مجازات استفاده از مواد مخدر گل و مجازات حمل و قاچاق

مجازات استفاده از مواد مخدر گل

به موجب قانون مبارزه با مواد مخدر در کشور ایران، مصرف، تولید، خرید و فروش، حمل و نگهداری هرگونه مواد مخدر هر میزان که باشد جرم محسوب می‌شود و دارای مجازات است. جرم مصرف، تولید، خرید و فروش، حمل و نگهداری مواد مخدر به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله این موارد می‌توان به نوع مخدر، مقدار ماده مخدر و غیره وابسته باشد.

ما در این مقاله قصد داریم به بررسی مجازات استفاده از مواد مخدر گل، جرم استعمال مواد مخدر گل، جرم حمل مواد مخدر گل، جرم خرید مواد مخدر گل و مجازات حمل مواد مخدر گل بپردازیم. چنانچه در این زمینه سؤال دارید می‌توانید این مقاله را تا انتخا مطالعه نمایید و یا با مشاوران ما تماس حاصل فرمایید.

شاه‌دانه (به انگلیسی: Cannabis) که در فرهنگ عامه با نام‌های گراس، علف، ماریجوانا یا گل نیز شناخته می‌شود، یک مادهٔ فعال‌کنندهٔ روان است که از آن برای اهداف تفریحی یا درمانی بهره می‌برند. ماری‌جوانا از برگ و گل گیاه شاه‌دانه به دست می‌آید و همانند همهٔ فرآورده‌های گیاه شاه‌دانه، تتراهیدروکانابینول (تی‌اچ‌سی) ترکیب مؤثر و عامل اصلی آثار سرخوشی‌آور آن است که تنها یکی از صدها ترکیب شناخته‌شدهٔ گیاه شاهدانه به‌شمار می‌رود.

ویژگی وکیل کیفری خوب

جرم استعمال مواد مخدر گل چیست؟

ماری جوانا، یکی از انواع مواد مخدر است که از گیاه شاهدانه تهیه می‌شود. این ماده، دارای اثرات روان‌گردان است و می‌تواند باعث تغییراتی در خلق و خو، هوشیاری و ادراک فرد شود. مصرف ماری جوانا در ایران، طبق قانون مبارزه با مواد مخدر، جرم محسوب می‌شود. مجازات استفاده از مواد مخدر گل، بر حسب مقدار مصرف، متفاوت است.

در قوانین ایران برای جرم استعمال مواد مخدر گل قانونی مخصوص نوشته نشده است، به همین دلیل مجازات مصرف، خرید و فروش، قاچاق، و حمل و نگهداری ماری جوانا با حشیش یکسان است. بنابراین، مجازات مصرف ماری جوانا، همانند مجازات مصرف حشیش، بر حسب مقدار مصرف، متفاوت است.

مجازات مصرف گل در قانون اسلامی چیست؟

مطابق قانون مبارزه با مواد مخدر، مجازات استفاده از مواد مخدر گل، بر حسب مقدار مصرف، به شرح زیر است:

برای بار اول:

  1. اگر مقدار مصرف کمتر از ۵۰ گرم باشد، مجازات آن ۲۰ تا ۷۴ ضربه شلاق و ۱ تا ۵ میلیون ریال جزای نقدی است.
  2. اگر مقدار مصرف ۵۰ گرم یا بیشتر باشد، مجازات آن ۳۰ تا ۷۴ ضربه شلاق و ۱ تا ۵ میلیون ریال جزای نقدی است.

برای بار دوم به بعد:

  1. اگر مقدار مصرف کمتر از ۵۰ گرم باشد، مجازات آن ۶ ماه تا یک سال حبس و ۱ تا ۵ میلیون ریال جزای نقدی است.
  2. اگر مقدار مصرف ۵۰ گرم یا بیشتر باشد، مجازات آن یک تا سه سال حبس و ۱ تا ۵ میلیون ریال جزای نقدی است.

جرم حمل مواد مخدر گل:

مجازات استفاده از مواد مخدر گل: در جامعه امروزی بسیاری از جوانان برای سرگرمی و برخی مشکلات جامعه از جمله بی پولی به سمت استعمال مواد مخدر گل روی آورده‌اند. این مخدر نسبت به دیگر مخدر‌های صنعتی و سنتی از قیمت پایین‌تری برخوردار است، همچنین دسترسی اسان و سریعی دارد و به فرد مصرف‌کننده احساس سرخوشی می‌دهد.

