شرکت سهامی خاص چیست

شرکت سهامی خاص چیست

برای کسب اطلاعات کامل در رابطه با شرکت‌های سهامی خاص باید در ابتدا در رابطه با چیستی این شرکت‌ها مطالعه کنید. باید جواب کاملی برای «شرکت سهامی خاص چیست؟» داشته باشید. شرکت سهامی خاص نوعی از شرکت‌های سهامی است. این نوع از شرکت سهامی قابلیت معامله در بورس اوراق بهادر را ندارد؛ ولی توسط مردم به راحتی دادوستد می‌شود. تمامی سرمایه لازم برای شرکت‌های سهامی خاص توسط مؤسسین تأمین می‌گردد.

مجمع عمومی برای شرکت‌های سهامی خاص وجود ندارد و عموماً تعداد شرکای کمتری نسبت به شرکت‌های سهامی عام دارند. شرکت سهامی خاص با دیگر شرکت‌های سهامی تفاوت‌های دیگری نیز دارد، تعریف کلی چیستی شرکت‌های سهامی خاص در قانون تجارت آورده شده است. در ادامه این بلاگ شرکت سهامی خاص به طور کامل توضیح داده می‌شود. اگر به دنبال کسب اطلاعات کاملی از این شرکت‌ها هستید، مطالب زیر برای شما مفید است.

شرکت‌های سهامی خاص چگونه تشکیل می‌شوند؟

شرکت‌های سهامی خاص دارای فرآیندی خاص و قانونی برای تأسیس است. شما باید قبل از اطلاع از پاسخ این سؤال «شرکت‌های سهامی خاص چگونه تشکیل می‌شوند؟» خصوصیات کامل این شرکت‌ها را بدانید، مانند سایر شرکت‌ها برخی از این خصوصیات ویژه و برخی دیگر به صورت عمومی برای همه شرکت‌ها وجود دارد.

خصوصیات شرکت‌های سهامی خاص

خصوصیات شرکت سهامی خاص به شرح زیر است:

  • در بخش مدیریت تعداد مدیران حداقل باید 3 نفر باشد.
  • در زمان تأسیس شرکت باید بیشتر از یک میلیون ریال سرمایه وجود داشته باشد.
  • کمترین تعداد سهامدار در این شرکت‌ها 3 نفر است.
  • اوراق قرضه در شرکت‌های سهامی خاص قابلیت انتشار ندارد.
  • همانطور که می‌دانید، سهام این نوع از شرکت‌ها را نمی‌توان در بازار بورس معامله کرد. کلیه نقل و انتقالات سهام، با موافقت مدیران صورت‌پذیر است.
  • در شرکت سهامی خاص، با توجه به مبلغ اسمی سهام هر یک از سهامداران، مسئولیتی دارند.

تمامی موارد گفته شده از خصوصیات شرکت‌های سهامی هستند، که باید برای تأسیس شرکت و موارد این چنینی از آن‌ها اطلاع کامل داشته باشید.

پروسه تشکیل شرکت سهامی خاص

بر اساس قانون که توسط قانون‌گذاران تعیین شده است، تشکیل شرکت‌های سهامی خاص دارای مواردی است که در ماده 20 لایحه قانونی 1347 آمده است. در این ماده موارد زیر برای تشکیل شرکت آورده شده‌اند.

انتخاب نام شرکت‌های سهامی خاص

نکات انتخاب اسم شرکت‌های سهامی خاص عبارت است از : ذکر کلمه «خاص» قبل یا بعد از نام شرکت، اسامی و نام و نام خانوادگی خاص در اسم این شرکت‌ها نباید استفاده شود، معنا و مفهوم درستی داشته باشد، کاملاً مطابق با فرهنگ اسلامی باشد. عدد و حروف لاتین نباشد، نام انتخاب شده قبلاً به ثبت نرسیده باشد، از کلمات خاصی مانند شهید، شاهد، اسامی متبرکه، نظام، موزه، نیروی انسانی، کارگشا، اینترنت، آزاده و کیش نمی‌توانید در نام شرکت‌ها استفاده کنید و حداقل نام شرکت باید سه سیلاب باشد.

