دعاوی ثبت احوال

ادرس: بلوار صیاد شیرازی - جنب اورژانس قدیم -ساختمان اداری آوا - واحد یک - دفتر وکالت موسی الرضا میر

وکیل ثبت احوال

ما در مطالب این صفحه در رابطه با وکیل ثبت احوال، مرجع صالح رسیدگی به دعاوی ثبت احوال، وظایف سازمان ثبت احوال، دعاوی مربوط به سازمان ثبت احوال و برخی موارد دیگر در این باره سخن گفتیم و اطلاعات مفیدی در این باره در اختیار شما همراهان گرامی قرار دادیم و اینک در انتها امیدواریم مطالب این صفحه برای شما مفید باشد.

مشاوره با وکیل

قبول وکالت توسط وکیل متخصص

پیگیری وکیل تا مرحله نهایی

وکیل پایه یک دادگستری

همکاران ما

وکیل تغییر نام

بر اساس ماده ۲۰ قانون ثبت احوال انتخاب بعضی از نام‌ها برای اشخاص ممنوع می‌باشد دارندگان این اسامی می‌توانند برای تعقیر نام اقدامات لازم را انجام دهند. افراد ۱۸ سال به بالا و افراد کمتر از ۱۸ سال که دارای حکم رشد می‌توانند در خواست تغییر نام دهند. تغییر نام مراحل زیاد و سختی دارد و باید بر قوانین این موضوع اشاره داشت.

خدمات تخصصی وکیل ثبت احوال

وکلای متخصص ما

‎⁨وکلای متخصص ما

مرجع صالح رسیدگی به دعاوی ثبت احوال

بهتر است بدانید که مرجع صالح رسیدگی به دعاوی مربوط به ثبت احوال در صلاحیت اداره ثبت احوال است. اما تحت شرایط خاصی ممکن است این دسته از امور در دادگاه مطرح شوند به عنوان نمونه به جهت تغییر سن کم تر از ۵ سال وفق با قوانین و مقررات مربوطه دادگاه عمومی صالح می‌باشد.

برای ارتباط با بهترین وکیل تهران کلیک کنید.

ازدواج و طلاق در اداره ثبت احوال

مدیران و دارندگان دفاتر رسمی ازدواج و طلاق باید تمامی وقایع ازدواج و طلاق را در شناسنامه زوجین درج و ثبت و مهر کنند. 
در این باره باید بگوییم ازدواج و طلاق ایرانیان مقیم خارج از کشور نیز باید توسط کنسولگری ایران، ثبت شوند و ازدواج‌هایی که در دفترهای رسمی ازدواج به ثبت نرسیده باشند در صورت وجود شرایط خاصی در اسناد شناسنامه‌ای زن و شوهر ثبت خواهد شد.

نحوه ثبت ولادت و مرگ در اداره ثبت احوال

در خصوص مرگ باید گفت که در صورت عدم ثبت مرگ یا عدم صدور گواهی فوت یا عدم اعلام مرگ از طرف افرادی که از مرگ آگاهی دارند مشکلاتی به وجود می‌آورد. روند دعاوی ثبت احوال مربوط به مرگ، به دلیل عدم صدور گواهی مرگ و عدم ثبت مرگ متوفی بسیار پیچیده است. همچنین ولادت هر طفل در ایران باید ثبت شود و بایستی به مامور ثبت احوال این موضوع اعلام شود. همچنین شایان ذکر است که ولادت اطفال ایرانی مقیم خارج از کشور باید به مامور کنسولگری ایران یا نماینده وی اعلام شود.

وظایف سازمان ثبت احوال کشور

سازمان ثبت احوال به عنوان یک ارگان دولتی زیر نظر وزارت کشور فعالیت می‌کند. این سازمان دارای شخصیت حقوقی مستقل است و وظایف مختلفی را برعهده دارد. به عبارت دیگر این سازمان موظف است اطلاعات و آمار جمعیتی کشور را گردآوری و ثبت نماید. در شرح وظایف سازمان ثبت احوال به موارد زیر اشاره می‌کنیم:

