مشاوره امور حسبی—منظور از حسبی چیست؟

مشاوره امور حسبی

امور حسبیه کلمه ای می باشد که در دنیای امروز از توجه بسیار کمی برخوردار است. چون که قوانین تصویب شده در این زمینه مربوط به ۸۰ سال پیش است و لغات به کار برده شده در آن در فرهنگ امروزی بسیار ناملموس و ناشناخته می باشد. در واقع امور حسبی به اموری گفته می شود که توسط محتسب یا همان حاکم تدوین شده و در جهت اجرای در جامعه تصویب شده و برای طرف تمامی افراد لازم الاجرا می باشد. در صورت نیاز به مشاوره امور حسبی میتوانید با وکیل پایه یک دادگستری تماس بگیرید.

مشاوره امور حسبی با وکیل چه مزایای دارد؟!

امور حسبی در حقوق اسلامی، مجموعه‌ای از اموری هستند که شرع و قوانین اسلامی نیازمند اجرای آن‌ها بوده و مراجع قضایی مکلفند که بدون در نظر گرفتن هرگونه اختلافی به این امور رسیدگی کنند.

مشاوره امور حسبی، از خدمات وکیلی است که با تسلط بر تمامی این امور و تجربه کافی در زمینه امور حسبی می‌تواند به موکلان خود مشاوره داده و آن‌ها را به خوبی در این امر راهنمایی کند.

مشاوره امور حسبی، می‌تواند شما را در قبال مسائلی همچون وصیت نامه، قیومیت، ترکه متوفی، غایب مفقود الاثر یا محجورین، تفکیک مالی، تقسیم اموال و میراث و سایر مسائل مربوط به حقوق شخصی و خانوادگی افراد، آگاه کرده و مسیری درست برای حق خواهی به شما نشان دهد.

برای دریافت مشاوره تخصصی در امور حسبی می‌توانید با یک وکیل پایه یک دادگستری در ارتباط باشید. وکیل موسی الرضا میر در این زمینه پاسخگوی نیاز شما می‌باشد. برای ارتباط با این وکیل می‌تواند از سایت اینترنتی آن یا شماره 09123829850 استفاده کنید.

اهمیت مشاوره امور حسبی چیست؟

مشاوره امور حسبی، اهمیت بسیاری دارد. در امور حسبی، که بر اساس احکام شرعی و قوانین اسلامی تعیین می‌شوند، مشاوره باعث می‌شود که افراد قبل از اتخاذ تصمیمات مهم با توجه به نظر متخصصان و مراجع حقوقی، اقدام کنند. با این وجود، به دلایل و شرایط خاصی، برخی از افراد ممکن است از انجام امور حسبی معاف شوند.

به عنوان مثال، در برخی موارد، افراد می‌توانند با توافق و تعهدات قبلی، به صورت داوطلبانه از رسیدگی به امور حسبی معاف شوند. همچنین، در مواردی ممکن است به دلیل عدم اهلیت و شرایط خاص، فردی از رسیدگی به امور حسبی مستثنی باشد. در چنین مواقعی وکیل امور حسبی و مشاوره امور حسبی آنلاین از او نقش مهمی را ایفا می‌کند.

بهترین مشاوره امور حسبی به افراد کمک می‌کند تا تصمیماتی که درباره مسائل حسبی می‌گیرند، دقیق و صحیح باشند. توجه به نظر متخصصان و مراجع حقوقی کمک می‌کند تا از اشتباهات قانونی و مشکلات آتی جلوگیری شود. همچنین، با داشتن اطلاعات و آگاهی لازم که در طول مشاوره امور حسبی بدست آمده، افراد می‌توانند از حقوق خود بهره‌مند شده و از تضعیف و زیان دیدن در مسائل حسبی جلوگیری کنند.

یکی دیگر از مزایای مشاوره امور حسبی، پیشگیری از وقوع اختلافات و منازعات بین افراد است. آن‌ها با دریافت مشاوره، تصمیمات خود را بر اساس اصول و مبانی شرعی اخذ می‌کنند. به عبارتی می‌توان گفت مشاوره در این امور موجب استقامت در برابر ارزش‌های دینی و رعایت آن‌هاست.

در نهایت باید گفت، اهمیت مشاوره امور حسبی در دقت و صحت تصمیمات حقوقی، جلوگیری از هرگونه اشتباه حقوقی و منازعه قانونی، رعایت عدالت و اصول شرعی، قابل بررسی است.