امضای اساسنامه

اساسنامه شرکت‌های سهامی خاص باید توسط شرکای شرکت یا وکیل امضا شود. اساسنامه شرکت‌های سهامی خاص با اساسنامه شرکت‌های سهامی عام تفاوت دارد. بر اساس ماده 8 در قانون اصلاحی، اساسنامه این شرکت‌ها باید دارای موارد زیر باشد:

نام شرکت، موضوع شرکت، مدت شرکت، مرکز اصلی و محل شعبه‌ها، مبلغ سهام شرکت با قید مقدار نقد و غیر نقد، تعداد سهام با نام و بی نام به همراه مبلغ اسمی آن‌ها، مشخص کردن مبلغ پرداخت شده از هر سهم و روش مطالبه بقیه مبلغ اسمی برای هر سهم به همراه مدت زمان البته که نباید به بیش از 5 سال برسد، روش انتقال سهام با نام، نحوه تبدیل سهام بی نام به با نام و بالعکس، شرایط و پارامتر‌های کاهش و افزایش سهام، مواقع و ترتیب اصولی دعوت مجامع عمومی، قوانین مرتبط به حد نصاب تشکیل مجامع، طریقه رای‌گیری و اخذ رأی و دیگر موارد مربوط به شور، تعداد و نحوه انتخاب مدیران و قوانین مربوطه به جایگزینی آن‌ها، تعیین وظایف افراد، تعداد سهام تضمینی مدیران، مشخص نمودن تعداد بازرس‌ها، مشخص نمودن پایان و آغاز سال مالی، طریقه انحلال شرکت و روش تغییر اساسنامه.

تعهد سرمایه

برای تشکیل شرکت باید حداقل صد هزار تومان به طور کامل برای سرمایه‌گذاری قرار داده شود و حداقل 35 درصد از این مبلغ در حساب بانکی مخصوص واریز شود. تعهد سرمایه دارای نکات خاص دیگری نیز است. از مهم‌ترین آن‌ها باید در لایه قانون 1347 به ماده 82 اشاره کنیم، این ماده بیان می‌کند که امکان آورده غیر نقدی با مبلغ بیش از ارزیابی کارشناس وجود ندارد و غیر قابل قبول است.

انتخاب بازرسان و مدیران

انتخاب مدیران و مسئولین این نوع از شرکت‌ها نیازی به مجمع عمومی ندارد؛ ولی بر اساس لایحه قانون 1347 در ماده 17، مدیران و بازرسان انتخاب شده باید به صورت مکتوب سمت خود را قبول کنند.

سرمایه لازم برای ثبت شرکت سهامی خاص دست کم یک میلیون ریال (یکصد هزار تومان) می‌باشد که باید توسط خود مؤسسین تأمین گردد که از این مبلغ حداقل ۳۵٪ از آن در حسابی به نام «شرکت در شرف تأسیس» نزد یکی از بانک‌ها سپرده‌گذاری می‌گردد.

منبع

انواع شرکت‌های سهامی خاص

شرکت‌های سهامی در چند دسته تقسیم‌بندی می‌شوند، که شرکت سهامی خاص یکی از این زیر مجموعه‌ها است. شرکت‌های سهامی خاص را در انواع سهام می‌توان تقسیم‌بندی کرد، انواع سهام در شرکت‌های سهامی خاص به شرح زیر است:

  • سهام با نام
  • سهام بی نام
  • سهام ممتاز
  • سهام نقدی و غیر نقدی
  • سهام مؤسس

هر یک از این سهام‌ها قانون و مقرارت مختص به خود را دارند.

ثبت شرکت سهامی خاص چه مدت طول می‌کشد؟

فرآیند ثبت شرکت‌های سهامی خاص با محاسبه زمان افتتاح حساب و واریز 35 درصدی که در قوانین قید شد، در حدود 7 روز کاری طول می‌کشد. این 7 روز، زمان لازم تا صدور آگهی برای تأسیس شرکت است. بعد از اینکه آگهی تأسیس شرکت سهامی خاص دریافت شد، باید با پرداخت هزینه، آگهی دریافت شده در روزنامه رسمی به ثبت برسد. این فرآیند هزینه پرداخت و ثبت آگهی در روزنامه در حدود 4 روز کاری طول می‌کشد. در نهایت پروسه ثبت شرکت سهامی خاص در حدود 12 روز کاری زمان خواهد برد.

خرید سهام شرکت‌های سهامی خاص

از آنجایی که در شرکت‌های سهامی خاص، تمامی سهمیه شرکت وثیقه طلب برای طلبکاران است. نقل و انتقال تمامی سهام‌ها در شرکت‌ها کاملاً آزادانه است. با توجه به این موضوع شرکا می‌توانند در هر زمان با انتقال سهام خود از شرکت خارج شوند. در حالت کلی انتقال و معامله سهام شرکت‌های سهامی خاص کاملاً آزاد است؛ ولی بر اساس ماده 41 لایحه قانون، مدیران می‌توانند در برخی موارد انتقالات سهام شرکت را محدود نمایند و یا شروطی برای آن قرار دهند.