  • ثبت ولادت و صدور شناسنامه
  • ثبت واقعه فوت و صدور گواهی فوت
  • ثبت ازدواج و طلاق
  • تعویض شناسنامه‌های فعلی
  • گردآوری آمار انسانی کل کشور
  • تنظیم دفاتر ثبت وقایع کل و نام خانوادگی
  • صدور گواهی ولادت اتباع خارجی

 

هیأت حل اختلاف در اداره ثبت احوال

ادارات ثبت احوال به منظور رسیدگی و رفع اشتباه اسناد سجلی ملزم به تشکیل هیأت حل اختلاف در مقر هر اداره هستند. این هیأت از «آیین‌نامه‌ی طرز رسیدگی هیأت‎‌های حل اختلاف ثبت احوال» پیروی می‌کند. هیأت حل اختلاف مرکب از رییس اداره، مسئول بایگانی، معاون و نمایندگان آنان و یکی از کارمندان به انتخاب رییس ثبت احوال استان است. 
تصحیح اشتباهات مندرج در اسناد، رفع اشتباهات ناشی از تحریر هنگام نقل مندرجات سند یا ثبت وقایع، ابطال اسناد موهوم و مکرر، حذف کلمات ناشی از اشتباه، حذف کلمات غیرضروری و زائد، ابطال شناسنامه و اسناد مورد استفاده توسط بیگانگان از اموری است که در صلاحیت این هیأت قرار دارد. 
با شکایت اشخاص ذی نفع از رأی هیأت، در مهلت ده روز از تاریخ ابلاغ در دادگاه محل اقامت خواهان، رسیدگی انجام می‌شود. تا پیش از اعلام وضعیت صحت یا بطلان اسناد توسط دادگاه یا هیأت اختلاف، اسناد کماکان به قوت خود باقی هستند.

اعلام کننده و گواه در دعاوی ثبت احوال

از اعلام کننده و گواه در تبصره‌ی ماده 6 قانون ثبت احوال یاد شده است. به موجب این ماده به شخصی که اعلام واقعه را برعهده دارد و آن را به اداره ثبت احوال اطلاع می‌دهد، اعلام کننده گفته می‌شود. همچنین اعلام کننده با اعطای وکالت به دیگری می‌تواند واقعه را اعلام نماید. گواه نیز شخصی است که صحت اظهارات اعلام کننده و تأیید آن را برعهده دارد. مطابق با ماده 7 قانون ثبت احوال، اعلام کننده و گواه نباید کمتر از 18 سال تمام سن داشته باشند.

ثبت ولادت در اداره ثبت احوال

ولادت اطفال باید در مهلت مقرر، یعنی 15 روز پس از تاریخ ولادت به اداره ثبت احوال اعلام شود. ثبت ولادت اطفال متولد شده در ایران اعم از اینکه پدر و مادر ایرانی یا خارجی دارند، از وظایف مأمورین ثبت احوال است و باید به آنان اعلام شود. راجع به ولادت اطفال ایرانی که مقیم خارج از کشور هستند نیز همانظور که پیش از این گفتیم با مأمور کنسولگری یا نماینده‌ی وی می‌باشد. چنانچه طفل ایرانی باشد، برگه‌ی ولادت برای او صادر می‌شود. برای اطفال خارجی نیز صدور گواهی ولادت الزامی است. اطلاعات لازم الذکر در سند ولادت ثبت شده در ادارات ثبت احوال به شرح زیر است:

  • زمان و محل ثبت ولادت
  • تاریخ ثبت ولادت
  • نام و نام خانوادگی اطفال
  • جنسیت اطفال
  • مشخصات والدین
  • مشخصات غیر والدین (در صورت نبود والدین)
  • مشخصات گواهان
  • مشخصات مأمور ثبت احوال


علت ثبت ولادت در اداره ثبت احوال

در این بخش به این سوال که چرا باید واقعه‌ی ولادت در ادارات ثبت احوال ثبت شود، پاسخ می‌دهیم. نزد قانون تمام افراد دارای حقوق و تکالیفی هستند که به محض تولد شکل می‌گیرد. از آن‌جا که برای رسمیت بخشیدن به این حقوق و تکالیف نیاز به اثبات موجودیت فرد است، ادارات ثبت احوال این وظیفه را برعهده دارند و به شکل قانونی آن را ثابت می‌کنند.

