مراحل دریافت گواهی انحصار وراثت و مراحل قانونی آن

مراحل دریافت گواهی انحصار وراثت و مراحل قانونی آن

مراحل دریافت گواهی انحصار وراثت چیست؟ قبل از هر چیزی باید توجه کنید که بعد از فوت شدن شخص، اموال او به صورت قهری و غیر ارادی داخل در دارایی وراث قرار خواهد گرفت مگر این که هر کدام از ورثه یا کلیه آن ها ترکه را رد نمایند.

اما اگر وراث قصد دارند که سهم‌الارث خود را مطالبه و در آن تصرف داشته باشند باید مراحل اداری زیادی را پشت سر بگذارند. انحصار وراثت و یا دریافت گواهی آن شاید دغدغه شما و افراد زیادی باشد. از تقسیم کردن تا فروش اموال ورثه نیاز به دریافت گواهی آن از طریق مراجع قانونی می باشد.

وراث بعد از فوت فرد متوفی نیاز به فروش یا انتقال ماترک دارند. این امر بدون پشت سر گذاشت مراحل اداری و قانونی امکان پذیر نمی باشد. در این نوع پرونده ها بهتر است از یک وکیل پایه یک دادگستری کمک گرفته شود تا روند انحصار وراثت سریع تر پیش برود.

مراحل گرفتن گواهی انحصار وراثت چیست؟

معنی کلی این واژه مشخص کردن تعداد وارثان آن مرحوم توسط مراجعی که صلاحیت دارد می باشد. به مشخص کردن تعداد وارثان متوفی توسط مراجع با صلاحیت گواهی انحصار وراثت می گویند. به شخصی که از شخص متوفی ارث می برند وارث می گویند. وارثان باید تمام دارایی های فرد متوفی را همراه با ارائه مدارک به دادگاه ببرند تا دادگاه آنها تعداد وارث ها و اموال فرد را برلی گرفتن گواهی انحصار وراثت بررسی کند.

نحوه درخواست گواهی انحصار وراثت:

مرحله اول:
برای درخواست گواهی انحصار وراثت وارثان باید یک درخواست کتبی که شامل موارد زیر می شود را پیوست نماید:

  1. نام و مشخصات فرد درخواست کننده
  2. نام متوفی و وارثان
  3. محل اقامتشان
  4. مشخص کردن نسبت متوفی و وارثان
  5. گواهی فوت
  6. شناسنامه و کارت ملی

مرحله دوم:
در مرحله بعدی وارثان باید لیستی از اموال متوفی را آماده و به اداره دارایی معرفی کنند. پس از تکمیل اظهارنامه کلی اموال متوفی توسط ماموران مالیاتی بررسی می شوند. هم چنین میزان بدهی و وام ها شخص نیز بررسی می شود.

  1. درصورتی که یکی از وراث در ارائه مدارک خود برای گرفتن گواهی انحصار وراثت کوتاهی کند می توانید از ثبت احوال استعلام بگیرید
  2. اگر شخصی با علم به عدم وراثت خود برای گرفتن گواهی انحصار وراثت اقدام کند آن شخص کلاهبردار محسوب می شود.

آثار داشتن گواهی حصر وراثت چیست؟

وراث یا هر فرد ذی نفع برای هر گونه اقدام حقوقی در اداره های دولتی، دفاتر اسناد رسمی، بانک ها و … نیازمند دریافت گواهی مذکور می باشند. پس در نتیجه اگر انحصار وراثت صورت نگیرد امکان تقسیم و یا انتقال ترکه و مراجعه به ادارات دولتی بانک ها وجود ندارد. شخصی جانشین و قائم مقام فرد فوت شده می باشد که نام به عنوان وارث در گواهی فوت قید باشد.

وکیل انحصار وراثت چه کمکی می کند؟

وکیل انحصار وراثت روند پرونده شما را سریع تر می کند. همچنین دیگر نیازی به حضور شما در ادارات نیست و همه کار ها به دور از اشتباه انجام می شود.

برگه استشهادیه محضری حصر ورثه چیست؟

یکی از مراحل مهم و حساس دریافت گواهی انحصار وراثت داشتن برگه استشهادیه می باشد، به این حالت که ۳ نفر در یکی از دفاتر اسناد رسمی حاضر خواهند شد و با پر کردن فرم مخصوص استشهادیه اشخاص فوت شده، گواهی می کنند که ورثه متوفی چه افرادی می باشند، دفتر اسناد رسمی نیز امضا ایشان را گواهی و تصدیق خواهد کرد.

گرفتن گواهی انحصار وراثت

در صورت مفقود شدن گواهی چه کاری باید انجام داد؟

هر کدام از ورثه منقردا می‌توانند که با مراجعه کردن به شورای حل اختلاف صادر کننده درخواست کپی برابر با اصل ارائه بدهند. اما اگر سال‌ های سال از دریافت گواهی گذشته، بهتر است که مجدداً نسبت به صدور گواهی اقدام بشود.

اقدام به انحصار وراثت بدون اطلاع وراث

در پاسخ به این سوال باید بیان کرد که اگر از شعبه شورای حل اختلاف صادر کننده گواهی و شماره پرونده اطلاع ندارید لازم است که ابتدا به شورای مرکزی حل اختلاف در تهران مراجعه کرده تا از شعبه صادر کننده مطلع بشوید. سپس در مرحله بعدی با مراجعه به شعبه صادر کننده و مشاهده کردن گواهی صادر شده چنانچه نام شما در بین وراث نبود، باید نسبت به ثبت کردن اعتراض در همان شعبه اقدام کنید.

