جریان بررسی پرونده‌ ها در دیوان عالی کشور چگونه است؟

جریان بررسی پرونده‌ ها در دیوان عالی کشور

دیوان عالی کشور یکی از نهاد‌های اصلی و مهم در نظام قضایی ایران است که وظیفه بررسی پرونده‌های قضایی را بر عهده دارد. این دیوان از برجسته‌ترین قضات کشور تشکیل شده است؛ به گونه‌ای که جریان بررسی پرونده‌ ها در دیوان عالی کشور بدون حضور طرفین انجام می‌شود.

بازبینی و بررسی پرونده‌ها در دیوان عالی کشور فارغ از هویت و جایگاه اجتماعی افراد صورت می‌گیرد؛ البته قابل ذکر است پرونده‌هایی که دارای شرایط ویژه بوده؛ همانند پرونده‌های مرتبط به جرایم مهم یا پرونده‌هایی که در جریان بررسی به آن‌ها خطا و اشتباهاتی قضایی رخ داده است، به دیوان ارسال می‌شوند.

جریان بررسی پرونده‌ ها در دیوان عالی کشور:

در دیوان عالی کشور همه پرونده‌ها با حساسیت و دقت بسیار زیادی مورد بازبینی قرار داده می‌شوند و در نهایت پرونده‌های ارجاعی به دیوان، با تأیید یا عدم تأیید به نتیجه می‌رسند؛ با توجه به حساسیت بالای نحوه بررسی پرونده‌ها در دیوان عالی کشور، گرفتن مشاوره حقوقی از وکیل دیوان عالی کشور، به افرادی که می‌خواهند اقدام به ارسال پرونده خود به دیوان کنند، ضروری است.

پیگیری پرونده‌ها در دیوان عالی کشور

پیگیری پرونده‌ها در دیوان عالی کشور

امروزه جریان بررسی پرونده‌ ها در دیوان عالی کشور بدون حضور طرفین امکان‌پذیر است؛ اما در گذشته افراد برای درخواست و تقدیم اعتراض خود می‌بایست به یکی از شعب دیوان مراجعه و سپس درخواست فرجام خواهی خود را حضوری تقدیم به دیوان عالی کشور می‌کردند.

دیوان عالی کشور تعداد کمی شعبه در تعداد محدودی از استان‌ها دارد؛ از این رو در گذشته با توجه به پیگیری حضوری، افراد برای اقدام به درخواست اعتراض و فرجام خواهی به دیوان با سختی و مشقات زیادی رو به رو می‌شدند. امروزه شیوه رسیدگی به پرونده‌ها در دیوان عالی کشور به صورت‌های مختلفی امکان‌پذیر است.

روش‌های پیگیری پرونده در دیوان عالی کشور به سه صورت امکان‌پذیر است که عبارت‌اند از:

  1. تماس تلفنی با دیوان عالی کشور
  2. مراجعه حضوری به دیوان عالی کشور یا یکی از شعبه‌های آن
  3. استفاده از سامانه الکترونیکی دیوان عالی کشور

پیگیری مداوم و پیوسته دادخواست اعتراض در جریان بررسی پرونده‌ ها در دیوان عالی کشور، از حساسیت بالایی برخوردار است. با پیگیری منظم از جریان پرونده، از آخرین اقدامات رخ داده مطلع شده و در صورت نیاز در کم‌ترین زمان ممکن می‌توانید نسبت به اتخاذ اقدامات لازم را انجام دهید.

