مجازات حمل شیشه در قانون جدید 1403

مجازات حمل شیشه در قانون جدید 1403

شیشه چیست؟ 

شیشه با نام دیگر کریستال جزء خطرناک‌ترین مواد مخدر‌ها محسوب می‌شود. شیشه از ترکیبات مت آمفتامین تشکیل شده و ماده‌ای بدون رنگ، بو و مزه است. مصرف شیشه باعث ترشح شدن دوپامین در مغز شده و احساس سرخوشی، شادی کاذب، نئشگی، سرمستی، اضطراب، کاهش ضربان قلب و… به انسان دست می‌دهد.

هیجان و لذتی که مصرف شیشه به انسان می‌دهد باعث می‌شود که فرد برای دفعه بعدی دوز بیشتری را مصرف کند. از سال 1389 مصرف شیشه در کشور ما ایران بسیار شایع شد از این رو قانون‌گذار سعی بر این دارد که مجازات حمل مواد مخدر از جمله شیشه را سنگین وضع کند تا کمتر کسی سمت این ماده خطرناک برود. در ادامه مجازات حمل شیشه را بررسی می‌کنیم.

ماده مخدر شیشه چیست؟

شیشه نوعی ماده مخدر صنعتی است که بدون بو ومزه می باشد. مصرف ماده مخدر شیشه منجر به ترشح دوپامین در مغز می شود که اثراتی مثل هیجان و شادی و تمرکز بیش از حد روی شخص مصرف کننده می گذارد. 

اعتیاد این ماده به قدری است که پس از اولین مصرف تمامی مصرف کنندگان دوز مصرفی را برای بدست آوردن این حالت ها بالاتر می برند. امروزه مشاهده می کنید که سن مصرف کنندگان نیز کاهش یافته است. 

به دلیل کاهش سن مصرف و رشد چشمگیر این ماده مخدر در کشورمان قانون مبارزه با جرائم مواد مخدر در کشور ما شکل گرفته است.

 جرم مواد مخدر شیشه چیست؟

مصرف، حمل، نگهداری، خرید و فروش، تولید و صادرات و واردت شیشه جرم محسوب شده هرکدام مجازات مخصوص به خود را دارد. در اینجا راجع به مجازات حمل و نگهداری شیشه صحبت می‌کنیم. مجازات حمل شیشه بنابر مقدار آن تعیین می‌شود. 

کمترین مقدار شیشه که برای آن مجازات تعیین شده؛ ۵ سانتی گرم و بیشترین مقدار آن ۳۰ گرم به بالا است.اگر متهم از کارمندان دولتی و شرکت‌های وابسته به دولت باشد، علاوه بر مجازات مربوطه، انفصال دایم از خدمات دولتی می‌شود.

مجازات حمل شیشه چیست؟

ماده 8 قانون اصلاحی مواد مخدر به حمل و نگهداری شیشه مربوط می شود.  به گونه ای که هرگونه تولید، حمل ، نگهداری و صادر کردن مواد مخدر جرم محسوب می شود. ماده 8 قانون اصلاحی مواد مخدر اینگونه است که:
هرکس هر نوع ماده مخدر یا روانگردان صنعتی اعم از هروئین، مرفین، کوکائین و… را وارد کند یا اقدام به ساخت، تولید و توزیع، حمل، خرید و فروش کند مجرم است و با توجه به میزان ماده مخدر مجازات می شود که در ادامه بر اساس میزان مواد مخدر تمامی مجازات‌های مربوطه را بیان کرده‌ایم.

ویژگی وکیل کیفری خوب


مجازات حمل 1 گرم شیشه چقدر است؟

طبق قانون جدید مواد مخدر، مجازات حمل شیشه مربوط به سال ۱۳۹۹ است. طبق آن:

  1. مجازات حمل و نگهداری ۵ سانتی گرم شیشه:
    به ۲۰ الی ۵۰ ضربه شلاق و جزای نقدی یک میلیون و پانصد هزارتومان الی سه میلیون و پانصد هزار تومان محکوم می‌شود.
  2. مجازات حمل شیشه از پنج سانتی گرم تا یک‌ گرم شیشه:
    دو تا پنج سال حبس و ۳۰ الی ۷۰ ضربه شلاق محکوم شده و علاوه برآن باید جزای نقدی از سه میلیون تومان الی ۹ میلیون تومان بپردازد.
  3. مجازات حمل و نگهداری شیشه از یک گرم الی ۴ گرم:
    به ۲ تا ۵ سال حبس، ۳۰ تا ۷۰ ضربه شلاق و پرداخت جزای نقدی از ۱۰ میلیون تومان الی ۲۵ میلیون تومان محکوم می‌شود.
  4. مجازات حمل و نگهداری شیشه از ۴ گرم الی ۱۵ گرم:
    متهم به مجازات ۵ الی ۸ سال حبس،۲۰ الی ۵۵ میلیون تومان جزای نقدی و ۳۰ تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌شود. بنابراین مجازات حمل 10 گرم شیشه و مجازات حمل 5 گرم شیشه مشمول این بند می‌شود.
  5. مجازات حمل شیشه از ۱۵ گرم تا ۳۰ گرم:
    به ۱۰ الی ۱۵ سال حبس، جزای نقدی ۳۰ الی ۶۰ میلیون تومان و ۳۰ تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌شود.

اگر فردی اقدام به حمل و نگهداری مواد مخدر شیشه بیشتر از ۳۰ گرم کند، مجازات اعدام برای وی در نظر گرفته شده و همینطور اموال بدست آورده از ارتکاب جرم مواد مخدر شیشه وی را مصادره می‌کنند.

