رسیدگی به اختلافات گمرکی زیر صلاح کجاست؟

کمیسیون بدوی رسیدگی به اختلافات گمرکی

امروز قرار است که درباره یکی از مهم ترین مسائلی که در دادگاه ها رسیدگی می شود و مشاوره حقوقی درباره آن با یک دیگر صحبت کنیم؛ موضوع بحث امروز رسیدگی به اختلافات گمرکی است. لازم به ذکر است که حل و فصل گمرکی به دو دسته ی مراجع اداری و شبه قضایی تقسیم می شود.

باید خدمتتان عرض کنیم هنگامی که یک سری اختلاف در ارزش گذاری کالاهای گمرکی و یا اجرای قوانین رخ بدهد باید این مشکل در گمرک حل شود و در صورتی که مشکل  پیچیده تر از آن باشد که در گمرک حل شود کار  به مراجع شبه قضایی یعنی کمیسیون تجدید نظر و کمیسیون بدوی می رسد. با ما همراه باشید تا درباره ی این دو کمیسیون با یک دیگر صحبت کنیم.

 

رسیدگی به اختلافات گمرکی به کمک وکیل:

اختلافات گمرکی به مواردی اطلاق می‌شود که در فرآیند واردات و صادرات کالا‌ها به وجود آمده و ممکن است به دلیل عدم تطابق با قوانین و مقررات گمرکی، اشتباهات در اظهارنامه‌ها، عدم تطابق با استاندارد‌های فنی و بهداشتی و یا مسائل مربوط به مالی و پرداخت مالیات و عوارض، ایجاد شوند.

برای حل این اختلافات، در ابتدا گمرک به صاحب کالا اجازه می‌دهد که به کمیته فنی گمرک مراجعه کند تا به کمک کارشناسان مربوطه، اختلاف برطرف شود. در صورتی که اختلاف بین صاحب کالا و گمرک برطرف نشود، می‌توان به کمیسیون رسیدگی به اختلافات گمرکی مراجعه کرد.

در تمامی این مراحل نیز حضور یک وکیل گمرکی از الزامات است. وکیل در این مورد می‌تواند به عنوان مشاور حقوقی و نماینده حقوقی صاحب کالا عمل کند.

او با ارائه راهکار‌های حقوقی و بهترین رویکرد‌های دفاعی به موکلان خود کمک کرده و در مذاکرات با گمرک و کمیسیون رسیدگی به اختلافات گمرکی، به عنوان نماینده حقوقی آن‌ها همواره حضور دارد. چنین وکیلی در صورت بروز اختلافات گمرکی، آمادگی مراجعه به مراجع قضایی همچون دادگاه را نیز دارد.

کمیسیون تجدید نظر

این کمیسیون رسیدگی به اختلافات گمرکی شامل اشخاص زیر است.

  1. یکی از هیات رئیسه اتاق بازرگانی و یا فردی از اعضای هیات رئیسه اتاق تعاون که رئیس هر اتاق آن را انتخاب کرده است.
  2. یکی از قاضی های درجه بالا که رئیس قوه قضائیه آن را انتخاب می کند.
  3. یکی از کارمندان مقام بالا از وزارت صنعت که وزیر آن را انتخاب می کند.
  4. یکی از میان معاون های گمرک که رئیس گمرک آن را انتخاب می کند.

این اعضا معمولا برای دو سال انتخاب می شوند. باید به این نکته نیز اشاره کنیم که این افراد تنها در صورتی که استعفا، محکومیت کیفری و یا اداری، انتقال به اداره ی دیگر و یا بازنشستگی می توانند در جایگاه خود قرار نگیرند در غیر این صورت غیبت بیش تر از سه جلسه قابل قبول نمی باشد.

رسیدگی به اختلافات گمرکی

شرایط تشکیل کمیسیون رسیدگی به اختلافات گمرکی چیست؟

تشکیل کمیسیون تجدید نظر به اختلافات گمرکی باید در شرایط خاصی انجام شود که در این بخش به آن ها رسیدگی می کنیم.  اولین شرط برای تشکیل جلسات این است که تمام اعضای آن باید در جلسه حاضر باشند و مصوبه ی مورد نظر با رای سه نفر دارای اعتبار باشد.

برای تشکیل پرونده باید صلاحیت ریالی وجود داشته باشد؛ برای وارد شدن به پرونده ها بر اساس فرق بین مبلغ مورد قبول مودی و مبلغ رای کمیسیون بدون در نظر گرفتن جریمه است که این مبلغ نیز باید از پنج میلیون ریال بیش تر باشد.

رای های کمیسیون بدوی ظرف بیست روز بررسی شوند زیرا اگر از بیست روز بیش تر شود درخواست تجدید نظر بررسی نمی شود.

هزینه ی دادرسی تجدید نظر چه قدر است؟

برای طرح این اختلاف صاحب کالا باید حدود یک درصد از مبلغ مورد اختلاف را برای حق رسیدگی به اختلاف پرداخت کند. زمانی که رای صادر شده به وسیله ی این کمیسیون در  تایید گمرک باشد آن مبلغ ذکر شده به درآمد قطعی منظور خواهد شد.

چنان چه این کمیسیون رای را به نفع صاحب کالا صادر کند این مبلغ به مسترد خواهد شد.  شما برای کسب اطلاعات بیش تر در رابطه با هزینه ی این دادرسی می توانید با یک وکیل پایه یک دادگستری مشورت کنید تا به طور دقیق تر از هزینه های این کار مطلع شوید و خیلی بیش تر با مراحل قانونی این کار آشنا شوید.

کمیسیون بدوی:

این مرجع ارزش کالا،  میزان جریمه ها البته به غیر از موارد قاچاقی، مقرارت و غیره را رسیدگی می کند.  اعضای این کمیسیون نیز شامل افراد زیر هستند‌.

  1. ۴ نفر از اعضای اصلی خود گمرک
  2. ۲ نفر از اعضای اصلی وزارت اقتصاد و دارایی
  3. ۱ نفر از اعضای نماینده ی اتاق بازرگانی و صنایع
  4. ۱ نفر از اعضای اصلی گروه به عنوان نماینده ای از اتاق تعاون

شایان به ذکر است که این افراد باید به امور گمرکی مطلع باشند و توسط دستگاه های ذکر شده انتخاب شوند.  در واقع این کمیسیون همانند یک دادگاه اداری به حل و فصل امور می پردازد .

رای کمیسیون اختلافات گمرکی بدوی لازم الاجرا است؟

حواستان باشد که رای که در این کمیسیون صادر می شود باید اجرا شود مگر در مواردی هم چون مبلغ مابه التفاوت میان نظر گمرک و مورد قبول مودی و ارزش کالایی که اختلاف در ورود و صدور آن انجام شده است. اگر این مبلغ بیش تر از ۵۰ میلیون ریال باشد فرد می تواند تا ۲۰ روز درخواست تجدید نظر بدهد.

مشاوره

تلفن تماس :

شبکه های اجتماعی :

پیام بگذارید

مشاوره

تلفن تماس:

شبکه های اجتماعی :

جدیدترین مقالات

مشاوره تخصصی حقوقی

در دعاوی حقوقی ، کیفری ، ملکی ، تجاری ، ایرانیان خارج کشور و خانواده