در صورتی که این موارد وجود داشته باشد باید در اساسنامه شرکت قید شوند و در صورتی که قید نشوند، دیگر قانونی محسوب نمی‌شوند و شرکا می‌توانند به راحتی سهام خود را جابه جا کنند.

موضوع فعالیت شرکت‌های سهامی خاص

فعالیت شرکت‌های سهامی خاص باید در موضوعات امری انتفاعی باشد، یعنی تجاری یا غیر تجاری باشد. موضوع فعالیت این نوع از شرکت‌ها نباید به هیچ وجه مخالف قانون، مبهم و بر خلاف نظم عمومی تعیین شود. موارد زیر تعدادی موضوع فعالیت شرکت‌های سهامی خاص است:

  • خرید و فروش
  • واردات و صادرات
  • زمین‌شناسی داخل و خارج از کشور
  • تمامی موارد مرتبط به کلیه پروژه‌های گاز، نفت و پتروشیمی
  • و…

موارد این چنینی از موضوعات شرکت‌های سهامی خاص هستند و می‌توان بر اساس آن‌ها در شرکت‌ها سرمایه‌گذاری کرد و فعالیت انجام داد.

دلایل انحلال شرکت سهامی خاص

دلایل انحلال شرکت‌های سهامی خاص می‌تواند به دو صورت اجباری یا اختیاری باشد. دلایل اجباری بودن، انحلال شرکت‌های سهامی خاص به شرح زیر است:

  • فرا رسیدن اتمام تاریخ فعالیت شرکت
  • کاهش یافتن شرکا شرکت
  • داشتن بدهی یا ورشکستگی در شرکت
  • پایان رسیدن موضوع فعالیت شهر سهامی خاص
  • مسائل اقتصادی و سیاسی
  • رأی و صدور حکم از دادگاه

علاوه بر این دلایل، عوامل دیگری نیز برای انحلال شرکت به صورت اختیاری نیز وجود دارد، که به شرح زیر است:

  • فوت یکی از شرکا
  • توافق تمامی شرکا
  • کمبود سرمایه و بودجه در شرکت

وجود هر یک از این دلایل می‌تواند باعث انحلال یک شرکت سهامی خاص بشود.

خلاصه مطلب

شرکت‌های سهامی خاص نوعی از شرکت‌های سهامی با قوانین و پارامتر‌های خاص هستند. در این شرکت‌ها باید تمامی سرمایه لازم برای تأسیس شرکت توسط مؤسسین تأمین شود و حداقل برای شروع، باید 3 شخص در فرآیند تأسیس شراکت داشته باشند. شرکت سهام خاصی بر اساس نوع سهام به انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌شود. این شرکت‌ها بر اساس دو عامل اختیاری یا اجباری قابلیت انحلال دارند. برای اینکه شرکت‌های سهامی خاص به طور رسمی و قانون ثبت شوند، باید پروسه ثبت شرکت به طور دقیق انجام گیرد. خطا در هر مرحله می‌تواند فرآیند را بیشتر از 12 روز ادامه دهد.

اگر قصد دارید در این نوع از شرکت‌ها فعالیت داشته باشید، حتماً موارد گفته شده را بخوانید و اساسنامه شرکت مربوطه را به طور دقیق مطالعه نمایید. اگر همچنان سؤالی در رابطه با این موضوع دارید از طریق کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید، تیم پشتیبانی سایت آماده پاسخگویی به سؤالات شما در رابطه با شرکت‌های سهامی خاص است.

سؤالات متداول

  • بر اساس آمار بیشترین انحلال شرکت‌های سهامی خاص به چه دلیلی صورت می‌گیرد؟

باتوجه به آمار بیشترین دلیل انحلال این شرکت‌ها کمبود بودجه و نداشتن توان برای تأمین آن است.

  • آیا امکان تغییر موضوع شرکت سهامی خاص وجود دارد؟

بله؛ اگر اعضا در طی فعالیت به این نتیجه برسند که لازم است موضوع شرکت تغییر کند یا مورد اصلاحیه قرار گیرد، می‌توان موضوع آن را تغییر داد.

مشاوره

تلفن تماس :

شبکه های اجتماعی :

پیام بگذارید

مشاوره

تلفن تماس:

شبکه های اجتماعی :

جدیدترین مقالات

مشاوره تخصصی حقوقی

در دعاوی حقوقی ، کیفری ، ملکی ، تجاری ، ایرانیان خارج کشور و خانواده