کلاهبرداری کیفری هست یا حقوقی؟

کلاهبرداری کیفری هست یا حقوقی؟

کلاهبرداری کیفری هست یا حقوقی: صراحتا در پاسخ به این سوال که کلاهبرداری در چه دسته‌‌ای قرار می‌گیرد باید بگوییم کلاهبرداری نوعی مسئله‌ای حقوقی است که جنبه کیفری دارد. ما در مطالب این صفحه قصد داریم در رابطه با کلاهبرداری و پیرامون این موضوع سخن بگوییم و در این باره اطلاعات سودمند و مفیدی در اختیار کاربران عزیزمان قرار دهیم. بنابراین به شما عزیزان پیشنهاد می‌کنیم ت انتهای مطالب این صفحه با ما همراه باشید.

کلاهبرداری از نوع کیفری کدامند؟

کلاهبرداری کیفری نوعی جرم است که در آن فردی با فریب یا تقلب دیگری را متقاعد به انجام کاری می‌کند که منجر به ضرر مالی یا مالکیت برای قربانی می‌شود. این جرم از سرقت متمایز است زیرا در کلاهبرداری، قربانی مال خود را به طور داوطلبانه به مجرم واگذار می کند، هرچند که این واگذاری بر پایه فریب و دروغ است.

اگر بخواهیم در رابطه با کلاهبرداری کیفری سخن بگوییم می‌توانیم با مثالی توجه شما را به این موضوع بیش از پیش جمع کنیم. در این باره به‌طور مثال اگر فردی دیگری را به نحوی فریب دهد که فرد فریب خورده جرمی کیفری، با مصداق کلاهبرداری را منجر شود، دسته این موضوع در دسته موضوعات کلاهبرداری از نوع کیفری قرار می‌گیرد که برای اینگونه موارد بهتر است سریعا نسبت به اخذ وکیل کیفری اقدامات لازم صورت گیرد.

به چه عملی در قانون کلاهبرداری می‌گویند؟

در قانون ایران، کلاهبرداری به عملی اطلاق می شود که در آن فردی با توسل به فریب و حیله، مال دیگری را تصاحب می‌کند.

این فریب می‌تواند به صورت‌های مختلفی مانند دروغ گفتن، کتمان حقیقت، ایجاد امید یا ترس کاذب، سوء استفاده از اعتماد و یا سوء استفاده از موقعیت، صورت پذیرد.

عنصر اصلی کلاهبرداری، سوء نیت و قصد فریب قربانی است. کلاهبردار با استفاده از این روش‌ها، قربانی را به انجام اقدامی وادار می‌کند که در نهایت منجر به ضرر و زیان مالی او می‌شود.

قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری، مصوب سال 1367، به طور مفصل به جرم کلاهبرداری و مجازات آن پرداخته است. بر اساس این قانون، هر کس از راه حیله و تقلب مردم را به وجود شرکت‌ها یا تجارتخانه‌ها یا کارخانه‌ها یا موسسات موهوم یا به داشتن اموال و اختیارات واهی فریب دهد

و یا به امور غیر واقعی امیدوار نماید یا از حوادث و پیش آمدهای غیر واقعی بترساند و یا اسم و یا عنوان مجعول اختیار کند و به یکی از وسایل مذکور و یا وسایل تقلبی دیگر وجوه و یا اموال یا اسناد یا حوالجات یا قبوض یا مفاصا حساب و امثال آنها تحصیل کرده و از این راه مال دیگری را ببرد کلاهبردار محسوب می‌شود و علاوه بر رد اصل مال به صاحبش، به حبس از یک تا هفت سال و پرداخت جزای نقدی معادل مالی که اخذ کرده است محکوم می‌شود.

5 تا از رایجترین پرونده‌های کلاهبرداری‌های سال 1402 کدامند؟

بنا به گزارش‌های اخیر، برخی از رایج‌ترین پرونده‌های کلاهبرداری در ایران عبارتند از:

1- کلاهبرداری‌های اینترنتی:

این نوع کلاهبرداری شامل فیشینگ، طرح‌های پونزی و کلاهبرداری‌های مربوط به کارت‌های اعتباری می‌شود. کلاهبرداران از طریق اینترنت برای فریب قربانیان خود به منظور افشای اطلاعات شخصی یا مالی آنها و سپس استفاده از این اطلاعات برای سرقت پول یا ارتکاب سایر جرایم استفاده می‌کنند.

2- کلاهبرداری‌های تلفنی:

در این نوع کلاهبرداری، کلاهبرداران با قربانیان خود تماس می‌گیرند و خود را به عنوان شخص یا سازمان دیگری معرفی می‌کنند، مانند مقامات دولتی، شرکت‌های جمع‌آوری بدهی یا اعضای خانواده. سپس از قربانی می‌خواهند که پول یا اطلاعات شخصی را به اشتراک بگذارند.

بهترین وکیل کلاهبرداری کیست؟

3- کلاهبرداری‌های سرمایه‌گذاری:

این نوع کلاهبرداری شامل طرح‌های پانزی، کلاهبرداری‌های مربوط به سهام و سایر سرمایه‌گذاری‌های تقلبی می‌شود. کلاهبرداران قربانیان خود را متقاعد می‌کنند که در فرصتی سرمایه‌گذاری کنند که پول زیادی به دست می‌دهد، اما در واقع این سرمایه‌گذاری یک کلاهبرداری است و قربانیان پول خود را از دست می‌دهند.

