مجازات جرم خیانت در امانت چیست؟

مجازات جرم خیانت در امانت چیست؟

خیانت در امانت به چه معناست؟

خیانت در امانت یعنی فردی که در قبال هر وسیله‌ای با ارزش مالی یا معنوی، یا به عبارت ساده‌تر هر مالی که نزد او قرار گرفته است، رسم امانت داری را به جای نیاورد. در رابطه با موضوع به امانت سپردن اموال روش‌های متفاوتی وجود دارد و افراد بر طبق قانون در بین خود به قراردادی می‌رسند و بر اساس آن هر کدام دارای وظایفی در برابر یکدیگر هستند. فرد می‌تواند در ازای مبلغی یا عملی یا حتی به صورت رایگان، نگهداری مال فردی را بر عهده گیرد.

شماره وکیل خیانت در امانت و ادرس دفتر جهت مشاوره حضوری

آدرس دفتر: خیابان صیاد شیرازی جنب اورژانس سابق ساختمان اداری آوا‌ طبقه اول دفتر وکالت موسی الرضا میر

جهت اعطای وکالت به آقای موسی الرضا میر و دریافت مشاوره از ایشان، با شماره های زیر تماس بگیرید:

تلفن همراه: 09123829850 تلفن دفتر: 46224091

منظور از خیانت در امانت چیست؟

منظور از خیانت کردن در نگهداری امانت این است که شخص بدون اطلاع صاحب مال از آن استفاده کند، آن را به فروش بگذارد یا حتی آسیبی به آن وارد کند. هر یک از این کارها جرم محسوب می‌شوند و قانون گذاران برای این جرائم، جریمه و مجازاتی تعیین نموده‌اند که در ادامه به آن‌ها نیز می پردازیم.

جرم خیانت در امانت شامل چه جرایم است؟

به زبان ساده و عامیانه جرم خیانت در امانت شامل استفاده از مال امانی، مخفی کردن مال به امانت گرفته شده، آسیب زدن و از بین بردن مال امانی، تصاحب مال به امانت گرفته شده و خارج کردن مال از دسترس صاحب می‌شود. انجام هر یک از موارد بالا در حوزه فعالیت‌های تجاری، اسناد دولتی، وراثت، فعالیت‌های اداری، مهر و امضا و… را در کلیه قوانین یک جرم کیفری حساب می‌کنند و بر اساس قانون مجازات اسلامی برای آن مجازاتی تعیین می‌کنند. این جرم در ماده 674 قانون مجازات اسلامی به طور کامل شرح داده می‌شود.

اثبات خیانت در امانت چگونه امکان دارن

خیانت در امانت به معنای نقض اعتماد و تخلف از وظیفه‌ای است که به شخصی به عنوان امین واگذار شده است.

این جرم در قانون مجازات اسلامی و قانون تجارت تعریف شده و مجازات آن حبس است. برای اثبات خیانت در امانت، باید عنصر سپرده شدن از طرف امانت‌گذار به امین وجود داشته باشد و امین خائن با استعمال، تصاحب و تلف کردن یا گم کردن، مال سپرده شده را به خود اختصاص داده باشد.

برای اثبات خیانت در امانت، می‌توان از اقرار متهم، شواهد مستقیم و غیرمستقیم، شواهد الکترونیکی و شواهد شاهدان و مدارک استفاده کرد. بهتر است برای مشاوره حقوقی در این زمینه با وکیل متخصص در ارتباط باشید، چرا که وکیل با ارائه بهترین خدمات حقوقی به شما می‌تواند بهترین رویکردهای دفاعی و راهکارهای حقوقی را ارائه داده و مدارکی محکمه‌پسند را در قالب مستندات دفاعی به دادگاه ارائه دهد.

ماده 674 قانون مجازات اسلامی مربوط به خیانت در امانت:

در ماده 674 قانون مجازات اسلامی، جرم خیانت در امانت به این صورت بیان شده که هرزمان اموال منقول یا غیرمنقول و حتی نوشته‌هایی از قبیل: سفته—چک— قبوض و دیگر موارد مشابه، به عنوان امانت—رهن—اجاره—برای وکالت یا هر عملی با اجرت یا بی اجرت، به فردی داده شود و اشیا ذکر شده، مستر شود یا به مصرف برسد

 و شخصی که اشیا نزد او بوده، آن‌ها را به ضرر مالکین یا متصرفین، استعمال، تصاحب، تلف یا مفقود نماید، به حبس از 6 ماه تا 3 سال محکوم می‌شود. البته با توجه به ماده 104 قانون مجازات اسلامی جرم لحاظ شده در این ماده قابل گذشت است و مجازات آن به نصف تقلیل یافته و اصلاح شده است.