این موضوع می‌تواند برای جوانان کشور بسیار دردسر ساز باشد. برخی در این باورند حمل مخدر گل جرم محسوب نمی‌شود اما باید بگوییم که اشتباه فکر می‌کنید. چنانچه شما یا یکی از اعضای خانوادتان درگیر جرم حمل مواد مخدر گل و یا جرم خرید مواد مخدر گل شده‌اید اصلاً نگران نباشید ابتدا سعی کنید خونسردی خود را حفظ کنید و سپس با مجموعه ما تماس حاصل فرمایید تا بهترین بهترین وکیل مواد مخدر با تجربه را در اختیار شما قرار دهیم.

مجازات قاچاق مواد مخدر گل چیست؟

  1. اگر مقدار قاچاق کمتر از ۵۰ گرم باشد، مجازات آن ۱۰ تا ۲۰ سال حبس و ۲ تا ۵ میلیون ریال جزای نقدی است.
  2. اگر مقدار قاچاق ۵۰ گرم یا بیشتر باشد، مجازات آن اعدام است.

مجازات جرم حمل مواد مخدر گل به چه عواملی بستگی دارد؟

مجازات استفاده از مواد مخدر گل: طبق قانون مبارزه با مواد مخدر، جرم محسوب می‌شود. مجازات حمل مواد مخدر گل، بر حسب مقدار حمل و برخی عوامل دیگر متفاوت است که در این بخش به عوامل مؤثر در مجازات حمل مواد مخدر گل خواهیم پرداخت.

مجازات حمل مواد مخدر گل، بر حسب عوامل زیر، متفاوت است:

  1. مقدار مواد مخدر:
    مقدار مواد مخدر حمل شده، تأثیر مستقیمی بر میزان مجازات دارد. هرچه مقدار مواد مخدر حمل شده بیشتر باشد، مجازات سنگین‌تر خواهد بود.
  2. شرایط حمل مواد مخدر:
    شرایط حمل مواد مخدر، نیز می‌تواند بر میزان مجازات تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، اگر مواد مخدر در مکان عمومی یا در نزدیکی مدارس و اماکن مذهبی حمل شود، مجازات سنگین‌تر خواهد بود.
  3. سابقه کیفری متهم:
    سابقه کیفری متهم، نیز می‌تواند بر میزان مجازات تأثیر بگذارد. اگر متهم دارای سابقه کیفری باشد، مجازات سنگین‌تر خواهد بود.

علاوه بر عواملی که در بالا ذکر شد، عوامل دیگری نیز می‌توانند بر مجازات حمل مواد مخدر گل تأثیر بگذارند. به عنوان مثال، اگر متهم در هنگام حمل مواد مخدر، مسلح باشد، مجازات سنگین‌تر خواهد بود. همچنین، اگر متهم، مواد مخدر را برای فروش حمل کند، مجازات سنگین‌تر در پیش رو متهم خواهد بود.

در نهایت، باید توجه داشت که مجازات استفاده از مواد مخدر گل، توسط دادگاه تعیین می‌شود. دادگاه، با توجه به عوامل مختلف، از جمله عوامل ذکر شده در این بخش، مجازات مناسب را تعیین خواهد کرد.

نمونه پرونده های کار شده وکیل مواد مخدر
Examples of worked cases of a drug lawyer

بررسی ابعاد مختلف جرم خرید مواد مخدر گل

امروزه مواد مخدر گل جزء شایع‌ترین مواد مخدر در بین اقشار جامعه است. طبق ماده ۴ قانون مجازات اسلامی هرکسی مواد مخدر خریداری یا حمل کند، با توجه به مقدار آن به مجازات زیر محکوم می‌شود

یکی از شایع‌ترین مواد مخدر‌های مصرفی میان جوانان طبق ماده 4 قوانین مجازات اسلامی، خرید و حمل هر گونه ماده مخدر جرم محسوب می‌شود و مجازات در پی خواهد داشت. با توجه به نوع ماده مخدر، مقدار مخدر، شرایط دستگیری و غیره بستگی دارد که در بخش قبل به عوامل تأثیر‌گذار در مجازات استفاده از مواد مخدر گل پرداختیم.

