انحلال شرکت چیست؟

انحلال شرکت چیست

تأسیس همه شرکت‌ها با هدف معین و مشخصی صورت گرفته است، پس هنگامی که شرکت‌ها به هدف نهایی خود رسیده باشند یا رسیدن به آن هدف برایشان امکان‌پذیر نباشد، آن شرکت منحل می‌شود. البته دلایل دیگری هم در انحلال شرکت دخیل است که می‌توان به ورشکستگی یکی از اعضا، ورشکستگی کل شرکت، فوت یک یا چند نفر از شرکا، تصمیم همه شرکا برای منحل کردن شرکت و… اشاره کرد.

همه شرکت‌ها چه شرکت‌های تجاری و چه شرکت‌های غیر تجاری و حتی شرکت‌های سهامی خاص؛ هنگامی که بنا به هر دلیلی تصمیم برانحلال شرکت خود بگیرند، طبق قانون موظف هستند، سلسه مراتبی را طی و سپس در خواست منحل شدن شرکت را ثبت کنند. در این مطلب سعی داریم به افزایش آگاهی شما در مورد منحل کردن شرکت از جمله شرکت سهامی خاص و…،

مراحل و ثبت درخواست و همچنین اهمیت مشورت با وکیل پایه یک دادگستری در این مورد و… کمک کنیم. با خواندن این مطلب از تمامی قوانین موجود در مورد انحلال شرکت‌های تجاری و غیر تجاری آگاه خواهید شد.

انحلال شرکت چیست؟

زمانی که شرکت‌های تجاری و غیرتجاری فعالیت خود را آغاز کنند، شخصیت حقوقی پیدا خواهند کرد. شرکت‌ها و مؤسسات بعد از تأسیس طی اتفاق‌هایی اجباراً یا اختیاری تصمیم بر خاتمه فعالیتشان می‌گیرند. زمانی که شرکتی تصمیم بر انحلال گرفته باشد، باید به تمامی فعالیت‌های خود در آن شرکت خاتمه بدهد.

طبق قوانین تجارت همه شرکت‌ها موظف هستند اتمام فعالیت تجاری خود را به اداره ثبت شرکت‌ها و همه مردم اعلام کنند و در طی مدت زمان معینی می‌بایست همه بدهی‌ها و قرایض شرکت را پرداخته و امور ناقص شرکت را تکمیل کنند.

زمانی که همه بدهی‌ها و قروض شرکت تصفیه شد و درخواست انحلال شرکت در اداره ثبت شرکت‌ها تأیید شد، شرکا می‌توانند شرکت را بین خودشان و مدیر عاملان تقسیم کنند.

در چه مواردی شرکت منحل می‌شود؟

گاهی شرکا و مدیر عاملان خودشان بعد از گذشت مدت زمانی ازشروع فعالیتشان، تصمیم برتمام کردن فعالیت تجاری خود می‌گیرند؛ در این مواقع، با موافقت همه شرکا، با رعایت قوانین و مقررات که در قانون تجارت آمده است، اقدام به منحل شدن شرکت خود می‌گیرد.

در مواقعی شرکت طبق حکم قانون اجباراً منحل می‌شود؛ در صورتی که قانون حکم بر پایان فعالیت شرکتی بدهد، رضایت شرکا و مدیر عاملان حائز اهمیت نخواهد بود.

شرکت‌ها هنگام تأسیس هدف خاصی را دنبال می‌کنند؛ در مواقعی که شرکتی به اهداف خاص خودش رسیده باشد، با موافقت همه اعضا می‌تواند به انحلال شرکت اقدام کند.

با مرگ یکی یا چند نفر از شرکا یا ورشکستگی شرکت و…؛ به طورکل یکی از عناصر اصلی تشکیل‌دهنده شرکت از بین رفته باشد، شرکت می‌تواند به فعالیتش پایان بدهد.

مراحل انحلال شرکت‌ها چیست؟

طبق قانون تجارت، شرکا و سهامداران با از بین رفتن، تعطیل شدن و خاتمه فعالیت شرکتشان، موظف هستند این موضوع را به طور رسمی در اداره ثبت شرکت‌ها اعلام و ثبت کنند.

  1. تنظیم صورت جلسه
  2. به امضا رسیدن صورت جلسه توسط همه شرکا
  3. مشخص کردن مدیر تصفیه
  4. تهیه فتوکپی شناسنامه و کارت ملی همه اعضا و مدیر منصفه
  5. تهیه آخرین روزنامه‌ای که آگهی شرکت در آن درج شده
  6. بارگذاری صورتجلسه در سامانه اداره ثبت
  7. پست اصل مدارک بارگذاری شده در سامانه اداره ثبت به خود اداره

با طی شدن مراحل گفته شده در بالا، انحلال شرکت می‌بایست در روزنامه رسمی کشور آگهی شود تا عموم مردم از پایان کار آن شرکت مطلع شوند

مقاله مرتبط: شرکت سهامی خاص چیست

نحوه انحلال شرکت سهامی خاص چه گونه است؟

شرکت سهامی خاص یا شرکت خصوصی همانطور که از اسمش مشخص است، خصوصی بوده و به دولت تعلق ندارد. تعداد سهامداران و اعضای شرکای آن کم بوده وبا کمترین سرمایه میوانند شرکت خود را راه‌اندازی کنند.

