مدت اعتبار چک تاریخ دار! ایا چک تاریخ گذشته اعتبار دارد؟

مدت اعتبار چک تاریخ دار!

مدت اعتبار چک تاریخ دار؟ چک تاریخ گذشته را چه زمانی برگشت بزنیم؟امروزه با وجود چک های صیادی و استفاده از آنها در معاملات حمایت هایی قانونی از چک ها شده است. در این مقاله قصد داریم مدت اعتبار چک تاریخ دار را از نظر وکیل پایه یک دادگستری کنیم.

تعریف چک:

متناسب با ماده 310 قانون تجارت می‌توانیم تعریفی واحد از چک در قانون ارائه کنیم؛ چک یک سند مالی است که توسط یک فرد یا شرکت صادر می‌شود و به عنوان یک ابزار مالی قوی برای پرداخت وجوه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با استفاده از این چک، صادرکننده قادر است مبلغی از وجوهی را که در بانک یا مؤسسه مالی دیگری در حساب خود نگهداری می‌کند، به صورت کامل یا جزئی بازپس گیری (مسترد) کند یا به شخص دیگری انتقال دهد. به عبارت دیگر، صادرکننده چک می‌تواند وجه مشخص شده در چک را به صورت نقدی دریافت کرده یا به نفع دارنده چک، به او واگذار کند.

مقاله مرتبط: وکیل بانکی

انواع چک:

از جمله اطلاعات مهمی که باید بدون هیچ خط خوردگی و با قلمی واضح در چک نوشته شوند عبارتند از مبلغ چک، تاریخ واگذاری و محل صدور و از همه مهمتر اعتبار چک یعنی امضای صادر کننده. یکی دیگر از موارد مهمی که در هنگام صدور و دریافت چک باید به آن دقت کرد، مدت اعتبار چک تاریخ دار است.

چک انواع مختلفی دارد که هرکدام از آن‌ها، صادر کننده و دارنده را در شرایطی خاص قرار می‌دهند. از جمله انواع چک می‌توان اشاره کرد به چک عادی، تایید شده، تضمین شده، چک رمزدارد یا بین بانکی، چک مسافرتی یا سفید امضا و چک مدت دار.

مهلت اعتبار چک چه مدت است؟

چک به عنوان یک سند مالی، دارای مدت اعتباری است که از زمان دریافت آن از بانک شروع می‌شود و از آن تاریخ، مدت اعتبار چک تاریخ دار به اندازه ۳ سال است. دریافت کننده چک باید به خاطر داشته باشد 

که سررسید چک‌های او بیش از سه سال اعتبار ندارند، زیرا بعد از این تاریخ به صرف قانون تجارت، چک اعتباری نخواهد داشت. اما این موضوع باعث نمی‌شود که دارنده چک بعد از سه سال قادر به اقداماتی نباشد. در واقع، باید در نظر داشت که ضمانت‌های اجرایی برای چک پس از سه سال قابل اعمال نیستند.

فرایند صدور چک به گونه‌ای تنظیم شده است که از صدور چک‌های بی‌محل جلوگیری شود و مشکلاتی در این زمینه ایجاد نشود. به استناد قانون تجارت، چک‌های بی‌تاریخ از هیچ‌گونه اعتباری برخوردار نیستند و به همین دلیل چک بی‌تاریخ در هیچ بانکی وصول نمی‌شود.

منطبق بر قانون تجارت می‌توان گفت مدت اعتبار چک تاریخ دار که به عنوان ابزار تجاری از سوی تجار مورد استفاده قرار بگیرد به اندازه پنج سال نیز می‌باشد و دعاوی مربوط به آن چک بعد از گذشت پنج سال از تاریخ صدور،ن در هیچ دادگاهی پذیرفته نمی‌شوند. تنها در شرایطی به این دعاوی رسیدگی قانونی خواهد شد که اقرار به دین صورت گیرد.

مدت اعتبار چک تاریخ دار چقدر است؟

مهلت اعتراض به عدم پرداخت چک چقدر است؟

با توجه به ماده 315 قانون تجارت، مهلت اعتراض به عدم پرداخت چک و مطالبه آن، در صورتی که محل صدور و پرداخت چک یکی باشد، 15 روز از تاریخ صدور چک می‌باشد. این بدان معناست که دارنده چک می‌تواند در طول این مدت، اعتراض خود را مطرح کرده و مبلغ مورد اعتراض را مطالبه نماید.

اما، در صورتی که محل صدور و پرداخت چک در دو نقطه متفاوت در داخل کشور باشد، به عبارت دیگر هر دو نقطه در ایران باشند، مهلت اعتبار چک تاریخ دار برای مطالبه و اعتراض، 45 روز از تاریخ صدور چک است.

همچنین، اگر محل صدور چک در خارج از ایران و محل پرداخت آن در ایران باشد، مهلت اعتبار چک تاریخ دار به منظور اقدام برای مطالبه و اعتراض، چهار ماه از تاریخ صدور چک است.

مهلت‌های مطالبه و اعتراض در چک‌ها، طبق قوانین تجارت در ایران تنظیم شده‌اند و تعیین مدت زمان مجاز برای این اقدامات، به منظور حفظ حقوق طرفین در معاملات چکی است.

چک تاریخ گذشته را چگونه وصول کنم؟

چک تاریخ گذشته را می توان وصول کرد. در صورتی که وصول نشد از طریق شکایت کیفری آن را پیگیری کنید. اگر شخص چک تاریخ گذشته دارد باید به صاحب چک برود و در خواست عدم پرداخت بدهد و آن را به دادگاه ارائه کند. و در خواست مطالبه وجه بدهد. در نهایت با صدور دستور دادگاه چک را نقد کند.

مشاوره

تلفن تماس :

شبکه های اجتماعی :

پیام بگذارید

مشاوره

تلفن تماس:

شبکه های اجتماعی :

جدیدترین مقالات

مشاوره تخصصی حقوقی

در دعاوی حقوقی ، کیفری ، ملکی ، تجاری ، ایرانیان خارج کشور و خانواده