شرایط اعمال جرم خیانت در امانت

شرایط و چگونگی تحقق جرم خیانت در امانت با استناد بر ماده 674 قانون اسلامی شرح داده شده است. بر اساس قوانین جدید لازمه اعمال مجازات برای این جرم کیفری، وجود شرایط اعلام شده و شکایت شاکی نسبت به وقوع جرم است. در صورت شکایت شاکی، اعمال مجازات دارای شرایط زیر است:

  1. طبق ماده اعلام شده در قانون مجازات اسلامی برای اثبات جرم و اعمال مجازات باید یکی از انواع مال، به منظور استرداد و مصرف معین به شخصی دیگر به صورت امانت، اجاره، وکالت و رهن سپرده شده باشد.
  2. تفاوتی بین این موضوع که مال امانی برای انجام کاری یا خیر به امانت سپرده شده باشد و در ازای آن اجرت پرداخت شود یا نشود وجود ندارد.
  3. اگر مال به هر یک از روش‌های گفته شده به شخصی دیگر سپرده شود و در زمان پس گرفتن مال توسط صاحب و مالک، شخص امانت دار در جهت آسیب رساندن به مالک از استعمال، تصاحب، مفقود یا تلف کردن آن مال استفاده کند، پس از شکایت بر اساس قانون برای امانت‌دار به عنوان خائن در امانت، مجازات مشخص می‌شود.

نحوه شکایت از جرم خیانت در امانت

اگر از طریق جرم خیانت در امانت به شما ضرری وارد شود باید در ابتدای مسیر برای دفاع از حق خود شکوائیه‌ای تنظیم کنید. پس از تنظیم شکوائیه آن را به یکی از دفاتر خدمات قضایی در نزدیکی خود برای ارسال به دادسرای محل رخ دادن جرم تحویل دهید. پس از ارسال به دادسرا، در رابطه با پیگیری شکوائیه مقام قضایی پرونده را به یکی از شعب دادگاه ذی‌ربط ارجاع می‌دهد.

رسیدگی به جرم خیانت در امانت چگونه است؟

در این بخش برای اطلاع شما از روند پرونده‌های خیانت در امانت، در مراکز قضایی و قانونی مراحل رسیدگی به جرم را بررسی می‌کنیم. این مراحل به شرح زیر است:

در ابتدا پس از ارسال شکوائیه و تعیین شعبه، طرفین شکایت به شوری حل اختلاف به منظور صلح و سازش ارجاع داده می‌شوند. شرکت در جلسات حل اختلاف اجباری نیست و افراد می‌توانند به خواست خود درخواست تشکیل این جلسات را بدهند. 

در صورتی که صلحی صورت نگیرد و افراد تمایل داشته باشند شکایت آن‌ها در دادسرا بررسی شود، پرونده به دادسرا ارجاع داده می‌شود. دادسرا شروع به انجام تحقیقات و بررسی ادله طرفین شکایت می‌کند، در صورتی که در طی انجام تحقیقات ثابت شود که جرم خیانت در امانت صورت گرفته است؛ دادسرا اقدام به صدور جلب به دادرسی و سپس ارسال آن برای دادستان به جهت تایید یا عدم تایید می‌کند.

در صورت تایید برای متهم کیفر خواست صادر می‌گردد. بعد از صادر شدن کیفر خواست پرونده به دادگاه کیفری دو ارسال شده و در این دادگاه در طی رسیدگی به جرم، میزان مجازات و حکم نهایی قاضی تعیین می‌گردد.

بهترین وکیل برای پیگیری جرم خیانت در امانت کیست؟

شما برای رسیدگی بهتر به پرونده خود و بهبود روند آن، به یک وکیل خیانت در امانت احتیاج دارید. از آنجایی که موضوع جرم خیانت در امانت دارای موارد بسیاری است و نیاز به مدارک و اسناد خاص برای پیگیری و اثبات دارد، وجود یک وکیل خوب و باتجربه در این روند بسیار کمک کننده خواهد بود. 

