دلایل محکمه پسند برای طلاق از طرف زن

در قانون حق طلاق با زوج (مرد) است؛ ولی این بیان‌کننده این نیست که زوجه (زن) نمی‌تواند، درخواست طلاق بدهد، بلکه با ارائه دلایل محکمه پسند زوجه هم می‌تواند به دادگاه درخواست طلاق بدهد و بعد از بررسی دلایل، دادگاه حکم طلاق از طرف زوجه را صادر می‌کند. مرد می‌تواند بدون اینکه دلیل خاصی داشته باشد با دادن تمام حق و حقوق زن او را طلاق دهد؛ ولی زوجه (زن) برای درخواست طلاق باید دلایل محکمه پسندی را ارائه دهد. در عقدنامه ۱۲ مورد ذکر شده است که هر کدام از این موارد که وجود داشت، زن می‌تواند به دادگاه درخواست طلاق بدهد. در این مقاله ما به بررسی دلایل محکمه‌ پسند برای درخواست طلاق از طرف زوجه پرداخته‌ایم.

دلایل محکمه پسند برای طلاق از طرف زن:

دلایل محکمه پسند برای طلاق از طرف زن که بر اساس قانون اگر هر کدام از این دلایل وجود داشته باشد، زوجه می‌تواند به دادگاه درخواست طلاق بدهد:

 

پرداخت نکردن نفقه 

مطابق با ماده ۱۲۹ قانون آیین دادرسی مدنی اگر مرد نفقه را به مدت شش ماه پرداخت نکند یا اینکه برای پرداخت نفقه توانایی لازم را نداشته باشد، زن دچار عسر و حرج می‌شود و می‌تواند به دادگاه درخواست طلاق بدهد. اگر بعد از این که حکم اجرائیه به دست زوج رسید و او باز هم از پرداخت نفقه امتناع کرد دادگاه زوج را مجبور می‌کند تا زوجه را طلاق بدهد.

غیبت مرد به مدت چهار سال 

اگر مرد به مدت چهار سال زندگی مشترک را ترک کند زوجه می‌تواند به دادگاه درخواست طلاق بدهد. دادگاه سه مرتبه و ماهی یک‌بار در روزنامه کثیرالانتشار آگهی می‌دهد و اگر یک سال از اولین آگهی روزنامه گذشته باشد و هیچ خبری از زوج نشود به طوری که دادگاه نتواند زنده بودن زوج را ثابت کند حکم طلاق زن را صادر می‌کند. 

سوء رفتار مستمر زوجه 

اگر رفتار مرد به صورتی باشد که از نظر روحی، مالی و جانی به زوجه ضرر وارد کند، زن می‌تواند درخواست طلاق بدهد.

محکومیت قطعی زوج به پنج سال حبس 

اگر زوج به پنج سال حبس یا بیشتر محکوم شده باشد. زوجه می‌تواند به دادگاه درخواست طلاق بدهد.

عقیم بودن مرد 

طبق قانون اگر بعد از ازدواج تا پنج سال زوج نتواند زوجه را باردار کند، زن با ارائه مدارک پزشکی می‌تواند به دادگاه درخواست طلاق بدهد.

ضرب و جرح عمدی زن 

اگر مرد زن خود را مورد ضرب و جرح قرار بدهد و زوجه با نظریه پزشک قانونی آن را اثبات کند، می‌تواند به دادگاه درخواست طلاق بدهد. در این جا به این نکته توجه داشته باشید که فقط با یک ضرب و جرح شرایط برای درخواست طلاق از طرف زن مهیا نمی‌شود.

ازدواج زوج بدون رضایت زوجه 

اگر زوج بدون رضایت زوجه مجدد ازدواج کند، زن می‌تواند به دادگاه درخواست طلاق بدهد. در این جا لازم است به این نکته اشاره کنیم که اگر زوج با اجازه دادگاه ازدواج مجدد کرده باشد، زوجه دیگر نمی‌تواند برای طلاق به دادگاه درخواست بدهد.

اعتیاد مرد 

اگر اعتیاد مرد به صورتی باشد که زوج شغل خود را از دست بدهد و نتواند هزینه‌های زندگی را تامین کند یا بابت تهیه مواد مخدر وسایل خانه را بفروشد، زوجه می‌تواند به دادگاه درخواست طلاق بدهد.

ترک زندگی مشترک 

اگر مرد بدون هیچ عذر موجهی به مدت ۹ ماه متناوب یا شش ماه متوالی در یک سال زندگی مشترک را ترک کرده باشد. زن می‌تواند درخواست طلاق بدهد.‌

تحقیقات بانک جهانی دربارهٔ تساوی حقوق زن و مرد در ۱۸۷ کشور جهان نشان می‌دهد تنها شش کشور در جهان تساوی حقوق زن و مرد در طلاق را تضمین کرده‌اند که ایران در رتبه‌های آخر این فهرست قرار گرفته‌است.

