ماری جوانا چیست؟ مجازات کشف و ضبط چیست؟

ماری جوانا چیست؟ مجازات کشف و ضبط چیست؟

ماری جوانا یا نوعی مخدر سایکواکتیو است که مصرف آن در عملکرد مغز تغییراتی مخرب ایجاد می‌کند. این مخدر از جمله فرآورده‌های برگ و گل گیاه شاه‌دانه محسوب می‌شود. شاه‏دانه گیاهی سبز رنگ، یک ساله و دارای شاخه‏های نازک و برگ‏های نوک تیز است که محدودیت مکانی یا آب و هوایی برای رشد ندارد؛ اما مبدا اصلی آن کشورهای آسیای شرقی می‌باشد.

البته ماری جوانا یکی از صدها فرآورده‌ گیاه شاه‏دانه می‌باشد که در حال حاضر در رده دومین مخدر پرمصرف قرار گرفته است. اغلب افرادی که در معرض مصرف این مخدر قرار گرفته‌اند، جز رده سنی ۱۹ تا ۲۵ هستند که به دلیل حس سرخوشی و شادی موقت ماری ‌جوانا به سمت مصرف آن ترغیب شده‌اند.

برخلاف این دیدگاه نادرست که ماری جوانا اعتیاد آور نیست و عوارض جانبی برای بدن  ندارد، این مخدر دارای ۴۰۰ ماده شیمیایی و خطرناک برای بدن انسان است. به همین دلیل است که اغلب کشورها برای خرید و فروش یا تولید و مصرف ماری ‌جوانا همچون دیگر مخدرها قوانین مختلفی در نظر گرفته‌اند‌.

نکته مهم اینکه ماری‏جوانا دارای انواع مختلفی است که میزان و نوع نئشگی متفاوتی در افراد ایجاد می‏کنند. مخدر ماری‏جوانا مجموعه‏ای از حشیش آمریکایی ساتیوا، حشیش هندیی ایندیکا و حشیش رودرالیس است. از آنجایی که مصرف این مخدر خطرناک روز به روز در حال افزایش است، آگاهی از مضرات آن و مجازات قانونی کشت، حمل و مصرف ماری جوانا حائز اهمیت است.

مجازات کاشت ماری جوانا؟

بنابر ماده ۲ قانون مبارزه با مواد مخدر کاشت هرگونه ماده مخدر سنتی همچون خشخاش و شاهدانه برای تولید ماری جوانا و دیگر فرآورده‌ها در صورتی که بدون مجوز و برای مصارف غیر دارویی باشد، جرم محسوب می‌شود. در صورتی که شخصی به جرم کاشت ماری جوانا متهم شود در صورتی که جرم او اثبات شود برای بار اول به مجازات نقدی بار، دوم مجازات نقدی و ضربات شلاق محکوم می‌شود. همچنین مجازات کاشت ماری جوانا برای بار سوم شامل جریمه نقدی، تحمل ضربات شلاق و چند سال حبس و نهایتاً برای بار چهارم می‌تواند به حکم اعدام و مصادره اموال منجر شود.

اینفوگراف درباره ماری جوانا

جرم حمل ماری جوانا چیست؟

امروزه حمل ماری جوانا به یکی از جرم‌های متداول در اغلب کشورها تبدیل شده است. مجازات این مخدر بستگی به مقدار ماده حمل شده توسط شخص دارد. طبق قوانین مرتبط با جرایم مواد مخد، مجازات در نظر گرفته شده به ازای هر مقدار مشخص به شرح زیر است.

  1. اگر مقدار ماری جوانا حمل شده تا نهایت ۵۰ گرم باشد: مجازات آن ۵۰ ضربه شلاق و جریمه نقدی تا ۵۰ میلیون ریالی است.
  2. اگر مقدار این مخدر بیش ‌از ۵۰ تا حداکثر ۵۰۰ گرم باشد: مجازاتی شامل ۱۰ تا ۷۴ ضربه شلاق و جزای نقدی از ۳۰ تا ۹۰ میلیون ریال به همراه دارد.
  3. اگر مقدار این ماده مخدر به بالای ۵۰۰ گرم تا نهایت ۵ کیلوگرم برسد: علاوه‏بر ضربات شلاق و جریمه نقدی ۸۰ تا ۳۰۰ میلیون ریالی، ۲ تا ۵ سال حبس نیز به مجازات آن اضافه خواهد شد.
  4. حمل ۵ تا ۲۰ کیلوگرم مخدر ماری جوانا منجر به مجازات‌های ضربات شلاق جریمه نقدی و ۵ تا ۱۰ سال حبس، در صورت تکرار برای بار دوم شامل مصادره اموال به دست آمده از این جرم نیز می‌شود.
  5. اگر حمل این مخدر در مقادیر ۲۰ تا ۱۰۰ کیلوگرم باشد، به ازای هر کیلوگرم ۳۰ میلیون ریال به جریمه فوق اضافه می‏شود و ضربات شلاق و حبس نیز دارد.
  6. در نهایت حمل بالای ۱۰۰ کیلو ماری جوانا منجر به حبس ابد و در مواردی می‌تواند شامل حکم اعدام و مصادره اموال شود.