برای جرم حمل و نگهداری یک کیلو گرم شیشه، متهم مفسد فی العرض شناخته شده اما مجازات آن با ۳۱ گرم شیشه هیچ تفاوتی ندارد. یعنی اعدام و مصادره اموال را بهمراه دارد.

مجازات حمل شیشه در صورت تکرار جرم:

در صورت تکرار جرم حمل و نگهداری شیشه تا ۳۰ گرم، مجازات وی یک برابرو نیم خواهد شد. برای بار سوم، دو برابر و اگر جمع وزن شیشه دفعات مرتکب شده، به ۳۰ گرم رسید؛ وی مفسد فی العرض محسوب شده و مجازات اعدام و مصادره اموال می‌گیرد.

مجازات حمل شیشه برای اولین بار چیست؟

مجازات حمل شیشه برای اولین بار طبق قانون محاسبه می‌شود و فرقی در اینکه برای بار چندم باشد ندارد؛ اما در صورت سابقه نداشتن و اولین بار مرتکب شدن جرم مواد مخدر شیشه، وکیل مواد مخدر می‌تواند تخفیف زیادی از دادگاه برای متهم کسب کند. وکیل مواد مخدر در واقع وکیل کیفری است که در این زمینه به تمامی قوانین مرتبط با مواد مخدر آگاهی کامل دارد. از دیگر مواردی که باعث تخفیف گرفتن در حکم حمل شیشه می‌شود، همکاری با نیروی انتظامی و کمک به کشف شبکه‌ی مواد مخدر است.
در صورت همکاری با نیروی انتظامی و پلیس مبارزه با مواد مخدر، توصیه نامه‌ای از سوی آن‌ها نوشته شده و قاضی با بررسی آن در مجازات متهم تخفیف قائل می‌شود. همچنین برای باور اول دادگاه وی را به حکم اعدام محکوم نمی‌کند به جای آن جرم او ۳۰ سال حبس می‌شود.

جرم هروئین بیشتر است یا شیشه؟

هروئین و شیشه هردو جزء مواد مخدر صنعتی هستند و در چهارچوب ماده ۸ قانون مبارزه با مواد مخدر قرار داده شده‌اند. به همین جهت جرم هروئین بیشتر از شیشه نیست. هروئین از مشتقات ماده مخدر تریاک محسوب می‌شود. این ماده مخدر از مورفین ۱۰ برابر قوی‌تر است. عوارض هروئین و شیشه تقریباً مشابه‌اند. قانون‌گذار به دلیل خطرناک بودن آن‌ها مجازات‌های سنگین و منع‌کننده‌ای را برای این دو مواد مخدر در نظر گرفته است. مجازات حمل هروئین هم مانند حکم حمل شیشه با حمل و نگهداری بیشتر از ۳۰ گرم از آن اعدام و مصادره اموال فرد را به همراه دارد.

مصرف شیشه جرم محسوب می شود؟

در رابطه با این سوال باید گفت که تنها حمل مواد مخدر شیشه جرم محسوب نمی شود. بلکه مصرف شیشه حتی برای اولین بار جرم است و فرد طبق قانون مبارزه با مواد مخدر مجازات می شود. طبق ماده 15 قانون ماده مخدر شخص مصرف کننده مجرم است مگراینکه برای دریافت گواهی تحت درمان مراجعه کند. در صورت دریافت گواهی توسط مقام قضایی فرد به مدت 1 تا 3 ماه به مراکز درمانی فرستاده می شود. از سوی دیگر طبق ماده 19 این قانون در صورتی که فرد برای اولین شیشه مصرف کند به 50 تا 74 ضربه شلاق و تا 10 میلیون جریمه نقدی محکوم می شود. حتی اگر فرد به صورت تفریحی برای اولین بار مصرف کند.

نمونه پرونده های کار شده وکیل

جمع بندی

مصرف مواد مخدر شیمیایی و صنعتی عوارض سوئی را برای جسم و روح مصرف‌کننده بهمراه دارد. به همین دلیل قانون‌گذار سعی می‌کند که مجازات سنگین و منع‌کننده‌ای برای این نوع مواد مخدر در نظر بگیرد. پرونده‌های مواد مخدر به شدت پیچیده بوده و دفاع از آن کار آسانی نمی‌باشد. لذا بهتر است با یک وکیل مواد مخدر مشورت کرده و و از او برای پیش برد پرونده و انجام دفاع لازم کمک بخواهید تا بتواند مجازات حمل شیشه را برای شما کم کند.

سؤالات متداول درباره جرایم شیشه:

آیا مصرف شیشه جرم است؟
بر حسب ماده 15 قانون مبارزه با مواد مخدر مصرف شیشه جرم است مگر اینکه گواهی تحت درمان از مراکز درمانی داشته باشد.

چند گرم شیشه اعدام دارد؟
بیشتر از 30 گرم شیشه مشمول حکم اعدام می‌شود، مگر اینکه برای بار اول جرم مواد مخدر مرتکب شده باشد.

چرا در دعاوی مواد مخدر به وکیل نیاز داریم؟
در جرائم مواد مخدر مجازات‌های سنگینی وضع شده است و فرد حتماً مجازات می‌شود اما وجود یک وکیل مواد مخدر باعث می‌شود حق موکلش پایمال نشود.

مشاوره

تلفن تماس :

شبکه های اجتماعی :

پیام بگذارید

مشاوره

تلفن تماس:

شبکه های اجتماعی :

جدیدترین مقالات

مشاوره تخصصی حقوقی

در دعاوی حقوقی ، کیفری ، ملکی ، تجاری ، ایرانیان خارج کشور و خانواده