چرا باید از قاضی شکایت کنیم؟

چرا باید از قاضی شکایت کنیم؟

اگر برای شما هم سوال است که چرا باید از قاضی شکایت کنیم باید بدانید که مجرمان همیشه از مردم عادی نیستند و گاهی ممکن است مجرم، قاضی باشد. همانطور که اطلاع دارید، قضات نقش بسیار مهمی در بررسی و صدور رای در کلیه مراجع قضایی دارند، به همین جهت باید صلاحیت و علم کافی را در این امر داشته باشند؛ اما برای قضات نیز مانند سایر افراد امکان لغزش و خطا وجود دارد.

بر اساس قوانین موجود در نظام حقوقی ایران شما می‌توانید از قاضی برای جبران زیانی که در صورت قصور یا تقصیر در زمان رسیدگی و صدور رای برای شما پیش آمده شکایت کنید. شکایت از قضات شرایط و مراحل خاصی، چنانچه پس از انجام کلیه مراحل قاضی مجرم شناخته شود

به نسبت جرم صورت گرفته از توبیخ کتبی تا خاتمه دادن به خدمت مجازات می‌شود. با توجه به گستردگی و پیچیدگی این موضوع در ادامه به صورت مفصل‌تر به شکایت از قاضی می‌پردازیم.

علت شکایت از قاضی چیست؟

برای رسیدن به علت شکایت از قاضی می‌توانیم موضوعات مختلفی را بیان کنیم. شکایت از افراد با جایگاه قضاوت، دلایل مختلفی را بر می‌گیرد. شکایت از قاضی می‌تواند به دلیل عملکرد اشتباه یا نقض قوانین حقوقی در طی رسیدگی و صدور رای نهایی در هر پرونده‌ای باشد.

هر گونه تخلف در زمینه قضاوت امکان شکایت از قاضی را به طرفین پرونده دعوا می‌دهد. علت شکایت از قاضی می‌تواند شامل مواردی اعم از اطاله دادرسی، رای اشتباه و جرم توهین باشد. در ادامه این سه مورد به طور کامل توضیح داده می‌شوند.

الف) شکایت از قاضی بخاطر اطاله دادرسی چگونه است؟

منظور از اطاله دادرسی رسیدگی به پرونده‌ای برای مدت طولانی است، در این موارد طرفین دعوا نسبت به پرونده خود بلاتکلیف هستند و حتی امکان دارد در این زمان حق آن‌ها ضایع شود. وظیفه یک قاضی عادل این است که پرونده را با کمترین معطلی بررسی کرده و رای نهایی را صادر کند. چنانچه پرونده شما برای مدت طولانی در دست بررسی است و این زمان دلیل قانع کننده‌ای ندارد می‌توانید شکایت از قاضی بخاطر اطاله دادرسی را انجام دهید.

شکایت از قاضی بخاطر رای اشتباه
Complaining to the judge for a wrong decision

ب) شکایت از قاضی بخاطر رای اشتباه امکان پذیر هست؟

چنانچه پس از صدور رای با رای اشتباه مواجه شدید و تجدید نظری برای آن صورت نگرفت، امکان شکایت از قاضی بخاطر رای اشتباه وجود دارد. در این زمان شما باید با ارائه مدارک مورد نیاز به دادگاه عالی انتظامات قضات به دلیل شکایت از قاضی بخاطر رای اشتباه مراجعه کنید و به دنبال حقوق خود باشید.

شکایت از قاضی به جرم توهین چگونه است؟

علاوه بر این که شما می‌توانید از قاضی به دلیل اشتباه عمد یا غیر عمد در مسائل حقوقی شکایت کنید، می‌توانید برای مسائل غیر اخلاقی نیز از این افراد شکایت داشته باشید. هرگونه رفتار نامناسب از قاضی، امکان شکایت از قاضی به جرم توهین را به شما می‌دهد.