وکلای با تجربه و متخصص بر اساس دانش و تجارب خود می‌توانند شما را به خوبی راهنمایی کنند تا بتوانید در مسیر پس گرفتن حق خود موفق شوید. شما برای پیدا کردن یک وکیل کیفری خوب باید تحقیقات فراوانی انجام دهید و سپس با اطمینان از تجربه و تخصص وکیل خیانت در امانت، پرونده خود را به دست او بسپارید. 

مهم‌ترین توصیه وکلا برای پیشگیری از جرم خیانت در امانت یا اثبات بهتر آن در مراجع قضایی این است که در هنگام تحویل مال به فردی به عنوان امانت حتما سندی قانونی برای تحقق این روند نوشته و مکتوب شود.

خیانت در امانت چند رکن دارد؟

هر عملی باید سه رکن اصلی داشته باشد تا بر طبق قوانین جرم شناخته شود. از نظر قانون هر سه رکن به طور کامل مورد بررسی قرار می‌گیرند و بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، جرم خیانت در امانت اعلام می‌گردد. هر رکن خود دارای موارد مهمی است که بطور کامل در ادامه شرح داده می‌شود. رکن‌های اصلی این جرم شامل رکن مادی، رکن معنوی و رکن قانونی است.

1- رکن مادی

این رکن در جهت انجام هر یک از افعال تصاحب، استعمال، اتلاف یا گم کردن مالی که امانت بوده است صورت می‌گیرد. به عبارت دیگر، حتما باید بین کاری که فرد امین انجام می‌دهد و ضرری که به مالک می‌رسد یک رابطه علیت وجود داشته باشد.

  1. تصاحب:
    تصاحب به منظور و معنای رفتار مالکانه با مال و صاحب آن است. در نگاه کلی یعنی فردی که مال به امانت به دست آن سپرده شده، به گونه‌ای با مال رفتار کند که گویی صاحب آن است. رفتار مالکانه فقط مختص مالک حقیقی هست. فروش، به امانت سپردن و گرو مال از موارد تصاحب در رکن مادی جرم است.
  2. استعمال:
    هرگونه استفاده از مال امانی بدون اجازه و اطلاع صاحب مال، استعمال محسوب می‌شود. هرگونه استعمال مال امانی در صورتی که همراه با سو نیت باشد جرم به شمار می‌آید.
  3. اتلاف:
    هرگونه آسیب یا نابود کردن مالی که به امانت سپرده شده، اتلاف در رکن مادی به حساب می‌آید. اتلاف مال به روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد.
  4. مفقودی مال امانی:
    شخصی که مال در نزد اوست، ممکن است کاری را انجام دهد که باعث شود، صاحب مال به مال خود دسترسی نداشته باشد. این کار می‌تواند از روی عمد یا بدون قصد و نیت انجام شود. برای مثال ممکن است شخص تکه طلایی که به امانت سپرده شده را در دریا پرتاب کند. یا اینکه تکه طلا بدون قصدی از درون جیب فرد بیوفتد و گم شود. در صورتی که مال بر اثر اهمال مفقود شود، از لحاظ کیفری جرم خیانت در امانت محسوب نمی‌شود و تنها از نظر حقوقی فرد امین، ضامن است.

2- رکن معنوی

رکن معنوی این جرم از دو سو نیت عام و خاص تشکیل می‌شود.

  1. سو نیت عام:
    منظور از سو نیت عام این است که شخص اقدام به استعمال، اتلاف، گم کردن و تصاحب مال امانی به صورت آگاهانه و عمدی نماید.
  2. سو نیت خاص:
    سو نیت خاص به منظور انجام اعمال ذکر شده در رکن مادی به قصد زیان رساندن به صاحب مال می‌باشد.

3- رکن قانونی

طبق رکن قانونی این جرم، باید عمل انجام شده با ماده 674 قانون مجازات اسلامی منطبق باشد تا از نظر قوانین، عمل انجام شده جرم خیانت در امانت محسوب شود. مال امانی باید دارای ارزش مالی یا وسیله ای برای کسب مال باشد. 

چنانچه مال امانی امکان خرید و فروش نداشته باشد و دارای ارزش مالی نباشد، جرمی انجام نشده است. مال امانت گذاشته شده حتما باید توسط خود صاحب مال و یا نماینده قانونی آن به فرد سپرده شده شود. علاوه بر موارد گفته شده، مال امانی باید از راه قانونی یا با شرط استفاده کردن در راهی معین به فرد سپرده شود.

خیانت در امانت چند حالت دارد؟!

حالت های مختلفی برای خیانت در امانت وجود دارد که در این بخش به تعدادی از آن ها می پردازیم.