دعاوی ثبت احوال در خصوص ولادت

انواع دعاوی مرتبط با صدور گواهی یا برگه‌ی ولادت اطفال، عدم ثبت واقعه‌ی ولادت و از این قبیل مسائل در زمره‌ی دعاوی ولادت قرار می‌گیرد. این دعاوی به طرفیت اشخاص حقیقی و ادارات ثبت احوال به عنوان شخص حقوقی واقع می‌شود. وکلایی که در امور ثبت احوال تخصص و تجربه‌ی زیادی دارند، رسیدگی به این دعاوی را کوتاه‌تر از روال همیشگی انجام می‌دهند. یک وکیل حرفه‌ای دعاوی ثبت احوال با اشراف بر جزئیات پرونده و در دست داشتن ادله و مدارک قوی از حقوق موکل خود یا نماینده و قیم وی دفاع می‌کند.

ثبت مرگ در اداره ثبت احوال

اعلام مرگ باید ظرف ده روز از زمان فوت یا وقوف بر آن انجام شود. مرگ افراد ایرانی یا خارجی، اطفالی که مرده به دنیا آمده‌اند و اطفالی که پس از تولد فوت کرده‌اند باید به مأمور ثبت احوال اعلام شده و توسط این مأمور ثبت شود. نسبت به افراد ایرانی که در خارج از کشور اقامت داشته‌اند، این وظیفه برعهده‌ی مأمور کنسولگری محل یا سازمان ثبت احوال ایران است. 
مرگ افراد خارجی نیز پس از ثبت به اطلاع شهربانی محل می‌رسد. در ادامه یک نسخه از گواهی فوت از طریق سازمان ثبت احوال کشور به وزارت امور خارجه ارسال می‌شود. در گواهی فوت ثبت اطلاعات زیر الزامی است:

  • زمان و محل وفات
  • تاریخ وفات
  • نام و نام خانوادگی متوفی
  • جنسیت متوفی
  • تاریخ تولد
  • شماره شناسنامه
  • اطلاعات والدین 
  • اطلاعات اعلام کننده و گواه واقعه
  • اطلاعات مأمور ثبت احوال

برای ثبت مرگ تصدیق دو پزشک ضروری است. در غیر این ‌صورت با گواهی دو نفر مرگ به ثبت می‌رسد. در مورد اطفالی که مرده به دنیا آمده یا بلافاصله بعد از تولد فوت شده‌اند نیز تصدیق پزشک محل و در غیر این‌صورت، گواهی دو نفر ضرورت دارد.

بهترین وکیل ایرانیان مقیم خارج را بیشتر بشناسید.

وکیل دعاوی ثبت احوال در خصوص مرگ

دعاوی در خصوص مرگ از اموری چون عدم ثبت واقعه‌ی مرگ، صادر نشدن گواهی فوت و اعلام نکردن واقعه توسط اشخاصی که از مرگ آگاهی دارند ناشی می‌شود. این دعاوی روند رسیدگی به پرونده را طولانی کرده و روال اداری و تشریفاتی پیچیده‌ای دارند. مراجعه به وکلای زبده که از اشراف کامل بر صفر تا صد روال قانونی و تشریفاتی این دعاوی برخوردارند، علاوه بر تسریع روند رسیدگی باعث حصول زود هنگام نتیجه و کاهش هزینه‌ها می‌شود.

شاید به این مطلب علاقمند باشید: وکیل خانواده

ازدواج و طلاق در اداره ثبت احوال

ثبت واقعه‌ی ازدواج و طلاق در شناسنامه‌ی زوجین و درج مهر در شناسنامه، از وظایف دارندگان دفاتر رسمی ازدواج و طلاق است. نسبت به ایرانیان مقیم خارج، این وظیفه برعهده‌ی کنسولگری ایران می‌باشد. چنانچه زوجین  نزد دفاتر اسناد رسمی ازدواج خود را ثبت نکرده باشند، در صورت داشتن شرایط زیر می‌توانند به ثبت نکاح در شناسنامه‌ی خود اقدام کنند:

  • داشتن اقرارنامه‌ی رسمی که نشان‌دهنده‌ی وقوع رابطه میان زن و مرد باشد.
  • هنگام تنظیم اقرارنامه زوج زیر 20 سال و زوجه زیر 18 سال نباشند.
  • ارائه‌ی گواهی از اداره‌ی ثبت احوال محل صدور شناسنامه توسط هرکدام از زوجین مبنی بر این‌که در تاریخ اعلام واقعه‌ی نکاح زن و مرد در قید ازدواج شخص دیگر نبوده‌اند.

