جرایم مواد مخدر در میان زنان و کودکان

جرایم مواد مخدر در میان زنان و کودکان

از جمله بحران‌های جدی و خطرناک برای کشور‌های در حال توسعه، مواد مخدر و جرایم مرتبط با آن است. یکی از معضلات مهم در زمینه مواد مخدر که هر روزه در حال افزایش بوده، جرایم مواد مخدر در میان زنان و کودکان است. با زیاد شدن خرید و فروش و مصرف مواد مخدر در سطح کشور، به مرور آسیب‌های جبران ناپذیری به بنیاد خانواده وارد شده و با گذشت زمان، اعتیاد در بین زنان و کودکان نیز رواج پیدا کرده است.

در خانواده‌هایی که سرپرست خانوار به اعتیاد مبتلا است، احتمال سو استفاده از زنان و کودکان برای حمل و جا به جایی مواد نیز بیشتر است؛ علاوه بر آن زنان و کودکانی که در معرض مستقیم مصرف‌کنندگان مواد بوده یا در محیطی زندگی می‌کنند که جرایم مواد مخدر در آن مکان رخ می‌دهد، احتمال درگیر شدن آن‌ها با جرایم مواد و اعتیاد به مواد مخدر نیز افزایش می‌یابد. یکی از راه‌های جلوگیری از ارتکاب جرایم مواد مخدر و اعتیاد به آن‌ها، معرفی انواع مواد مخدر و آگاهی خانواده‌ها از اثرات آن‌ها است.

مواد مخدر در بین زنان و کودکان

امروزه کشش و تمایل زنان به مصرف مواد نسبت به گذشته بسیار افزایش یافته است. گزارشات و تحقیقات جهانی مواد مخدر در سال 2022، حاکی از آن است که جرایم مواد مخدر در بین زنان و کودکان به شدت زیاد شده و تأثیر مستقیم بر اقتصاد جهانی مواد مخدر؛ از جمله ساخت و تولید، خرید و فروش، حمل و نقل، توزیغ، مصرف و غیره دارد.
در کشور ما طی چند دهه اخیر حدود شصت درصد از زندانیان زن با جرایم مرتبط به مواد مخدر، به زندان محکوم شده؛ علاوه بر آن، اکثر آن‌ها خودشان نیز به مصرف مواد مخدر آلوده شده‌اند.
در ایران با توجه به فرهنگ و تعصبات عمومی جامعه، مصرف و اعتیاد به مواد مخدر تبعات و آثار سو بسیار بیشتری برای زنان نسبت به مردان به همراه خواهد داشت؛ از این رو پیاده‌سازی راه پیشگیری از وقوع جرایم مواد مخدر برای زنان در سطح جامعه یکی از وظایف مهم دولت بوده که می‌بایست به طور جدی پیگیری و اجرایی شود.

مجازات جرایم مواد مخدر زنان
Punishment for women’s drug crimes

مجازات در جرایم مواد مخدر زنان

طبق قوانین جاری جنسیت بر میزان جرایم و مجازات‌های تعیین شده در حوزه مواد مخدر تأثیری ندارد؛ پس مجازات‌های مشخص شده برای انواع مواد مخدر برای آقایان و خانم‌ها یکسان است. مجازات‌ها و حکم‌های صادره در دادگاه با صلاح دید قاضی و با توجه به نوع و میزان مواد، نوع جرم مرتکب شده و غیره تعیین می‌شود. در مورد جرایم مواد مخدر بهتر است با بهترین وکیل مواد مخدر در تهران مشورت کنید، وکیل با تجربه و آگاه نسبت به مسأله جرایم مواد مخدر در میان زنان و کودکان می‌تواند کمک شایانی به شما کند.

طبق ماده پنج قانون مبارزه با مواد مخدر، مجازات جرایم مواد مخدر به صورت زیر مشخص شده است.

  • جا به جایی و نگهداری مواد تا پنج گرم: پرداخت چهار میلیون ریال جزای نقدی، پنجاه ضربه شلاق
  • جابه جایی و نگهداری بیش از پنجاه تا پانصد گرم مواد: پرداخت پنج الی پانزده میلیون جزای نقدی، هفتاد و چهار ضربه شلاق
  • جا به جایی و نگهداری پانزده گرم تا پنج کیلو مواد: پانزده تا شصت میلیون جرای نقدی، دو تا پنج سال حبس، هفتاد ضربه شلاق
  • حمل و نگهداری پنج تا بیست کیلو مواد: شصت تا دویست میلیون جزای نقدی، هفتاد و چهار ضربه شلاق، پنج تا ده سال حبس
  • حمل و نگهداری مواد بین بیست تا صد کیلو: هفتاد و چهار ضربه شلاق، 4 تا 7 سال حبس، صد تا دویست میلیون جزای نقدی
  • جا به جای و نگهداری بیش از صد کیلو گرم مواد مخدر: هفتاد و چهار ضربه شلاق، پرداخت شصت تا بیش از دویست میلیون جزای نقدی، محکوم به حبس ابد.

