ماده 637 قانون مجازات اسلامی به چه مواردی اشاره می کند؟

ماده 637 قانون مجازات اسلامی

در کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی، بخش تعزیزات و مجازات‌های برازنده ماده‌ای با عنوان جرایم ضد عفت و اخلاق عمومی تنظیم شده است. این ماده که به ماده 637 قانون مجازات اسلامی معروف است، در رابطه با روابط نامشروع میان زن و مرد صحبت می‌کند. در این مقاله شما می‌توانید در رابطه با جزئیات ماده 637، جرایم به همراه مجازات و نحوه شکایت برای اینگونه جرایم اطلاعات بیشتری را کسب کنید.

ماده 637 قانون مجازات اسلامی چیست؟

طبق ماده 637 (تعزیزات)، اگر بین مرد و زنی که رابطه زوجیت نداشته باشند (رابطه زن و شوهری)، رابطه نامشروع یا عمل منافی عفت از قبیل تقبیل به معنی بوسیدن یا مضاجعه به معنی همبستر شدن بدون دخول صورت بگیرد، مرد و زن مرتکب به جرایم ضد عفت و اخلاقی شده‌اند. از دید فقهی این عمل حرام و از دیدگاه حقوقی جرم است. به طور کلی رابطه نامشروع یعنی هرگونه رابطه جنسی برخلاف قانون که از حد دخول کمتر باشد. این نوع روابط، یک جرم طرفینی محسوب می‌شوند ک وابسته به وجود و اراده دو نفر است. هرکسی که به این جرم مرتکب شود مستلزم اجرای مجازات است.

پیشنهاد میشود جهت بررسی ماهییت ماده 637 قانون با یک وکیل رابطه نامشروع متخصص راهنمایی و مشورت دریافت کنین چرا که این قانون پیچیدگی خودش را دارد.

جرایم ماده 637 قانون مجازات اسلامی

هرکسی که مرتکب جرم رابطه نامشروع شود، طبق حکم ماده 637 قانون مجازات، به شلاق تا 99 ضربه محکوم خواهد شد، ولی اگر جرم صورت گرفته شده با خشونت و اکراه (وادار کردن) باشد، فقط اکراه‌کننده تعزیر می‌شود. تعزیر مجازاتی است که مانند قصاص و یا دیه نمی‌باشد و برای کسانی که ارتکاب محرکات شرعی یا نقض مقررات حکومتی شده‌اند تنظیم و اعمال می‌شود.

اگر کسی در اماکن عمومی مرتکب به جرایم ضد عفت و اخلاق عمومی شود، طبق حکم ماده 637 قانون مجازت اسلامی، علاوه بر 99 ضربه شلاق، به حبس از 10 روز تا 2 ماه و یا 74 ضربه شلاق اضافه محکوم می‌شود. اگر جرم به طوری صورت گرفته باشد که عفت عمومی را جریحه‌دار کند، مجرمین به حبس از 10 روز تا 2 ماه و 74 ضربه شلاق محکوم می‌شوند.

نحوه شکایت برای جرایم ماده 637

ثبت شکایت و بررسی به جرایم ماده 637 قانون مجازات اسلامی تفاوت آنچنانی با سایر جرایم کیفری ندارد و تقریباً همانند یکدیگرند. اولین قدم برای شکایت مربوط به اینگونه جرایم، تشکیل حساب کاربری ثنا است. شاکی می‌توانید اینکار را از طریق دفاتر خدمات قضایی به صورت حضوری و یا به صورت اینترنتی انجام دهد.

در ادامه باید برای تکمیل فرم شکواییه به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کند. در این مرحله شاکی باید هزینه‌ای برای دادرسی شکایت کیفری و هزینه تعرفه خدمات ارائه شده توسط دفاتر قضایی را پرداخت کند و فرم درخواست برای شکایت از جرایم ماده 637 را کامل کند. پس از انجام فرآیند‌های گفته شده در دفاتر خدمات قضایی، شاکی باید دادخواست خود را به دادگاه کیفری بفرستند.

همچنین برای پیگیری پرونده و روند پیشروی آن می‌تواند به دادگاه کیفری مراجعه کند. البته شاکی جرایم مربوط به ماده 637 قانون مجازات می‌تواند با مراجعه به نیروی انتظامی و یا دادسرا، به صورت کتبی یا شفاهی شکایت خود را ثبت کند.

کلام آخر:
همانطور که خواندید ماده 637 قانون مجازات اسلامی در رابطه با روابط غیر قانونی میان زنان و مردانی است که میان آن‌ها محرمیتی وجود ندارد‌. هر زن و مردی که حلقه زوجیت نداشته باشند و به هر عنوانی مرتکب به جرم روابطه نامشروع بشوند، مشمول مجازات درج شده در ماده 637 نیز می‌شوند.

برای اطلاع بیشتر از مجازات جرایم روابط نامشروع و مراحل دقیق‌تر برای شکایت از اینگونه جرایم می‌توانید از کارشناسان مربوطه کمک بگیرید. موسی الرضا میر بهترین وکیل پایه یک دادگستری آماده ارائه خدمات مشاوره و قبول وکالت میباشد

سؤالات متداول درباره ماده 637 قانون

اگر رابطه نامشروع صورت گرفته شده با رضایت دو طرف باشد، باز هم مشمول مجازات است؟

✅ بله، هرگونه رابطه نامشروع چه با رضایت باشد چه نباشد مشمول مجازات است.

❓برای اثبات جرم رابطه نامشروع چه کاری باید انجام داد؟
✅ برای اثبات اینگومنه جرایم باید مدارک کافی و محکمه پسند داشته باشید تا بتوانید ادعای خود را ثابت کنید.

❓اگر زن متأهلی مرتکب به جرم روابط نامشروع شد، می‌تواند از همسرش مهریه بگیرد؟
✅ بله، زن مالک مهر است و جرایم ماده 637 قانون مجازات اسلامی باعث محرومیت زن از مهریه نمی‌شود. فقط در صورتی مهریه به او تعلق نمی‌گیرد که عقدنامه فسخ شده باشد.

مشاوره

تلفن تماس :

شبکه های اجتماعی :

پیام بگذارید

مشاوره

تلفن تماس:

شبکه های اجتماعی :

جدیدترین مقالات

مشاوره تخصصی حقوقی

در دعاوی حقوقی ، کیفری ، ملکی ، تجاری ، ایرانیان خارج کشور و خانواده