     

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید: وکیل طلاق

وکیل دعاوی ثبت احوال در خصوص ابطال شناسنامه

شناسنامه‌ طبق قانون کشور و در حدود صلاحیت مأموران ثبت احوال صادر می‌شود. بنابراین سندی رسمی است که هیچ کس نمی‌تواند آن را مورد انکار یا تردید قرار دهد.
 با این وجود تنها می‌توان نسبت به شناسنامه ادعای جعل یا تزویر را مطرح کرد و مفاد آن را غیر واقعی دانست. در خصوص دعاوی مربوط به ابطال شناسنامه همان‌طور که اشاره شد شخص می‌تواند مدعی شود که شناسنامه‌ی وی مجعول است و خواهان ابطال آن از سازمان ثبت احوال باشد. با کمک یک وکیل متخصص و آشنا به روزنه‌های قانونی، روند ابطال شناسنامه در زمان کوتاه انجام می‌شود. 

وکیل دعاوی ثبت احوال در خصوص تغییر نام

بدیهی است که نام به هنگام تولد برای طفل انتخاب می‌شود و هیچ ‌کدام از ما نقشی در نام و نام خانوادگی خود نداریم. با رسیدن به سن قانونی افراد می‌توانند در صورتی که نام یا نام خانوادگی خود را نمی‌پسندند، آن را تغییر دهند. البته برای این محدودیت‌هایی وجود دارد که در ماده 20 قانون ثبت احوال آمده است. مطابق این ماده انتخاب اسامی زیر ممنوع است:

  • نام‌هایی که موجب هتک حیثیت مقدسات اسلامی هستند
  • نام‌های ناموزون و مرکب از جمله همایون رضا و…
  • اسامی مستجهن و زننده
  • انتخاب القاب به عنوان اسم
  • نام‌هایی که مغایر ارزش‌های انسانی است از جمله گرگ و…
  • اسامی مروج فرهنگ بیگانه
  • اسامی حقیر و پست که جامعه آن‌ها را نمی‌پذیرد
  • اسامی مغایر با جنسیت


چه افرادی می‌توانند اقدام به تغییر نام و نام خانوادگی نمایند؟

قانون ثبت احوال تغییر نام تمامی افراد را به شرط رعایت موارد زیر می‌پذیرد:

  • داشتن بیش از 18 سال
  • افراد زیر 18 سال که حکم رشد دارند
  • فرزندان زیر 18 سال به شرط ارائه‌ی شناسنامه توسط پدر یا جد پدری‌
  • سرپرست قانونی محجور و صغیر


هزینه‌ی اخذ وکیل برای دعاوی ثبت احوال چگونه است؟

برای آگاهی از هزینه‌ های اخذ وکیل در دعاوی ثبت احوال باید این مسئله را پیش از تنظیم وکالت‌نامه مطرح نمایید. معمولاً وکیل درصدی از مبلغ مورد مطالبه را به عنوان هزینه تعیین می‌کند. در این باره وکیل دعاوی ثبت احوال موسی الرضا میر منصفانه‌ترین هزینه را برای امورات دعاوی ثبت احوال برای شما در نظر می‌گیرد.

