اثبات رابطه نامشروع از طریق پزشکی قانونی

اثبات رابطه نامشروع

رابطه نامشروع یعنی چه؟

رابطه نامشروع یعنی دو فرد بالغ که میان آن‌ها محرمیتی وجود ندارد، در روابط خود مرزهای قانونی و شرعی را رد کرده‌اند. ارتباط نامشروع از جمله جرم‌هایی است که زیر مجموعه جرائم ضد عفت و اخلاق عمومی قرار گرفته، که به آن جرم منافی عفت نیز گفته می‌شود.

در این مقاله به نحوه اثبات رابطه نامشروع و رابطه نامشروع در قانون مجازات اسلامی اشاره شده است. همچنین می‌توانید از مدارک برای اثبات رابطه نامشروع که نیاز است و راه‌های اثبات رابطه نامشروع مانند اثبات از طریق پزشکی قانونی، شهادت شهود، وکیل و اثبات رابطه نامشروع پیامکی مطلع شوید.

نحوه اثبات روابط نامشروع چگونه است؟

از مهم‌ترین دلایل برای اثبات رابطه نامشروع می‌توان به شهادت 2 شاهد مرد، یک مرتبه اقرار متهم و علم قاضی اشاره کرد. برخی دیگر از مدارک مانند فیلم، عکس، پرینت تماس تلفنی‌ و مکالمات تلفنی از دیگر مدارکی هستند که می‌توانند در اثبات روابط نامشروع تأثیر بگذارند و موجب اطمینان قاضی به وقوع رابطه نامشروع گردند ولی عملاً دلایل قانونی به حساب نمی‌آیند.

رابطه نامشروع در قانون مجازات اسلامی

طبق ماده 637 قانون مجازات اسلامی اگر بین مرد و زنی که رابطه زوجیت نداشته باشند، رابطه نامشروع یا عمل منافی عفت از قبیل تقبیل به معنی بوسیدن یا مضاجعه به معنی همبستر شدن بدون دخول صورت بگیرد، به شلاق تا 99 ضربه محکوم می‌شوند. رابطه نامشروع اگر در اماکن عمومی یا ملاء عام صورت بگیرد، مجرم به غیر از 99 ضربه شلاق تعزیری، به حبس از 10 روز تا 2 ماه  یا تا 74 ضربه شلاق بیشتر محکوم می‌شوند.

برای اثبات رابطه نامشروع چه مدارکی نیاز است؟

به دلیل اینکه معمولاً اینگونه جرائم بصورت پنهان صورت می‌گیرند، جمع آوری مدارک برای اثبات رابطه نامشروع عملی نسبتاً دشوار است. طبق ماده 160 قانون مجازات اسلامی مدارکی که برای اثبات رابطه نامشروع نیاز است عبارتند از: شهادت شهود (4 مرد عاقل و عادل یا 3 مرد عادل به همراه 2 زن عادل)،

اقرار و اعتراف طرفین به رابطه نامشروع، قسامه، سوگند و علم قاضی. مهمترین راه‌های اثبات رابطه نامشروع اقرار متهمین، شهادت شهود و علم قاضی است زیرا قسامه اختصاص به جنایات وارد بر جسم داشته و سوگند نیز برای اثبات جرایم تعزیری (جرایمی که دربرگیرنده حد، قصاص یا دیه نیستند) نمی‌باشد.

اثبات رابطه نامشروع با کمک وکیل ممکن است؟

وکیل رابطه نامشروع، وکیل پایه یک دادگستری است که موظف است حقوق موکلش را در دادگاه حفظ کند، مدارکی را برای اثبات بی‌گناهی موکلش جمع آوردی کند و به دادگاه ارائه دهد، او باید بتواند به خوبی از موکل خود در دادگاه‌های قضایی دفاع کند.

هر دوطرف پرونده (شاکی و متهم) مجاز به انتخاب وکیل در فرآیند دادرسی هستند. وکلا باید تسلط کافی در رابطه با این جرائم و محدودیت‌های شرعی و قانونی حاکم بر آن‌ها را داشته باشند تا بتوانند به موکلین خود برای حل اینگونه پرونده‌ها راهنمایی‌های لازم را ارائه دهند.

اثبات رابطه نامشروع از طریق پزشکی قانونی چیست

اثبات جرم رابطه نامشروع از طریق پزشکی قانونی در صورتی مورد قبول واقع می‌شود که فرد در 72 ساعت اولیه به پزشکی قانونی مراجعه کرده و اقدامات لازم برای معاینه و نمونه برداری را انجام دهد.