شرکت‌های سهامی خاص با یک هدف معین و در مدت زمان معین و مجاز، تشکیل می‌شوند. با به پایان رسیدن این مدت زمان مشخص شده یا رسیدن به هدف نهایی، شرکت به طور قانونی دیگر نمی‌تواند به فعالیت خود ادامه داده و شرکت منحل خواهد شد.

اعضای شرکت سهامی طی تهیه صورت جلسه رسمی و امضای تک تک شرکا آن را با فتوکپی کارت ملی و شناسنامه همه اعضا، و با بارگذاری این مدارک در سامانه ثبت شرکت‌های تجاری، به طوری قانونی به کسب کار خود پایان داده‌اند؛ سپس با چاپ آگهی در روزنامه رسمی کشور انحلال شرکت خود را اعلام می‌کند.

نحوه انحلال شرکت با مسئولیت خود، به چه صورت است؟

زمانی که کسب و کار کوچکی با تعداد شرکای کم، که این شرکا بیشتر خویشاوندان و دوستان هستند، شکل بگیرد؛ طبق قانون شرکت‌های تجارت، آن شرکت را با نام شرکت مسئولیت خود می‌خوانند. در قانون تجارت در ماده چهارده، برای منحل کردن شرکت‌های با مسئولیت خود، دلایلی بیان شده است که می‌توان به:

  • محقق شدن هدف تشکیل شرکت.
  • به پایان آمدن مدت زمان تعیین شده برای برقراری شرکت.
  • ورشکسته شدن شرکت
  • توافق همه شرکا

اشاره کرد. برای انحلال این گونه شرکت‌ها همانند دیگر شرکت‌های تجاری باید عمل کرد؛ به عبارتی باید اصل صورت جلسه که به امضای همه شرکا رسیده است و آخرین روزنامه‌ای که آگهی شرکت در آن ثبت شده به همراه فتوکپی مدارک شناسایی اعضا و… در سامانه ثبت شرکت‌های تجاری بارگذاری شود.

پس از بررسی پرونده ، اداره ثبت شرکت‌ها، درخواست انحلال را تأیید می‌کند. با تأیید مدارک و درخواست انحلال شرکت، یکی از شرکا که از قبل انتخاب شده است باید برای پرداخت هزینه‌های قانونی به اداره ثبت شرکت‌ها مراجعه کند.

وکیل شرکت

انحلال شرکت‌های غیر دولتی؛ چگونه است؟

مؤسسات و تشکلات علمی، ادبی، انجمن‌ها، کانون‌ها، بنگاه‌ها و… که غیر تجاری‌اند را شرکت‌های غیر دولتی می‌نامند.

منحل شدن چنین شرکت‌هایی کاملاً اختیاری و با صلاح دید مجمع عمومی صورت می‌گیرد ولو این که قاظی حکم به پایان کارشان صادر کند.

هنگام شروع فعالیت این شرکت‌ها یک نفر به عنوان متصدی امر تصفیه برای زمان پایان فعالیت شرکت تعیین می‌گردد.

چنانچه انحلال به صورت اختیاری و به تأیید تک تک شرکا صورت گرفته باشد، مطابق مقررات همه تصفیه حساب‌ها یا توسط مدیر عامل یا توسط متصدی امر تصفیه باید انجام شود.

اگر دادگاه حکم به انحلال داده و متصدی امر تصفیه انتخاب نشده باشد، دادگاه یک نفر را جهت این فرایند در نظر می‌گیرد. انحلال این شرکت‌های غیردولتی هم مانند دیگر شرکت‌ها باید در سامانه اداره ثبت شرکت بازگذاری و ثبت شود.

مدارک مورد نیاز جهت انحلال شرکت‌ها چیست؟

  1. ارائه اصل و کپی صورت جلسه انحلال شرکت.
  2. تهیه فتوکپی ازمدارک شناسایی اعضا و مدیرعاملان.
  3. تهیه فتو کپی از مدارک شناسایی مدیر تصویه در صورتی که از سهامداران و شرکا نباشد.
  4. اصل و فتوکپی اساسنامه شرکت.
  5. اصل و فتوکپی اسناد و مدارک مربوط به ثبت شرکت.
  6. صورت جلسه انحلال شرکت که به امضای همه اعضا رسیده باشد.
  7. اصل آخرین آگهی در روزنامه‌های رسمی

با تهیه همه مدارکی که در بالا گفته شد، می‌بایست آن‌ها را در سامانه اداره ثبت شرکت‌های تجاری ثبت می‌کنید. پیشنهاد ما به شما این است که قبل از انجام اقدام‌های فوق به علت کاهش پیامد‌های بعد از منحل شدن شرکت حتماً با وکیل پایه یک دادگستری مشورت و مشاوره‌های حقوقی لازم را از ایشان دریافت کنید.