حذف نام همسر سابق از شناسنامه

اغلب افرادی که از همسرشان جدا شده یا مجدد ازدواج می‌کنند، تمایل دارند نام همسر سابق را از شناسنامه‌ی خود حذف کنند. در کشور ما این کار امکان‌پذیر است، اما شرایط و تشریفات اداری ویژه‌ای دارد. چنانچه بدون وقوع نزدیکی زوجین طلاق گرفته باشند، هرکدام از آن‌ها با مراجعه به اداره‌ ثبت احوال قادر به حذف نام همسر سابق از شناسنامه هستند. در غیر این ‌صورت زمانی می‌توان نام همسر سابق را پاک کرد که ازدواج مجدد انجام شود و نام همسر دوم نیز ثبت گردد. برای تسریع در انجام این کار می‌بایست از وکلای خبره و آشنا به قوانین و آیین‌نامه‌ها مشورت بگیرید.
بدیهی است که یک وکیل ثبت احوال، متخصصِ قوانین این حوزه است و بر آن تسلط کامل دارد. از این رو مشورت با وکیل کمک می‌کند تا هرچه سریع‌تر پرونده را پیگیری کنید و آن را به نتیجه برسانید. همچنین با راهنمایی‌های یک وکیل حرفه‌ای می‌توانید نسبت به احقاق حقوق و جبران ضررهای مادی و معنوی اطمینان خاطر داشته باشید. کاهش هزینه‌ها، ارائه‌ی مشاوره‌ی تخصصی و صرفه‌جویی در زمان از مزایای مشاوره با وکیل ثبت احوال است که نباید آن‌ها را از دست بدهید. 

شماره تلفن وکیل ثبت احوال

جهت اعطای وکالت به آقای موسی الرضا میر و دریافت مشاوره از ایشان، با شماره های زیر تماس بگیرید:

تلفن همراه: 09123829850
تلفن دفتر: 46224091

ادرس دفتر وکیل ثبت احوال

آدرس دفتر: خیابان صیاد شیرازی جنب اورژانس سابق ساختمان اداری آوا‌ طبقه اول دفتر وکالت موسی الرضا میر

جمع بندی

ما در مطالب این صفحه در رابطه با وکیل ثبت احوال و موارد پیرامون آن سخن گفتیم و در این باره اطلاعات مفیدی به شما عزیزان ارائه دادیم و اینک در انتها امیدواریم مطالب این صفحه برای شما مفید بوده باشد.

سوالات متداول

در این قسمت به برخی از سوالات متداول شما همراهان گرامی پاسخ دادیم:

وکیل ثبت احوال چه وظایفی دارد؟

وکیل ثبت احوال متخصصی است که در زمینه قوانین و مقررات مربوط به ثبت احوال، مانند ثبت ولادت، ازدواج، فوت، طلاق، تغییر نام و نام خانوادگی، صدور شناسنامه و کارت ملی، و گواهی‌های مختلف ثبتی، دانش و تجربه دارد. وظایف اصلی یک وکیل ثبت احوال عبارتند از:

  • مشاوره حقوقی به مراجعین در خصوص امور ثبتی
  • تنظیم و ارسال درخواست‌ها و لوایح ثبتی به ادارات ثبت احوال
  • پیگیری امور ثبتی در ادارات و مراجع ذیربط
  • طرح دعاوی و دفاع از حقوق موکلین در مراجع قضایی و ثبتی
  • حضور در جلسات رسیدگی و ارائه دفاعیات

در چه مواردی می‌توان از وکیل ثبت احوال کمک گرفت؟

در هر موردی که به امور ثبتی مربوط باشد، می‌توان از وکیل ثبت احوال کمک گرفت.

برخی از مهم‌ترین این موارد عبارتند از:

  • ثبت وقایع حیاتی (ولادت، ازدواج، فوت، طلاق)
  • اخذ گواهی‌های ثبتی (گواهی ولادت، فوت، ازدواج، طلاق، گواهی تجرد)
  • تغییر نام و نام خانوادگی
  • صدور المثنی شناسنامه و کارت ملی
  • رفع مغایرت در اطلاعات ثبتی
  • وکالت در امور ثبتی

مزایای استفاده از وکیل ثبت احوال چیست؟

استفاده از وکیل ثبت احوال مزایای متعددی دارد، از جمله:

تسهیل و تسریع در انجام امور ثبتی: وکیل ثبت احوال با تسلط بر قوانین و مقررات ثبتی، می‌تواند امور شما را به سرعت و به نحو مطلوب انجام دهد.

مشاوره

تلفن تماس :
شبکه های اجتماعی :

پیام بگذارید

مشاوره

تلفن تماس :
09123829850
شبکه های اجتماعی :

جدیدترین مقالات

مشاوره تخصصی حقوقی

در دعاوی حقوقی ، کیفری ، ملکی ، تجاری ، ایرانیان خارج کشور و خانواده