جرم صادر کردن مواد مخدر

جرم صادر کردن مواد مخدر

جرم صادر کردن مواد مخدر چیست و چه مجازاتی دارد؟ امروزه یکی از پر بحث‌ترین موضوعات در مراجع قضایی کشور، جرایم مربوط به صادر کردن مواد مخدر است، که در این مقاله میخواهیم مهم‌ترین جرایم  را که عبارتند از: قاچاق مواد مخدر، تولید و صادرات مواد مخدر به خارج از کشور، علت افزایش صادرات تریاک و مجازات مواد مخدر را مورد بررسی قرار دهیم تا شما را تا جایی که می‌توانیم از جرایم در این حیطه آگاه کنیم. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و کامل‌تر، از بهترین وکیل مواد مخدر کمک بگیرید.

قاچاق مواد مخدر

کشور ایران، به دلیل موقعیت جغرافیایی که دارد، با کشوهایی همچون افغانستان که درآمدشان از طریق فروش مواد مخدر است، همسایگی دارد، که این همسایگی موجب افزایش چاقاق مواد مخدر شده است. قاچاق مواد مخدر که به آن تجارت مواد دارویی غیرقانونی هم گفته می‌شود، شامل کشت، تولید، صادر کردن مواد مخدر(توزیع) و فروش مواد مخدر است که ممنوع اعلام شده و انجام هرگونه اقدامی در رابطه با این موارد جرم محسوب می‌شود که مجازات مختص خودش را دارد.

تولید و صادرات مواد مخدر به خارج از کشور

کشت گیاه خشاش و تولید مواد مخدر توسط این گیاه ممنوع است و جرم محسوب می‌شود، که مجازاتش بسته به نوع مواد تولید شده و مقدار آن متفاوت است. صادر کردن مواد مخدربه خارج از کشور نیز به هر مقداری که باشد، از1 سانتی گرم به بالا جرم محسوب می‌شود. این جابه‌جایی می‌تواند با انواع وسایل نقلیه مانند ماشین، قطار، هواپیما و یا هرچیز دیگری که به ذهنتان خطور می‌کند صورت بگیرد. مجازات مربوط به ارسال مواد مخدر نیز بر اساس مقدارش متغیر است.

علت افزایش صادرات تریاک

یکی از مهم‌ترین عواملی که می‌توان در خصوص افزایش صادرات تریاک در کشور به آن اشاره کرد این است که، دولت ایران در قبال صادر کردن تریاک آنچنان سختگیر عمل نمی‌کند. از طرفی قیمت تریاک در ایران بسیار ارزان‌تر از غرب است، به همین دلیل صادرات تریاک نسبتاً روند افزایشی داشته بطوری که می‌توان گفت قیمتش حتی از آبجو نیز ارزان‌تر است.

برای ارتباط با وکیل مواد مخدر کلیک کنید.

مجازات مواد مخدر

مجازات مواد مخدر بر اساس معیارهایی ازجمله صادر کردن مواد مخدر، واردات مواد مخدر، تولید مواد مخدر، نوع آن مواد و یا حتی تأسیس مکانی برای مصرف متفاوت است. در این قسمت به برخی از این جرایم و مجازات مربوط به آن‌ها می‍پردازیم.

صادرات مواد مخدر و واردات مواد مخدر:

صادر کردن مواد مخدر و واردات انواع مواد مخدر مانند تریاک، بنگ، شیشه، شیره و… جرم محسوب می‌شود. مجازاتش به اینگونه است که اگر تا 50 گرم باشد، تا 500 هزار ریال جریمه نقدی و تا 50 ضربه شلاق را به همراه دارد. اگر بیش از 500 گرم باشد، از 4 میلیون تا 10 میلیون ریال جریمه نقدی و 4 ضربه شلاق و 1 تا 5 سال حبس دارد. به همین ترتیب هرچه مقدار صادر و یا وارد شده بیشتر شود، مجازاتش نیز سنگین‌تر می‌شود.

