گیاهان ممنوعه تولید مواد مخدر

گیاهان ممنوعه تولید مواد مخدر

گیاهان ممنوعه تولید مواد مخدر موضوعی است که از دیرباز تا به امروز توجه و مناقشه‌های فراوانی را به خود جلب کرده است. این گیاهان، به دلیل ترکیبات شیمیایی خاص خود، قدرت نفوذ قوی به سیستم عصبی در کنار اثرات ذهنی یا روانی قوی، دارند. بنابراین، استفاده از این گیاهان به عنوان مواد مخدر باعث ایجاد اعتیاد، ضررهای جسمی و ذهنی جدی و حتی مرگ می‌شود. با وجود اینکه قوانین و مقررات محدودیت‌هایی برای تولید، فروش و مصرف مواد مخدر قرار داده‌اند، اما تولیدکنندگان و قاچاقچیان همواره به دنبال راه‌هایی برای اجتناب از قوانین هستند. گیاهان ممنوعه تولید مواد مخدر در این زمینه نقش مهمی ایفا می‌کنند؛ چرا که، بیشتر ترکیبات شیمیایی جدیدی که قابلیت ایجاد اثرات مشابه مواد مخدر را دارند، از این گیاهان استخراج می‌شوند. در این مقاله به بررسی موضوعی این گیاهان و مجازات ناشی از کشت و برداشت آن‌ها می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

برای ارتباط با بهترین وکیل مواد مخدر کلیک کنید.

ویژگی وکیل کیفری خوب


مجازات کشت گیاهان ممنوعه تولید مواد مخدر

دعاوی مربوط به گیاهان ممنوعه تولید مواد مخدر به نوعی از دسته دعاوی کیفری محسوب شده که در حیطه کاری وکیل کیفری می باشد و به دلیل تاثیر منفی بر جان و مال و آبروی افراد و اثرگذاری بر رشد اقتصادی و فرهنگی یک جامعه از اهمیت بالایی در رسیدگی حقوقی برخوردار هستند. از این رو باید گفت، در ایران، کشت گیاهان ممنوعه جهت تولید مواد مخدر با مجازات سنگینی همراه است. با این وجود با توجه به پرونده متهمان و نظر و علم قاضی، در صورتی که مجرمی برای اولین تجربه مرتکب این جرم شده باشد، برای او تنها حکم جریمه نقدی از 10 تا 100 میلیون ریال صادر می‌شود ولی حکم مجازات کشت گیاهان ممنوعه جهت تولید مواد مخدر در تکرار دوم، علاوه بر جزای نقدی از 50 تا 500 میلیون ریال، 30 تا 70 ضربه شلاق است. جالب است بدانید که تکرار این جرم در دفعه سوم، حداقل 1 و حداکثر 70 ضربه شلاق در پی داشته و مجرم محکوم به پرداخت 100 میلیون تا 1 میلیارد ریال جریمه نقدی و تحمل دو تا پنج سال حبس در زندان است.

همچنین در قانون جدید مبارزه با مواد مخدر و قانون اصلاحات آن، کشت خشخاش مطلقاً و کشت شاهدانه به منظور تولید مواد مخدر جرم هستند و مجازات‌هایی هم برای آن در نظر گرفته شده است. از جمله در ماده یک این قانون، عنوان شده  که کشت شاهدانه به منظور تولید مواد مخدر جرم بوده و مجرم محکوم به جریمه نقدی و ضربات شلاق و زندان است؛ اما تکرار جرم  برای بار چهارم، حکم اعدام برای او خواهد داشت. حتی نگهداری بذر شاهدانه و مخفی کردن آن هم در صورت احراز قصد تولید مواد مخدر از آن‌ها جرم تلقی شده و برای آن مجازات‌هایی در نظر گرفته شده است.

حشیش ماده‌ای جامد اما بسیار نرم است که از تجمیع ترایکوم‌های گیاه مؤنث شاه‌دانه به روش‌های مختلف از جمله الک دستی، حشیش حبابی در آب سرد یا مالیدن دستان به بافت رزینی گیاه در هنگام گلدهی به دست می‌آید که به این روش چرس می‌گویند. حشیش اثراتی مشابه ماری جوانا (علف، کانابیس، شاهدانه، گل) دارد.