افراد صالح برای ارائه کردن دادخواست گواهی انحصار وراثت کدام اند؟

وراث متوفی و افراد ذی‌نفع اعم از هر فردی كه منفعتی در اموال متوفی داشته باشد، می ‌تواند از دادگاه تقاضای صدور گواهی انحصار وراثت نماید. اگر که وراث یا افراد ذی‌نفع مختلف باشند، نیازی به درخواست همگی آن ها نمی باشد و اقدام یک نفر از این اشخاص برای امضا و ارائه دادخواست گواهی انحصار وراثت كافی می باشد

یا اینکه می توان برای طی این مراحل از یک وکیل خانواده  و وکیل حقوقی کمک گرفت. ماده 20 قانون آیین دادرسی مدنی ایران مقرر می دارد که دعاوی راجع به تركه متوفی گرچه خواسته دین و یا مربوط به وصایای متوفی است، تا وقتی كه تركه تقسیم نشده باشد در دادگاه محلی اقامه خواهد شد

كه آخرین اقامتگاه متوفی در ایران، آن محل بوده است و اگر آخرین اقامتگاه فرد متوفی معلوم نباشد، رسیدگی به دعاوی مذکور در صلاحیت دادگاهی می باشد كه آخرین محل سكونت متوفی در ایران، در حوزه آن بوده است.

مدارک مورد نیاز برای گواهی انحصار وراثت

برای اقدام به این عمل مدارکی مانند گواهی فوت متوفی، شناسنامه متوفی و ورثه لازم می باشد. همچنین اگر متوفی قبل از فوت خود متاهل بوده است، ارائه سند ازدواج به انضمام اظهارنامه مالیاتی و استشهادیه ضروری و لازم می باشد.

مطابق با استشهادیه، شهود در دفتر اسناد رسمی شهادت خواهند داد که ورثه شخص متوفی که در تاریخی مشخص فوت نموده، چه کسانی می باشند. بعد از آماده شدن این مدارک و ارائه کردن آن ها توسط ورثه به شورای حل اختلاف این شورا به صادر کردن گواهی حصر وراثت اقدام خواهد کرد.

نحوه اعتراض به گواهی انحصار وراثت

اگر شخصی به گواهی صادر شده درباره انحصار وراثت اعتراضی داشته باشد، می ‌تواند اعتراض خویش را اعلام نماید. به عنوان مثال یکی از ورثه ممکن است که اعتراض داشته باشد که نامش در گواهی ذکر نشده است و همچنین ممکن است که موصی‌له (شخصی که وصیت به نفع او انجام شده است) یکی از اعتراض‌کنندگان به گواهی انحصار وراثت بوده باشد.

همچنین در تمام مراحل انحصار وراثت می توانید از وکیل ارث کمک بگیرید. امیدوارم به شما در جهت کسب اطلاعات بیشتر یاری رسانده باشیم.

هزینه انحصار وراثت توسط وکیل

هزینه انحصار وراثت توسط وکیل بر اساس عواملی مانند تخصص و تجربه وکیل، پیچیدگی پرونده و زمان‌بر بودن آن و توافق میان وکیل و موکلان مشخص خواهد شد. این مبلغ متناسب با فاکتورهای بیان شده و بر اساس توافقاتی که بین وکیل و موکلان ایجاد می‌شود، تعیین شده و به عنوان مفادی از یک قرارداد وکالت در نظر گرفته خواهد شد. همچنین نحوه پرداخت این هزینه وکالت به عنوان مفادی از وکالت نامه مشخص می‌شود.

در مراحل انحصار وراثت، بعد از صدور گواهی حصر وراثت توسط دادگاه، گواهی انحصار وراثت توسط مراجع ذی‌صلاح صادر می‌شود تا میزان ارثی که به عنوان سهم الارث هر فرد مشخص شده را دریافت کنند. گاها ممکن است هزینه وکالت وکیل نیز به میزان سهمی از حق ارث بدست آمده باشد.

سوالات متداول:

برای دریافت گواهی انحصار وراثت تمام وراث باید حضور داشته باشند؟
برای گرفتن گواهی انحصار وراثت نیاز به حضور همه وراث نیست. یکی از آنها نیز حضور داشته باشد کافی است. آن شخص باید مدارک تمام وراث را همرا خود داشته باشد. درصورتیکه شخصی برای دادن مدارکش کوتاهی کند می توانید از اداره ثبت احوال استعلام کنید.

دریافت گواهی انحصار وراثت اجباری است؟
در صورتی که شخص هیچ مالی و حساب بانکی نداشته باشد پس اموالی هم برای وراث خود ندارد. اما در غیر این صورت دریافت این گواهی اجباری است.

هزینه انحصار وراثت چقدر است؟
هزینه آن شامل هزینه دادرسی و حق وکالت وکیل است. هزینه وکیل برای گرفتن انحصار وراثت نیر متفاوت است و بستگی به پیچیدگی پرونده دارد.

مشاوره

تلفن تماس :

شبکه های اجتماعی :

پیام بگذارید

مشاوره

تلفن تماس:

شبکه های اجتماعی :

جدیدترین مقالات

مشاوره تخصصی حقوقی

در دعاوی حقوقی ، کیفری ، ملکی ، تجاری ، ایرانیان خارج کشور و خانواده