چنانچه شما درگیر پرونده مربوط به مواد مخدر گل هستید بهتر است با یک وکیل پایه یک دادگستری صحبت کنید و از وی مشاوره بگیرید تا در مسیر درستی قرار بگیرید.

مجازات حمل مواد مخدر گل چیست؟

مطابق قوانین، مجازات حمل مواد مخدر گل و ماری جوانا مانند مخدر حشیش به شرح زیر است:

  1. مجازات حمل مواد مخدر گل تا 50 گرم:
    می‌تواند تا 3 سال حبس به همراه جریمه نقدی به همراه داشته باشد و همچنین تا 50 ضربه شلاق به دستور دادگاه برای فرد صادر شود.
  2. مجازات حمل مواد مخدر گل بیش از 50 گرم تا 500 گرم:
    می‌تواند 5 الی 15 میلیون ریال جریمه نقدی به همراه داشته باشد و 40 تا 74 ضربه شلاق به همراه جریمه نقدی برای فرد متهم صادر شود.
  3. جرم حمل مواد مخدر گل بیش از 500 گرم تا 5 کیلو گرم:
    می‌تواند برای شما 15 الی 60 میلیون ریال جریمه نقدی به همراه 40 تا 74 ضربه شلاق به همراه داشته باشد، همچنین به صلاح دادگاه 2 تا 5 سال حبس نیز به همراه خواهد داشت.
  4. جرم حمل مواد مخدر گل بیش از 5 تا 20 کیلو گرم:
    60 تا 200 میلیون تومان برای فرد متهم جریمه نقدی به همراه دارد. 50 تا 74 ضربه شلاق و 5 تا 10 سال حبس نیز برای فرد متهم صادر خواهد شد. چنانچه جرم مجدد تکرار شود علاوه بر مجازات ذکر شده اموال متهم نیز توقیف خواهد شد. چنانچه متهم برای بار سوم دستگیر شود حکم اعدام و مصادره مجدد اموال برای وی صادر خواهد شد.
  5. جرم حمل مواد مخدر گل بیش از 20 تا 100 کیلوگرم:
    علاوه بر مجازات ذکر شده در چهارمین مورد به ازای هریک کیلوگرم ٢ میلیون ریال به مجازات جزای نقدی متهم اضافه می‌شود و در صورت تکرار جرم حکم اعدام و مصادره اموال برای فرد متخلف صادر می‌شود.
  6. جرم حمل مواد مخدر گل بیشتراز 100 کیلوگرم:
    علاوه بر جزای نقدی و شلاق ذکر شده در مورد ۴ و ۵، مجرم به حبس ابد محکوم می‌شود و در چنانچه به او عفو بخورد و بتواند از زندان ازاد شود و مجدداً مرتکب جرایم مربوط به مواد مخدر شود، جکم اعدام و مصادره اموال برای وی صادر خواهد شد. اعدام خواهد شد.

خلاصه مطلب:
حمل، خرید، فروش و استعمال مواد مخدر گل در قوانین کشور ایران جرم محسوب می‌شود و با توجه به مقدار مخدر، شرایط دستگیری و عوامل دیگر مجازات حبس، جریمه نقدی، شلاق و در برخی شرایط خاص حکم تعدام و مصادره اموال متهم را در پی خواهد داشت.

چنانچه شما یا اطرافیانتان درگیر جرایم مربوط به مواد مخدر شده‌اید، به همراه داشتن وکیل امری ضروری محسوب می‌شود تا شما را در جریان مجازات استفاده از مواد مخدر گل قرار دهد. برای پیدا کردن وکیل کیفری خوب می‌توانید با وب سایت ما تماس حاصل فرمایید تا مشخصات و اطلاعات بهترین وکلا در حوزه مواد مخدر در اختیار شما قرار بگیرد.

مشاوره

تلفن تماس :

شبکه های اجتماعی :

پیام بگذارید

مشاوره

تلفن تماس:

شبکه های اجتماعی :

جدیدترین مقالات

مشاوره تخصصی حقوقی

در دعاوی حقوقی ، کیفری ، ملکی ، تجاری ، ایرانیان خارج کشور و خانواده