جرایم مواد مخدر در میان زنان و کودکان به شدت فرا گیر شده و مجازات‌های سنگینی برای آن مشخص شده است؛ از این رو وکیل دادگاه انقلاب در تهران بهترین کمک جهت گرفتن تخفیف در مجازات‌های مرتبط به مواد مخدر برای شما است.

مجازات جرایم مواد مخدر برای کودکان
Punishment for drug offenses for children

مجازات جرایم مواد مخدر برای کودکان

کودکان و اطفالی که به سن قانونی و شرعی نرسیده‌اند؛ اما مرتکب جرمی خلاف قانون شده باشند، با عنوان طفل بزهکار شناخته می‌شوند. جرایم در اطفال و کودکان به دو دسته کلی:

  • جرایم اصلی
  • جرایم فرعی یا وابسته

تقسیم می‌شوند. جرایم اصلی به آن دسته از جرایم گفته می‌شود که به طور مستقیم با مواد مخدر در ارتباط باشد؛ همانند کشت و کار مواد مخدر یا خرید و فروش مواد؛ اما جرایم وابسته یا فرعی به جرایمی گفته می‌شود که غیر مستقیم به مواد مخدر در ارتباط هستند.

در دادگاه با در نظر گرفتن سن کودک و نوع جرم، حکم صادر می‌شود؛ اما توجه داشته باشید مجازات‌های جرایم مواد مخدر در کودکان از نوع تعزیراتی است. وکیل فرجام خواهی در تهران با توجه با سابقه کاری و آگاهی از پچ و تاب حکم‌های تعزیراتی و قابل تخفیف؛ علاوه بر توضیح جرایم مواد مخدر در میان زنان و کودکان می‌تواند بهترین راه کار‌های قانونی را نیز به شما ارایه بدهد.

برای ارتباط با مجرب ترین وکیل مواد مخدر کلیک کنید

طبق ماده هشتاد و هشت قانون مجازات اسلامی در مورد کودکان، هنگامی که سن کودک یا طفل بین نه تا پانزده سال باشد، مجازت‌های تعیین شده به صورت زیر خواهد بود.

  • ارجاع کودک یا نوجوانان به روان‌شناس یا مدد کار اجتماعی و دیگر متخصصان مرتبط
  • گرفتن تعهد کتبی از والدین کودک یا سرپرست قانونی کودک مبنی بر مواظبت و تعلیم صحیح کودک
  • ارجاع کودک یا نوجوان به یک مؤسسه یا اموزش‌کده آموزشی و فرهنگی خاص در راستای تحصیل یا فراگیری نوعی حرفه
  • اگر کودک با اعتیاد مبتلا شده باشد، اقدام به فرستان او به مرکز درمانی جهت ترک اعتیاد زیر نظر پزشک
  • ممنوع کردن رفت و آمد کودک یا نوجوان به مکان‌های خاص و معیین
  • جلوگیری و ممنوعیت ارتباط مضر کودک یا نوجوان با افراد دیگر
  • ارجاع و نگهداری کودک درکانون اصلاح و تربیت
  • و غیره

چنانچه شخصی کودک یا نوجوان را وادار به ارتکاب جرمی کند، مجرم شناخته شده و به مجازاتی یک و نیم برابر مجازات تعیین شده برای همان جرم، محکوم می‌گردد؛ علاوه بر آن به اعدام، پرداخت جریمه و مصادره کلیه اموال نیز محکوم خواهد شد.

جرایم مواد مخدر در میان زنان و کودکان

از جمله مشکلات مهم اجتماعی که هر روز در حال افزایش بوده، مواد مخدر و جرایم مرتبط با آن است. با رواج یافتن مواد مخدر در سطح کشور جرایم مواد مخدر در میان زنان و کودکان نیز به طور چشم‌گیری افزایش پیدا کرده است. امروزه افراد سودجو از زنان و کودکان در راستای حمل و نقل، خرید و فروش مواد و دیگر جرائم مواد مخدر استفاده می‌کنند. قاچاق چیان و باند‌های مواد مخدر با استفاده ابزاری از زنان و کودکان برای سردرگرمی نیرو‌های انتظامی، آن‌ها را قربانی کرده و در مواقع زیادی زنان و کودکان را مجبور به مصرف مواد نیز می‌کنند.
برای افرادی که با اجبار و اعمال زور کودکان و زنان را مجبور به ارتکاب یکی از جرایم مواد مخدر کرده باشد، مجازات‌های فوق سنگین در نظر گرفته شده و در اکثر مواد چنین فردی به اعدام محکوم خواهند شد. در رابطه با جرایم مواد مخدر در میان زنان و کودکان و مجازات‌های مشخص شده برای آن ضروری است از وکیل پایه یک دادگستری کمک گرفته و مشاوره حقوقی مورد نیاز را از ایشان دریافت کنید.

مشاوره

تلفن تماس :

شبکه های اجتماعی :

پیام بگذارید

مشاوره

تلفن تماس:

شبکه های اجتماعی :

جدیدترین مقالات

مشاوره تخصصی حقوقی

در دعاوی حقوقی ، کیفری ، ملکی ، تجاری ، ایرانیان خارج کشور و خانواده