مجازات ماری جوانا در قانون 1403؟

بنابر قوانین تصویب شده در سال 1403 مجازات مخدرهای صنعتی سنتی با یکدیگر متفاوت است. طبق این قوانین و با توجه به اینکه ماری جوانا مخدری سنتی است، مجازات آن در قانون 1403 با توجه به مقدار ماده مخدر می‌تواند شامل ضربات شلاق، جریمه نقدی، حداقل ۲ تا حداکثر ۱۵ سال حبس و یا در مواردی حبس ابد، اعدام و مصادره اموال شود.

نکته مهم این است که در صورت تکرار جرم، شدت مجازات افزایش خواهد یافت‌. علاوه‏بر تمامی این موارد، مجازات‌های تبعی دیگر نظیر محروم شدن از برخی حقوق اجتماعی، ممنوعیت خروج از کشور و الزام به ترک اعتیاد از مواردی است که در قوانین 1403 درباره مخدرهای سنتی وجود دارد.

مجازات خرید یا فروش ماری جوانا در ایران؟!

با توجه به قانون ایران کاشت، حمل، خرید و فروش هرگونه ماده مخدر جرم محسوب می‌شود. همچنین طبق ماده ۲ قانون مبارزه با مواد مخدر کاشت و خرید و فروش ماری جوانا نیز به عنوان یکی از جدیدترین مخدرها، مجازات خاص خود را به دنبال دارد. البته شدت مجازات تعیین شده به مرتبه تکرار جرم نیز بستگی دارد که طبق موارد زیر است.

  1. در صورتی که شخصی برای بار اول به کاشت ماری جوانا یا هر مخدر دیگری متهم شود، شامل مجازات نقدی ۱۰ الی ۱۰۰ میلیون ریال می‌شود.
  2. تکرار بار دوم کاشت ماری جوانا جریمه نقدی ۵۰ تا ۵۰۰ میلیون ریال به همراه با ۳۰ تا ۷۰ ضربه شلاق را برای فرد به همراه خواهد داشت.
  3. تکرار این جرم برای سومین بار علاوه‏بر جریمه نقدی ۱۰۰ تا ۱ میلیارد ریال و 30 الی ۷۵ ضربه شلاق، ۲ تا ۵ سال حبس نیز دارد.
  4. تکرار چهارمین بار این جرم منجر به دستگیری و حکم اعدام خواهد شد.

مجازات کشف و ضبط ماری جوانا در خودرو؟

حمل انواع مخدرها به یکی از جرایم متداول در اغلب کشورها از جمله ایران تبدیل شده است. از همین رو هر ساله تعداد افرادی که در دام اعتیاد به مخدرهای جدیدی همچون ماری جوانا و یا تولید، حمل و خرید و فروش آن افتاده‌اند، افزایش می‌یابد‌. در صورت کشف و ضبط این مخدر در خودرو، شخص مجرم با مجازات‌های زیر مواجه خواهند شد.

  1. تا ۵۰ گرم شامل مجازات نقدی تا ۳ میلیون ریال و تحمل ۵۰ ضربه شلاق
  2. از۵۰ تا ۵۰۰ گرم شامل مجازات نقدی تا حداکثر ۱۵ میلیون ریال و تحمل ۷۰ ضربه شلاق
  3. از۵۰۰ گرم تا ۵ کیلوگرم شامل جریمه نقدی۱۵ تا ۶۰ میلیون ریال، له علاوه حداکثر ۷۴ ضربه شلاق و همچنین ۵ تا ۱۰ سال حبس
  4. بیش از ۵ کیلوگرم حکماعدام و مصادره اموال

مجازات جاساز کردن ماری جوانا در خانه دیگران؟

گاهی افرادی که به جرم کشف و ضبط ماری جوانا در خانه خود دستگیر می‌شوند ادعا می‌کنند که این مخدر متعلق به آن‌ها نیست. در این صورت افراد باید با کمک گرفتن از وکیل متخصص در زمینه مواد مخدر به اثبات این ادعا بپردازند. در صورتی که این ادعا ثابت شود فردی که مواد مخدر ماری جوانا را در منزل دیگری جاساز کرده است، بنابر تشخیص قاضی به مجازات‌های سنگین‌تری محکوم خواهد شد. مجازات سنگین‌تر به دلیل درست کردن پاپوش برای فردی بی‌گناه است.

نکته درباره ماری جوانا

بیشترین مجازات در کدوم از نوع مواد مخدر هست؟

طبق قانون، تولید، نگهداری، فروش و پخش هرگونه ماده مخدر جرم محسوب می‌شود. به طور کلی، مواد مخدر به دو دسته صنعتی و سنتی تقسیم می‌شوند که هر کدام از این دسته‌ها شامل مواد مخدر متفاوتی هستند. تفاوت در نوع مواد مخدر و میزان آن‌ها باعث شده است که میزان مجازات آن‌ها با یکدیگر متفاوت باشد.

