جرم اختلاس چیست و چه مجازاتی دارد؟

جرم اختلاس

در چند دهه اخیر و حتی در همین سال 1402 خبرهای زیادی از اختلاس اعلام شده است. بسیاری از مردم به دنبال این هستند، که جرم اختلاس چیست؟ چیستی جرم اختلاس را می‌توانیم این گونه بیان کنیم که این جرم از زیر شاخه‌های جرم خیانت در امانت محسوب می‌شود.

جرم اختلاس زمانی رخ می‌دهد که یکی از کارکنان ارگان‌های دولتی، اموال دولت را که برای ارائه خدمات عمومی هستند، را در جهت استفاده شخصی به نفع خود یا دیگری در دست بگیرد. جرم اختلاس از مجموعه جرایمی است که دارای دو جنبه عمومی و خصوصی هست.

این جوانب باعث شده تا مجازات جرم اختلاس غیر قابل بخشش باشد، حتی اگر شاکی از شکایت خود صرف نظر کند، همچنان فرد مختلس مجازات خواهد شد، این موضوع توسط وکیل پایه یک دیوان عالی کشور نیز اثبات شده است. در ادامه به بررسی کامل ابعاد جرم اختلاس می‌پردازیم.

حکم اختلاس چیست؟

برای اینکه بدانید حکم اختلاس چیست بهتر است، ابتدا به صورت دقیق‌تر چیستی جرم اختلاس را متوجه شوید. در علوم جزا و حقوق اختلاس به معنای تصاحب غیر قانونی اموال کلیه مراکز دولتی و مرتبط با دولت توسط کارکنان و ماموران همان مجموعه تفسیر شده است. جرم اختلاس به نوعی، خیانت در امانت محسوب می‌شود؛ اما به طور کلی این دو جرم تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند.

حالا که به بررسی چیستی این جرم پرداختیم، می‌توانیم مجازات جرم اختلاس را بیان کنیم. احکامی که برای این جرم بیان می‌شود، کاملا به میزان ارزش مالی که اختلاس شده است بستگی دارد. اما بر اساس قوانین مرتبط با این جرم که اصل 49ام قانون اساسی و ماده 5 قانون مرتکبین اختلاس و کلاهبرداری هستند، مجازات این جرم عبارت است از:

  • ارزش مال اختلاس شده تا 50 هزار ریال: محکوم به 6 تا 48 ماه حبس و 6 تا 36 ماه برکنار شدن از خدمات دولتی.
  • ارزش مال اختلاس شده بیش از 50 هزار ریال: محکوم به 2 تا 10 سال حبس و برکناری کامل از خدمات دولتی.

توجه داشته باشید، که مقدار دقیق‌تر مجازات برای جرایم اختلاس را می‌توانید از وکیل پایه یک دادگستری بپرسید، فراموش نکنید، که شما هر نقشی در اختلاس داشته باشید، همین مجازات در انتظار شما است و مجازات مشارکت در جرم اختلاس مشمول حال شما می‌شود.

چنانچه عمل اختلاس توأم با جعل سند و نظایر آن باشد در صورتیکه میزان اختلاس تا ۵۰۰۰۰ ریال باشد مرتکب به ۲ تا ۵ سال حبس و ۱ تا ۵ سال انفصال موقت و هرگاه بیش از این مبلغ باشد به ۷ تا ۱۰ سال حبس و انفصال دایم از خدمات دولتی و در هر دو مورد علاوه بر رد وجه یا مال مورد اختلاس به جزای نقدی معادل دو برابر آن محکوم می‌شود.

شرایط محقق شدن جرم اختلاس

شرایط محقق شدن جرم اختلاس چیست؟

برای اینکه جرم صورت گرفته، اختلاس اعلام بشود و برای آن مجازات جرایم اختلاس تعیین شود، باید شرایط تحقق این جرم وجود داشته باشد. شرایط تحقق جرایم اختلاس باعث تفاوت این جرم با جرم خیانت در امانت می‌شود. مهم‌ترین مورد برای تحقق جرم اختلاس این است، که مجرم باید حتما از کارمندان و کارکنان ارگان‌های دولتی باشد و دست به اختلاس اموال بیت المال یا اموال امانت مردم بزند، در صورتی که فردی عادی این کار را انجام دهد، اختلاس‌گر نخواهد بود و جرم دیگری برای او تعیین می‌شود.

