356 اگر که برای مستاجر مکان کسب در قرارداد اجاره، حق انتقال به ‌غیر پیش‌بینی شده باشد، می‌تواند که برای همان شغل یا شغل مشابه آن، مال مورد اجاره را با سند رسمی به دیگری منتقل نماید. 

لازم به ذکر است که تشخیص مشابهت شغل به عرف بستگی خواهد داشت.

حق کسب و پیشه

عوارض حق کسب و پیشه شهرداری چیست؟

فردی که در قرارداد اجاره تحت عنوان مستأجر شناخته شده است یا فردی که پروانه کسب به نام او صادر شده موظف به پرداخت کردن عوارض شهرداری می باشند. عوارض شهرداری یکی از راه‌ و روش هایی می باشد که باعث کسب درآمد برای شهرداری خواهد شد. 

در حقیقت شهرداری با دریافت کردن این عوارض، در جهت مدیریت شهر و اداره هر چه بهتر خدمات، تلاش و کوشش خواهد کرد.

شیوه ارزیابی کردن حق کسب و پیشه چگونه است؟

باید بدانید که در قانون روابط موجر و مستاجر تصویب شده در سال 56، درصد و نحوه محاسبه حق کسب و پیشه تعیین و مقرر نشده‌ است. تشخیص دادن و تعیین بر عهده کارشناس رسمی دادگستری قرار داده شده‌ است. کارشناس با بررسی کردن موارد زیر آن را محاسبه خواهد کرد:

  1. کیفیت و مرغوبیت محصولات
  2. مکان کسب
  3. نوع تجارت، فعالیت یا شغل مستأجر
  4. طول مدت اجاره
  5. بنای مورد اجاره

مخارج مستاجر برای کسب حسن شهرت چیست؟

بعضا ممکن است که ملک مورد نظر از لحاظ ساخت بسیار فرسوده بوده باشد، اما به دلیل زحمات مستاجر در جهت ارائه کردن محصولات و خدماتی با کیفیت، این قدیمی بودن بنای مورد اجاره مورد توجه مشتریان قرار نگیرد. ملاک آن ‌ها برای استفاده کردن از محصولات این مغازه کیفیت و خدمات مناسب و خوش ‌نامی مستاجر می باشد. در این صورت کارشناس با در نظر گرفتن همه این موارد، میزان حق کسب و پیشه را تعیین خواهد کرد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید با وکیل موسی الرضا میر به عنوان یه کارشناس و وکیل حقوقی خبره مشورت نمایید.

مشاوره

تلفن تماس :

شبکه های اجتماعی :

پیام بگذارید

مشاوره

تلفن تماس:

شبکه های اجتماعی :

جدیدترین مقالات

مشاوره تخصصی حقوقی

در دعاوی حقوقی ، کیفری ، ملکی ، تجاری ، ایرانیان خارج کشور و خانواده