زنی که مورد تجاوز و رابطه نامشروع قرار می‌گیرد، برای اثبات این قضیه هنگامی که به پزشک قانونی مراجعه می‌کند، تمامی وسایل آن از جمله لباس‌ها یا دستمالی که به ترشحات مرد آلوده شده و یا هرچیزی که در لحظه وقوع حادثه به همراه داشته مورد آزمایش قرار می‌گیرد.

یکی از شرایط اثبات رابطه نامشروع وجود آثار ضرب و جرح بر روی بدن است اما امکان دارد در برخی موارد بر روی بدن آثاری نباشد و با ترساندن فرد به او تجاوز کرده باشند. در این صورت تشخیص تجاوز و رابطه نامشروع به دست مقامات قضایی می‌باشد.

اثبات رابطه نامشروع از طریق شهادت شهود

مطابق ماده 199 قانون مجازات اسلامی، نصاب شهادت در کلیه جرائم، مرد است مگر در زنا، لواط، تفخیذ و مساحقه که با 4 مرد اثبات می‌گردد. یکی از راه‌های اثبات رابطه نامشروع طبق این قانون این است که اگر 2 مرد شهادت دهند که رابطه مشروع بین متهمین را مشاهده کرده‌اند

و شرایط شهادت شاهد نیز مطابق قانون فراهم باشد، رابطه مشروع از طریق شهادت شهود مورد قبول واقع شده و متهمین پرونده محکوم به رابطه نامشروع می‌شوند. اگر شرایط 2 مرد مورد قبول نباشد این امر می‌تواند با شهادت حداقل 3 مرد و 2 زن و یا 2 مرد 4 زن صورت بگیرد. باید به این نکته توجه داشته باشید که شاهدین باید عاقل و بالغ باشند در غیر این صورت شهادت آن‌ها رد می‌شود.

اثبات رابطه نامشروع از طریق پیامک چیست؟

در کشور ایران معمولاً پیامک از ادله اثبات دعوا نمی‌باشد، زیرا نظام حقوقی کشور ایران بر پایه شرع مقدس اسلام است. اثبات رابطه نامشروع پیامکی صرفاً یک آماری می‌باشد که موجب حصول علم قاضی به ارتکاب جرم می‌شود، به همین دلیل اثبات رابطه نامشروع از طریق پیامک به راحتی امکان پذیر نمی‌باشد.

برای اینگونه اثبات باید از پیامک شخص مورد نظر پرینت داشته باشیم که نیازمند دستور مستقیم از مقامات قضایی است و برای استعلام پیام‌‌ از پیام رسان‌ها نیز باید از طریق پلیس فتا پیگیری کرد که اغلب شاکی از پرینت اسکیرین گرفته شده شروع به شکایت می‌کند.

به این نکته توجه داشته باشید که استعلام و پرینت پیام از پیام‌ رسان‌ها مانند واتس آپ، تلگرام و … برای اثبات رابطه نامشروع پیامکی تابع قوانین ویژه می‌باشد. مجازات رابطه نامشروع که از طریق پیامک اثبات شده، ممکن است به جز شلاق تعزیری، مجرم به مجازات تبعید نیز محکوم شود.

کلام آخر:
بطوری کلی در این مقاله متوجه شدید که هرگونه رابطه با فرد نامحرم که از چارچوب قوانین کشورمان خارج شود، جز روبط نامشروع حساب می‌شود. اثبات اینگونه جرم‌ها شرایط خاص خودش را دارد و مدارک برای اثبات رابطه نامشروع باید بی نقص و کامل باشد تا راحت تر بتوان مجرم را محکوم کرد. برای اطلاع از بقیه شرایط اثبات رابطه نامشروع می‌توانید از وکلای مجرب در این حیطه کمک بگیرید.

سؤالات متداول اثبات رابطه نامشروع:

فرق بین رابطه نامشروع با زنا چیست؟
زنا به معنی دخول اندام تناسلی مرد در قبل یا دبر زن است و رابطه مشروع به معنی هرگونه ارتباط منافی میان زن و مردی که ازدواج نکردن.

اگر زنی که شوهر دارد به جرم روابط نامشروع محکوم شود، از دریافت مهریه و نفقه محروم می‌شود؟
از نفقه محروم می‌شود ولی مهریه باید به او پرداخت شود.

آیا جرم رابطه مشروع سابقه کیفری دارد؟
خیر، محکومیت به رابطه نامشروع سابقه کیفری ندارد.

مشاوره

تلفن تماس :

شبکه های اجتماعی :

پیام بگذارید

مشاوره

تلفن تماس:

شبکه های اجتماعی :

جدیدترین مقالات

مشاوره تخصصی حقوقی

در دعاوی حقوقی ، کیفری ، ملکی ، تجاری ، ایرانیان خارج کشور و خانواده