وکیل منابع طبیعی کیست؟ چه خدماتی را ارائه میدهد؟!

وکیل اراضی منابع طبیعی

امروز در این مقاله قصد داریم به موضوع منابع طبیعی و دعاوی این حوزه و مشاوره حقوقی در این زمینه بپردازیم. منابع طبیعی جمهوری اسلامی ایران در دو دسته حوزه ‌های آبخیز و مناطق اکولوژیکی قرار می‌ گیرند. تعیین محدوده منابع طبیعی بر عهده جهاد کشاورزی می باشد.

زمانی که فردی با ماهیت حقیقی یا حقوقی رأی صادر شده در خصوص منابع طبیعی را تضییع حق خود بداند و دچار ضرر شود باید اطلاعات کافی از وکیل اراضی منابع طبیعی به دست آورد. اراضی ملی زمین‌ هایی می باشند که بدون دخالت انسان باقی‌ مانده ‌اند.

شیوه اعتراض به رای هیات ماده واحده چیست؟

اعتراض شما قبل از هر چیزی باید توسط یک هیات مورد بررسی قرار بگیرد. برای این که رای این هیات رسمیت داشته باشد باید حداقل پنج نفر از اعضای هیات در جلسه مربوطه حضور داشته باشند و رای مورد نظر در حضور حداقل پنج نفر از آن ها صادر شود. همچنین رای این هیات قابلیت اعتراض را دارد و برای این امر باید به شعب دادگاه بدوی مراجعه نمایید.

پس در نتیجه اگر رای مورد نظر خود را از طریق این هیات به دست نیاوردید، پای شما به دادگستری باز خواهد شد‌. نکته مهمی که باید بدانید این است که قوانین و مقررات داخلی اجازه طرح دعوی و اعتراض در مرحله تجدیدنظر را هم صادر کرده است. بنابراین شما می توانید در مراحل مختلفی نسبت به رای صادره با کمک وکیل پایه یک دادگستری اعتراض کنید.

نحوه اعتراض به رأی صادره در خصوص منابع طبیعی

تشخیص و تعیین محدوده منابع طبیعی از وظیفه های جهاد کشاورزی می باشد. وقتی که شخصی با ماهیت حقیقی یا حقوقی از رأی صادر شده در خصوص منابع طبیعی ضرر دیده باشد باید با افراد آگاه مشورت کند. آگاهی از قوانین و مقررات و نحوه طرح دعوا به شما کمک می کند.

در ابتدا برای رسیدگی به اعتراض شخص در خصوص رأی صادره یک هیئت تشکیل خواهد شد. این هیئت شامل مسئول اداره کشاورزی، مسئول اداره جنگل داری، یک نفر از اعضای جهاد سازندگی، یک نفر از اعضای هیئت واگذاری زمین، قاضی دادگستری و دو نفر از عضو های شورای روستا یا عشایر  می باشد.

همچنین لازم است بدانید که در حال حاضر رسیدگی به اعتراضات زمین ‌هایی که ملی اعلام شده ‌اند برعهده شعبه های خاصی از دادگستری می باشد.

نحوه شکایت و پس گرفتن زمین از منابع طبیعی

برای شکایت و پس گرفتن زمین از منابع طبیعی، مراحل زیر را می‌توان دنبال کرد:

  1. ثبت دادخواست اعتراض از طریق دفاتر خدمات قضایی.
  2. ارائه مدارک قابل استناد مالکیت و نقشه دارای اطلاعات مفید به کمک و مشاوره وکیل اراضی منابع طبیعی.
  3. ثابت کردن مستثنا بودن زمین از اراضی ملی.
  4. اثبات کشت و کار زمین در گذشته با استفاده از عکس هوایی و ابزار استریوسکوپ.
  5. رسیدگی به دعوای منابع طبیعی در مراجع و مراکز قضایی با کمک یک وکیل منابع طبیعی.