به طور مثال نگهداری مقدار کمی شیشه حکم اعدام را در بر دارد؛ اما نگهداری تریاک حتی تا مقادیر نسبتا بالا جریمه نقدی و شلاق را در پی دارد. تعیین مجازات برای انواع مواد مخدر با توجه به میزان تاثیرگذاری آن‌ها و مخرب بودن آن‌ها تعیین شده است.

مزایای کمک گرفتن از وکیل مواد مخدر چیست؟

با توجه به این که پرونده‌های مواد مخدر با اهمیت بالایی مواجه هستند، کمک گرفتن از وکیل مواد مخدر در حل این پرونده‌ها بسیار مهم و حیاتی است. در حل پرونده‌های مواد مخدر وکیل منتخب باید از قوانین و تبصره‌های گوناگون مربوط به مبارزه با مواد مخدر به طور کامل و حرفه‌ای اطلاع داشته باشد.

دفاع از متهم به منظور اثبات بی گناهی وی، تلاش برای دریافت حکم سبک‌تر توسط قاضی، گرفتن تخفیف در مجازات، تلاش به منظور کاهش جرایم نقدی، حضور مداوم و فعال در همه مراجع قضایی مورد نیاز، تلاش در جهت اجرای حکم با تاخیر و تلاش برای آزادی متهم از مزایای کمک گرفتن از وکیل مواد مخدر به شمار می‌روند.

وکیل مواد مخدر قادر است با تکیه بر دانش و تجربه خود در این زمینه، از حقوق موکل خود به خوبی در دادگاه دفاع کند و نتیجه منصفانه‌ای را برای موکل خود به ارمغان آورد.

وکیل مواد مخدر چه تاثیری در روند پرونده دارد؟

پرونده‌های مواد مخدر جز پرونده‌های سخت و ویژه‌ محسوب می‌شوند، متهم باید برای روند پرونده خود از یک وکیل کاربلد و متخصص مبارزه با مواد مخدر که در این زمینه تجربه و سابقه درخشانی دارد، کمک بگیرد.

وکیل مواد مخدر با استناد بر تجربه و اطلاعات خود در این زمینه، کمک می‌کند تا روند پرونده به طوری پیش رود که موکل از مجازات سبک‌تر و منصافه‌ای برخوردار شود. وکیل مواد مخدر علاوه بر دفاع از متهم و تلاش برای سبک کردن مجازات آن، با تلاش‌های مداوم، بهره‌مندی از تجربه‌های خود و حضور پی در پی و فعال در مراجع قضایی باعث می‌شود

که روند پرونده سریع‌تر و هوشمندانه‌تر پیش رود. سریع پیش رفتن روند پرونده قضایی مربوط به مواد مخدر در گرو تحقیقات وکیل حرفه‌ای و به کاربردن ترفند‌های متفاوتی از جانب وی است. در برخی از موارد، وکیل مواد مخدر با تحقیقات بیشتر در صدد اثبات بی گناهی موکل خود است، بنابراین به زمان بیشتری برای حل پرونده نیاز دارد.

جمع‌بندی:
به طور کلی جرایم مربوط به مخدرها در همه کشورهای دنیا وجود دارد و هر کشور با توجه به چهارچوب و قوانین خود با افراد خطاکار در این زمینه برخورد می‏شود. در کشور ایران قوانین متعددی در رابطه با جرایم مربوط به مخدرها وجود دارد

که با توجه به سن و شرایط فرد مجرم، مقدار مخدری که تولید، حمل یا خرید و فروش شده و همچنین نوع مخدر متفاوت خواهد بود. در نهایت در صورتی که عمداً یا سهوا با جرایم مربوط به مخدرها مواجه شدید کمک گرفتن از وکیل پایه یک دادگستری می‌تواند کمک زیادی به شما و پیش رفتن پرونده‌ کند.

جهت مشاوره با وکیل موسی الرضا میر میتوانین با شماره: 09123829850 تماس حاصل فرمایید.

سوالات متداول درباره مجازات مواد مخدر ماری جوانا

تخفیف در مجازات در رابطه با جرایم مربوط به مخدرها چیست؟
در قانون جدید مربوط به مخدرها برای برخی از افراد تخفیفاتی در نظر گرفته شده است. معتادان متجاهر یعنی افرادی که خود را به مراکز رسمی ترک اعتیاد معرفی کرده‌اند، یکی از گروه‌هایی می‌شوند که مجازات آن‌ها تخفیف خواهد داشت.

مشاوره

تلفن تماس :

شبکه های اجتماعی :

پیام بگذارید

مشاوره

تلفن تماس:

شبکه های اجتماعی :

جدیدترین مقالات

مشاوره تخصصی حقوقی

در دعاوی حقوقی ، کیفری ، ملکی ، تجاری ، ایرانیان خارج کشور و خانواده