تعریف حسبه در اصطلاح حقوقی چیست؟

به اموری می گویند که دادگاه ها باید بدون ملاحظه این که در آن ها اختلاف مرافعه ای وجود پیدا کرده است یا نه، وارد رسیدگی شوند و تصمیم مناسبی بگیرند. حسبه بر وزن ترمه از مفهوم اعتراض و تعرض به امری گرفته شده و امور حسبی، اموری است که اقدام مقامات رسمی در آن ها حاجت به شکوی و خصومت و تظلم ندارد، بلکه مقامات صلاحیتدار باید خود به خود متعرض و متصدی آن امور شوند.

Duties of lawyers for Iranians living abroad

برای رسیدگی به امور حسبی باید به کدام دادگاه مراجعه کنیم؟

براساس قانون جمهوری اسلامی ایران، دادگاه های حقوقی به امور حسبی رسیدگی می کنند. همچنین در مواردی نیز شورا های حل اختلاف و دادگاه های خانواده که جزئی از دادگاه های حقوقی محسوب می شوند نیز رسیدگی به این امور را در اختیار دارند.

امور حسبی از شرایط ویژه و پیچیده ای برخوردار هستند و بهتر است قبل از هر اقدامی با افراد آگاه مشورت کنید. همچنین لازم است بدانید که احکام امور حسبی حتی بدون دعوا نیز رسیدگی می شوند. دادگاه موظف است که امور حقوقی مربوطه را رسیدگی کند و در رابطه با آن ها حکم صادر نماید.

اختیارات قاضی در امور حسبی کدامند؟!

در امور حسبی قاضی برای مصالح اجتماعی، آزاد می باشد هرگونه تحقیق را بدون درخواست طرفین دعوا به عمل آورد و در تمام مواقع رسیدگی می تواند دلایل را که مورد استناد واقع می شود را قبول نماید. قانون امور حسبی به اموری نظیر قیمومت، ترکه میت، غائب مفقودالاثر و موارد مرتبط با آن ها می ‌پردازد.

دادستان در قبال این امور نیز دارای وظایفی می باشد.

برابر با بند ‎‎‎۳ ماده ‎‎۸۴ قانون آیین دادرسی مدنی، در صورتی ‎که‎‎‎ خواهان به جهتی از جهات قانونی مانند صغر، عدم رشد، جنون يا ممنوعيت از تصرف در اموال در نتيجه حكم ورشكستگی اهليت قانونی برای اقامه‎ دعوی نداشته باشد، ایراد عدم اهلیت پذیرفته خواهد شد و دادگاه قرار رد دعوی را صادر می‎ نماید.

خلاصه مطلب:
امور حسبی بر اساس مبانی شرعی و احکام دینی تعیین می‌شوند و هدف آن‌ها، حفظ اصول اسلامی و تسهیل در برقراری عدل و انصاف است. لازم به ذکر است که دادگاه‌های عمومی یا حقوقی ذی‌ربط به این مسائل رسیدگی کرده و تصمیم درست را حتی در صورت عدم وجود هرگونه اختلاف و منازعه، اتخاذ می‌کنند.

در این مقاله به امور حسبی و نقش مشاور و وکیل در این امور پرداختیم. برای کسب اطلاعات بیشتر با وکیل موسی الرضا میر از طریق شماره 09123829850 در تماس باشید.

سوالات متداول از وکیل امور حسبی

مشاوره امور حسبی چه اهمیتی دارد؟
مشاوره تخصصی در امور حسبی اهمیت بسیاری دارد و می‌تواند به افراد کمک کند تا تصمیمات درست و متعادلی را در امور حسبی گرفته و حقوق خود را حفظ کنند.

منظور از امور حسبی چیست؟
تمامی اموری که بر اساس اسلام و شرع، دادگاه‌ها مکلف به تصمیم‌گیری در قبال آن‌ها هستند؛ مانند ارثیه، ازدواج و طلاق، وصیت نامه و غیره.

مراجع قضایی صالح در رسیدگی به امور حسبی کدامند؟
دادگاه‌های حقوقی در صلاحیت رسیدگی به امور حسبی هستند. دادگاه‌های عمومی و خانواده یا شورای حل اختلاف نیز بنا بر مشکل ایجاد شده می‌توانند به خوبی به این امور رسیدگی کنند.

مشاوره

تلفن تماس :

شبکه های اجتماعی :

پیام بگذارید

مشاوره

تلفن تماس:

شبکه های اجتماعی :

جدیدترین مقالات

مشاوره تخصصی حقوقی

در دعاوی حقوقی ، کیفری ، ملکی ، تجاری ، ایرانیان خارج کشور و خانواده