شرط داوری چیست و چه کاربردی دارد؟

شرط داوری چیست و چه کاربردی دارد؟

برای پاسخ به سؤال شرط داوری چیست می‌توان گفت بدین معناست که وقتی قراردادی میان طرفین امضا می‌شود، می‌توانند توافق کنند که اگر اختلافی در قرارداد رخ داد به دادگاه مراجعه نکنند و اگر این توافق به صورت شرط در قرارداد ذکر شود، شرط داوری نامیده می‌شود. همچنین از مزایا این شرط می‌توان به سرعت بخشیدن در حل کردن اختلافات در میان طرفین اشاره کرد. برای اطلاع کامل‌تر از مراحل اخذ شرط داوری در قرارداد‌ها می‌توانید از وکیل پایه یک دادگستری در تهران کمک بگیرید تا راهنمایی‌های لازم را در اختیار شما عزیزان قرار دهد. در ادامه با چگونگی شرط داوری و خصوصیات شرط داوری به طور دقیق‌تر و جزئی‌تر می‌پردازیم.

شرط داوری چیست؟

شرط داوری از لحاظ حقوقی یک تعهد در قرارداد‌ها است. هنگامی که این شرط در قراردادی ذکر شود، به این معناست که اگر در آینده دور یا نزدیک طرفین قرارداد اختلافی با یکدیگر پیدا کردند، برای حل و فصل مشکلات به دادگاه مراجعه نکنند. همچنین زمانی این شرط برقرار است که توسط همه اعضا قرارداد تأیید شده باشد و همگی موافقت خودشان را برای حل مشکلات از طریقه داوری اعلام کرده باشند.

شرط داوری به دو شکل است:

  1. شرط داوری که در قرارداد اصلی ذکر شود و قسمتی از قرارداد قرار می‌گیرید.
  2. شرط داوری که قراردادی جداگانه و متخص به خود دارد.

شرط داوری چگونه است؟

شرط داوری چگونه است؟

شاید برای شما سؤال باشد که شرط داوری چگونه است! همانطور که در پاسخ به سؤال شرط داوری چیست دانستید، با امضا قراردادی که در آن شرط داوری ذکر شده باشد، امکان رسیدی به مشکلات طرفین از طریق مراجع قضایی امکان‌پذیر نیست. در این صورت باید داور یا با توجه به نظر همه طرفین قرار داد انتخاب شود تا موضوع را بررسی کرده و به آن رسیدگی کنند.

همچنین شرط داوری یکسری شروط دارد که عبارتند از:

  • مشخصات داور یا داوران: در قرارداد شرط داوری باید مشخصات کامل داور یا داوران ذکر شده باشد تا از وقوع مشکلات احتمالی پیشگیری شود.
  • مشخصات طرفین دعوا: در قرارداد باید مشخصات طرفین دعوا به طور کامل و دقیقه ذکر شود.
  • مدت زمان داوری: طبق ماده 458 قانون دادرسی مدنی، طرفین برای شرط داوری باید مدت زمانی را تعیین کنند. اگر این مدت از طرف طرفین قرارداد مشخص نشود، به صورت خودکار طبق قانون 484 این شرط تا 3 ماه اعتبار دارد (این مدت با توافق طرفین قرارداد قابل تمدید است. ) و شروع آن از زمانی است که موضوع اختلاف برای انجام داوری به داور ارائه می‌شود.
  • موضوع داوری: در قرارداد باید ذکر شده باشد که داور یا داوران در مورد چه موضوعاتی می‌توانند اظهارنظر داشته باشند.

شرط سنی آزمون داوری

هم اکنون برای آزمون داوری شرط سنی خاصی اعلام نشده است اما طبق قوانین آیین‌نامه داوری می‌توان گفت حداقل سن برای آزمون و گرفتن پروانه برای داوری 25 سال و حداکثر سن 65 سال در نظر گرفته شده است. بدین صورت کسانی که در روز آزمون 25 سالشان تمام شده و همچنین سنشان زیر 65 سال باشد، می‌توانند در آزمون داوری شرکت کنند.

استقلال شرط داوری چیست؟

موضوع استقلال شرط داوری جز مهمترین اصول شرط داوری محسوب می‌شود زیرا اعتبار و مفید بودن شرط داوری را ضمانت می‌کند. استقلال در قرارداد‌هایی که شرط داوری در آن‌ها قید شده بدین گونه است که اگر قرارداد فسخ شود، شرط داوری برقرار بوده و به آن سرایت نمی‌کند. همچنین این مستقل بودن به اراده ضمنی خود طرفین قرارداد مربوط است.

شرط داوری در حقوق بین‌الملل

شرط داوری در حقوق بین‌الملل

یکی از شروط مهم و حتمی در قرارداد‌های بین‌المللی، شرط داوری است. اکثر شرط داوری در حقوق بین‌الملل به گونه‌ای است که در خود قرارداد ذکر می‌شود. این شروط معمولاً ساده و مختصر است و ضمانتی برای توافق طرفین است که برای حل مشکلات به داوری مراجعه می‌کنند. به عنوان مثال تجارت‌هایی مانند حمل و نقل، بیمه، خرید و فروش کالا، خدمات مشاره‌ای و غیره می‌توانند از شرط داوری در قراردا‌هایشان استفاده کنند. برای اطلاع دقیق‌تر از این موضوع می‌توانید از بهترین وکیل حقوقی تهران کمک بگیرید.

خصوصیات شرط داوری

خصوصیات شرط داوری در حقوق ایران و بین‌الملل به شرح زیر است:

  1. درست است که شرط داوری به صورت شفاهی ممکن است ولی بهتر است این شرط به صورت کتبی ثبت شود.
  2. خصوصیات داور به صورت کامل در قرارداد ذکر شد باشد.
  3. محلی که داور در آن اقدام به داوری خواهد کرد و می‌توان اظهارنظر داشته باشد به طور واضح مشخص شده باشد.
  4. حدود اختیارات داور یا داوران در قرداد مشخص گردد.
  5. مدت زمان داوری به طور دقیق ثبت شود. (این مدت زمان با موافقت طرفین قرارداد قابل تمدید است)
  6. بهتر است موافقت نامه داوری دارای قوانین حاکم بر داوری باشد.
  7. داور یا داوران باید صلاحیت کامل برای این امر را داشته باشند.
  8. شرط داوری به این معناست که برای رسیدگی به مشکلات مراجعه به دادگاه سلب شده است.

مشاوره

تلفن تماس :

شبکه های اجتماعی :

پیام بگذارید

مشاوره

تلفن تماس:

شبکه های اجتماعی :

جدیدترین مقالات

مشاوره تخصصی حقوقی

در دعاوی حقوقی ، کیفری ، ملکی ، تجاری ، ایرانیان خارج کشور و خانواده