4- کلاهبرداری‌های مربوط به کالا و خدمات:

این نوع کلاهبرداری شامل تبلیغات تقلبی، طرح‌های بازاریابی چند سطحی و فروش محصولات یا خدمات تقلبی می‌شود. کلاهبرداران قربانیان خود را متقاعد می‌کنند که چیزی را بخرند که واقعی یا ارزشمند نیست.

5- کلاهبرداری‌های مربوط به املاک و مستغلات:

این نوع کلاهبرداری شامل آگهی‌های املاک و مستغلات تقلبی، طرح‌های اشتراک‌گذاری زمان و سایر کلاهبرداری‌های مربوط به املاک و مستغلات می‌شود.

کلاهبرداران قربانیان خود را متقاعد می‌کنند که با ملکی سرمایه‌گذاری کنند یا پولی را پیشاپیش برای ملکی که وجود ندارد یا به آنها تعلق ندارد پرداخت کنند.

اینها تنها چند نمونه از رایج‌ترین پرونده‌های کلاهبرداری در ایران هستند. مهم است که از این نوع کلاهبرداری‌ها آگاه باشید و برای محافظت از خود در برابر آنها اقدامات پیشگیرانه انجام دهید.

انواع مجازات‌های کلاهبرداری در قانون جدید؟

قانون جدید تشدید مجازات مرتكبین ارتشاء، اختلاس و كلاهبرداری، مجازات‌های مختلفی را برای انواع کلاهبرداری در نظر گرفته است. این مجازات‌ها به طور کلی به دسته‌های زیر تقسیم می‌شوند:

  1. حبس:
    این مجازات می‌تواند از یک تا ده سال باشد. میزان حبس بسته به نوع کلاهبرداری، میزان مال یا اموال برداشته شده، و سابقه‌ی مرتکب تعیین می شود.
  2. جزای نقدی:
    مبلغ جزای نقدی نیز با توجه به جهات فوق الذکر تعیین می‌شود و می‌تواند معادل مالی که کلاهبردار به دست آورده باشد.
  3. رد مال:
    در همه‌ی موارد کلاهبرداری، کلاهبردار موظف است که مال یا اموال برداشته شده را به صاحب آن رد کند.
  4. محرومیت از حقوق اجتماعی:
    این مجازات می‌تواند شامل محرومیت از حقوقی مانند حق انتخاب شدن، حق اشتغال به مشاغل دولتی، و حق استفاده از امکانات دولتی باشد.
  5. انفصال از خدمات دولتی:
    این مجازات برای کلاهبردارانی که کارمند دولت هستند، در نظر گرفته می شود.
  6. شلاق:
    در برخی از موارد کلاهبرداری، علاوه بر مجازات‌های حبس و جزای نقدی، مجازات شلاق نیز برای مرتکب در نظر گرفته می‌شود.

کلاهبرداری آنلاین شاپ حقوقی است یا کیفری؟

وابسته به موضوع صورت گرفته می‌توان در رابطه با حقوقی یا کیفری بودن کلاهبرداری یک آنلاین شاپ سخن گفت و دسته‌ای مجزا برای آن در نظر گرفت و به‌طور کلی اگر توسط یک آنلاین شاپ مورد کلاهبرداری قرار گرفته‌اید بهترین راه رجوع به پلیس فتا است.

سریعترین راه برای شکایت و پیگیری کلاهبرداری آنلاین شاپ؟

همان‌طور که در پاراگراف پیشین اشاره نمودیم اگر توسط آنلاین شاپ‌ها و در فضای اینترنت از شما کلاهبرداری شده شکایت به پلیس فتا بهترین گزینه خواهد بود. اما باید به این موضوع توجه داشته باشید که شکایت به این مرجع، پروسه‌ای سخت و طولانی در پی خواهد داشت

و اگر زمان برای شما حائز اهمیت است و می‌خواهید در کوتاه‌ترین زمان و با سریع‌ترین روش‌های ممکن نسبت به شکایت و پیگیری کلاهبرداری یک آنلاین شاپ اقدام کنید، راهبردی‌ترین امر ممکن استفاده از یک وکیل کلاهبرداری حرفه‌ای است.

جمع‌بندی:
محور اصلی این متن کلاهبرداری بوده و اگر از شما کلاهبرداری شده است شما می‌توانید با وکیل ما یعنی موسی الرضا میر، نسبت به مراحل شکایت از کلاهبرداری اقدامات لازم را انجام دهید و کلیه حقوق خود را مطالبه کنید.

سوالات متداول

در این قسمت به برخی از سوالات متداول شما عزیزان پاسخ دادیم:

حق‌ الوکاله وکیل کلاهبرداری چقدر است؟
در رابطه با هزینه‌های وکیل برای پرونده‌های کلاهبرداری، باید بگوییم میزان حق الوکاله وکیل وابسته به شرایط پرونده بوده و نمی‌توان عدد ثابتی برای این موضوع در نظر گرفت.

آیا امکان مشاوره با وکیل شما برای پرونده کلاهبرداری وجود دارد؟
اگر در رابطه با موضوع کلاهبرداری، نیاز به مشاوره و راهنمایی دارید، می‌توانید از طریق پل‌های ارتباطی ما با ما در ارتباط باشید و جلسه‌ای برای مشاوره با وکیل ما رزرو کنید.

مشاوره

تلفن تماس :

شبکه های اجتماعی :

پیام بگذارید

مشاوره

تلفن تماس:

شبکه های اجتماعی :

جدیدترین مقالات

مشاوره تخصصی حقوقی

در دعاوی حقوقی ، کیفری ، ملکی ، تجاری ، ایرانیان خارج کشور و خانواده