توقیف اموال بابت مهریه چقدر طول میکشد؟

توقیف اموال بابت مهریه چقدر طول میکشد؟

اگر می خواهید که درباره روش توقیف اموال برای مهریه اطلاعات کافی به دست آورید این مقاله را مطالعه فرمایید و یا اینکه می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر از خدمات مشاوه حقوقی ما استفاده نمایید. قبل از هر چیزی باید بدانید که مهریه مالی می باشد

که به محض انعقاد شدن عقد ازدواج به مالکیت زن در خواهد آمد و زوجه یا خانم می تواند هر وقت که تمایل داشت وجه مهریه خویش را از همسر خودش مطالبه نماید. البته این موضوع مهم با توجه به این که مهریه عندالمطالبه و یا مهریه عندالاستطاعه می باشد متفاوت است.

به هر حال گرفتن و دریافت مهریه حق قانونی زوجه است و او می تواند که ازطرق قانونی برای مطالبه این حق خود اقدامات لازم را انجام دهد. در مطالبه کردن مهریه معمولا این نگرانی ایجاد می شود که مرد به محض اطلاع از این که زوجه قصد دریافت مهریه را دارد

اقدام به انتقال اموال خویش به اقوام و نزدیکان خود کند و برای فرار کردن از دین اقدام کند. راه حل قانونی که در این موارد پیش پای زوجه قرار دارد توقیف اموال بابت مهریه می باشد.

اموال قابل توقیف برای مهریه کدام اند؟

لازم است اطلاع داشته باشید که توقیف اموال در مهریه هم در مورد اموال منقول و هم غیر منقول مصداق می باشد. چون که همانطور که در قانون بیان شده و بر اساس ماده ۱۰۷۸ قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران میزان و مصداق مهریه مشخص می باشد.

من جمله اموال منقول و غیر منقول قابل توقیف می توانیم به تلفن همراه زوج، سهام بانکی، حساب سپرده بانکی، زمین، اپارتمان، حقوق پرسنلی، توقیف حقوق ماهانه تا یک چهارم، مطالبات خوانده از افراد ثالث و… اشاره کنیم.

بر اساس قانون برای توقیف اموال در مهریه قفط می توانید اموالی را توقیف کنید که من جمله موارد ضروری برای زندگی خود فرد به شمار نرود. شایان ذکر است که زن می تواند که از دو روش برای مطالبه کردن مهریه خویش استفاده نماید.

شما می توانید برای توقیف اموال در مهریه به مراجع قضایی و دادگستری مراجعه کنید و یا حتی از طریق اجرای ثبت اسناد در اداره ثبت اسناد، اقدام به ارائه دادخواست کرده و مهریه خود را مطالبه کنید.

به چه دلیل دریافت حکم توقیف اموال برای مهریه لازم می باشد؟

توقیف اموال برای مهریه وقتی صورت خواهد گرفت که مرد توانایی پرداخت کردن مهریه را به صورت کامل دارد اما به صورت غیر قانونی از پرداخت خردن آن سر باز می زند. در این حالت زن باید فورا با گزارشی از اموال مرد اقدام به دریافت حکم توقیف اموال نماید.

در اصل توقیف اموال در هنگام اعسار صورت نمی گیرد که مرد به دلیل معذوریت مالی نمی تواند مهریه را بپردازد. بلکه هنگامی است که مرد از نظر دارایی توانایی پرداخت مهریه یا بخشی از آن را به صورت یک جا داشته باشد اما از این کار امتناع کرده است. بدیهی است که در این چنین شرایطی قانون ضمانت اجرایی در نظر خواهد گرفت که یکی از این ضمانت ها اجرای توقیف اموال برای مهریه می باشد.

توقیف اموال بابت مهریه

برای اخذ حکم توقیف اموال بابت مهریه باید به کدام مرجع مراجعه نمود؟

به صورت کلی حل و فصل همه مشکلات و چالش های مربوط به حوزه خانواده در صلاحیت دادگاه خانواده می باشد اما برای مطالبه کردن مهریه و دریافت حکم مذکور هم از طریق اداره ثبت و همچنین از طریق دادگاه می توان اقدامات لازم را به عمل آورد. زن برای دریافت مهریه قانونی خویش باید به دادگاه خانواده مراجعه کند

و سپس خود یا وکیل طلاق درخواست مطالبه مهریه را ثبت کند و در حالت نیاز اقدام به دریافت حکم توقیف اموال برای مهریه نماید. در اصل بر اساس قانون و مقررات کنونی اشخاص برای مطالبات بعضی از حقوق خود نیاز به دریافت حکم از دادگاه نخواهند داشت

و می توانند که از طریق مراجعه کردن به اداره ثبت اقدام به توقیف کنند که این موضوع امکان فرار از بدهی را نیز کاهش داده است. وکیل خانواده خوب در این شرایط می تواند به جای موکل خود اقدامات لازم را انجام دهد.

توقیف اموال بابت مهریه چقدر طول می کشد؟

خبر خوب این است که مدت زمان توقیف اموال برای مهریه تا مقدار بسیار زیادی کاهش پیدا کرده است. در اصل در گذشته به جهت توقیف باید به دادگاه مراجعه نموده و از دادگاه حکم لازم را دریافت می کردید

اما امروزه روز به هیچ عنوان به این مورد نیازی نمی باشد. شما عزیزان می توانید با مراجعه به دفاتر ثبت و ارائه لیست اموال همسرتان اقدام به توقیف اموال نمایید. در این صورت مدت زمان توقیف اموال برای مهریه بسیار کوتاه می شود.

مشاوره

تلفن تماس :

شبکه های اجتماعی :

پیام بگذارید

مشاوره

تلفن تماس:

شبکه های اجتماعی :

جدیدترین مقالات

مشاوره تخصصی حقوقی

در دعاوی حقوقی ، کیفری ، ملکی ، تجاری ، ایرانیان خارج کشور و خانواده