منبع

طلاق از طرف زن چه قدر طول می‌کشد؟ 

برای درخواست طلاق باید مدارک و دلایل محکمه پسند برای طلاق از طرف زن را سریع به دادگاه ارائه دهد تا پرونده او سریع‌تر رسیدگی شود. اگر زوج نسبت به حکم طلاق اعتراض نکند، سه ماه طول می‌کشد تا حکم طلاق صادر شود. مدت زمان طلاق از طرف زن نسبت به طلاق توافقی بیشتر است. به طور کلی یک سال طول می‌کشد که زن بتواند با درخواست طلاق از دادگاه حکم طلاق را بگیرد.

هزینه طلاق از طرف زن چه قدر است؟

برای درخواست طلاق از طرف زن، خود زوجه باید تمام هزینه‌های دادگاه و حتی هزینه‌های دفتر‌خانه برای خواندن صیغه طلاق را بپردازد. اگر وکیل هم بگیرد باید حق‌الوکاله وکیل هم پرداخت کند.

در چه مواردی زن نمی‌تواند درخواست طلاق بدهد؟

در موارد زیر زن نمی‌تواند به دادگاه درخواست طلاق بدهد:

  • تمکین زن از شوهر، اگر زوجه از زوج خود حرف شنوی نداشته باشد به هیچ عنوان زن یا زوجه نمی‌تواند به دادگاه درخواست طلاق بدهد. در واقع تمکین زن باید مطابق با قانون و شرع باشد در غیر این صورت برای او حق طلاق ایجاد نخواهد شد.
  • اگر زن حق وکالت طلاق را از زوج خود دریافت کرده باشد باز هم برای طلاق باید دلایل محکمه پسندی به دادگاه ارائه دهد.

لزوم داشتن وکیل برای طلاق از طرف زن 

همان طور که گفته شد حق طلاق در قانون با زوج است و زن برای درخواست طلاق باید دلایل محکمه پسندی را ارائه دهد که این باعث پیچیده شدن پرونده می‌شود و زمان رسیدگی به پرونده را طولانی می‌کند. به همین دلیل بهتر است زوجه برای درخواست خود از وکیل طلاق بگیرد تا پرونده او سریع‌تر مورد رسیدگی قرار بگیرد؛ چون وکیل با مراحل طلاق و قوانین آن‌ به خوبی آشنا است و می‌تواند پرونده را در کوتاه‌ترین زمان به اتمام برساند. با گرفتن وکیل، زن می‌تواند در جلسات رسیدگی شرکت نکند تا وکیل به عنوان نماینده قانونی او در جلسات دادگاه حاضر شود و از او دفاع کند.

اگر طلاق از طرف زوجه باشد آیا مهریه به او تعلق می‌گیرد؟

اگر زن دلایل محکمه پسندی به دادگاه ارائه دهد حکم طلاق به او داده می‌شود و زوج باید همه مهریه او را پرداخت کند؛ ولی اگر طلاق به دلیل عسر و حرج زوجه باشد برای اینکه زوج به طلاق راضی شود، معمولا دادگاه به زن پیشنهاد می‌دهد که تمام یا قسمتی از مهریه خود را ببخشد.
در مورد عسر و حرج زوجه به این نکته توجه کنید که اگر زن از شوهر خود کراهت داشته باشد به طوری که حاضر نباشد با زوج خود نزدیکی داشته باشد یا با او زندگی کند. باید زوجه مهریه خود را ببخشد تا مرد او را طلاق بدهد.

مراحل طلاق از طرف زن 

مراحل طلاق از طرف زن عبارتند از:

  • ثبت درخواست طلاق از طرف زن در دفاتر خدمات الکترونیک قوه قضائیه
  • ارسال درخواست طلاق از طرف زن به دادگاه بدوی
  • رسیدگی به دادخواست طلاق از طرف زن در دادگاه بدوی و صدور حکم طلاق
  • در صورت داشتن اعتراض، زوجین به مدت ۲۰ روز فرصت دارند به رای دادگاه اعتراض کنند.
  • بررسی پرونده در دادگاه تجدیدنظر بدون حضور زوجین
  • اگر زوجین به رای دادگاه تجدیدنظر اعتراض داشته باشند تا ۲۰ روز فرصت دارند، اعتراض خود را ثبت کنند تا پرونده برای رسیدگی به دیوان عالی کشور ارسال شود.

مدارک لازم برای درخواست طلاق از طرف زن

برای درخواست طلاق از طرف زوجه مدارک لازم با توجه به نوع طلاق متفاوت است‌. به طور کلی برای درخواست طلاق از طرف زن به مدارک زیر نیاز است:

  • شناسنامه و کارت ملی زوجه
  • عقدنامه یا سند ازدواج و اگر این اسناد مفقود شده باشد به نسخه اصلی رونوشت برابر اصل سند ازدواج نیاز است.
  • گواهی عدم سازش زوجین بعد از سپری کردن جلسات مشاوره
  • مدرک پزشک قانونی برای اثبات عدم دخول جنسی و باکره بودن زوجه
  • مدارک لازم برای ارائه دلایل محکمه پسند برای طلاق از طرف زن

قانون جدید طلاق از طرف زن

بر اساس قانون جدید اگر زن مطابق با دلایل ۱۲ گانه‌ای که در عقدنامه ذکر شده است، بخواهد طلاق بگیرد و مدارک اثبات دلایل خود را نیز داشته باشد، به راحتی می‌تواند بعد از مراحل اداری بدون طولانی شدن جلسات دادرسی در زمان کمی به راحتی از همسر خود جدا شود.