در هر صورت، برای پس گرفتن زمین از منابع طبیعی، بهتر است با وکیل اراضی منابع طبیعی در ارتباط باشید؛ زیرا چنین وکیلی می‌تواند با استفاده از دانش و اطلاعات مفید خود در زمینه منابع و اراضی طبیعی و دعاوی این زمینه بهترین اطلاعات را به شما ارائه دهد و به عنوان مشاور حقوقی نیز راهنمای مسیر شما باشد.

نمونه پرونده های کار شده وکیل

مرجع صالح رسیدگی به دعاوی منابع طبیعی

مرجع صالح برای رسیدگی به دعاوی منابع طبیعی در مراجع و مراکز قضایی، به طور کلی، مرکز استان محل وقوع ملک است. در صورتی که دعوی اعتراض به تشخیص منابع طبیعی مطرح شود، مرجع صالح برای رسیدگی به چنین دعوی‌ای، کمیسیون ماده واحده منابع طبیعی است.

در هر صورت، برای تنظیم شکایت‌نامه در حوزه دعاوی منابع طبیعی و اراضی ملی، لازم است مدارک و شواهد موردنیاز را به درستی جمع‌آوری کرده باشید. از این رو می‌توانید با کمک و مشاوره بهترین وکیل اراضی منابع طبیعی برای جمع‌آوری مدارکی مانند فرم تکمیل شده دادخواست

مدارک قابل استناد مالکیت، نقشه دارای مختصات و دلیل سمت دعاوی مربوط به منابع طبیعی اقدام کنید. برای رسیدگی به دعاوی منابع طبیعی در مراجع قضایی صالح می‌توانید با یک وکیل اراضی منابع طبیعی در ارتباط باشید.

صدور سند مشاعی برای اراضی ملی

بر اساس قوانین و مقررات ثبتی، صدور سند مالکیت مشاعی برای اموال غیر منقول امکان پذیر است. همچنین برای هر کدام از مالکین مشاع به نسبت سهم هر یک سند مالکیت مشاعی صادر می شود. اما در زمینه اراضی ملی به این جهت که اراضی جزء اموال عمومی هستند، این اموال غیر قابل تملک می باشند

و صدور سند مالکیت مشاعی با غیر قابل تملک بودن اراضی ملی در تعارض است. پس بنابراین به جهت عقلی و منطقی امکان جمع دو وصف ملی بودن و مستثنیات بودن در یک ملک وجود نخواهد داشت. در بخشنامه شماره 34/100/9575 به صراحت قید شده است که امکان صدور سند مالکیت مشاعی برای اراضی ملی شده به جهت منطقی و عملی منتفی می باشد.

دعاوی منابع طبیعی کدامند؟!

دعاوی مربوط به اراضی موات و دعاوی منابع طبیعی از اموری می باشند که در سال های اخیر به دلیل بالا رفتن ارزش زمین مورد توجه مالکین و اداره های زیر مجموعه وزارت جهاد و کشاورزی قرار گرفته اند. قوانین ایران در این موضوع مانند قانون مدنی، قانون ثبت و الحاقات و ضمائم آن و قوانین موضوع همچون قوانین اصلاحات ارضی و اراضی موات شهری و غیرشهری، منابع طبیعی و ملی شده، قوانین تغییر کاربری در جهت لغو مالکیت انحصاری اشخاص تقنین یافته اند.

شماره وکیل منابع طبیعی و آدرس دفتر جهت مراجعه حضوری

آدرس دفتر: خیابان صیاد شیرازی جنب اورژانس سابق ساختمان اداری آوا‌ طبقه اول دفتر وکالت موسی الرضا میر

جهت اعطای وکالت به وکیل موسی الرضا میر و دریافت مشاوره از ایشان، با شماره های زیر تماس بگیرید:

تلفن همراه: 09123829850 تلفن دفتر: 46224091

ارائه خدمات مشاوره حقوقی با تعیین وقت قبلی

شبکه های اجتماعی :

پیام بگذارید

ارائه خدمات مشاوره حقوقی با تعیین وقت قبلی

شبکه های اجتماعی :

جدیدترین مقالات

مشاوره تخصصی حقوقی

در دعاوی حقوقی ، کیفری ، ملکی ، تجاری ، ایرانیان خارج کشور و خانواده