مالیات انحلال شرکت چقدر است؟

شما قبل از پست درخواست خود مبنی برمنحل کردن شرکت‌تان در سامانه اداره ثبت شرکت‌های تجاری، باید دیون، حقوق، دستمزد‌ها و… را پرداخت کرده و بعد از اتمام این پرداختی‌ها به سراغ پرداخت مالیات تعلق گرفته به شرکتتان بروید. سهامداران بعد از پرداخت مالیات و تصفیه نهایی قروض شرکت می‌توانند مابقی دارایی‌ها را بین خودشان تقسیم کنند.

طبق ماده 115 قانون‌های مالیاتی، مالیات دوره انحلال با اعمال نرخ ۲۵ درصد بر ارزش دارایی شخص حقوقی، منهای بدهی‌ها، سرمایه پرداخت شده و اندوخته شده و مانده سود‌هایی که مالیات آن قبلاً پرداخت شده، تعیین می‌شود.

همه شرکت‌ها بنا به هر دلیلی که قصد خاتمه فعالیت خود را دارند باید مالیات خود را پرداخت کنند. تفاوت‌های جزئی ای در مدت زمان پرداخت مالیات بین شرکت‌هایی که ورشکست شده‌اند با شرکت‌هایی که خود تصمیم بر انحلال شرکت‌شان گرفته‌اند، هست اما انجام تکلیف مالیاتی در زمان مقرر وظیفه کلیه مدیران شرکت است با عدم پرداخت مالیات باعث اعمال جریمه و فرار مالیاتی خواهید شد.

اقدامات مهمی که بعد از انحلال شرکت باید انجام دهید؟

همه‌ی اموال و دارایی‌ها بعد از اینکه یک شرکت به طور کامل منحل شد بین افراد مقروض و سپس در بین اعضای شرکا و مدیرعاملان تقسیم می‌شود.در اولین مرحله باید همه بدهی‌ها پرداخت شود و این امر نیاز به بررسی دقیق میزان اموال منقول و غیر منقول شرکت دارد.

بررسی دقیق حساب‌ها کاری دشواراست و باید کاملاً تخصصی شده ارزیابی شود. برای بازرسی حساب‌های شرکت بهتر است کار را به یک وکیل پایه یک دادگستری بسپارید.

بعد از پرداخت بدهی‌ها باید قرض‌ها تسویه شود؛ هنگامی که پرداختی‌های شرکت تصفیه شد زمان محاسبه مالیات و پرداخت آن می‌رسد. با انجام همه مراحل گفته شده، نوبت به تقسیم اموال و دارایی‌های باقی مانده بین سهامداران و شرکا خواهد رسید.با تقسیم اموال، انحلال شرکت کاملاً به پایان می‌رسد.

سخن پایانی

شرکت‌های تجاری بنا به ضرورت‌هایی که برایشان ممکن است پیش بیاد، تصمیم به پایان کار خود داده و دچار انحلال می‌شوند. هنگامی که از انحلال یک شرکت صحبت می‌کنیم؛ بدان معنا است که شرکت تجاری با دلایلی ازجمله ادغام شرکت خود با دیگر شرکت‌ها، راه‌اندازی کسب کار جدید، ورشکستگی، فوت یکی از اعضا و دیگر دلایلی که در طول این مطلب برایتان گفتیم، اقدام به خاتمه فعالیت کاری خود بدهد. نکته مهم در انحلال همه شرکت‌ها پرداخت مالیات تعلق گرفته به شرکت است.

در این مطلب سعی کردیم توضیحات کاملی پیرامون منحل کردن انواع شرکت‌ها، مدارک مورد نیاز، اقدامات قبل و بعد ثبت درخواست خود در سامانه ثبت شرکت‌های تجاری، محاسبه مالیات و…را خدمتتان ارائه دهیم. در آخر پیشنهاد ما به شما این است که طی انجام همه مراحل انحلال شرکتتان از یک وکیل خبره مشاوره‌های حقوقی را دریافت کنید.

سؤالات متداول

در ادامه به چند مورد از سؤالات احتمالی شما پاسخ می‌دهیم.

مدت زمان انحلال کامل یک شرکت چه قدر طول خواهد کشید؟
این فرایند بین 10 الی 15 روز کاری، طول خواهد کشید.

هزینه ثبت انحلال شرکت‌ها، چقدر است؟

  1. تنظیم صورت جلسه
  2. هزینه مربوط به جمع‌آوری مدارک
  3. هزینه ثبت درخواست در سایت مورد نظر
  4. هزینه ارسال مدارک به اداره

مشاوره

تلفن تماس :

شبکه های اجتماعی :

پیام بگذارید

مشاوره

تلفن تماس:

شبکه های اجتماعی :

جدیدترین مقالات

مشاوره تخصصی حقوقی

در دعاوی حقوقی ، کیفری ، ملکی ، تجاری ، ایرانیان خارج کشور و خانواده