منبع

تولید گیاهان ممنوعه مواد مخدر در خانه

تولید گیاهان ممنوعه مواد مخدر در خانه ممنوع و به منزله جرم بوده و در قوانین جاری مبارزه با مواد مخدر مشخص شده است. کشت خشخاش و کوکا مطلقاً و کشت شاهدانه به منظور تولید مواد مخدر ممنوع می‌باشد و مجازات‌های مختلفی با توجه به میزان ماده مکشوفه و تعداد دفعات تکرار جرم برای فرد مجرم در پی دارد. توجه به این نکته ضروری است که کاشت هر مقدار از گیاهان ممنوعه تولید مواد مخدر در خانه و در هر فضایی چه باغچه و چه گلخانه‌ای بزرگتر، جرم انگاشته شده و به منزله قانون قابل پیگیری است. با این وجود می‌توان برای چنین افرادی مجازات‌های سنگینی در نظر گرفت و چه بسا بهتر است هر یک از آن‌ها به کمک یک وکیل متخصص به امور حقوقی پرونده خود رسیدگی کنند.

لیست گیاهان ممنوعه تولید مواد مخدر

یکی از خصوصیات بارز گیاهان ممنوعه تولید مواد مخدر، تنوع فراوانی است که در این دسته قرار دارد. این گیاهان به صورت طبیعی در بسیاری از نقاط جهان یافت شده و همچنین ممکن است به صورت قاچاق و تولید غیرمجاز در برخی مناطق حمل و نقل شوند. از جمله گیاهان ممنوعه معروف می‌توان به ماریجوانا، کوکائین، هروئین، لس‌آمفتامین و اکستازی اشاره کرد. اما لیست گیاهان ممنوعه مواد مخدر شامل انواع فرآورده‌های گیاهان خشخاش، شاهدانه، کوکا و ترکیبات شیمیایی مشابه است که مصرف آنها موجب اعتیاد می‌گردد. در این لیست، تریاک نیز به عنوان یکی از مواد مخدر ذکر شده است که از گیاه خشخاش به دست می‌آید. همچنین، باید توجه داشت که خرید و فروش ، جابجایی و پنهان کردن این گیاهان ممنوعه در اکثر نقاط جهان ممنوع می‌باشد و برای آن مجازات در نظر گرفته می‌شود. در رابطه با مجازات حمل مواد مخدر در مقاله ای جداگانه آن را بررسی کرده ایم برای اطلاعات بیشتر مطالعه کنید.

نمونه پرونده های کار شده وکیل

خلاصه مطلب

در این مقاله به بررسی گیاهان ممنوعه تولید مواد مخدر و جرائم و دعاوی مربوط به آن‌ها پرداختیم. بهتر است بدانید که برای این جرائم مجازات‌های سنگینی در نظر گرفته می‌شود و برخی از گیاهان خاص نیز در این دسته قرار دارند. برای کسب اطلاعات قانونی بیشتر در این زمینه بهتر است با وکیل موسی الرضا میر به عنوان وکیل پایه یک دادگستری از طریق شماره 09123829850 در ارتباط باشید.

 سوالات متداول

  1. گیاهان ممنوعه تولید مواد مخدر کدامند؟

گیاهان ممنوعه تولید مواد مخدر شامل انواع گیاهان خشخاش، شاهدانه، کوکا و غیره است.

  1. وکیل متخصص در این زمینه چه نقشی دارد؟

وکیل متخصص مواد مخدر باید با قوانین و مقررات مربوط به مواد مخدر آشنا باشد و بتواند بهترین دفاع را برای موکل خود ارائه دهد.

  1. دادگاه صالح برای رسیدگی به این دعاوی کدام است؟

دادگاه‌های صالح برای رسیدگی به دعاوی مربوط به تولید، فروش و مصرف مواد مخدر، دادگاه‌های کیفری هستند.

مشاوره

تلفن تماس :

شبکه های اجتماعی :

پیام بگذارید

مشاوره

تلفن تماس:

شبکه های اجتماعی :

جدیدترین مقالات

مشاوره تخصصی حقوقی

در دعاوی حقوقی ، کیفری ، ملکی ، تجاری ، ایرانیان خارج کشور و خانواده