معرفی سامانه الکترونیکی دیوان عالی کشور

معرفی سامانه الکترونیکی دیوان عالی کشور

یکی از راه‌های ارسال و ثبت درخواست اعتراض در دیوان و همچنین اطلاع دقیق از نحوه بررسی پرونده‌ها در دیوان عالی کشور، استفاده ازسامانه الکترونیکی است. سامانه الکترونی ثنا، یک سامانه کاربردی و جامع است که جهت تسهیل و تسریع فرآیند رسیدگی به پرونده‌های قضایی در دیوان عالی کشور، طراحی و راه‌اندازی شده است. افراد برای استفاده از خدمات آنلاین این سامانه، باید در سایت ثنا ثبت نام کنند. با ثبت نام در سایت ثنا، افراد بدون محدودیت زمانی و مکانی می‌توانند از جریان بررسی پرونده‌ ها در دیوان عالی کشور مطلع شوند.

سامانه الکترونیکی ثنا خدمات متنوعی را می‌تواند در اختیار کاربران خود بگذارد که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره شده است.

  1. ثبت و پیگیری دادخواست‌های فرجام خواهی، اعاده دادرسی، صلاحیت، احاله
  2. دریافت ابلاغیه‌های قضایی
  3. مشاهده و دانلود آرای صادره
  4. دریافت اطلاعات و اخبار دیوان عالی کشور

استفاده از سامانه ثنا، کم هزینه‌ترین و آسان‌ترین شیوه رسیدگی به پرونده‌ها در دیوان عالی کشوراست.

نحوه ورود به سامانه ثنا

بعد از ثبت نام در سامانه الکترونیکی ثنا، می‌توانید از خدمات آن استفاده کنید. هنگام ثبت نام در سایت ثنا کد کاربری و رمز عبوری که هنگام ثبت نام در فرم وارد کرده‌اید، بعد از احراز هویت برای شما پیامک می‌شود. برای ورود به سامانه ثنا شما می‌بایست به شماره پرونده، رمز عبورو کد ملی خود دسترسی داشته باشید؛ از این رو پیشنهاد می‌کنیم پیامک دریافتی هنگام ثبت نام را ذخیره و اطلاعات آن را به یاد داشته باشید.

برای ورود به سایت ثنا و اطلاع ازجریان بررسی پرونده‌ ها در دیوان عالی کشور، دو راه وجود دارد که در ادامه به آن‌ها پرداخته‌ایم.

  1. ورود با کد ملی و رمز عبور
  2. ورود با شماره پرونده و رمز عبور

سامانه ثنا ساده‌ترین و کاربردی‌ترین راه برای رسیدگی و اطلاع از پرونده‌های قضایی است؛ اما قابل توجه است قوه قضاییه در کنار سامانه ثنا، امکان بررسی پرونده‌ها را با سامانه پیامکی نیز برای افراد فراهم کرده است.

سخن پایانی:
دیوان عالی کشور وظایف بسیار زیادی بر عهده دارد؛ اما مهم‌ترین وظیفه آن نظارت بر اجرای صحیح قوانین و احکام در دادگاه‌های استان‌ها است. افرادی که از حکم صادره از دادگاه‌های تجدید نظر استان ناراضی هستند، می‌توانند با تقدیم دادخواست به حکم در دیوان عالی کشور، نسبت به حکم صادره اعتراض کنند. دیوان عالی کشور آخرین مرحله‌ای است که حکم‌های صادره در آن می‌توانند نقص شوند.

ما در این مطلب سعی کردیم جریان بررسی پرونده‌ ها در دیوان عالی کشور را با زبانی ساده و به طور کامل برایتان شرح دهیم، اما ضروری است افراد قبل از هرگونه اقدام قضایی مبنی بر اعتراض و درخواست اعتراض یا فرجام خواهی به وکیل پایه یک دادگستری مراجعه کرده و مشاوره‌های حقوقی مورد نیاز را از ایشان دریافت کنید.

مشاوره

تلفن تماس :

شبکه های اجتماعی :

پیام بگذارید

مشاوره

تلفن تماس:

شبکه های اجتماعی :

جدیدترین مقالات

مشاوره تخصصی حقوقی

در دعاوی حقوقی ، کیفری ، ملکی ، تجاری ، ایرانیان خارج کشور و خانواده