  1. سو استفاده از مهر و امضا فرد
  2. سو استفاده از ضعیف بودن نفس فرد
  3. خیانت در امانت در قوانینی هم چون قانون تجارت
  4. خیانت در امانت در ثبت اسناد
  5. خیانت در امانت در انحصار وراثت
  6. خیانت در امانت توسط کارمندان و مستخدمین دولت در اسناد دولتی

1- سو استفاده از ضعف نفس چیست؟

هر زمانی که فرد به ضرر فرد دیگری که به ضعف نفس دچار شده است؛ سند و یا نوشته ای چه تجاری و چه غیر تجاری باشد باعث التزام  آن فرد می شود را تنظیم کند آن فرد مجرم شناخته می شود 

و علاوه بر جبران این خسارت وارد شده به ۶ ماه تا دو سال حبس و یک تا ده میلیون ریال جریمه ی نقدی محکوم می شود.  حواستان باشد که آن فردی که مرتکب چنین جرمی شده است نسبت به قربانی ولی، وصی و یا قیم بودن دارد مجازات او علاوه بر جبران خسارت سه تا هفت سال حبس است.

2- سو استفاده از مهر و امضا:

چنان چه فرد مهر و یا برگه چک خود را به کس دیگری بسپارد و آن شخص نیز از آن سو استفاده کند، سو استفاده گر مجرم شناخته می شود حتی اگر فرد اسناد را بدون اطلاع آن فرد ببرد و از آن استفاده کند. در چنین حالتی نیز فرد به یک تا سه سال حبس محکوم می شود. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیش تر در این زمینه با یک وکیل پایه یک دادگستری خبره و کاربلد مشورت کنید تا تمام موارد فوق را برای  شما شرح دهد. وکیل کیفری متخصص در این زمینه به شما کمک شایانی می کند.

مشاوره حقوقی با وکیل متخصص جرم خیانت در امانت:

در صورتی که نیاز به مشاوره حقوقی در خصوص جرم خیانت در امانت دارید، می‌توانید با وکلای متخصص در این زمینه تماس بگیرید. مجازات جرایم خیانت در امانت متناسب با ماده 674 قانون مجازات اسلامی، شش ماه تا سه سال حبس می‌باشد. همچنین، مجازات خیانت در امانت علاوه بر حبس در زندان، جزای نقدی تعیین گردیده است. برای دریافت مشاوره حقوقی در این زمینه، می‌توانید با وکلای پایه یک دادگستری تماس بگیرید. همچنین، وکلای متخصص در این زمینه می‌توانند به عنوان نماینده حقوقی شما در دادگاه حضور داشته و از حقوق شما دفاع کنند.

خلاصه مطلب:
ما در طی این مقاله تلاش کردیم تا به طور کامل هر آنچه که لازم است شما در رابطه با جرم خیانت بدانید را در اختیارتان قرار دهیم. عملی به عنوان این جرم تلقی می‌شود که با ماده 647 قانون مجازات اسلامی مطابقت داشته باشد.

این جرم بر اساس نوع و میزان، دارای مجازات حبس و جبران خسارت مالی است. لازم به ذکر است که در برخی از موارد و انواع جرائم خیانت در امانت مجازات شلاق نیز برای متهم تعیین می‌شود. 

شما برای گرفتن نتیجه بهتر و سریعتر برای پیگیری این قبیل پرونده‌ها به یک وکیل خبره احتیاج دارید. اگر همچنان در رابطه با این جرم و کلیه موارد مرتبط با آن سوالی دارید از طریق شماره 09123829850 با وکیل موسی الرضا میر در ارتباط باشید.

سوالات متداول درباره خیانت در امانت

  1. این جرم داری سه رکن اصلی و اساسی قانونی، معنوی و مادی است.

در ماده 673 و ماده 674 قانون مجازات اسلامی، مجازات این جرم آورده شده است. این مجازات‌ها تعزیری و قابل کاهش هستند.

به هرگونه عدم تعهد، آسیب، استفاده و… از مال امانی خیانت در امانت گفته می‌شود.

مشاوره

تلفن تماس :

شبکه های اجتماعی :

پیام بگذارید

مشاوره

تلفن تماس:

شبکه های اجتماعی :

جدیدترین مقالات

مشاوره تخصصی حقوقی

در دعاوی حقوقی ، کیفری ، ملکی ، تجاری ، ایرانیان خارج کشور و خانواده