عواقب شکایت از قاضی چیست؟

یکی از نکاتی که باید به آن توجه کنید، عواقب شکایت از قاضی است. شکایت از قاضی در صورتی که به اشتباه یا از روی سوء نیت انجام شود، عواقبی در بر خواهد داشت به همین دلیل ابتدا بهتر است مشورتی با یک وکیل پایه یک دادگستری آنلاین داشته باشید و وقایع را تعریف کنید، سپس بر اساس راهنمایی‌هایی وکیل اقدام به شکایت کنید. همانطور که اشتباه در شکایت عواقبی برای فرد شاکی دارد، اثبات جرم نیز برای قاضی عواقب دارد. از مجازات یا عواقب شکایت از قاضی باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  1. توبیخ کتبی بدون درج در سابقه خدماتی
  2. توبیخ کتبی به همراه درج در سابقه
  3. کاهش حقوق تا یک سوم به صورت ماهیانه برای یک ماه تا 24 ماه
  4. کاهش یک یا دو پایه قضایی و برای قاضی نظامی کاهش یک تا دو درجه نظامی
  5. برکناری از کار به طور موقت برای یک تا 12 ماه
  6. برکناری دائمی از تمام خدمات قضایی و دولتی
  7. خاتمه دادن به خدمت فرد از طریقه باز خرید خدمت و بازنشستگی

این موارد در قانون نظارت بر قاضی نوشته شده‌اند و هر یک از مجازات به نوع و نسبت جرم صورت گرفته توسط قاضی برمی‌گردد.

راه های شکایت از قاضی

در ابتدا باید بدانید که تنها افراد ذی نفع نمی‌توانند از قاضی شکایت کنند و شکایت می‌توانند توسط رئیس قوه قضاییه، دادستان کل کشور یا رئیس دیوان عالی کشور نیز صورت بگیرد. در کل راه‌های شکایت از قاضی، دو مورد هستند، شما می‌توانید برای شکایت نسبت به جرمی که توسط قاضی رخ داده به شکایت بپردازید.

برای جرم کیفری قاضی باید به دادگاه کیفری تهران مراجعه کنید و برای تخلفات انتظامی صورت گرفته توسط او شکایت باید در دادسرای انتظامی مطرح شود.

هر یک از راه‌های شکایت از قاضی مراحلی دارد، شما باید برای طرح صحیح شکایت تمامی این مراحل را به درستی انجام دهید. مشاوره حقوقی با وکیل در طی روند انجام مراحل شکایت به شما کمک شایانی خواهد کرد.

اقدامات شکایت علیه قاضی
Complaint actions against the judge

برای شکایت از یک قاضی چه باید کرد؟

برای شکایت از یک قاضی چه باید کرد؟ این سوال یکی از اساسی‌ترین سوالات پیش آمده برای افراد در صورت بروز مشکل با قضات است. برای ثبت شکایت از قاضی بهتر از ابتدا با یک وکیل پایه یک دادگستری متخصص و مجرب در ارتباط باشید تا شما را به صورت کامل راهنمایی کند و پاسخ جامعی به سوال برای شکایت از قاضی چه باید کرد؟ به شما بدهد.

ابتدایی‌ترین کاری که باید انجام دهید این است که با مدارک کامل از جمله مدارک هویتی خود و مدارک و مستندات در رابطه با جرم انجام شده

توسط قاضی در کنار مراجعه به دفتر نظارت و ارزشیابی رفتار و عملکرد قاضی‌ها در دادگستری استان باید به دادسرای انتظامی قضات در شهر تهران نیز مراجعه کنید. اگر جرم صورت گرفته توسط قاضی برای مقامات دادسرای انتظامی قضات محرز شود پرونده جهت صدور رای به دادگاه انتظامی مختص قضات ارسال می‌شود.

سخن پایانی

قضات نیز مانند سایر افراد جامعه می‌توانند مرتکب جرم شوند و مانند سایر جرائم برای جرم قضات نیز قانون تنظیم شده است، پس اگر با قاضی به مشکل برخورده‌اید هیچ جای نگرانی نیست.

شما باید برای شکایت از قاضی به دلیل عملکرد یا رفتار نادرست به مراجع مربوطه اعم از دادسرای انتظامی قضات مراجعه کنید و شکایت خود را به همراه مدارک کامل به ثبت برسانید. از آنجایی که حساسیت این موضوع بالا است، توصیه ما به شما این هست که با وکیل متخصصی در ارتباط باشید.

چنانچه در رابطه با این موضوع سوال یا ابهامی دارید از طریق کامنت‌ها با ما در ارتباط باشید، تیم پشتیبانی متخصص مجموعه ما شما را به بهترین نحو ممکن در رابطه با مسائل حقوقی راهنمایی می‌کنند.

مشاوره

تلفن تماس :

شبکه های اجتماعی :

پیام بگذارید

مشاوره

تلفن تماس:

شبکه های اجتماعی :

جدیدترین مقالات

مشاوره تخصصی حقوقی

در دعاوی حقوقی ، کیفری ، ملکی ، تجاری ، ایرانیان خارج کشور و خانواده