حق و حقوق زن در طلاق

طلاق چه از طرف مرد چه از طرف زن باشد زوج باید تمام حق و حقوق زوجه را به طور کامل پرداخت کند. نفقه یکی از حق و حقوق زن است. نفقه شامل هزینه‌های زندگی می‌شود. در این جا توجه کنید بعد از اینکه زن از شوهر خود طلاق گرفت، زوج باید نفقه دوران عده که چهار ماه است را پرداخت کند، مگر این که مراجع قضایی عدم تمکین زن از شوهر را اثبات کرده باشند.

طبق قانون حضانت دختر و پسر تا ۷ سالگی با مادر است و بعد از آن تا سن بلوغ حضانت با پدر خواهد بود.

یکی از حقوق زن که مرد باید پرداخت کند، مهریه زن است که باید به طور کامل پرداخته شود. حضانت فرزندان یکی دیگر از حق و حقوق زن است. اجرث‌المثل دوران زناشویی یکی دیگر از حق و حقوق زن است. منظور از اجرت‌المثل این است که شوهر باید بابت کارهای خانه که زن در دوران زناشویی انجام داده است مبلغی را به عنوان اجرت‌المثل دوران زناشویی پرداخت کند. این اجرث‌المثل زمانی به زن تعلق می‌گیرد که بدون رضایت خود و با خواسته شوهر کارهای داخل خانه را انجام داده باشد.

حق الوکاله یا هزینه طلاق از طرف زن یا زوجه 

حق‌الوکاله یا هزینه طلاق از طرف زن با توجه به دو گزینه زیر متفاوت است:

  • شرایط پرونده
  • وکیل انتخابی

به طور کلی نمی‌توان برای هزینه طلاق از طرف زن و هزینه حق‌ الوکاله وکیل مبلغی را مشخص کرد؛ چون بسته به شرایط پرونده، مهارت و تجربه وکیل هزینه برای درخواست طلاق از طرف زن متفاوت خواهد بود. برای اطلاع بیشتر می توانید از وکیل خانواده مشورت بگیرید.

سخن پایانی 

طبق قانون مرد می‌تواند بدون هیچ دلیلی زن را طلاق بدهد به شرط اینکه تمام حق و حقوق زن را پرداخت کند؛ ولی زن برای درخواست طلاق باید دلایل محکمه پسندی مانند اعتیاد زوج، عقیم بودن مرد، ترک زندگی مشترک توسط مرد، عدم پرداخت نفقه و سوء رفتار زوج را به دادگاه ارائه دهد.

مدت زمان طلاق از طرف زوجه بین سه ماه تا یک سال است؛ ولی طبق قانون جدید زن با ارائه دلایل محکمه پسند در زمان کمتری می‌تواند از همسر خود طلاق بگیرد.

تمام هزینه‌های دادگاه و حق الوکاله وکیل را زن برای درخواست طلاق خود باید پرداخت کند که بر اساس شرایط پرونده این هزینه‌ها متفاوت است. درخواست طلاق چه از طرف مرد چه از طرف زن باشد، مرد باید تمام حق و حقوق زوجه که شامل نفقه، مهریه، اجرت المثل دوران زناشویی، حضانت فرزندان می‌شود را به زوجه بدهد.

سوالات متداول 

در این قست به برخی از سوالان متداول شما عزیزان پاسخ دادیم:

  • آیا طلاق زن بدون دلیل امکان‌پذیر است؟

مرد می‌تواند بدون هیچ دلیلی با پرداخت کامل حق و حقوق زن او را طلاق بدهد؛ ولی زن برای درخواست طلاق باید دلایل محکمه پسندی به دادگاه ارائه دهد.

  • آیا با درخواست طلاق از طرف زن به زوجه حق و حقوقی تعلق می‌گیرد؟

درخواست طلاق چه از طرف مرد چه از طرف زن باشد زوج باید تمام حق و حقوق زوجه را به طور کامل پرداخت کند.

  • دلایل محکمه‌ پسند برای درخواست طلاق از طرف زن شامل چه مواردی می‌شود؟

غیب مرد به مدت چهار ماه، اعتیاد مرد، عقیم بودن مرد، عدم پرداخت نفقه، سوء رفتار زوج، ضرب و جرح عمدی زن، حکم حبس مرد به مدت پنج سال و ازدواج مجدد زوج بدون اجازه زوجه از دلایل محکمه پسند برای درخواست طلاق از طرف زن هستند.

 

مشاوره

تلفن تماس :

شبکه های اجتماعی :

پیام بگذارید

مشاوره

تلفن تماس:

شبکه های اجتماعی :

جدیدترین مقالات

مشاوره تخصصی حقوقی

در دعاوی حقوقی ، کیفری ، ملکی ، تجاری ، ایرانیان خارج کشور و خانواده