از دیگر شروط اثبات این جرم باید به این موارد اشاره کنیم: اگر فرد با قصد و برنامه ریزی شده این کار را انجام دهد، مال اختلاس شده را شخص در اختیار خود یا فردی دیگری قرار دهد، جرم برای مال منقول یا غیر منقول رخ داده باشد. توجه داشته باشید، که این جرم در ابعاد مختلفی مورد بررسی قرار می‌گیرد تا عنوان جرم اختلاس برای آن اعلام شود. شما می‌توانید در رابطه با این ابعاد و مجازات معاونت در جرم اختلاس با وکیل جرایم اقتصادی در تهران در ارتباط باشید.

موارد تشدید مجازات جرم اختلاس

وجود برخی از پارامترها در انجام جرم اختلاس باعث می‌شود که مجازات جرایم اختلاس افزایش پیدا کند. اتلاف عمدی مال مسروقه توسط مختلس، جعل اسناد و اختلاس بیش از 100 هزار ریال از موارد تشدید مجازات جرم اختلاس هستند. در صورت اتلاف فرد باید مال را برگرداند و کلیه مجازات مرتبط برای جرم اختلاس را پشت سر بگذارد. برای افرادی که جرم اختلاس را همراه با جعل اسناد انجام می‌دهند، مجازات آن‌ها بر اساس کمتر از 50 هزار ریال و بیشتر از آن تعیین می‌شود.

برای مبلغ کمتر از 50 هزار ریال، فرد به 2 تا 5 سال زندان و یک تا 5 سال برکناری از خدمات دولتی محکوم خواهد شد، این برکناری به صورت موقت است؛ اما اگر مبلغ بیش از 50 هزار ریال باشد فرد به صورت دائم از خدمات عمومی برکنار خواهد شد و به 7 الی 10 سال حبس محکوم می‌شود و باید دو برابر ارزش مال اختلاس شده را به صورت نقد به دولت پرداخت کند. اختلاس بیش از 100 هزار ریال، دارای مجازات شروع جرایم اختلاس است و در ابتدا فرد پیش از بررسی‌های لازم از کار برکنار خواهد شد و حتی برای یک ماه حبس موقت را باید سپری کند.

مشاوره حقوقی به صورت آنلاین در زمینه موارد تشدید این جرم می‌تواند شما در سریع‌ترین زمان ممکن راهنمایی کند.

مرجع رسیدگی به مجازات جرم اختلاس

مرجع رسیدگی به مجازات جرم اختلاس کدام است؟

برای تعیین مرجع صالح برای جرم اختلاس، حیطه وقوع جرم بسیار مهم است، زیرا صالح‌ترین مرجع برای رسیدی به جرم اختلاس در حوزه مربوطه وجود دارد. با توجه به این موضوع دادسرای محل وقوع جرم بلافاصله شروع به تحقیقات می‌کند. بعد از اینکه تحقیقات مقدماتی کامل شد، مجرم و پرونده به دادگاه کیفری همان حوزه ارسال می‌شود. متهم می‌تواند در تمامی مراحل یا یک وکیل امور حقوقی در تهران یا شهر خود در ارتباط باشد.

سخن پایانی

به طور کامل به این موضوع که جرم اختلاس چیست؟ پرداختیم و معنای دقیق آن را دریافتیم. این جرم فقط در مراکز دولتی اتفاق می‌افتد و مجرمان همیشه از کارکنان هستند. وکیل دادگاه فرجام خواهی از وکلایی است که می‌تواند شما را در مسیر پیش برد این پرونده راهنمایی کند و مشاوره‌های لازم را برای بهتر شدن نتیجه و حتی کاهش مجازات جرم اختلاس در اختیار شما قرار دهد.

مشاوره

تلفن تماس :

شبکه های اجتماعی :

پیام بگذارید

مشاوره

تلفن تماس:

شبکه های اجتماعی :

جدیدترین مقالات

مشاوره تخصصی حقوقی

در دعاوی حقوقی ، کیفری ، ملکی ، تجاری ، ایرانیان خارج کشور و خانواده