تولید مواد مخدر:

هر شخص که مشغول به تولید خشخاش باشد، به 1 تا 3 میلیون ریال جریمه نقدی و 15 تا 40 ضربه شلاق محکوم می‌شود و همچنین کسی که از بذر یا گرز خشخاش  نگهداری کند، محکوم شده و مجازاتش از 100 هزار تا 3 میلیون ریال جریمه نقدی 15 تا 40 ضربه شلاق است.

 انواع مواد مخدر:

موادی چون حشیش، هروئین و ماری جوانا(گل) مجازاتشان بسته به مقدارشان و جرم صورت گرفته شده مانند صادر کردن مواد مخدر متفاوت است. مجازات مصرف هروئین در صورت معتاد بودن و مصرف دائمی فرد، بین 1 تا 5 میلیون ریال جزای نقدی و تا 30 ضربه شلاق است. برای افرادی که صادرات حشیش میکنند، اگر 50 گرم باشد، تا 4 میلیون ریال جریمه نقدی و تا 50 ضربه شلاق دارد. این مقدار مجازات برای حشیش، هرچه گرم مواد بیشتر باشد، مجازات سنگین تر و حتی موجب اعدام فرد نیز می‌شود. برای گل هم مانند بقیه مواد مخدر، به گرم آن بستگی دارد که از 1 میلیون ریال و 30 ضربه شلاق شروع  می‌شود.

 تأسیس مکانی برای مصرف مواد مخدر:

هرکسی که مکانی را برای استعمال مواد  مخدر دایر و یا اداره کند،به 500 هزار تا 1 میلیون ریال جریمه نقدی و 1 تا 4 سال حبس و انفصال دائم از خدمات دولتی محکوم می‌شود.

همانطور که خواندید مجازات مربوط به مواد مخدر از صادر کردن مواد مخدر گرفته تا بقیه جرایم متفاوت است.

کلام آخر

قوانین مجازات جرم مواد مخدر، به دست ستاد مبارزه با مواد مخدر رتبه بندی می‌شوند. هر مجرم با توجه به سنگینی جرمش محکوم به مجازات مختلفی مانند جزای نقدی، حبس(در مدت زمان های مختلف)، ضربات شلاق و حتی در موارد خاص منجر به اعدام نیز می‌شود. اگر روزی در دام یکی از این جرایم مانند صادر کردن مواد مخدر افتادید، شما باید به دفاتر وکالت مربوط به جرایم مواد مخدر مراجعه کنید، تا بتواند به بهترین شکل ممکن و در زمانی کوتاه پرونده شما را به اجرا درآورده و شما را از این مخمصه نجات دهد.

سوالات متداول

در چه مواردی مجازات مواد مخدر اعدام است؟

به طور کلی اگر مقدار صادرات مواد مخدر، واردات مواد مخدر و هرگونه جرمی که مقدارش بیش از 30 کیلوگرم باشد، حکم اعدام صادر می‌شود. اما در صورتی که سابقه داشته باشید و تکرار جرم بیش از 5 کیلوگرم برسد، برای شما حکم مفسد فی‌الارض صادر شده و به اعدام محکوم خواهید شد.

اگر کسی غیر عمد مرتکب به جرم صادر کردن مواد مخدر شود، چه اتفاقی می افتد؟

وکیلش برای اثبات بی گناهی‌ موکلش باید نمونه لایحه‌ دفاعیه کیفری مواد مخدر آماده کند و با ذکر تمامی موارد و دلایلی محکم که اثبات می‌کند موکلش بی‌گناه بوده به دادگاه ارائه دهد، تا بتواند او را تبرئه کند و بی‍‌گناهی‌اش را ثابت کند.

اگر کسی حکم اعدامش صادر شده باشد، امکان تبرئه وجود دارد؟

بله، با مراجعه به وکیل و ارائه دلایل محکم احتمال عفو وجود دارد و می‌تواند حکمش را سبک‌تر کند.

مشاوره

تلفن تماس :

شبکه های اجتماعی :

پیام بگذارید

مشاوره

تلفن تماس:

شبکه های اجتماعی :

جدیدترین مقالات

مشاوره تخصصی حقوقی

در دعاوی حقوقی ، کیفری ، ملکی ، تجاری ، ایرانیان خارج کشور و خانواده